Νομοσχέδιο με τίτλο: “Νόμος που τροποποιεί τους περί Παροχής Επιδόματος Τέκνου Νόμους του 2002 εως 2024”.
Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας - Υπηρεσία Διαχείρισης Επιδομάτων Πρόνοιας
Μέσω του παρόντος Νομοσχεδίου, ρυθμίζονται τα ακόλουθα:
(α) Γίνεται διεύρυνση του ύψους των εισοδηματικών κατηγοριών, ώστε να ληφθεί υπόψιν η αύξηση στο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.
(β) Γίνεται διεύρυνση των εισοδηματικών κατηγοριών που εμπίπτουν στο θεσμό του επιδόματος τέκνου. Αυτό έχει πολλαπλά οφέλη, όπως –
(ι) εντάσσει πλέον όλη τη «Μεσαία Τάξη» στο επίδομα τέκνου, λαμβάνοντας υπόψιν το Διάμεσο Ισοδύναμο Διαθέσιμο Εισόδημα,
(ιι) επιλύει ουσιαστικά το σοβαρό πρόβλημα της απότομης και ξαφνικής αποκοπής του επιδόματος για οικογένειες που για οποιοδήποτε λόγω έχουν μικρή αύξηση του οικογενειακού εισοδήματος.
Περαιτέρω, με το Νομοσχέδιο, εντάσσονται στο Επίδομα Τέκνου περίπου 12.000 νέες οικογενειακές μονάδες και πέραν των 16.000 επιπρόσθετων τέκνων ενώ, ταυτόχρονα, περίπου 2.000 παιδιά εντάσσονται επιπρόσθετα στο Σχέδιο για την επιδότηση διδάκτρων, κάτι που αποτελεί και επιμέρους ξεχωριστό στόχο του Υφυπουργείου Κοινωνικής Πρόνοιας.
- Υπό επεξεργασία
- Αναρτήθηκε
28 Μαρ 2025 @ 0:00 - Ανοικτή σε σχόλια ως
30 Απρ 2025 @ 14:00 - 11 σχόλια
Περιεχόμενα
01 - Συνοπτικός Τίτλος | 4 σχόλια |
02 - Τροποποίηση του Παραρτήματος του βασικού νόμου | 2 σχόλια |
03 -Έναρξη ισχύος | 0 σχόλια |
ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΗΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΙΔΟΜΑ ΤΕΚΝΟΥ
Πρωτοβουλία Πολιτών για Στήριξη της Οικογένειας
Απρίλιος 2025
1. ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
Τα ισχύοντα εισοδηματικά όρια βασίζονται στο ακαθάριστο οικογενειακό εισόδημα, χωρίς να λαμβάνεται δίκαια υπόψη το μέγεθος του νοικοκυριού. Το ίδιο και στη συνολική αξία, των περιουσιακών της στοιχείων, δεν λαμβάνεται υπόψιν δίκαια το μέγεθος του νοικοκυριού. Αυτό οδηγεί σε σοβαρές στρεβλώσεις.
2. ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ (ΙΔΕ)
Ορισμός ΙΔΕ:
ΙΔΕ = Διαθέσιμο Εισόδημα / Ισοδύναμο Μέγεθος Νοικοκυριού
– Διαθέσιμο Εισόδημα = Ακαθάριστο εισόδημα – αποκοπές (φόροι, εισφορές) + κοινωνικές παροχές.
– Για τα παραδείγματα:
* Υπολογίζεται το 75% του ακαθάριστου εισοδήματος.
* Δεν προστίθενται κοινωνικές παροχές, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις, χωρίς επίδομα τέκνου δεν δικαιούσαι άλλες παροχές.
Παράδειγμα:
Ακαθάριστο εισόδημα: €71.000,01
→ Διαθέσιμο εισόδημα: €71.000,01 x 0.75 = €53.250
Ισοδύναμο Μέγεθος (βάρη κατά Στατιστική Υπηρεσία):
– 1ος γονιός: 1,0
– 2ος γονιός: 0,5
– Κάθε παιδί: 0,3 (κάτω των 14 ετών) ή 0,5 (άνω των 14)
* Απλοποίηση για τα παραδείγματα: κάθε παιδί = 0,4
Παράδειγμα:
Οικογένεια με 2 γονείς και 4 παιδιά → 1 + 0,5 + (4 x 0,4) = 3,1
Άρα ΙΔΕ = €53.250 / 3,1 = €17.177
3. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΣΤΡΕΒΛΩΣΕΩΝ ΜΕ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΑ ΚΑΙ ΝΕΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ
Με τα νέα εισοδηματικά όρια, προβλέπεται αύξηση μόλις €2.000 ανά κατηγορία εισοδήματος για να λάβει μία οικογένεια το υφιστάμενο ύψος του επιδόματος. Αυτή η αύξηση δεν κρίνεται ικανοποιητική.
