Τροποποίηση των περί Μηχανοκίνητων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Κανονισμών
Τμήμα Οδικών Μεταφορών
Τμήμα Οδικών Μεταφορών
Πρόσκληση για Απόψεις
ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ
Τροποποίηση των περί Μηχανοκίνητων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Κανονισμών:
(i) για αύξηση του μέγιστου επιτρεπόμενου ύψους κατά την μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων τύπου ISO CONTAINERS HIGH CUBE
(ii) σε σχέση με την πλευρική προστασία ημιρυμουλκουμένων που έχουν την δυνατότητα να μεταβάλουν το μήκος τους.
__________________________________________________________________
Το Τμήμα Οδικών Μεταφορών ανακοινώνει τη διεξαγωγή δημόσιας διαβούλευσης για τη συνημμένη τροποποίηση των περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεων Κανονισμών (Παράρτημα). Σχετικά με το θέμα, σημειώνονται τα ακόλουθα:
- Αύξηση του μέγιστου επιτρεπόμενου ύψους κατά την μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων τύπου ISO CONTAINERS HIGH CUBE
α) Ανά το παγκόσμιο, υπάρχει συνεχόμενη αυξητική τάση για την χρήση εμπορευματοκιβωτίων τύπου ISO CONTAINERS HIGH CUBE μήκους 20, 40 και 45 ποδών στις μεταφορές εμπορευμάτων λόγω του αυξημένου όγκου που διαθέτουν έναντι των συνηθισμένων Standard Size Containers.
β) Λόγω του αυξημένου ύψους τους, κατά ένα πόδι (30 πόντους) σε σύγκριση με τα συνηθισμένα Standard Size Containers, αυτό έχει ως επακόλουθο την υπέρβαση του μέγιστου ύψους φορτίου των 4,0m από το έδαφος, όταν αυτά μεταφέρονται ως επί το πλείστο με ημιρυμουλκούμενα αλλά και με ενιαία οχήματα σε μερικές φορές.
γ) Παρόλο που υπάρχει διαθέσιμη στην αγορά τεχνολογική λύση για την μεταφορά ISO CONTAINERS HIGH CUBE χωρίς να γίνεται υπέρβαση του μέγιστου επιτρεπόμενου ύψους φορτίου των 4,0m, με την χρήση τρακτόρων για ημιρυμουλκούμενα που έχουν χαμηλό ύψος πλαισίου σε συνδυασμό με ειδικού τύπου ημιρυμουλκούμενα ειδικά κατασκευασμένα για την μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων (Skeletal Semitrailers) με επίσης χαμηλό ύψος πλαισίου, εντούτοις αυτό δεν είναι άμεσα εφικτό καθότι προϋποθέτει άμεση αντικατάσταση του στόλου τρακτόρων και ημιρυμουλκούμενων με άλλα, τα οποία διαθέτουν πιο σύγχρονες προδιαγραφές για να ικανοποιούν τον περιορισμό στο ύψος.
δ) Νοείται ότι, η όποια αντικατάσταση του στόλου οχημάτων για να συμμορφώνεται με την απαίτηση του μέγιστου ύψους φορτίου των 4,0m συνεπάγεται μεγάλο κόστος για αγορά κατάλληλων οχημάτων (τόσο τρακτόρων αλλά ειδικά ημιρυμουλκουμένων) αλλά και χρόνου απόκτησης τους, καθότι χρειάζεται να παραγγελθούν αν πρόκειται για καινούργια ή να εξευρεθούν αν πρόκειται για μεταχειρισμένα.
ε) Είναι επίσης διαπιστωμένο ότι, μέχρι τώρα δεν υπήρξε κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα με την διέλευση των οχημάτων αυτών όταν μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια ISO CONTAINERS HIGH CUBE με τους υφιστάμενους συνδυασμούς οχημάτων (τράκτορες και ημιρυμουλκούμενα) σε ότι αφορά την διέλευση τους από αυτοκινητόδρομους και κεντρικές οδικές αρτηρίες κατά την εξυπηρέτηση του μεταφορικού τους έργου. Σχετική επιβεβαίωση έχει ληφθεί και από το Τμήμα Δημοσίων Έργων.
