Post,Author,Content "Ο περί Ενίσχυσης της Εφαρμογής της Αρχής της Ισότητας της Αμοιβής μεταξύ Ανδρών και Γυναικών για Όμοια Εργασία ή Εργασία Ίσης Αξίας, μέσω της Μισθολογικής Διαφάνειας και Μηχανισμών Επιβολής Νόμος του 2026","CFA Society Cyprus","Νομοσχέδιο για Μισθολογική Διαφάνεια (Οδηγία 2023/970) 1.1 Όρια Εφαρμογής Το νομοσχέδιο εφαρμόζεται σε εργοδότες με τουλάχιστον 100 εργαζόμενους. ➤ Εισήγηση: Σταδιακή μείωση του ορίου στους 70 εργαζομένους έως το 2030, ή πιλοτική εφαρμογή σε μικρότερες επιχειρήσεις, ειδικά σε χρηματοοικονομικούς και ασφαλιστικούς οργανισμούς και οργανισμούς κοινής ωφελείας . 1.2 Δημοσιότητα Δεδομένων Οι εργοδότες υποβάλλουν στοιχεία στον φορέα παρακολούθησης, αλλά δεν προβλέπεται δημόσια ανάρτηση. ➤ Εισήγηση: Δημιουργία κεντρικού δημόσιου μητρώου/πλατφόρμας (με παρόμοιο μοντέλο άλλων χωρών ΕΕ) με συγκεντρωτικά και συγκριτικά στοιχεία ανά τομέα. 1.3 Δικαίωμα Αποζημίωσης Δεν αναφέρεται ρητά δικαίωμα των εργαζομένων για αναδρομική διόρθωση μισθού ή αποζημίωση. ➤ Εισήγηση: Προσθήκη ρητής διάταξης για δικαίωμα διεκδίκησης χρηματικής αποκατάστασης σε περιπτώσεις μισθολογικής διάκρισης. 1.4 Αξιολόγηση και Έλεγχοι Η ακρίβεια των στοιχείων βασίζεται στη δήλωση του εργοδότη. ➤ Εισήγηση: Εισαγωγή μηχανισμού δειγματοληπτικών ελέγχων ή ανεξάρτητου ελέγχου (audit) και επιβεβαίωση από ελεγκτή τουλάχιστον για μεγάλους εργοδότες, πέραν των 200 εργαζομένων. 1.5 Εκπαίδευση & Υποστήριξη ΜΜΕ Προβλέπεται γενική τεχνική στήριξη. ➤ Εισήγηση: Δημιουργία οδηγού εφαρμογής και πλατφόρμας κατάρτισης για επιχειρήσεις (π.χ. υπολογισμός pay gap, μέτρα διόρθωσης, πρότυπα αναφοράς). 1.6 Σύνδεση με ESG & Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) Δεν υπάρχει σύνδεση με τις ESG υποχρεώσεις μη χρηματοοικονομικής πληροφόρησης. ➤ Εισήγηση: Να συνδεθεί ρητά η μισθολογική διαφάνεια με τις ESG εκθέσεις και το CSRD, ως δείκτης κοινωνικής βιωσιμότητας. 2 Γενικές Εισήγήσεις 2.1 Κοινή Εθνική Πολιτική ➤ Εισήγησεις: i. Tα δύο νομοσχέδια και να ενταχθούν κάτω από μία αρμοδιότητα υπό το Υπουργείο Εργασίας ή το Γραφείο Ισότητας. ii. Δημιουργία ενιαίας Εθνικής Στρατηγικής για την Ισότητα και τη Διαφάνεια στις Επιχειρήσεις, η οποία θα συνδέει τα δύο νομοσχέδια, θα καθορίζει κοινούς δείκτες μέτρησης προόδου (π.χ. μισθολογικό χάσμα, συμμετοχή γυναικών σε Δ.Σ.) και θα προβλέπει ετήσια δημόσια αναφορά για την πρόοδο της Κύπρου στους στόχους ισότητας. iii. Να οριστούν κοινοί δείκτες προόδου, όπως: ποσοστό γυναικών σε διοικητικά συμβούλια, μισθολογικό χάσμα ανά φύλο, αριθμός εταιρειών με πολιτική πολυμορφίας,ποσοστό εταιρειών που δημοσιεύουν εκθέσεις προσβασιμότητας. iv. Να υπάρχει μία ετήσια δημόσια έκθεση που να δείχνει την πρόοδο της χώρας συνολικά. v. Να συνεργάζονται όλοι οι αρμόδιοι