Παραδείγματα ΙΔΕ:
– Οικογένεια με 1 παιδί και €51.000,01:
→ Διαθέσιμο: €38.250
→ Ισοδ. μέγεθος: 1,9
→ ΙΔΕ = €38.250 / 1,9 = €20.132
– Οικογένεια με 2 παιδιά και €61.000,01:
→ Διαθέσιμο: €45.750
→ Ισοδ. μέγεθος: 2,3
→ ΙΔΕ = €45.750 / 2,3 = €19.891
– Οικογένεια με 3 παιδιά και €66.000,01:
→ Διαθέσιμο: €49.500
→ Ισοδ. μέγεθος: 2,7
→ ΙΔΕ = €49.500 / 2,7 = €18.333
– Οικογένεια με 4 παιδιά και €71.000,01:
→ Διαθέσιμο: €53.250
→ Ισοδ. μέγεθος: 3,1
→ ΙΔΕ = €53.250 / 3,1 = €17.177
Συμπεράσματα:
– Παρά το χαμηλότερο ΙΔΕ, η πολύτεκνη οικογένεια αποκλείεται από το επίδομα.
– Το σύστημα είναι άδικο και λειτουργεί ως αντικίνητρο για γεννήσεις.
Επισημάνσεις:
1) Για κάλυψη όλης της μεσαίας τάξης, θα έπρεπε το ΙΔΕ ανά οικογένεια να είναι €41.333
2) Στο νέο σύστημα, το ύψος του επιδόματος μειώνεται έως και 83%.
4. ΠΡΟΤΑΣΗ 1: ΠΛΗΡΗΣ ΑΡΣΗ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ ΓΙΑ ΠΟΛΥΤΕΚΝΟΥΣ
– Όλες οι πολύτεκνες οικογένειες να λαμβάνουν το επίδομα ανεξαρτήτως εισοδήματος.
– Ισχυρό κίνητρο για αύξηση των γεννήσεων
– Εκτιμώμενο κόστος: ~€2.127.000 ετησίως
5. ΠΡΟΤΑΣΗ 2: ΝΕΑ ΟΡΙΑ ΓΙΑ 1–3 ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΙΔΕ
– Υιοθέτηση του ΙΔΕ για τα εισοδηματικά όρια.
– Ανώτατο ΙΔΕ: €41.333 (μεσαία τάξη 2024).
– Το ΙΔΕ είναι δίκαιος δείκτης γιατί λαμβάνει υπόψη:
* εισόδημα
* μέγεθος οικογένειας
* σύνθεση νοικοκυριού
6. ΕΤΗΣΙΑ ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΟΡΙΩΝ
– Τα όρια και τα ποσά του επιδόματος να αναπροσαρμόζονται ετησίως.
– Από το 2012 ως το 2025, ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αυξήθηκε >16%.
7. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
– Το ΙΔΕ είναι δικαιότερο από το ακαθάριστο εισόδημα, γιατί λαμβάνει υπόψη
τη δομή της οικογένειας.
– Τα νέα κριτήρια καλύπτουν τη μεσαία τάξη που πλήττεται από στρεβλώσεις.
– Η Πολιτεία πρέπει να στηρίξει τις πολυμελείς οικογένειες.
– Οι προτάσεις ενισχύουν τη δημογραφική βιωσιμότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη.
ΠΗΓΗ
Μελέτη Πρωτοβουλίας Πολιτών για Στήριξη της Οικογένειας – Απρίλιος 2025
Πλήρης μελέτη:
https://drive.google.com/file/d/14_dnD13j9ZJNguUwg8JCHFMMEjaDckAK/view (Κάνετε copy-paste στον browser σας)
ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΗΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΙΔΟΜΑ ΤΕΚΝΟΥ
Πρωτοβουλία Πολιτών για Στήριξη της Οικογένειας
Απρίλιος 2025
============================================================
1. ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
============================================================
Τα ισχύοντα εισοδηματικά όρια βασίζονται στο ακαθάριστο οικογενειακό εισόδημα, χωρίς να λαμβάνεται δίκαια υπόψη το μέγεθος του νοικοκυριού. Το ίδιο και στη συνολική αξία, των περιουσιακών της στοιχείων, δεν λαμβάνεται υπόψιν δίκαια το μέγεθος του νοικοκυριού. Αυτό οδηγεί σε σοβαρές στρεβλώσεις.
