Δέσμη Νομοσχεδίων με τίτλους: (Α) Ο ΠΕΡΙ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΠΙΣΤΩΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ) (ΑΡ. 2) ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ 2025, (B) Ο ΠΕΡΙ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΩΝ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΕΩΝ ΚΑΙ ΓΙΑ ΣΥΝΑΦΗ ΘΕΜΑΤΑ (ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ) (ΑΡ. 2) ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ 2025, (Γ) Ο ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗΣ ΠΙΣΤΗΣ (ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ) ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ 2025, (Δ) Ο ΠΕΡΙ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΠΙΣΤΩΣΗΣ ΓΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΑΚΙΝΗΤΑ ΠΟΥ ΠΡΟΟΡΙΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΚΑΤΟΙΚΙΑ (ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ) ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ 2025, (Ε) Ο ΠΕΡΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΩΝ ΠΙΣΤΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΓΟΡΑΣΤΩΝ ΠΙΣΤΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΓΙΑ ΣΥΝΑΦΗ ΘΕΜΑΤΑ (ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ) (ΑΡ.3) ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ 2025, (ΣΤ) Ο ΠΕΡΙ ΤΙΤΛΟΠΟΙΗΣΕΩΝ (ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ) ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ 2025, (Ζ) Ο ΠΕΡΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΗΣ ΜΙΣΘΩΣΗΣ (ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ) ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ 2025
Υπουργείο Οικονομικών- Δ/νση Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών
Το Υπουργείο Οικονομικών, στα πλαίσια θέσπισης αποτελεσματικών ρυθμίσεων και διαδικασιών διαβούλευσης με τους συμμετέχοντες στην αγορά, όσον αφορά τις προτεινόμενες αλλαγές στην εθνική νομοθεσία, κυκλοφορεί το παρόν έγγραφο για σκοπούς υποβολής απόψεων.
Το Υπουργείο Οικονομικών προέβηκε στην ετοιμασία της υπό αναφορά δέσμης. Η δέσμη νομοσχεδίων και ειδικότερα το νομοσχέδιο Α με τίτλο “Ο περι Εργασιών Πιστωτικών Ιδρυμάτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2025”, τροποποιεί τον περί Εργασιών Πιστωτικών Ιδρυμάτων Νόμο (ΕΠΙΝ) για σκοπούς βελτίωσης του νομοθετικού πλαισίου που ρυθμίζει τη σύσταση και λειτουργία του υφιστάμενου συστήματος ανταλλαγής δεδομένων. Στα πλαίσια των τροποποιήσεων, εισάγονται εξουσιοδοτικά άρθρα για τη διενέργεια της βαθμονόμησης πιστοληπτικής ικανότητας από συστήματα ανταλλαγής δεδομένων.
Επιπλέον, επειδή οι διατάξεις που αφορούν το σύστημα ανταλλαγής δεδομένων και τον μηχανισμό ανταλλαγής δεδομένων ΑΡΤΕΜΙΣ που περιλαμβάνονται στον ΕΠΙΝ αφορούν τα πιστωτικά ιδρύματα, αλλά και καθότι διατάξεις άλλων νομοθεσιών είτε παραπέμπουν στον εν λόγω νόμο, είτε χρησιμοποιούν τους ορισμούς αυτού για να καθορίσουν την πρόσβαση και άλλων οντοτήτων, πέραν των πιστωτικών ιδρυμάτων, σε βάσεις δεδομένων,ο ΕΠΙΝ τροποποιείται προκειμένου να λειτουργεί ως νόμος ομπρέλα για σκοπούς της σύστασης, λειτουργίας και ρύθμισης του συστήματος ανταλλαγής δεδομένων. Παράλληλα διασφαλίζεται η ύπαρξη εξουσιοδοτικών άρθρων βάσει των οποίων η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου αποκτά εξουσίες πρόσβασης, εποπτείας, ελέγχου και επιβολής κυρώσεων, καθώς και έκδοσης οδηγιών για τους σκοπούς του συστήματος ανταλλαγής δεδομένων και του μηχανισμού ανταλλαγής δεδομένων ΑΡΤΕΜΙΣ.
Ταυτόχρονα τροποποιούνται επί μέρους νομοθεσίες για σκοπούς απάλειψης αλληλοεπικαλύψεων και για σκοπούς διασαφήνισης ή/και επαναδιατύπωσης των συναφών με τον ΕΠΙΝ άρθρων τους.