φορείς (Υπουργείο Εργασίας, Επίτροπος Ισότητας, Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, εργοδοτικοί φορείς, ακαδημαϊκοί, επαγγελματικοί σύλλογοι όπως το CFA Society Cyprus). vi. Να δοθούν κίνητρα σε εταιρείες για την εφαρμογή διαφόρων πλαισίων ή προτύπων που αναπτύσσονται από αναγνωρισμένους διεθνείς επαγγελματικούς οργανισμούς, όπως για παράδειγμα ο CFA Institute Inclusion Code (Europe) 2.2 Σύνδεση με τον Χρηματοοικονομικό Τομέα ➤ Εισήγησεις: i. Να ενταχθεί ειδική αναφορά στη συμμόρφωση χρηματοπιστωτικών οργανισμών με τις EBA/ESMA Diversity Guidelines. ii. Ενιαίο Μητρώο Δεδομένων Ισότητας: iii. Δημιουργία κεντρικού συστήματος συλλογής και ανάλυσης δεδομένων φύλου, με κοινή εποπτεία Επιτρόπου και Εφόρου. iv. Κίνητρα Αντί Μόνο Κυρώσεων: v. Παροχή κινήτρων (π.χ. φορολογικά ή ESG bonus) για επιχειρήσεις που επιτυγχάνουν ή υπερβαίνουν τους στόχους ισότητας. vi. Περιοδική Αξιολόγηση Επίδρασης: vii. Υποχρεωτική τριετής έκθεση αξιολόγησης των νομοθεσιών για την πρόοδο της ισότητας στην εταιρική διακυβέρνηση και στις αμοιβές. viii. Συνεργασία με Πανεπιστήμια και Επαγγελματικούς Φορείς: ix. Προώθηση προγραμμάτων ευαισθητοποίησης, εκπαίδευσης και mentoring για γυναίκες σε διοικητικές θέσεις, με τη στήριξη διαφόρων φορέων." "Ο περί Ενίσχυσης της Εφαρμογής της Αρχής της Ισότητας της Αμοιβής μεταξύ Ανδρών και Γυναικών για Όμοια Εργασία ή Εργασία Ίσης Αξίας, μέσω της Μισθολογικής Διαφάνειας και Μηχανισμών Επιβολής Νόμος του 2026","CFA Society Cyprus","1 Νομοσχέδιο για Ισόρροπη Εκπροσώπηση Φύλων (Οδηγία 2022/2381) 1.1 Πεδίο Εφαρμογής Το νομοσχέδιο περιορίζει την εφαρμογή του σε εισηγμένες εταιρείες με >250 εργαζομένους. ➤ Εισήγηση: Επέκταση, έστω σε μορφή υποχρεωτικής ετήσιας αναφοράς, και σε μεγάλες μη εισηγμένες ή κρατικές επιχειρήσεις όπως π.χ. τραπεζικά ιδρύματα, και οργανισμούς κοινής ωφελείας (CYTA, ΑΗΚ κλπ), ώστε να ενισχυθεί η επίδραση στο σύνολο της αγοράς. 1.2 Κυρώσεις Τα προβλεπόμενα πρόστιμα (μέχρι €10.000) είναι εξαιρετικά χαμηλά και δεν λειτουργούν αποτρεπτικά. ➤ Εισήγηση: Να συνδεθούν οι κυρώσεις με ποσοστό επί του κύκλου εργασιών ή/και με τα διοικητικά πρόστιμα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης. 1.3 Σύστημα Παρακολούθησης και Συντονισμού Το πλαίσιο εποπτείας κατακερματίζεται: τρεις διαφορετικοί φορείς (επίτροπος, έφορος εταιρειών, επιτροπή κεφαλαιαγοράς) εμπλέκονται χωρίς σαφή ιεράρχηση ή διαδικασία συντονισμού. Αυτό ενδέχεται να προκαλέσει καθυστερήσεις, διπλές αναφορές ή αντιφατικές αποφάσεις. Συγκεκριμένα:. Άρθρο 7(5): προβλέπει ότι η ενημέρωση των υποψηφίων κοινοποιείται και στον Έφορο και στον Επίτροπο. Άρθρο 9(1): ορίζει ότι οι εταιρείες υποβάλλουν ετήσια στοιχεία και στον Έφορο και στον Επίτροπο. Άρθρο 10(3): αναφέρει ότι η ετήσια