Post,Author,Content "Νομοσχέδιο με τίτλο «ο περί Σωματείων και Ιδρυμάτων και για άλλα συναφή θέματα (Τροποποιητικός) Νόμος του 2025»","CHRISTODOULOS LASPOS","Σχόλια επί της τροποποίησης του άρθρου 51 του Νόμου 104(I)/2017 – Αναγκαίες Διευκρινίσεις για τη Λειτουργία των Αθλητικών Σωματείων Η προτεινόμενη τροποποίηση του άρθρου 51 αποτελεί θετικό βήμα προς την κατεύθυνση της ορθής ρύθμισης των αθλητικών σωματείων, ωστόσο υπάρχουν κρίσιμα ζητήματα που πρέπει να διευκρινιστούν, ώστε να μη συνεχιστεί η προβληματική και συχνά καταχρηστική αντιμετώπιση από τις Επαρχιακές Διοικήσεις. 1. Εξασφάλιση ότι η λειτουργία ακαδημιών δεν αποτελεί κερδοσκοπική δραστηριότητα Η άποψη ότι η εκμάθηση αθλήματος από ένα αθλητικό σωματείο συνιστά “κερδοσκοπική δραστηριότητα” είναι εσφαλμένη και αντίθετη με τη λογική του νόμου. Η λειτουργία ακαδημιών: • αποτελεί βασικό μέσο επίτευξης των σκοπών των αθλητικών σωματείων, • διασφαλίζει τη δημιουργία φυτωρίων νέων αθλητών, • είναι ο μόνος τρόπος για να στελεχώνονται ομάδες που συμμετέχουν σε ομοσπονδίες, πρωταθλήματα και αγώνες. Σύμφωνα με το άρθρο 2 του Νόμου 104(I)/2017, “μη κερδοσκοπικός χαρακτήρας” σημαίνει μη διανομή κέρδους στα μέλη, στη διοίκηση ή στους αξιωματούχους — όχι την απαγόρευση είσπραξης εσόδων από βασικές δραστηριότητες που επανεπενδύονται για την επίτευξη των σκοπών του σωματείου. Άρα, η λειτουργία ακαδημιών από σωματεία δεν μπορεί να θεωρηθεί κερδοσκοπία. 2. Ασυμβατότητα αντιμετώπισης από τις Επαρχιακές Διοικήσεις Γίνεται συστηματική διαγραφή σωματείων από το Μητρώο, με την αιτιολογία ότι: • δεν έχουν άδεια “Ιδιωτικής Σχολής Γυμναστικής” βάσει των Κανονισμών του 1995/2012 του ΚΟΑ, ή • παρέχουν εκμάθηση αθλήματος και συνεπώς θεωρούνται επιχειρηματικές οντότητες. Η πρακτική αυτή: • δεν βασίζεται σε εξουσία που παρέχεται από τον Νόμο 104(I)/2017, • παραβιάζει τη νόμιμη διαδικασία, αφού η διάλυση σωματείου μπορεί να διαταχθεί μόνο από το Δικαστήριο, όχι από Διοικητικό Λειτουργό, • αγνοεί τελείως το ότι ο ίδιος ο ΚΟΑ αναγνωρίζει τα αθλητικά σωματεία για σκοπούς αθλητικής δραστηριότητας, • οδηγεί σε λουκέτα ιστορικών σωματείων και στην υποβάθμιση του εθελοντισμού και του κυπριακού αθλητισμού. Η τροποποίηση του άρθρου 51 πρέπει να αποσαφηνίζει ρητά ότι: • τα ζητήματα αθλητικής δραστηριότητας, εκμάθησης και λειτουργίας ακαδημιών δεν υπάγονται στην εποπτεία των Επαρχιακών Διοικήσεων, • η μη ύπαρξη άδειας “σχολής γυμναστικής” δεν αποτελεί λόγο διαγραφής αθλητικού σωματείου. 3. Ανάγκη Συντονισμένης Ερμηνείας μεταξύ ΚΟΑ και Υπουργείου Εσωτερικών Οι Κανονισμοί περί Ιδιωτικών Σχολών Γυμναστικής εκδόθηκαν βάσει του άρθρου 25 του Νόμου του ΚΟΑ και αφορούν ιδιωτικές επιχειρήσεις, όχι μη κερδοσκοπικά αθλητικά σωματεία. Η εφαρμογή τους σε αθλητικά σωματεία: • δεν ήταν ποτέ η πρόθεση του νομοθέτη, • δημιουργεί επικίνδυνη σύγκρουση νόμων, • επιβαρύνει αδικαιολόγητα τον ερασιτεχνικό αθλητισμό. Η νέα ερμηνευτική πρόνοια του άρθρου 51 πρέπει να διασφαλίσει ότι: Οι αθλητικές σχολές/ακαδημίες που λειτουργούν από αναγνωρισμένα αθλητικά σωματεία θεωρούνται δραστηριότητες που εμπίπτουν στην εποπτεία του ΚΟΑ, όχι του Υπουργείου Εσωτερικών. 