07 – Εξουσίες έρευνας και εποπτείας

Νομοσχέδιο με τίτλο “Ο Περί των Αγορών Κρυπτοστοιχείων Νόμος του 2025”
5. (1) Για την εκπλήρωση των καθηκόντων τους δυνάμει των τίτλων II έως VΙ του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1114, η Επιτροπή και η Κεντρική Τράπεζα, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, έχουν τις ακόλουθες εξουσίες –
(α)          να απαιτούν από οποιοδήποτε πρόσωπο να παρέχει πληροφορίες και έγγραφα, συμπεριλαμβανομένων και περιοδικών πληροφοριών, που θεωρούν ότι θα μπορούσαν να είναι χρήσιμα για την εκτέλεση των καθηκόντων τους, καθορίζοντας και την προθεσμία εντός της οποίας τα έγγραφα και οι πληροφορίες θα πρέπει να προσκομίζονται

 

 

(β)          να  αναστέλλουν ή να απαιτούν από πάροχο υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων να αναστείλει, την παροχή υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων για μέγιστο διάστημα τριάντα (30) διαδοχικών εργάσιμων ημερών κάθε φορά που έχουν βάσιμες υποψίες ότι παραβιάζεται ο Κανονισμός (ΕΕ) 2023/1114·
(γ)          να απαγορεύουν την παροχή υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων όταν διαπιστώνουν ότι παραβιάζεται ο  Κανονισμός (ΕΕ) 2023/1114 ∙
(δ)          να  δημοσιοποιούν, ή να απαιτούν από πάροχο υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων να δημοσιοποιήσει, κάθε ουσιώδη πληροφορία που ενδέχεται να επηρεάσει την παροχή των οικείων υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων, προκειμένου να διασφαλίζεται η προστασία των συμφερόντων των πελατών, ειδικότερα δε των ιδιωτών κατόχων, ή η ομαλή λειτουργία της αγοράς·
(ε)          να δημοσιοποιούν το γεγονός ότι συγκεκριμένος πάροχος υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων αδυνατεί να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του·
(στ)         να αναστέλλουν ή να απαιτούν από πάροχο υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων να αναστείλει, την παροχή υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων, εάν θεωρούν ότι η κατάσταση του παρόχου υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων είναι τέτοια ώστε η παροχή της υπηρεσίας κρυπτοστοιχείων ενδέχεται να αποβεί επιζήμια για τα συμφέροντα των πελατών, ειδικότερα δε των ιδιωτών κατόχων·
(ζ)          να απαιτούν τη μεταβίβαση υφιστάμενων συμβάσεων σε άλλο πάροχο υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων στις περιπτώσεις στις οποίες ανακαλείται άδεια παρόχου υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων σύμφωνα με το Άρθρο 64 του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1114, εφόσον συμφωνούν οι πελάτες και ο πάροχος υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων στον οποίο πρόκειται να μεταβιβαστούν οι συμβάσεις·
(η)          εάν υπάρχουν υπόνοιες ότι ένα πρόσωπο παρέχει υπηρεσίες κρυπτοστοιχείων χωρίς άδεια ή/και παραβιάζει το Άρθρο 59 παράγραφος (5) του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1114, να διατάσσουν την άμεση διακοπή της δραστηριότητας χωρίς προειδοποίηση ή επιβολή προθεσμίας·