έκθεση κοινοποιείται στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, στον Έφορο και στον Επίτροπο. Άρθρο 11–12: προβλέπει ότι ο Επίτροπος διενεργεί έρευνα και ο Έφορος επιβάλλει πρόστιμα, λαμβάνοντας υπόψη την έκθεση του Επιτρόπου. ➤ Εισήγηση: Δημιουργία ενιαίου συντονιστικού οργάνου ή ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟ μίας ετήσιας κοινής έκθεσης από τους τρεις φορείς για την αξιολόγηση της προόδου. 1.4 Πολιτικές και Εκπαίδευση Δεν γίνεται αναφορά σε μηχανισμούς ενδυνάμωσης ή ανάπτυξης δεξιοτήτων γυναικών που θα τροφοδοτήσουν το «pipeline» για διοικητικές θέσεις. ➤ Εισήγηση: Να προβλεφθεί υποχρέωση εταιρειών να συμπεριλαμβάνουν στην ετήσια έκθεση τους προγράμματα mentoring, leadership ή succession planning με έμφαση στη γυναικεία συμμετοχή. 1.5 Διαφάνεια και Δημοσιοποίηση Η υποβολή στοιχείων περιορίζεται σε θεσμικά όργανα χωρίς υποχρέωση δημοσιοποίησης. ➤ Εισήγηση: Δημιουργία δημόσιου μητρώου ή διαδικτυακού πίνακα δημοσιοποίησης με τα ποσοστά εκπροσώπησης φύλων ανά εισηγμένη εταιρεία. 1.6 Θετικά Κίνητρα Το νομοσχέδιο προβλέπει μόνο ποινές. ➤ Εισήγηση: Εισαγωγή μηχανισμών επιβράβευσης (π.χ. αναγνώριση ή βράβευση εταιρειών που υπερβαίνουν τους στόχους ή παρουσιάζουν ταχεία πρόοδο σύμφωνα με καθορισμένα κριτήρια). 1.7 Ευρύτερη Έννοια Διαφορετικότητας Περιορίζεται αποκλειστικά στο φύλο. ➤ Εισήγηση: Προσθήκη αναφοράς σε πολυμορφία (diversity) στο πνεύμα της Οδηγίας 2022/2381, ώστε να ενθαρρύνονται πρακτικές χωρίς αποκλεισμούς (π.χ. ηλικία, αναπηρία, εθνικότητα, σεξουαλική ταυτότητα κλπ). 1.8 Μεταβατικές Διατάξεις Δεν καθορίζονται σαφή χρονοδιαγράμματα συμμόρφωσης. ➤ Εισήγηση: Να καθοριστεί σταδιακή εφαρμογή (π.χ. 2026–2029) με ενδιάμεσους στόχους και ετήσια αξιολόγηση. 2 Νομοσχέδιο για Μισθολογική Διαφάνεια (Οδηγία 2023/970) 2.1 Όρια Εφαρμογής Το νομοσχέδιο εφαρμόζεται σε εργοδότες με τουλάχιστον 100 εργαζόμενους. ➤ Εισήγηση: Σταδιακή μείωση του ορίου στους 70 εργαζομένους έως το 2030, ή πιλοτική εφαρμογή σε μικρότερες επιχειρήσεις, ειδικά σε χρηματοοικονομικούς και ασφαλιστικούς οργανισμούς και οργανισμούς κοινής ωφελείας . 2.2 Δημοσιότητα Δεδομένων Οι εργοδότες υποβάλλουν στοιχεία στον φορέα παρακολούθησης, αλλά δεν προβλέπεται δημόσια ανάρτηση. ➤ Εισήγηση: Δημιουργία κεντρικού δημόσιου μητρώου/πλατφόρμας (με παρόμοιο μοντέλο άλλων χωρών ΕΕ) με συγκεντρωτικά και συγκριτικά στοιχεία ανά τομέα. 2.3 Δικαίωμα Αποζημίωσης Δεν αναφέρεται ρητά δικαίωμα των εργαζομένων για αναδρομική διόρθωση μισθού ή αποζημίωση. ➤ Εισήγηση: Προσθήκη ρητής διάταξης για δικαίωμα διεκδίκησης χρηματικής αποκατάστασης σε περιπτώσεις μισθολογικής διάκρισης. 