Τα προτεινόμενα νομοσχέδια επισυνάπτονται στο Παράρτημα.
Ως εκ τούτου, το Υπουργείο Οικονομικών σας καλεί όπως υποβάλετε τα σχόλια ή τις απόψεις σας, μέχρι την 7 Σεπτεμβρίου 2025.
- Υπό επεξεργασία
- Αναρτήθηκε
08 Αυγ 2025 @ 17:00 - Ανοικτή σε σχόλια ως
14 Σεπ 2025 @ 23:50 - 15 σχόλια
Σχόλιο ΚΤΚ για Νομοσχέδιο (Ζ) με τίτλο “Ο ΠΕΡΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΗΣ ΜΙΣΘΩΣΗΣ (ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ) ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ 2025”:
Επιθυμούμε να εισηγηθούμε τροποποίηση που αφορά στο νομοσχέδιο που τροποποιεί τους περί Χρηματοδοτικής Μίσθωσης Νόμους του 2016 έως 2020 στα πλαίσια των αλλαγών που γίνονται για σκοπούς αδειοδότησης των εταιρειών χρηματοδοτικής μίσθωσης.
Συγκεκριμένα, γίνεται εισήγηση όπως τροποποιηθεί το εδάφιο (5) του άρθρου 15 («Άδεια λειτουργίας εταιρείας χρηματοδοτικής μίσθωσης») με διαγραφή του τελευταίου σημείου το οποίο αναφέρει «[…] και, σε κάθε περίπτωση, η απόφαση εκδίδεται εντός ενός έτους από την ημερομηνία λήψης της αίτησης.»
Παραθέτουμε πιο κάτω το συγκεκριμένο άρθρο με την εν λόγω διαγραφή:
15(5) – Η απόφαση για χορήγηση ή άρνηση χορήγησης άδειας λειτουργίας, δυνάμει των διατάξεων του εδαφίου (2), κοινοποιείται στον αιτητή εντός έξι (6) μηνών από την ημερομηνία λήψης της αίτησης για χορήγηση άδειας λειτουργίας ή σε περίπτωση που η αίτηση δεν είναι πλήρης, εντός έξι (6) μηνών από την ημερομηνία υποβολής από τον αιτητή των απαραίτητων πληροφοριών (λεκτικό για διαγραφή) “και, σε κάθε περίπτωση, η απόφαση εκδίδεται εντός ενός έτους από την ημερομηνία λήψης της αίτησης”.
Η πιο πάνω τροποποίηση ζητείται επειδή με την υφιστάμενη διατύπωση, η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου είναι υποχρεωμένη να εκδίδει απόφαση εντός ενός έτους από την ημερομηνία λήψης αίτησης αδειοδότησης ανεξαρτήτως εάν η αίτηση είναι πλήρης ή όχι.
Παραθέτουμε πιο κάτω παραδείγματα από αντίστοιχα σημεία σε νομοθεσίες:
O περί της Παροχής και Χρήσης Υπηρεσιών Πληρωμών και Πρόσβασης στα Συστήματα Πληρωμών Νόμος του 2018 (Ν. 31(I)/2018)
Άρθρο 12 – Η Κεντρική Τράπεζα εντός τριών (3) μηνών από την παραλαβή της αίτησης για χορήγηση άδειας λειτουργίας ιδρύματος πληρωμών ή, εφόσον η αίτηση είναι ελλιπής, εντός τριών (3) μηνών από την παραλαβή όλων των πληροφοριών που απαιτούνται για τη λήψη απόφασης ενημερώνει τον αιτούντα για την απόφασή της, αιτιολογώντας τυχόν απόρριψη της αίτησης.
Ο περί Διαχειριστών Πιστώσεων και Αγοραστών Πιστώσεων και για Συναφή Θέματα Νόμος του 2024 (122(I)/2024)
Άρθρο 8(3) – Η Κεντρική Τράπεζα εξετάζει την αίτηση άδειας λειτουργίας εντός σαράντα πέντε (45) εργάσιμων ημερών από την παραλαβή της, νοουμένου ότι αυτή είναι πλήρης.
Ευχαριστούμε και παραμένουμε στη διάθεση σας για τυχόν διευκρινήσεις.