============================================================
2. ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ (ΙΔΕ)
============================================================
Ορισμός ΙΔΕ:
ΙΔΕ = Διαθέσιμο Εισόδημα / Ισοδύναμο Μέγεθος Νοικοκυριού
– Διαθέσιμο Εισόδημα = Ακαθάριστο εισόδημα – αποκοπές (φόροι, εισφορές) + κοινωνικές παροχές.
– Για τα παραδείγματα:
* Υπολογίζεται το 75% του ακαθάριστου εισοδήματος.
* Δεν προστίθενται κοινωνικές παροχές, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις, χωρίς επίδομα τέκνου δεν δικαιούσαι άλλες παροχές.
Παράδειγμα:
Ακαθάριστο εισόδημα: €71.000,01
→ Διαθέσιμο εισόδημα: €71.000,01 x 0.75 = €53.250
Ισοδύναμο Μέγεθος (βάρη κατά Στατιστική Υπηρεσία):
– 1ος γονιός: 1,0
– 2ος γονιός: 0,5
– Κάθε παιδί: 0,3 (κάτω των 14 ετών) ή 0,5 (άνω των 14)
* Απλοποίηση για τα παραδείγματα: κάθε παιδί = 0,4
Παράδειγμα:
Οικογένεια με 2 γονείς και 4 παιδιά → 1 + 0,5 + (4 x 0,4) = 3,1
Άρα ΙΔΕ = €53.250 / 3,1 = €17.177
============================================================
3. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΣΤΡΕΒΛΩΣΕΩΝ ΜΕ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΑ ΚΑΙ ΝΕΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ
============================================================
Με τα νέα εισοδηματικά όρια, προβλέπεται αύξηση μόλις €2.000 ανά κατηγορία εισοδήματος για να λάβει μία οικογένεια το υφιστάμενο ύψος του επιδόματος. Αυτή η αύξηση δεν κρίνεται ικανοποιητική.
Παραδείγματα ΙΔΕ:
– Οικογένεια με 1 παιδί και €51.000,01:
→ Διαθέσιμο: €38.250
→ Ισοδ. μέγεθος: 1,9
→ ΙΔΕ = €38.250 / 1,9 = €20.132
– Οικογένεια με 2 παιδιά και €61.000,01:
→ Διαθέσιμο: €45.750
→ Ισοδ. μέγεθος: 2,3
→ ΙΔΕ = €45.750 / 2,3 = €19.891
– Οικογένεια με 3 παιδιά και €66.000,01:
→ Διαθέσιμο: €49.500
→ Ισοδ. μέγεθος: 2,7
→ ΙΔΕ = €49.500 / 2,7 = €18.333
– Οικογένεια με 4 παιδιά και €71.000,01:
→ Διαθέσιμο: €53.250
→ Ισοδ. μέγεθος: 3,1
→ ΙΔΕ = €53.250 / 3,1 = €17.177
Συμπεράσματα:
– Παρά το χαμηλότερο ΙΔΕ, η πολύτεκνη οικογένεια αποκλείεται από το επίδομα.
– Το σύστημα είναι άδικο και λειτουργεί ως αντικίνητρο για γεννήσεις.
Επισημάνσεις:
1) Για κάλυψη όλης της μεσαίας τάξης, θα έπρεπε το ΙΔΕ ανά οικογένεια να είναι €41.333
2) Στο νέο σύστημα, το ύψος του επιδόματος μειώνεται έως και 83%.
============================================================
4. ΠΡΟΤΑΣΗ 1: ΠΛΗΡΗΣ ΑΡΣΗ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ ΓΙΑ ΠΟΛΥΤΕΚΝΟΥΣ
============================================================
– Όλες οι πολύτεκνες οικογένειες να λαμβάνουν το επίδομα ανεξαρτήτως εισοδήματος.
– Ισχυρό κίνητρο για αύξηση των γεννήσεων
– Εκτιμώμενο κόστος: ~€2.127.000 ετησίως
============================================================
5. ΠΡΟΤΑΣΗ 2: ΝΕΑ ΟΡΙΑ ΓΙΑ 1–3 ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΙΔΕ
============================================================
– Υιοθέτηση του ΙΔΕ για τα εισοδηματικά όρια.