(θ)          να απαιτούν από τους προσφέροντες, τους επιδιώκοντες την εισαγωγή προς διαπραγμάτευση κρυπτοστοιχείων ή τους εκδότες μαρκών με αναφορά σε περιουσιακά στοιχεία ή μαρκών ηλεκτρονικού χρήματος να τροποποιήσουν το οικείο λευκό βιβλίο κρυπτοστοιχείων ή να τροποποιήσουν περαιτέρω το οικείο τροποποιημένο λευκό βιβλίο κρυπτοστοιχείων, όταν διαπιστώνουν ότι το λευκό βιβλίο κρυπτοστοιχείων ή το τροποποιημένο λευκό βιβλίο κρυπτοστοιχείων δεν περιέχει τις πληροφορίες που απαιτούνται βάσει των Άρθρων 6, 19 ή 51 του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1114·
(ι)           να απαιτούν από τους προσφέροντες, τους επιδιώκοντες την εισαγωγή προς διαπραγμάτευση κρυπτοστοιχείων ή τους εκδότες μαρκών με αναφορά σε περιουσιακά στοιχεία ή μαρκών ηλεκτρονικού χρήματος, να τροποποιήσουν τις διαφημιστικές ανακοινώσεις τους, όταν διαπιστώνουν ότι οι διαφημιστικές ανακοινώσεις δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις που ορίζονται στα Άρθρα 7, 29 ή 53 του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1114·
(ια)         να απαιτούν από τους προσφέροντες, τους επιδιώκοντες την εισαγωγή προς διαπραγμάτευση κρυπτοστοιχείων ή τους εκδότες μαρκών με αναφορά σε περιουσιακά στοιχεία ή μαρκών ηλεκτρονικού χρήματος, να συμπεριλάβουν συμπληρωματικές πληροφορίες στα οικεία λευκά βιβλία κρυπτοστοιχείων, εάν αυτό κρίνεται αναγκαίο για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα ή για την προστασία των κατόχων κρυπτοστοιχείων, ειδικότερα δε των ιδιωτών κατόχων·
(ιβ)         να αναστέλλουν τη δημόσια προσφορά κρυπτοστοιχείων ή την εισαγωγή τους προς διαπραγμάτευση για μέγιστο διάστημα τριάντα (30) διαδοχικών εργάσιμων ημερών κάθε φορά που έχουν βάσιμες υποψίες ότι παραβιάζεται ο Κανονισμός (ΕΕ) 2023/1114 ·
(ιγ)         να απαγορεύουν τη δημόσια προσφορά κρυπτοστοιχείων ή την εισαγωγή τους προς διαπραγμάτευση, όταν διαπιστώνουν ότι παραβιάζεται  ο Κανονισμός (ΕΕ) 2023/1114 ή έχουν βάσιμες υποψίες ότι θα παραβιαστεί·
(ιδ)         να αναστέλλουν, ή να απαιτούν από πάροχο υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων που διαχειρίζεται πλατφόρμα διαπραγμάτευσης κρυπτοστοιχείων να αναστείλει, την παροχή υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων για μέγιστο διάστημα τριάντα (30) διαδοχικών εργάσιμων ημερών κάθε φορά που έχουν βάσιμες υποψίες ότι θα έχει παραβιαστεί  ο Κανονισμός (ΕΕ) 2023/1114·
(ιε)         να απαγορεύουν τη διαπραγμάτευση κρυπτοστοιχείων σε πλατφόρμα διαπραγμάτευσης κρυπτοστοιχείων, όταν διαπιστώνουν ότι παραβιάζεται ο  Κανονισμός (ΕΕ) 2023/1114 ή έχουν βάσιμες υποψίες ότι θα παραβιαστεί·
(ιστ)       να αναστέλλουν ή να απαγορεύουν διαφημιστικές ανακοινώσεις όταν έχουν βάσιμες υποψίες ότι παραβιάζεται ο  Κανονισμός (ΕΕ) 2023/1114 ·
(ιζ)       να απαιτούν από τους προσφέροντες, τους επιδιώκοντες την εισαγωγή προς διαπραγμάτευση κρυπτοστοιχείων, τους εκδότες μαρκών με αναφορά σε περιουσιακά στοιχεία ή μαρκών ηλεκτρονικού χρήματος ή σχετικούς παρόχους υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων να παύσουν ή να αναστείλουν τις διαφημιστικές ανακοινώσεις για μέγιστο διάστημα τριάντα (30) διαδοχικών εργάσιμων ημερών κάθε φορά που έχουν βάσιμες υποψίες ότι παραβιάζεται ο  Κανονισμός (ΕΕ) 2023/1114·
(ιη)       να δημοσιοποιούν ότι συγκεκριμένος προσφέρων, επιδιώκων την εισαγωγή προς διαπραγμάτευση κρυπτοστοιχείου ή εκδότης μάρκας με αναφορά σε περιουσιακά στοιχεία ή μάρκας ηλεκτρονικού χρήματος δεν εκπληρώνει τις υποχρεώσεις του δυνάμει του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1114·