στ) Λαμβάνοντας υπόψη την παλαιότητα των οχημάτων, τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους όσο αφορά την σχεδίαση και κατασκευή τους από πλευράς σταθερότητας και ασφάλειας κατά την χρήση τους, γίνεται εισήγηση όπως επιτραπεί η μεταφορά των ISO CONTAINERS HIGH CUBE μόνο με ημιρυμουλκούμενα που διαθέτουν εκ κατασκευής μονά ελαστικά στους άξονες τους, αφού αυτά διαθέτουν μεγαλύτερο μετατρόχιο σε σύγκριση με τα ημιρυμουλκούμενα που διαθέτουν εκ κατασκευής διπλά ελαστικά στους άξονες και κατά συνέπεια αυξημένη σταθερότητα και αντίσταση σε περίπτωση ανατροπής. Επιπρόσθετα θα πρέπει να έχουν εγκατεστημένο σύστημα πέδησης με ABS.
- Πλευρική προστασία ημιρυμουλκουμένων που έχουν την δυνατότητα να μεταβάλουν το μήκος τους.
α) Έχουν εισαχθεί στην Κύπρο ημιρυμουλκούμενα ειδικά κατασκευασμένα για μεταφορά αποκλειστικά εμπορευματοκιβωτίων, διαφόρων μεγεθών (μήκους 20, 30, 40, 45 ποδών) τα οποία έχουν την δυνατότητα να μεταβάλλουν το μήκος τους αναλόγως του τύπου του/των εμπορευματοκιβωτίου /εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρουν (Extendable Skeletal Semitrailers, τύπου Trombones / Sliding Bogies).
β) Έχει παρατηρηθεί ότι, υπάρχει θέμα με την πλευρική προστασία τους καθώς αυτά πληρούν την υφιστάμενη νομοθεσία μόνο όταν βρίσκονται στην πλήρως κλειστή μορφή τους, ενώ όταν αυτά ανοίξουν για μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων μήκους πέραν των 20 ποδών υπάρχουν / δημιουργούνται κενά στην πλευρική προστασία τους, με κίνδυνο για τους ευάλωτους χρήστες του δρόμου (πεζούς, ποδηλάτες, μοτοσυκλετιστές), ακόμα και αυτοκίνητα.
γ) Το εν λόγω θέμα ρυθμίζεται στον Κανονισμό (ΕΚ) 661/2009, στον Κανονισμό αριθ. 73 της Οικονομικής Επιτροπής για την Ευρώπη των Ηνωμένων Εθνών και στον Κανονισμό 50Α των περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Κανονισμών.
δ) Από έρευνα που διενεργήθηκε για την κυκλοφορία των εν λόγω οχημάτων στο Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο είναι το κράτος προέλευσης της πλειονότητας αυτών των οχημάτων, διαπιστώθηκε ότι, αρχικά το 2015 δόθηκε κάποια ανοχή υπό προϋποθέσεις, μέχρι που το 2022 επέβαλαν σε αυτά την εφαρμογή ειδικών συσκευών παρακολούθησης και προειδοποίησης ως διαθέσιμων πλέον τεχνολογικών λύσεων, για να συνεχίσουν να επιτρέπουν την κυκλοφορία τους στο Λονδίνο.
ε) Λαμβάνοντας υπόψη τα όσα αναφέρονται παραπάνω, γίνεται εισήγηση όπως συμπεριληφθούν στη νομοθεσία πρόνοιες, οι οποίες να καλύπτουν την κυκλοφορία των εν λόγω οχημάτων νοουμένου ότι θα πληρούν κάποιες επιπρόσθετες τεχνικές απαιτήσεις.
- Ανοικτή
- Αναρτήθηκε
30 Οκτ 2025 @ 13:35 - Ανοικτή σε σχόλια ως
28 Νοέ 2025 @ 23:50 - 0 σχόλια
Περιεχόμενα
| 01 - Τίτλος Άρθρου | 0 σχόλια |
| 02 - Τίτλος Άρθρου | 0 σχόλια |