1. ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ (Α): 06 – ΜΕΡΟΣ VΙ – ΤΕΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Έκδοση κανονισμών
34. Το Υπουργικό Συμβούλιο έχει εξουσία να εκδίδει κανονισμούς για τη ρύθμιση οποιουδήποτε θέματος το οποίο χρήζει ή είναι δεκτικό καθορισμού ή διευκρίνισης για την εφαρμογή του παρόντος Νόμου.
Έκδοση διατάγματος Υπουργικού Συμβουλίου
35.-(1) Το Υπουργικό Συμβούλιο δύναται με διάταγμα να –
(α) ορίζει και εξουσιοδοτεί οποιαδήποτε Αρμόδια Αρχή, για να ενεργεί ως η αρμόδια αρχή για την εφαρμογή οποιασδήποτε πράξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης∙
(β) καθορίζει τις αρμοδιότητες των Αρμόδιων Αρχών σε σχέση με την εφαρμογή των Κυρώσεων.
(2) Το Υπουργικό Συμβούλιο δύναται με διάταγμα του να υιοθετήσει διαδικασία, όπου μετά από εισήγηση του Υπουργού Εξωτερικών, το Υπουργικό Συμβούλιο να δύναται να καταχωρεί νομικά ή φυσικά πρόσωπα σε κατάλογο κυρώσεων και περιοριστικών μέτρων, τα οποία να περιλαμβάνουν, ανάμεσα σε άλλα:
(α) οικονομικές κυρώσεις∙
(β) ταξιδιωτικούς περιορισμούς∙
(γ) μέτρα περιορισμού στην κυκλοφορία αγαθών στρατηγικής σημασίας και άλλων αγαθών.
(3) Διάταγμα του Υπουργικού Συμβουλίου με το οποίο καταχωρείται νομικό ή φυσικό πρόσωπο, οντότητα ή φορέα σε κατάλογο κυρώσεων και περιοριστικών μέτρων, αποτελεί Εθνική Κύρωση.
(4) Οι Εθνικές Κυρώσεις υιοθετούνται εφόσον αυτές δεν αντίκεινται στις διεθνείς υποχρεώσεις της Δημοκρατίας και εφόσον κρίνεται ότι η υιοθέτηση τους είναι απαραίτητη για την επίτευξη οποιουδήποτε από τους πιο κάτω στόχους:
(α) για την επίτευξη ειρήνης ή για την πρόληψη διεθνών εγκλημάτων ή παραβιάσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων εντός και εκτός της Δημοκρατίας∙
(β) για την διαφύλαξη των συμφερόντων της Δημοκρατίας ή την διασφάλιση της εθνικής ασφάλειας της Δημοκρατίας∙
(γ) για την καταπολέμηση της διεθνούς τρομοκρατίας ή της παραγωγής, αποθήκευσης, κυκλοφορίας, χρήσης ή διάδοσης όπλων μαζικής καταστροφής.
(5) Το Υπουργικό Συμβούλιο δύναται να επανεξετάζει τις πληροφορίες που περιλαμβάνονται στον κατάλογο του εδαφίου (2) και με απόφαση του να τροποποιεί τις Εθνικές Κυρώσεις, ως εξής:
(α) με την επικαιροποίηση των πληροφοριών που αφορούν τα πρόσωπα που έχουν καταχωριστεί σε κατάλογο περιοριστικών μέτρων και κυρώσεων∙
(β) με την καταχώρηση νέου νομικού ή φυσικού προσώπου∙
(γ) με τη διαγραφή καταχώρησης νομικού ή φυσικού προσώπου.
(6) Ο κατάλογος του εδαφίου (2) επανεξετάζεται σε τακτά χρονικά διαστήματα και τουλάχιστον κάθε έτος.
Μεταβατικές διατάξεις
36.-(1) Μητρώα, βιβλία ή καταστάσεις, που τηρούντο από την ΜΕΚ ή την ΣΕΟΚ, εξακολουθούν να ισχύουν, και θα τηρούνται από την ΕΜΕΚ.
(2) Στοιχεία και πληροφορίες που κατείχαν η ΜΕΚ ή η ΣΕΟΚ, παραδίδονται στην ΕΜΕΚ και δύνανται να χρησιμοποιηθούν για την άσκηση των αρμοδιοτήτων της.
(3) Χωρίς επηρεασμό της γενικότητας των διατάξεων του άρθρου 10 του περί Ερμηνείας Νόμου, οι οδηγίες των Εποπτικών Αρχών και άλλες κανονιστικές πράξεις οι οποίες έχουν εκδοθεί δυνάμει των διατάξεων του περί της Εφαρμογής των Διατάξεων των Ψηφισμάτων ή Αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (Κυρώσεις) και των Αποφάσεων και Κανονισμών του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Περιοριστικά Μέτρα) Νόμου του 2016, συνεχίζουν να ισχύουν, μέχρις ότου τροποποιηθούν ή αντικατασταθούν από αντίστοιχες οδηγίες ή κανονιστικές πράξεις δυνάμει των διατάξεων του παρόντος Νόμου.
(4) Χωρίς επηρεασμό της γενικότητας των διατάξεων του άρθρου 10 του περί Ερμηνείας Νόμου, οι πράξεις και αποφάσεις οι οποίες νομίμως λήφθηκαν ή εκδόθηκαν δυνάμει των διατάξεων του περί της Εφαρμογής των Διατάξεων των Ψηφισμάτων ή Αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (Κυρώσεις) και των Αποφάσεων και Κανονισμών του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Περιοριστικά Μέτρα) Νόμου του 2016, εξακολουθούν να ισχύουν, εκτός εάν τροποποιηθούν ή ανακληθούν από την αρμόδια αρχή ή ακυρωθούν από αρμόδιο δικαστήριο δυνάμει των διατάξεων του Άρθρου 146 του Συντάγματος.