(ιθ)       να γνωστοποιούν ή να απαιτούν από τον προσφέροντα, τον επιδιώκοντα την εισαγωγή προς διαπραγμάτευση κρυπτοστοιχείου ή τον εκδότη  μάρκας με αναφορά σε περιουσιακά στοιχεία ή μάρκας ηλεκτρονικού χρήματος να γνωστοποιήσει, κάθε ουσιώδη πληροφορία που ενδέχεται να επηρεάσει την εκτίμησητου κρυπτοστοιχείου που αποτέλεσε αντικείμενο δημόσιας προσφοράς ή εισαγωγής προς διαπραγμάτευση, προκειμένου να διασφαλίζεται η προστασία των συμφερόντων των κατόχων κρυπτοστοιχείων, ειδικότερα δε των ιδιωτών κατόχων ή η ομαλή λειτουργία της αγοράς·
(κ)        να αναστέλλουν ή να απαιτούν από τον σχετικό πάροχο υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων που διαχειρίζεται πλατφόρμα διαπραγμάτευσης κρυπτοστοιχείων να αναστείλει τη διαπραγμάτευση των κρυπτοστοιχείων, όταν θεωρούν ότι η κατάσταση του προσφέροντος, του επιδιώκοντος την εισαγωγή προς διαπραγμάτευση κρυπτοστοιχείου ή του εκδότη μάρκας με αναφορά σε περιουσιακά στοιχεία ή μάρκας ηλεκτρονικού χρήματος είναι τέτοια ώστε η διαπραγμάτευση ενδέχεται να αποβεί επιζήμια για τα συμφέροντα των κατόχων κρυπτοστοιχείων, ειδικότερα δε των ιδιωτών κατόχων·
(κα)      εάν υπάρχουν υπόνοιες ότι πρόσωπο εκδίδει μάρκες με αναφορά σε περιουσιακά στοιχεία ή μάρκες ηλεκτρονικού χρήματος χωρίς άδεια ή ότι ένα πρόσωπο διενεργεί προσφορά ή επιδιώκει την εισαγωγή προς διαπραγμάτευση κρυπτοστοιχείων εκτός μαρκών με αναφορά σε περιουσιακά στοιχεία ή μαρκών ηλεκτρονικού χρήματος, χωρίς να έχει κοινοποιηθεί λευκό βιβλίο κρυπτοστοιχείων σύμφωνα με το Άρθρο 8 του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1114, να διατάσσουν την άμεση διακοπή της δραστηριότητας χωρίς προειδοποίηση ή επιβολή προθεσμίας·
(κβ)      να λαμβάνουν κάθε είδους μέτρο για να διασφαλίσουν ότι ένας προσφέρων ή επιδιώκων την εισαγωγή προς διαπραγμάτευση κρυπτοστοιχείων, ένας εκδότης μάρκας με αναφορά σε περιουσιακά στοιχεία ή μάρκας ηλεκτρονικού χρήματος ή ένας πάροχος υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων συμμορφώνεται με τον  Κανονισμό (ΕΕ) 2023/1114, μεταξύ άλλων απαιτώντας τη διακοπή κάθε πρακτικής ή συμπεριφοράς την οποία θεωρούν αντίθετη με τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1114·
(κγ)      να διενεργούν επιτόπιους ελέγχους ή έρευνες σε τοποθεσίες άλλες εκτός των ιδιωτικών κατοικιών φυσικών προσώπων και, για τον σκοπό αυτόν, να εισέρχονται σε εγκαταστάσεις για να έχουν πρόσβαση σε έγγραφα και λοιπά δεδομένα υπό οποιαδήποτε μορφή·
(κδ)      να αναθέτουν επαληθεύσεις ή έρευνες σε ελεγκτές ή εμπειρογνώμονες·
(κε)      να απαιτούν την απομάκρυνση φυσικού προσώπου από το διοικητικό όργανο εκδότη μάρκας με αναφορά σε περιουσιακά στοιχεία ή παρόχου υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων·
(κστ)    να ζητούν από οποιοδήποτε πρόσωπο να λάβει μέτρα για τη μείωση του μεγέθους της θέσης του ή της έκθεσής του σε κρυπτοστοιχεία·
(κζ)      Εφόσον δεν διατίθενται άλλα αποτελεσματικά μέσα για να επιτευχθεί η παύση της παράβασης του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1114 και προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος σοβαρής βλάβης των συμφερόντων πελατών ή κατόχων κρυπτοστοιχείων, να λαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα, μεταξύ άλλων ζητώντας από τρίτο μέρος ή δημόσια αρχή να εφαρμόσει τέτοια μέτρα, για:

