Οι περί Αναγνώρισης Οργανώσεων Παραγωγών Γεωργικών Προϊόντων (Ελάχιστα Κριτήρια Αναγνώρισης, Όροι και Προϋποθέσεις Λειτουργίας) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2025

Τμήμα Γεωργίας

Tο Τμήμα Γεωργίας διεξάγει Δημόσια Διαβούλευση για σκοπούς τροποποίησης των περί Αναγνώρισης Οργανώσεων Παραγωγών Γεωργικών Προϊόντων (Ελάχιστα Κριτήρια Αναγνώρισης, Όροι και Προϋποθέσεις Λειτουργίας) Κανονισμών του 2018 (Κ.Δ.Π. 101/2018).

Οι λόγοι που οδήγησαν στην τροποποίηση των Κανονισμών είναι η προσαρμογή των Κανονισμών στη σύγχρονη πραγματικότητα, όπως διαμορφώνεται σήμερα στο γεωργικό τομέα, καθώς και η ενσωμάτωση βελτιώσεων ως αποτέλεσμα της αποκτηθείσας εμπειρίας από την έως τώρα εφαρμογή των ισχυόντων αντίστοιχων προνοιών.

Συγκεκριμένα, σκοπός της τροποποίησης των Κ.Δ.Π. 101/2018  είναι:

α) η τροποποίηση του Κανονισμού 7 που αφορά τη «Διάθεση της παραγωγής μέσω των Ομάδων Παραγωγών και Οργανώσεων Παραγωγών» για σκοπούς βελτίωσης της διατύπωσης του κειμένου και καλύτερης νοηματικής απόδοσης,

β) η τροποποίηση του Κανονισμού 13 που αφορά τη διαδικασία τροποποίησης του Επιχειρηματικού Σχεδίου για σκοπούς βελτίωσης του χρονοδιαγράμματος υποβολής της σχετικής αίτησης,

γ) η διόρθωση της αρίθμηση των Κανονισμών,

δ) η αντικατάσταση του Παραρτήματος ΙΙ για σκοπούς συμπερίληψης του κολοκασιού στα γεωργικά προϊόντα που δεν διέπονται από την Κοινή Οργάνωση των Αγορών γεωργικών προϊόντων και για τα οποία καθορίζονται ελάχιστα κριτήρια σύμφωνα με το παράρτημα IV και

ε) η αντικατάσταση των Παρατημάτων ΙΙΙ και ΙV για σκοπούς τροποποίησης των ελαχίστων κριτηρίων αναγνώρισης Ομάδων Παραγωγών ή Οργανώσεων Παραγωγών ή Ενώσεων Ομάδων Παραγωγών ή Ενώσεων Οργανώσεων Παραγωγών, ώστε να συνάδουν με τη σύγχρονη κυπριακή πραγματικότητα με απώτερο στόχο να διευκολυνθεί η ένταξη των παραγωγών σε οργανωμένα σύνολα, όπως απαιτεί και η κυβερνητική και η ενωσιακή πολιτική των τελευταίων ετών.

Γεωργία, Αλιεία, Δασοκομία και Τρόφιμα
Σχέδιο Κανονισμού
  • Ολοκληρωμένη
  • Αναρτήθηκε
    16 Απρ 2025 @ 0:00
  • Ανοικτή σε σχόλια ως
    27 Μάι 2025 @ 0:00
  • 7 σχόλια

Περιεχόμενα

01 - Τίτλος Άρθρου 0 σχόλια

7 Σχόλια

  1. Αναφορικά με το κριτήριο που αφορά την οριοθέτηση της περιοχής παραγωγής Κουμανδαρίας, προτείνεται όπως ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός οινοπαραγωγών μειωθεί από πέντε (5) σε τρεις (3).
    Η παρούσα εισήγηση βασίζεται στους εξής λόγους:
    – Η προτεινόμενη μείωση επιτρέπει μεγαλύτερη ευελιξία στον τρόπο που ορίζεται η παραγωγική δραστηριότητα εντός της οριοθετημένης περιοχής, χωρίς να υποβαθμίζεται η ποιότητα ή η αυθεντικότητα του προϊόντος. Ένας μικρότερος αριθμός οινοπαραγωγών καθιστά πιο εύκολη και άμεση τη μεταξύ τους συνεργασία και συνεννόηση, ειδικά σε θέματα όπως κοινές αποφάσεις, έλεγχοι ποιότητας και συλλογικές δράσεις.
    – Ένα αυστηρό όριο ως προς τον αριθμό οινοπαραγωγών μπορεί να οδηγήσει, στην πράξη, σε αποκλεισμό βιώσιμων και συνεπών παραγωγικών μονάδων που πληρούν όλα τα υπόλοιπα ποιοτικά και ποσοτικά κριτήρια. Η πρόβλεψη για τουλάχιστον τρεις οινοπαραγωγούς αποτελεί μια πιο ισορροπημένη και ρεαλιστική προϋπόθεση.

