13 – Ψευδή ή παραπλανητικά στοιχεία και πληροφορίες και απόκρυψη
Νομοσχέδιο με τίτλο “Ο Περί των Αγορών Κρυπτοστοιχείων Νόμος του 2025”
9. | (1) Απαγορεύεται σε οποιοδήποτε πρόσωπο, το οποίο προβαίνει προς τις αρμόδιες αρχές σε γνωστοποίηση ή κοινοποίηση ή υποβολή στοιχείων ή πληροφοριών για τους σκοπούς του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1114 ή του παρόντος Νόμου και των δυνάμει αυτού εκδιδόμενων Οδηγιών, να παρέχει στην Επιτροπή ή την Κεντρική Τράπεζα ψευδή ή παραπλανητικά στοιχεία ή πληροφορίες ή/και να αποκρύπτει στοιχεία και πληροφορίες. |
(2) Πρόσωπο το οποίο παραβαίνει τις διατάξεις του εδαφίου (1) διαπράττει ποινικό αδίκημα και, σε περίπτωση καταδίκης του, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τα πέντε (5) έτη ή με χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις επτακόσιες χιλιάδες (700.000) ευρώ ή και με τις δύο αυτές ποινές. | |
(3) Ποινική ευθύνη για το προβλεπόμενο στο εδάφιο (2) αδίκημα, όταν αυτό διαπράττεται από νομικό πρόσωπο, υπέχει, εκτός από το ίδιο το νομικό πρόσωπο και οποιοδήποτε από τα μέλη των διοικητικών, διευθυντικών ή εποπτικών του οργάνων, που αποδεικνύεται ότι συναίνεσε ή συνέπραξε στη διάπραξη του ποινικού αδικήματος. | |
(4) Πρόσωπο το οποίο παραβαίνει τις διατάξεις του εδαφίου (1) υπόκειται, ανεξάρτητα από τυχόν ποινική ευθύνη, σε διοικητικό πρόστιμο από την Επιτροπή ή την Κεντρική Τράπεζα που δεν υπερβαίνει το ποσό των τριακοσίων πενήντα χιλιάδων ευρώ (€350.000) και, σε περίπτωση επανάληψης της παράβασης, σε διοικητικό πρόστιμο που δεν υπερβαίνει τις επτακόσιες χιλιάδες ευρώ (€700.000):
Νοείται ότι, ενόσω εκκρεμεί διαδικασία ποινικής δίωξης προσώπου ή διερευνάται το ενδεχόμενο έναρξής της για πράξη ή παράλειψη που συνιστά ποινικό αδίκημα δυνάμει του παρόντος άρθρου, δεν δύναται να αρχίσει διαδικασία επιβολής διοικητικής κύρωσης ή επιβολής διοικητικού προστίμου για την ίδια πράξη ή παράλειψη δυνάμει του παρόντος άρθρου. |
|
Τέλος
Παρόλο ότι ο Κανονισμός MiCA παρέχει την ευχέρεια για επιβολή επιπρόσθετων διοικητικών αδικημάτων/κυρώσεων εντούτοις, θεωρούμε ότι σε οποιεσδήποτε αποφάσεις για επιβολή ενός αυστηρότερου νομικού παλισίου όπως την επιβολή επιπρόσθετων διοικητικών αδικημάτων/κυρώσεων, θα πρέπει να προσμετράται και ο παράγοντας της ανταγωνιστικότητας ελκυστικότητας της κυπριακής αγοράς σε ξένες επενδύσεις.
Περαιτέρω, θεωρούμε ότι οι υποχρεώσεις των εποπτευόμενων της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου για διαφάνεια και ορθή πληροφόρηση προς τον επόπτη ρυθμίζονται ήδη από το υφιστάμενο νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο.
Σε ό,τι αφορά την ποινική πτυχή του αδικήματος για ψευδή ή παραπλανητικά στοιχεία ή απόκρυψη στοιχείων, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι ενδέχεται να υπήρξε παρερμηνεία του άρθρου 111(1) τελευταία παράγραφος του Κανονισμού MiCA όσον αφορά το δικαίωμα ενός Κράτους Μέλους να θεσπίσει ποινικές κυρώσεις. Το εν λόγω άρθρο αναφέρεται σε δικαίωμα μη θέσπισης διοικητικών κυρώσεων εάν υπάρχουν ήδη, δυνάμει του εθνικού δικαίου, ποινικές κυρώσεις για τα αδικήματα που απαριθμούνται στο άρθρο 111(1) και όχι σε δικαίωμα θέσπισης επιπρόσθετων ποινικών αδικημάτων. Ενόψει των πιο πάνω, ο Σύνδεσμος διαφωνεί με τη θέσπιση ποινικών κυρώσεων στο Νομοσχέδιο.