4. Οικονομική επιβίωση των σωματείων – αδύνατη χωρίς ακαδημίες Αν ένα σωματείο δεν μπορεί να λειτουργεί ακαδημία: • δεν αποκτά έσοδα για να καλύψει έξοδα λειτουργίας, γηπέδων, εξοπλισμού, συμμετοχής σε πρωταθλήματα, • δεν μπορεί να αναπτύξει αθλητές, • δεν μπορεί να συμμετέχει σε ομοσπονδίες. Αυτό οδηγεί μαθηματικά στον αφανισμό των μικρών και μεσαίων σωματείων, και σε συγκέντρωση του αθλητισμού σε λίγους μεγάλους οργανισμούς χωρίς τα μικρά σωματεία να προστατεύονται από την νομοθεσία. 5. Απαραίτητη Ρητή Διευκρίνιση στον Νόμο Προτείνεται να προστεθεί πρόνοια στο τέλος του άρθρου 51 (μετά τις επιφυλάξεις), όπως: «Νοείται επίσης ότι η παροχή εκμάθησης ή εκπαίδευσης αθλημάτων από αναγνωρισμένα αθλητικά σωματεία για σκοπούς ανάπτυξης, προαγωγής και στελέχωσης των ομάδων τους δεν θεωρείται επιχειρηματική ή κερδοσκοπική δραστηριότητα και δεν εμπίπτει στις διατάξεις των περί Ιδιωτικών Σχολών Γυμναστικής Κανονισμών.» Με αυτή τη διευκρίνιση λύνονται: η σύγκρουση ερμηνειών, οι αδικαιολόγητες διαγραφές σωματείων και η λανθασμένη αντιμετώπιση της εκμάθησης αθλήματος ως “επιχείρηση”." "02 - Τροποποίηση του άρθρου 51 του βασικού νόμου","Social Policy and Action Organization","Όσον αφορά τα «θέματα που σχετίζονται με την εν γένει αθλητική δραστηριοποίηση των σωματείων», μας προβληματίζει ιδιαίτερα η αναφορά στον όρο «σωματική αγωγή και καλλιέργεια». Πολλά σωματεία και οργανισμοί της κοινωνίας των πολιτών, όπως και ο Οργανισμός μας — Οργανισμός Κοινωνικής Πολιτικής και Δράσης (Social Policy and Action Organization (SPAO), αρ. 4146) — διοργανώνουμε συχνά αθλητικές δραστηριότητες στο πλαίσιο προγραμμάτων και έργων. Ενδεικτικά, συμμετέχουμε κάθε χρόνο στην πρωτοβουλία #BeActive. Θεωρούμε ότι ο αθλητισμός αποτελεί σημαντικό εργαλείο για ευαισθητοποίηση, την εκμάθηση αξιών ζωής, την ανάπτυξη δεξιοτήτων επιβίωσης την πρόληψη αρνητικών και βίαιων συμπεριφορών από μικρές ηλικίες, καθώς και για την ενίσχυση της κοινωνικοποίησης και της κοινωνικής ένταξης. Παραδείγματα δραστηριοτήτων που υλοποιούνται από σωματεία και οργανισμούς κοινωνικής πολιτικής περιλαμβάνουν: - Γενική φυσική δραστηριότητα για την υγεία και ευεξία (π.χ. αθλητικές δράσεις στο πλαίσιο συγκεκριμένων προγραμμάτων ή έργων) - Καλλιέργεια κινητικών δεξιοτήτων, ισορροπίας, δύναμης και αντοχής - Εκπαίδευση σε υγιεινό τρόπο ζωής, πρόληψη ασθενειών μέσω άσκησης, καθώς και πρόληψη βίαιων συμπεριφορών - Μη ανταγωνιστική άσκηση, όπως προγράμματα για ηλικιωμένους, άτομα με αναπηρία ή παιδιά Επομένως, δεν είναι σαφές από τη σχετική νομοθετική διατύπωση: α) ποια σωματεία ή οργανισμοί εμπίπτουν στις ρυθμίσεις αυτές, β) πότε και υπό ποιες προϋποθέσεις υποχρεούνται να ρυθμίζονται και να εποπτεύονται από τον ΚΟΑ ή/και άλλες αρμόδιες αρχές, και γ) ποια είναι η διαδικασία και σε ποιους φορείς πρέπει να απευθύνονται για την εκπλήρωση των σχετικών υποχρεώσεων. Θεωρούμε ότι είναι πολύ σημαντικό να διευκρινηστούν τα συγκεκριμένα. - Ιφιγένεια Κάτσιη, Εκ μέρους του Οργανισμού Κοινωνικής Πολιτικής και Δράσης (Social Policy and Action Organization (SPAO) - αρ.4146"