  2. Αναφορικά με τα κριτήρια για την σύσταση ομάδας παραγωγών για Αιγοπρόβειο γάλα , η απαίτηση για ελάχιστο αριθμό παραγωγών στους 20 με ελάχιστο αριθμό ζώων τα 8000 και παραγωγή στους 700 τόνους οδηγεί μόνο σε στρέβλωση της πραγματικότητας και των ίδιων των επιδιώξεων του Υπουργείου Γεωργίας. Το Υπουργείο στοχεύει την μέση παραγωγή γάλακτος στα 200 λίτρα ανά ζώο και εδώ παρουσιάζονται κριτήρια για 87,5 λίτρα .

    Προκρίνει την δημιουργία μεγάλων μονάδων με 800 ζώα αλλά αποτρέπει την δυνατότητα τέτοιων μεγάλων μονάδων να συνασπιστούν σε ομάδα γιατί πρέπει να είναι 20 τουλάχιστο στον αριθμό. Υποχρεώνει δηλαδη τους μεγάλους παραγωγούς να εξαρτούνται για την δημιουργία της ομάδας από μικρές μη παραγωγικές ερασιτεχνικές μονάδες.

    Εισήγηση μας είναι η μείωση του αριθμού των παραγωγών στους 10 με αριθμό ζώων τις 8000 και μέση παραγωγή τα 1600 τόνους γάλα

  3. Σε σχέση με τα κρητήρια για διμιουργία Ομάδων Παραγωγών Φαρμακευτικών και Αρωματικών Φυτών η εισήγηση μας είναι όπως διαφοροπποιηθεί η ελάχιστη αξία εμπορεύσιμης παραγωγής απο 150.000 ευρώ που είναι σήμερα σε 60.000 ευρώ.
    Η θέση μας αυτή εκφράζει όλες τις Αγροτικές Οργανώσεις.

  4. Η αναφορά σε «περιθωριακά προϊόντα ήσσονος σημασίας» σε αντικατάσταση της έννοιας «αμελητέα» ποσότητα, στην παράγραφο 2 (β) του Κανονισμού 7, όσον αφορά τη δυνατότητα διάθεσης προϊόντων εκτός της Οργάνωσης Παραγωγών, χρήζει περαιτέρω διευκρίνισης ή/και επεξήγησης για σκοπούς αποφυγής σύγχυσης και καλύτερης νοηματικής απόδοσης. Ως επεξηγήθηκε στην ενημερωτική συνάντηση ημερ. 15/5/2025 στο Τμήμα Γεωργίας, περιθωριακά προϊόντα ήσσονος σημασίας είναι τα προϊόντα τα οποία δεν ανήκουν στα κύρια προϊόντα που εμπορεύεται η Οργάνωση Παραγωγών.
    Θα ήταν εύλογο, λοιπόν, η εν λόγω επεξήγηση να προστεθεί στις ερμηνευτικές διατάξεις της Κ.Δ.Π. 101/2018, προκειμένου η προαναφερθείσα πρόνοια να τυγχάνει εφαρμογής χωρίς παρερμηνείες. Θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν ότι η συγκεκριμένη πρόνοια δεν αφορά μόνο τις Οργανώσεις Παραγωγών και το Τμήμα Γεωργίας, αλλά και άλλες δημόσιες αρχές, οι οποίες ενδεχομένως να αξιολογήσουν την εφαρμογή της, και δεν έχουν απαραίτητα τριβή με τα ζητήματα της Κ.Δ.Π. 101/2018. Ως εκ τούτου, προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια δικαίου και η ορθή εφαρμογή της εν λόγω πρόνοιας κρίνεται αναγκαία η προσθήκη ορισμού της φράσης «περιθωριακά προϊόντα ήσσονος σημασίας».
    Επιπλέον, αντίστοιχη διευκρίνιση πρέπει να υπάρξει και σε σχέση με την αναφορά σε προϊόντα που «δεν εμπίπτουν κανονικά στις εμπορικές δραστηριότητες» των παραγωγών μελών, στην παράγραφο 2 (γ) του Κανονισμού 7. Προκειμένου να αποδοθεί το ακριβές νόημα της εν λόγω διάταξης και να καθίσταται δυνατή η εφαρμογή του χωρίς παρερμηνείες, χρειάζεται περαιτέρω επεξήγηση ή/και ενσωμάτωση στις ερμηνευτικές διατάξεις της Κ.Δ.Π. 101/2018.
    Περαιτέρω, προς αποφυγή σύγχυσης, χρήσιμη θα ήταν η αντικατάσταση της λέξης «εμπόριο» στην παράγραφο 3 του Κανονισμού 7 με τη φράση «αγορά ή/και εμπόριο», καθότι στις υποπαραγράφους 2 (β) και (γ) στις οποίες παραπέμπει η παράγραφος 3 γίνεται αναφορά σε «αγορά».
    Επιπροσθέτως, για σκοπούς απλοποίησης της διοικητικής διαδικασίας και αποφυγής περιττού διοικητικού φόρτου, θα ήταν εύλογο να εξεταστεί το ενδεχόμενο Ομάδες ή Οργανώσεις Παραγωγών, οι οποίες αναγνωρίστηκαν αρχικά ως τέτοιες σε σχέση με δύο προϊόντα (π.χ. Ομάδες ή Οργανώσεις Παραγωγών πρόβειου ή/και αίγειου γάλακτος και πρόβειου ή/και αίγειου κρέατος) και επιθυμούν στη συνέχεια να δραστηριοποιούνται σε σχέση με ένα εξ αυτών, να δύνανται να συνεχίσουν να θεωρούνται Ομάδα ή Οργάνωση Παραγωγών για το συγκεκριμένο προϊόν, χωρίς να απαιτείται η επανάληψη διαδικασίας αναγνώρισης.
    Οι ανωτέρω εισηγήσεις δύνανται να διασφαλίσουν την ασφάλεια δικαίου και την αποτελεσματική εφαρμογή του πλαισίου που καθορίζεται με την Κ.Δ.Π. 101/2018.