– Ανώτατο ΙΔΕ: €41.333 (μεσαία τάξη 2024).
– Το ΙΔΕ είναι δίκαιος δείκτης γιατί λαμβάνει υπόψη:
* εισόδημα
* μέγεθος οικογένειας
* σύνθεση νοικοκυριού
============================================================
6. ΕΤΗΣΙΑ ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΟΡΙΩΝ
============================================================
– Τα όρια και τα ποσά του επιδόματος να αναπροσαρμόζονται ετησίως.
– Από το 2012 ως το 2025, ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αυξήθηκε >16%.
============================================================
7. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
============================================================
– Το ΙΔΕ είναι δικαιότερο από το ακαθάριστο εισόδημα, γιατί λαμβάνει υπόψη
τη δομή της οικογένειας.
– Τα νέα κριτήρια καλύπτουν τη μεσαία τάξη που πλήττεται από στρεβλώσεις.
– Η Πολιτεία πρέπει να στηρίξει τις πολυμελείς οικογένειες.
– Οι προτάσεις ενισχύουν τη δημογραφική βιωσιμότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη.
============================================================
ΠΗΓΗ
============================================================
Μελέτη Πρωτοβουλίας Πολιτών για Στήριξη της Οικογένειας – Απρίλιος 2025
Πλήρης μελέτη:
https://drive.google.com/file/d/14_dnD13j9ZJNguUwg8JCHFMMEjaDckAK/view
(Κάνετε copy-paste στον browser σας)
1) Όλες οι πολύτεκνες οικογένειες θα πρέπει να δικαιούνται επίδομα τέκνου ανεξαρτήτως εισοδημάτων από 4 και όχι από 5 παιδιά, θα μπορούσε να είναι ένα τιμητικό επίδομα τέκνου από ένα εισόδημα και πάνω. Είναι αδιανόητο πολύτεκνές οικογένειες να μην λαμβάνουν επίδομα τέκνου, γιατί έτσι αποκλείονται και από άλλες παροχές (πχ επίδομα για λάπτοπ, επίδομα νηπειαγωγείου, κλπ)
2) Το Τμήμα που χειρίζεται τα επιδόματα είναι αναρμόδιο να ελέγχει εισοδήματα. Τα εισοδηματικά κριτήρια έχουν σαν αποτέλεσμα να ενισχύεται και να επιβραβεύεται η φοροδιαφυγή και να ευνοούνται οι αυτοεργοδοτούμενοι και άτομα που μπορούν να αποκρύψουν εισοδήματα δημιουργόντας έντονες αδικίες.
4) Θα πρέπει να αποσυνδεθεί το αναπηρικό επίδομα από το οικογενειακό εισόδημα . Το ένα δεν έχει σχέση με το άλλο.
Σαν παράδειγμα για όλα τα πιο πάνω, εμείς ήμαστε μια πολύτεκνη οικογένεια (δυο δημόσιοι υπάλληλοι Α8) από τα οποία το ένα παιδί με αναπηρίες και δεν έχουμε πάρει ποτέ (ούτε με τον νέο νόμο θα δικαιούμαστε επίδομα τέκνου), ενώ γνωρίζω περιπτώσεις με ψηλότερους μισθούς από εμάς (ο ένας αυτοεργοδοτούμενος ) με 2 παιδιά που λάμβαναν.
Pws ginete na min einai dikaiouxos i na einai mesa se eisodimatika kritiria atoma me sovares anapiries. Kai me to uparxos sustima kai me to neo pou proitheite anagrafete i lexi polukteknos ktl ktl alla ta atoma me anapiries anti na exoun protereotita einai kai pali ektos katigorias. Me toso polles auximenes anagkes an i oiogeneia enos mwrou me sovares anapiries pairnei ews 61.000 euro me to neo nomosxedio tha dikaioute 235 euro diladi to apoluto tipota. An auti i oikogeneia exei daneia oi 60.000 ginontai 40.000. Eiste ektos pragmatikotitas. Valte epitelous ta anilika atoma me anapiries na exereite i oikogeneias apo eisodimatika opws kanate mw tous poluteknous.
Θα πρέπει να εξεταστεί και η αλλαγή των κριτηρίων όσον αφορά το περιουσιακό με κλιμακωτή αύξηση αναλόγως του αριθμού των τέκνων(οικογένεια με ένα τέκνο και εκτιμώμενη περιουσια 1199000 δικαιούται επίδομα τέκνου και οικογένεια με 4 τέκνη και εκτιμώμενη περιουσία 1201000 δεν δικαιούται)