 

i)   να αφαιρέσουν περιεχόμενο ή να περιορίσουν την πρόσβαση σε διαδικτυακή διεπαφή ή να διατάξουν τη ρητή αναγραφή προειδοποίησης προς πελάτες και κατόχους κρυπτοστοιχείων κατά την πρόσβασή τους σε διαδικτυακή διεπαφή·

ii)  να διατάξουν πάροχο υπηρεσιών υποδοχής να αφαιρέσει, να απενεργοποιήσει ή να περιορίσει την πρόσβαση σε διαδικτυακή διεπαφή· ή

iii)      να διατάξουν μητρώα ή καταχωρητές ονομάτων χώρου να διαγράψουν ένα πλήρως εγκεκριμένο όνομα χώρου και να επιτρέψουν στην αρμόδια αρχή να το καταχωρίσει·

(κη)      να απαιτούν από εκδότη μάρκας με αναφορά σε περιουσιακά στοιχεία ή μάρκας ηλεκτρονικού χρήματος, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα του Άρθρου 23 παράγραφος 4, του Άρθρο 24 παράγραφος 3 ή του Άρθρου 58 παράγραφος 3 του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1114, να καθορίζει ελάχιστο ονομαστικό ποσό ή να περιορίζει την ποσότητα που εκδίδει∙
(κθ)  να απαιτούν από παρόχους υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων να διαθέτουν ίδια κεφάλαια επιπλέον των απαιτήσεων προληπτικής εποπτείας που καθορίζονται στο Άρθρο 67 του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1114, σε περίπτωση σημαντικής μεταβολής στις επιχειρηματικές δραστηριότητες των εν λόγω παρόχων υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων ή όταν ο πάροχος υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων είναι εκτεθειμένος σε κινδύνους ή ενέχει κινδύνους για τρίτους που είναι σημαντικοί και δεν καλύπτονται ή δεν καλύπτονται επαρκώς από τις απαιτήσεις προληπτικής εποπτείας∙
(κι)     να απαιτούν από τους παρόχους υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων να διενεργούν οι ίδιοι ελέγχους ή εξακριβώσεις ή να αναθέτουν τη διενέργεια ελέγχων ή εξακριβώσεων σε τρίτους, όπως σε νόμιμο ελεγκτή ή νόμιμο ελεγκτικό γραφείο εντός της έννοιας του περί Ελεγκτών Νόμου, περιλαμβανομένων ελέγχων πληροφοριακών συστημάτων.
(2) Για την εκπλήρωση των καθηκόντων τους δυνάμει του τίτλου VI του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1114, επιπροσθέτως των εξουσιών που αναφέρονται στο εδάφιο (1), η Επιτροπή και η Κεντρική Τράπεζα έχουν τις ακόλουθες εξουσίες έρευνας και εποπτείας-
(α) να έχουν πρόσβαση σε οποιοδήποτε έγγραφο και άλλα δεδομένα οποιασδήποτε μορφής και να λαμβάνουν ή να παίρνουν αντίγραφο αυτών·
(β) να ζητούν ή να απαιτούν πληροφορίες από οποιοδήποτε πρόσωπο, συμπεριλαμβανομένων όσων συμμετέχουν διαδοχικά στη μεταβίβαση εντολών ή στην εκτέλεση των σχετικών πράξεων, καθώς και των εντολέων τους, και, όταν απαιτείται, να καλούν και να λαμβάνουν κατάθεση από οποιοδήποτε πρόσωπο με στόχο την απόκτηση πληροφοριών·
(γ) να εισέρχονται σε εγκαταστάσεις φυσικών και νομικών προσώπων για την επιθεώρηση ή/και κατάσχεση εγγράφων και δεδομένων οποιασδήποτε μορφής εφόσον υπάρχουν εύλογες υπόνοιες ότι, τα έγγραφα ή δεδομένα που σχετίζονται με το αντικείμενο του επιτόπιου ελέγχου ή έρευνας, ενδέχεται να είναι κρίσιμα για τη στοιχειοθέτηση υπόθεσης κατάχρησης προνομιακής πληροφορίας ή χειραγώγησης της αγοράς
(δ) να παραπέμπουν υποθέσεις στο Γενικό Εισαγγελέα για να εξετάσει το ενδεχόμενο ποινικής δίωξης·
(ε) να ζητούν, βάσει της  νομοθεσίας, τα υπάρχοντα αρχεία διακίνησης δεδομένων που τηρούνται από διαχειριστή τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, όταν υπάρχουν εύλογες υπόνοιες παράβασης και τα εν λόγω αρχεία ενδέχεται να είναι σημαντικά για την έρευνα παραβάσεων των Άρθρων 88 έως 91 του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1114·
(στ) να ζητούν τη δέσμευση ή την κατάσχεση περιουσιακών στοιχείων, ή και τα δύο·
(ζ) να επιβάλλουν προσωρινή απαγόρευση άσκησης επαγγελματικής δραστηριότητας·
(η) να λαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα για την ορθή ενημέρωση του κοινού, συμπεριλαμβανομένης της διόρθωσης ψευδών ή παραπλανητικών πληροφοριών που δημοσιοποιήθηκαν, μεταξύ άλλων απαιτώντας από προσφέροντα, επιδιώκοντα την εισαγωγή προς διαπραγμάτευση, εκδότη ή άλλο πρόσωπο που δημοσίευσε ή διέδωσε ψευδείς ή παραπλανητικές πληροφορίες τη δημοσίευση διορθωτικής δήλωσης.
(3) Έκαστη εκ της Επιτροπής και της Κεντρικής Τράπεζας ασκεί τις εξουσίες έρευνας και εποπτείας που αναφέρονται στο εδάφιο (1) με οποιονδήποτε από τους εξής τρόπους:
(α) άμεσα·
(β) σε συνεργασία με άλλες αρχές συμπεριλαμβανομένων των αρχών που είναι αρμόδιες για την πρόληψη και την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας
(γ) υπό την ευθύνη της με ανάθεση καθηκόντων στις αρχές που αναφέρονται στην παράγραφο (β)∙
(δ) με αίτηση προς τις αρμόδιες δικαστικές αρχές.
(4) Χωρίς επηρεασμό των ειδικότερων διατάξεων του παρόντος Νόμου, οι διατάξεις του περί της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς Κύπρου Νόμου, που έχουν ως αντικείμενο την εποπτική αρμοδιότητα της Επιτροπής, την εξουσία της να συλλέγει πληροφορίες, να διενεργεί έρευνες ή ελέγχους, να επιβάλλει κυρώσεις και γενικά όλες οι αρμοδιότητες, εξουσίες και καθήκοντα της δυνάμει του πιο πάνω νόμου, εφαρμόζονται συμπληρωματικά, ως προς την εποπτεία που ασκεί η Επιτροπή για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1114 και του παρόντος Νόμου.