  5. Παρατηρήσεις και εισηγήσεις επί της προτεινόμενης τροποποίησης σχετικά με την ελάχιστη ποσότητα σταφυλιού (80 τόνοι) (20 αμπελοκαλλιεργητές στην Οριοθετειμένη περιοχή κουμανδαρίας):

    Η προυπόθεση ότι 20 αμπελοκαλλιεργητές στην οριοθετημένη περιοχή Κουμανδαρίας πρέπει να παράγουν συνολικά 80 τόνους σταφυλιού (εκλαμβάνουμε ότι αναφέρεστε σε χλωρό και όχι λιαστό σταφύλι αφου αυτό δεν διευκρινίζεται στην εν λόγω τροποποίηση), χωρίς να γίνεται διάκριση ανά γεωμορφολογική υποενότητα, δημιουργεί σημαντικά προβλήματα εφαρμογής και άνιση μεταχείριση μεταξύ των αμπελοκαλλιεργητών των κοινοτήτων της περιοχής.

    Η οριοθετημένη περιοχή κουμανδαρίας αποτελείται από 14 χωριά, με σημαντικές διαφοροποιήσεις ως προς το υψόμετρο, τη μορφολογία του εδάφους, τη σύσταση του εδάφους και την απόδοση ανά δεκάριο. Ειδικότερα, οι ημιορεινές κοινότητες όπως για παράδειγμα η Ζωοπηγή (η πιο ορεινή), το Καλό Χωριό και ο Άγιος Κωνσταντίνος, παρουσιάζουν σαφώς χαμηλότερες αποδόσεις, οι οποίες σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνουν ακόμη και στο 1/3 της παραγωγής των αμπελοκαλλιεργητών σε περιοχές όπως για παράδειγμα ο Άγιος Μάμας, Καπηλειό, Συλίκου, Λάνια. Καθίσταται επομένως ιδιαίτερα δύσκολο, αν όχι αδύνατο, για 20 αμπελοκαλλιεργητές από τις ημιορεινές κοινότητες να επιτύχουν τον στόχο των 80 τόνων χλωρού σταφυλιού, παρότι εντάσσονται εξίσου στην οριοθετημένη περιοχή Κουμανδαρίας.

    Συνεπώς, η θέσπιση ενός ενιαίου ποσοτικού κριτηρίου (80 τόνοι) χωρίς διαφοροποίηση αγνοεί τις πραγματικές παραγωγικές δυνατότητες των κοινοτήτων με γεωμορφολογικά μειονεκτήματα, και καθιστά πρακτικά ανέφικτη την εκπλήρωση του κριτηρίου για τους παραγωγούς των περιοχών αυτών, παρά την ιστορική και ποιοτική συμβολή τους στην παραγωγή Κουμανδαρίας.

    Εισηγούμαστε την επανεξέταση του εν λόγω κριτηρίου, με πρόβλεψη διαφοροποίησης ανάλογα με τη γεωγραφική θέση και τις αποδεδειγμένες αποδόσεις της κάθε κοινότητας, στη βάση υπαρχόντων στατιστικών δεδομένων που το Τμήμα Αμπελουργίας/ Οινολογίας ενδεχομένως ήδη διαθέτει. Η ίση μεταχείριση δεν σημαίνει ίδια κριτήρια για άνισες συνθήκες, αλλά δίκαιη προσαρμογή στα δεδομένα της κάθε περιοχής.Η εισήγησή μας είναι όπως το κριτήριο της ποσότητας αναθεωρηθεί ή διαφοροποιηθεί, λαμβάνοντας υπόψη:
    – τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά κάθε κοινότητας,
    – τα στατιστικά στοιχεία παραγωγής ανά περιοχή/ κοινότητα (τα οποία θεωρούμε ότι είναι ήδη στη κατοχή του αρμοδίου τμήματος).

  6. Συμφωνούμε με όλες τις εισηγήσεις που αφορούν το χοίρειο κρέας.
    Ειδικότερα ο Κανονισμός 7 ξεκαθαθαρίζει ένα μια τεράστια σύγχυση που δημιουργούσε στην Οργάνωση Παραγωγών UNIPORK
    Επίσης ο Κανονισμός 13 θέτει το χρονικό πλαίσιο σε πιο λογική βάση

  7. ΜΕΛΗ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ 50 ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ.

Back to top button
Μετάβαση στο περιεχόμενο