(5) Άδεια ή παρέκκλιση που χορηγήθηκε σε άτομα υποκείμενα σε Κυρώσεις, από την ΜΕΚ ή την ΣΕΟΚ, λογίζεται ως άδεια ή παρέκκλιση που χορηγήθηκε δυνάμει των διατάξεων του παρόντος Νόμου.
(6)(α) Αιτήματα που είχαν υποβληθεί προς την ΜΕΚ και ΣΕΟΚ, και τα οποία κατά τον χρόνο έναρξης ισχύος του παρόντος Νόμου βρίσκονται υπό εξέταση ή εκκρεμούν, αποφασίζονται από την ΕΜΕΚ ωσάν να είχαν υποβληθεί δυνάμει του άρθρου 10.
(β) Η ΕΜΕΚ δύναται να ζητήσει οποιαδήποτε νέα στοιχεία και πληροφορίες, για την ολοκλήρωση της εξέτασης του αιτήματος.
Τέλος
Άρθρο 35(2)
Για σκοπούς ασφάλειας, ανεξαρτησίας και αποφυγής σύγκρουσης αρμοδιοτήτων, η άσκηση του δικαιώματος υιοθέτησης διαδικασίας ή/και καταχώρισης νομικού ή φυσικού προσώπου σε κατάλογο κυρώσεων και περιοριστικών μέτρων, θα ήταν καλύτερα να ανατίθετο σε ανεξάρτητο όργανο, αντί του Υπουργικού Συμβουλίου.
Σε περίπτωση μη υιοθέτησης της πιο πάνω εισήγησης, και ειδικότερα σε σχέση με το στοιχείο (γ) του εδαφίου 2, να διευκρινιστεί το αντικείμενο του Διατάγματος. Νοείται ότι με την έκδοση τέτοιου Διατάγματος θα απαγορεύεται ή θα τίθενται περιορισμοί σε συγκεκριμένα πρόσωπα να εμπορεύονται/ κυκλοφορούν αγαθά στρατηγικής σημασίας ή θα υιοθετούνται μέτρα περιορισμού στην κυκλοφορία τέτοιων αγαθών; Πώς θα καθορίζονται τα αγαθά στρατηγικής σημασίας και άλλα αγαθά; Σε κάθε περίπτωση, αυτή η πρόνοια φαίνεται να προσκρούει στις διατάξεις του περί της Εισαγωγής και Εξαγωγής Ελεγχόμενων Ειδών και της Διενέργειας Ελεγχόμενων Δραστηριοτήτων Νόμου του 2011 (1(Ι)/2011).
Άρθρο 36
Τα δύο νομοσχέδια ήτοι το παρόν νομοσχέδιο και το νομοσχέδιο με τίτλο «ο περί του Ορισμού Ποινικών Αδικημάτων και Κυρώσεων για την Παραβίαση των Περιοριστικών Μέτρων» θα πρέπει να ψηφιστούν μαζί αφού τυχόν κατάργηση του υφιστάμενου Νόμου, ήτοι του Ν. 58(Ι)/2016, χωρίς ταυτόχρονη υιοθέτηση και των δύο νομοσχεδίων θα δημιουργήσει νομικό κενό, ενώ μη κατάργηση του υφιστάμενου Νόμου με υιοθέτηση ενός μόνο εκ των δύο νομοσχεδίων θα δημιουργήσει σύγκρουση νομοθεσιών.
Εδάφιο (5)
Δεν γίνεται αναφορά για τις άδειες ή παρεκκλίσεις που χορηγήθηκαν στις υπόχρεες οντότητες. Περαιτέρω, δεν γίνεται καμία αναφορά στο νομικό καθεστώς με το οποίο θα εξεταστούν αιτήσεις για χορήγηση άδειας ή παρέκκλισης που θα εκκρεμούν ενώπιον των ΜΕΚ/ΣΕΟΚ την ημέρα έναρξης της ισχύος της νομοθεσίας.
Άρθρο 35 – Να διασαφηνιστεί η αρμόδια αρχή για την τήρηση αρχείου, καταλόγων σε σχέση με τις Εθνικές Κυρώσεις. Θα πρέπει να εξεταστεί κατά πόσον οι πρόνοιες του άρθρου 35 είναι σύμφωνες με τις απαιτήσεις των Συστάσεων της FATF, οι οποίες τυγχάνουν αξιολόγησης από τη Moneyval.
– Εδάφιο (2)(γ) – Να διευκρινιστεί τι σημαίνει «μέτρα περιορισμού στην κυκλοφορία αγαθών στρατηγικής σημασίας και άλλων αγαθών».
– Εδάφιο (3) – Να προστεθεί η φράση «δυνάμει του εδαφίου 1» μετά τη φράση «περιοριστικών μέτρων».
Σε περίπτωση που ψηφιστεί πρώτα το παρόν νομοσχέδιο (αντί του Εναρμονιστικού με Οδηγία (ΕΕ) 2024/1226), θα πρέπει να προστεθεί ένα τελικό άρθρο (νέο άρθρο 37) με το οποίο να καταργείται ο Νόμος 58(Ι)/2016.
Παράκληση όπως προηγηθεί εκ των προτέρων διαβούλευση με τα αρμόδια Υπουργεία/ Υφυπουργεία, προτού προωθηθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο προσχέδιο Διατάγματος προς έκδοση δυνάμει του άρθρου 35 του νομοσχεδίου.