02 – Τροποποίηση του Άρθρου 2 του βασικού νόμου
O περί Εμπορίας Κυπριακών Πατατών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2025
- Το Άρθρο 2 του βασικού Νόμου τροποποιείται ως ακολούθως:
(α) Με τη διαγραφή του ορισμού που αναφέρεται στο «Γενικό Διευθυντή»
(β) Με την προσθήκη του ορισμού «Εταιρεία» που σημαίνει την εταιρεία ιδιωτικού δικαίου που ιδρύεται από το Συμβούλιον κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 26 και αναλαμβάνει τη διεκπεραίωση όλων των απαιτούμενων εργασιών εκ μέρους του·
(γ) Με την αντικατάσταση του ορισμού “Υπουργός” από τον ακόλουθο: “Υπουργός” σημαίνει τον Υπουργό Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος·
(δ) Με την προσθήκη στον ορισμό που αναφέρεται στο «φορέα» στο τέλος της παραγράφου, της φράσης «ή οποιοδήποτε φυσικό/νομικό πρόσωπο που ασχολείται με την πατατοκαλλιέργεια»·
Τέλος
Η μη ύπαρξη Γενικού Διευθυντή σε κρατικό ή ημικρατικό οργανισμό εντός της ΕΕ: Παραβιάζει θεμελιώδεις αρχές ορθής διοίκησης και λογοδοσίας. Αντιβαίνει στο θεσμικό και νομικό πλαίσιο της Ε.Ε. Θέτει σε κίνδυνο την ορθή χρήση δημοσίων πόρων και ενδεχομένως την εγκυρότητα διοικητικών πράξεων. Συνιστά νομικά επισφαλή πρακτική, που μπορεί να επιφέρει νομικές κυρώσεις ή ακυρώσεις αποφάσεων. Στο ευρωπαϊκό διοικητικό και κανονιστικό περιβάλλον, κάθε δημόσιος ή κρατικά ελεγχόμενος οργανισμός οφείλει να διαθέτει λειτουργικές δομές διοίκησης με σαφώς ορισμένη εκτελεστική ηγεσία. Η απουσία Γενικού Διευθυντή, είτε λόγω πολιτικής επιλογής είτε λόγω θεσμικής αδράνειας, προσκρούει σε ευρωπαϊκές οδηγίες, κανονισμούς και αρχές καλής διακυβέρνησης.
1. Παραβίαση της Αρχής της Λογοδοσίας και της Διοικητικής Αυτοτέλειας
Η Σύσταση 2005/162/ΕΚ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ορίζει ότι οι δημόσιοι και ημιδημόσιοι οργανισμοί πρέπει να διαθέτουν εκτελεστικό διοικητικό μηχανισμό με διακριτές αρμοδιότητες από το εποπτικό συμβούλιο. Ο Γενικός Διευθυντής είναι ο βασικός θεσμικός φορέας αυτής της εκτελεστικής λειτουργίας. Η μη ύπαρξή του σημαίνει ότι ο οργανισμός είτε δεν διαθέτει εκτελεστική λογοδοσία, είτε αυτή ασκείται από μη αρμόδιο όργανο (όπως ένα διοικητικό συμβούλιο), γεγονός που παραβιάζει την αρχή της διοικητικής λειτουργικής διάκρισης. Commission Recommendation 2005/162/EC
2. Αντίθεση στον Ευρωπαϊκό Κώδικα Ορθής Διοικητικής Συμπεριφοράς
Ο Ευρωπαϊκός Κώδικας Ορθής Διοικητικής Συμπεριφοράς του Ευρωπαίου Διαμεσολαβητή (2001) καθορίζει ότι κάθε δημόσιος οργανισμός πρέπει να λειτουργεί με βάση τις αρχές της ευθύνης, λογοδοσίας και διαφάνειας, οι οποίες ενσαρκώνονται στη θεσμική παρουσία ενός Γενικού Διευθυντή με επιχειρησιακή ευθύνη. Η απουσία τέτοιας διοικητικής δομής αντιβαίνει στον κανόνα της ορθολογικής διοίκησης και μπορεί να θεωρηθεί διοικητικά παράτυπη ή και παράνομη, ιδίως σε περιπτώσεις κακής διαχείρισης ή απουσίας εποπτείας. European Code of Good Administrative Behaviour
3. Αδυναμία Συμμόρφωσης με το Δίκαιο των Κρατικών Ενισχύσεων και των Δημόσιων Συμβάσεων
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω των κανονισμών για τις κρατικές ενισχύσεις και τις δημόσιες συμβάσεις (Κανονισμός (ΕΕ) 2015/1589 και Οδηγία 2014/24/ΕΕ αντίστοιχα), απαιτεί οι κρατικοί φορείς που διαχειρίζονται οικονομικά συμφέροντα να διαθέτουν διοικητική επάρκεια. Η έλλειψη Γενικού Διευθυντή, ως θεσμικού εγγυητή της καθημερινής λειτουργίας και τήρησης των κανονισμών, μπορεί να αποτελέσει λόγο διοικητικής ακυρότητας ή αδυναμίας συμμετοχής σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα.
Regulation (EU) 2015/1589, Directive 2014/24/EU
4. Θεσμική Αδιαφάνεια και Κίνδυνος Παράκαμψης του Δικαίου
Η απουσία Γενικού Διευθυντή μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία μιας σκιώδους δομής λήψης αποφάσεων, στην οποία οι αποφάσεις λαμβάνονται από μη εκτελεστικούς φορείς χωρίς θεσμική εντολή ή λογοδοσία. Αυτό παραβιάζει τόσο την αρχή της χρηστής διοίκησης όσο και το δικαίωμα των πολιτών σε διαφανή και αξιόπιστη διοίκηση, κατοχυρωμένο στο άρθρο 41 του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ε.Ε.. Charter of Fundamental Rights of the European Union – Article 41
Η παρουσία ενός Γενικού Διευθυντή δεν αποτελεί απλώς οργανωτική επιλογή, αλλά θεσμική και νομική υποχρέωση εντός του πλαισίου χρηστής, δημοκρατικής και αποτελεσματικής δημόσιας διοίκησης. Αν επιθυμείτε, μπορώ να διαμορφώσω και υπόμνημα νομικής συμμόρφωσης ή σχέδιο πρότασης για τη σύσταση Γενικής Διεύθυνσης σε συγκεκριμένο οργανισμό, με πλήρη αναφορά σε εθνική και ενωσιακή νομοθεσία.