Τέλος

Περιεχόμενα

01 - ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΑΡΘΡΩΝ
02 - ΜΕΡΟΣ Ι: ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
03 - Συνοπτικός τίτλος.
04 - Ερμηνεία
05 - Πεδίο εφαρμογής
06 - Αρμόδιες Αρχές
07 - Εξουσίες έρευνας και εποπτείας
08 - ΜΕΡΟΣ ΙΙΙ: ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ
09 - Διοικητικές κυρώσεις και άλλα διοικητικά μέτρα
10 - Δικαίωμα προσφυγής
11 - Είσπραξη διοικητικών προστίμων
12 - ΜΕΡΟΣ IV: ΨΕΥΔH Ή ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΡΥΨΗ
13 - Ψευδή ή παραπλανητικά στοιχεία και πληροφορίες και απόκρυψη
14 - ΜΕΡΟΣ V: ΑΣΚΗΣΗ ΕΥΧΕΡΕΙΩΝ ΠΟΥ ΠΡΟΒΛΕΠΟΝΤΑΙ ΣΤΟΝ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟ (ΕΕ) 2023/1114
15 - Καθορισμός ευχερειών
16 - ΜΕΡΟΣ VΙ: ΤΕΛΗ ΚΑΙ ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ
17 - Τέλη και Συνδρομές
18 - ΜΕΡΟΣ VI : ΠΟΙΝΙΚΑ ΑΔΙΚΗΜΑΤΑ, ΕΥΘΥΝΗ ΚΑΙ ΕΞΟΥΣΙΕΣ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ
19 - Δημόσια προσφορά ή επιδίωξη προς διαπραγμάτευση μαρκών με αναφορά σε περιουσιακά στοιχεία χωρίς να πληρούνται οι απαιτήσεις
20 - Δημόσια προσφορά ή επιδίωξη προς διαπραγμάτευση μαρκών ηλεκτρονικού χρήματος χωρίς να πληρούνται οι απαιτήσεις
21 - Παροχή υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων χωρίς άδεια
22 - Ενημέρωση ESMA και EBA για ποινικές κυρώσεις
23 - Ποινική ευθύνη και εξουσίες Δικαστηρίου
24 - ΜΕΡΟΣ  VII:  ΕΚΔΟΣΗ ΟΔΗΓΙΩΝ ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
25 - Έκδοση οδηγιών και υποχρέωση συμμόρφωσης
26 - Έναρξη ισχύος του παρόντος Νόμου

Αφήστε μια απάντηση

Back to top button
Μετάβαση στο περιεχόμενο