2.4 Αξιολόγηση και Έλεγχοι Η ακρίβεια των στοιχείων βασίζεται στη δήλωση του εργοδότη. ➤ Εισήγηση: Εισαγωγή μηχανισμού δειγματοληπτικών ελέγχων ή ανεξάρτητου ελέγχου (audit) και επιβεβαίωση από ελεγκτή τουλάχιστον για μεγάλους εργοδότες, πέραν των 200 εργαζομένων. 2.5 Εκπαίδευση & Υποστήριξη ΜΜΕ Προβλέπεται γενική τεχνική στήριξη. ➤ Εισήγηση: Δημιουργία οδηγού εφαρμογής και πλατφόρμας κατάρτισης για επιχειρήσεις (π.χ. υπολογισμός pay gap, μέτρα διόρθωσης, πρότυπα αναφοράς). 2.6 Σύνδεση με ESG & Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) Δεν υπάρχει σύνδεση με τις ESG υποχρεώσεις μη χρηματοοικονομικής πληροφόρησης. ➤ Εισήγηση: Να συνδεθεί ρητά η μισθολογική διαφάνεια με τις ESG εκθέσεις και το CSRD, ως δείκτης κοινωνικής βιωσιμότητας. 3 Γενικές Εισηγήσεις 3.1 Κοινή Εθνική Πολιτική ➤ Εισηγήσεις: i. Tα δύο νομοσχέδια και να ενταχθούν κάτω από μία αρμοδιότητα υπό το Υπουργείο Εργασίας ή το Γραφείο Ισότητας. ii. Δημιουργία ενιαίας Εθνικής Στρατηγικής για την Ισότητα και τη Διαφάνεια στις Επιχειρήσεις, η οποία θα συνδέει τα δύο νομοσχέδια, θα καθορίζει κοινούς δείκτες μέτρησης προόδου (π.χ. μισθολογικό χάσμα, συμμετοχή γυναικών σε Δ.Σ.) και θα προβλέπει ετήσια δημόσια αναφορά για την πρόοδο της Κύπρου στους στόχους ισότητας. iii. Να οριστούν κοινοί δείκτες προόδου, όπως: ποσοστό γυναικών σε διοικητικά συμβούλια, μισθολογικό χάσμα ανά φύλο, αριθμός εταιρειών με πολιτική πολυμορφίας,ποσοστό εταιρειών που δημοσιεύουν εκθέσεις προσβασιμότητας. iv. Να υπάρχει μία ετήσια δημόσια έκθεση που να δείχνει την πρόοδο της χώρας συνολικά. v. Να συνεργάζονται όλοι οι αρμόδιοι φορείς (Υπουργείο Εργασίας, Επίτροπος Ισότητας, Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, εργοδοτικοί φορείς, ακαδημαϊκοί, επαγγελματικοί σύλλογοι όπως το CFA Society Cyprus). vi. Να δοθούν κίνητρα σε εταιρείες για την εφαρμογή διαφόρων πλαισίων ή προτύπων που αναπτύσσονται από αναγνωρισμένους διεθνείς επαγγελματικούς οργανισμούς, όπως για παράδειγμα ο CFA Institute Inclusion Code (Europe) 3.2 Σύνδεση με τον Χρηματοοικονομικό Τομέα ➤ Εισηγήσεις: i. Να ενταχθεί ειδική αναφορά στη συμμόρφωση χρηματοπιστωτικών οργανισμών με τις EBA/ESMA Diversity Guidelines. ii. Ενιαίο Μητρώο Δεδομένων Ισότητας: iii. Δημιουργία κεντρικού συστήματος συλλογής και ανάλυσης δεδομένων φύλου, με κοινή εποπτεία Επιτρόπου και Εφόρου. iv. Κίνητρα Αντί Μόνο Κυρώσεων: v. Παροχή κινήτρων (π.χ. φορολογικά ή ESG bonus) για επιχειρήσεις που επιτυγχάνουν ή υπερβαίνουν τους στόχους ισότητας. vi. Περιοδική Αξιολόγηση Επίδρασης: vii. Υποχρεωτική τριετής έκθεση αξιολόγησης των νομοθεσιών για την πρόοδο της ισότητας στην εταιρική διακυβέρνηση και στις αμοιβές. viii. Συνεργασία με Πανεπιστήμια και Επαγγελματικούς Φορείς: ix. Προώθηση προγραμμάτων ευαισθητοποίησης, εκπαίδευσης και mentoring για γυναίκες σε διοικητικές θέσεις, με τη στήριξη διαφόρων φορέων."