Post,Author,Content "Εθνική Στρατηγική και Σχέδιο Δράσης για την Προδημοτική Εκπαίδευση και Φροντίδα",PASYGOANA,"Πυλώνας- Διακυβέρνηση (σ.13) Η προώθηση κοινού οράματος για παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών της ΠΕΦ όπως και ο καθορισμός κοινής πολιτικής μεταξύ ΥΠΑΝ/ΥφΚΠ με αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου, είναι ιδιαίτερης σημασίας αφού θα καθορίζονται ρόλοι, αρμοδιότητες και θα θεσμοθετείται η συνεργασία μεταξύ των εμπλεκόμενων υπηρεσιών." "Εθνική Στρατηγική και Σχέδιο Δράσης για την Προδημοτική Εκπαίδευση και Φροντίδα",El.K.,"Με γνώμονα τις ευρωπαϊκές συστάσεις (Σύσταση Συμβουλίου ΕΕ 2022/C 243/02 για την Ευρωπαϊκή Εγγύηση για τα Παιδιά, Αναθεωρημένοι Στόχοι Βαρκελώνης 2030, Σύμβαση ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες), θεωρούμε ότι το προσχέδιο χρειάζεται περαιτέρω ενίσχυση σε συγκεκριμένα σημεία: 1, Ενιαία Εκπαίδευση & Συντονισμός Δημιουργία κεντρικής συντονιστικής αρχής για επίλυση διαφορών/ανησυχιών γονέων και παρόχων ΠΕΦ (πρακτική που εφαρμόζεται σε Ιρλανδία και Ολλανδία). Σαφές πλαίσιο Ενιαίας Εκπαίδευσης, ώστε παιδιά με και χωρίς αναπηρία να έχουν κοινές ευκαιρίες φοίτησης (όπως στη Δανία και Σουηδία). 2, Κατοίκον Εκπαίδευση / Ευέλικτα Μοντέλα Φοίτησης Πρόβλεψη για κατοίκον φροντίδα/εκπαίδευση σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όπως εφαρμόζεται σε Γερμανία και Αυστρία, ώστε να μην αποκλείονται παιδιά λόγω αναπηρίας ή άλλων αναγκών. Εισαγωγή υβριδικών μοντέλων (συνδυασμός φοίτησης σε κέντρο + κατ’ οίκον υποστήριξη), όπως εφαρμόζεται πιλοτικά στη Φινλανδία. 2, Προτεραιότητα για Οικογένειες με ΑμεΑ Σαφής ρύθμιση ώστε οι οικογένειες με γονέα ΑμεΑ ή μονογονεϊκές οικογένειες με γονέα ΑμεΑ να έχουν άμεση προτεραιότητα σε θέσεις ΠΕΦ. Παροχή εύλογων προσαρμογών (ευέλικτα ωράρια, μεταφορές, οικονομική ενίσχυση), σύμφωνα με την CRPD και την Οδηγία (ΕΕ) 2019/882 για την προσβασιμότητα. 3, Προσβασιμότητα & Μεταφορά Καθιέρωση υπηρεσιών μεταφοράς/παραλαβής παιδιών από και προς τον χώρο φοίτησης, όπως γίνεται σε Πορτογαλία και Σουηδία, ώστε να αρθούν γεωγραφικά εμπόδια. Λήψη υπόψη της απόστασης κατοικίας – φοίτησης στην κατανομή θέσεων. 4, Ενίσχυση Ποιότητας & Επαγγελματικής Στήριξης Υποχρεωτική επαγγελματική κατάρτιση όλων των παιδαγωγών ΠΕΦ σε θέματα συμπερίληψης, αναπηρίας και πολυπολιτισμικότητας, πρακτική που εφαρμόζεται ήδη στη Σουηδία και Γαλλία. Δημιουργία μηχανισμού τακτικής αξιολόγησης ποιότητας (quality assurance framework) βάσει του Ευρωπαϊκού Πλαισίου για την ΠΕΦ." "Εθνική Στρατηγική και Σχέδιο Δράσης για την Προδημοτική Εκπαίδευση και Φροντίδα",El.K.,"Με γνώμονα τις ευρωπαϊκές συστάσεις (Σύσταση Συμβουλίου ΕΕ 2022/C 243/02 για την Ευρωπαϊκή Εγγύηση για τα Παιδιά, Αναθεωρημένοι Στόχοι Βαρκελώνης 2030, Σύμβαση ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες), θεωρούμε ότι το προσχέδιο χρειάζεται περαιτέρω ενίσχυση σε συγκεκριμένα σημεία: 1, Ενιαία Εκπαίδευση & Συντονισμός Δημιουργία κεντρικής συντονιστικής αρχής για επίλυση διαφορών/ανησυχιών γονέων και παρόχων ΠΕΦ (πρακτική που εφαρμόζεται σε Ιρλανδία και Ολλανδία). Σαφές πλαίσιο Ενιαίας Εκπαίδευσης, ώστε παιδιά με και χωρίς αναπηρία να έχουν κοινές ευκαιρίες φοίτησης (όπως στη Δανία και Σουηδία). 2, Κατοίκον Εκπαίδευση / Ευέλικτα Μοντέλα Φοίτησης Πρόβλεψη για κατοίκον φροντίδα/εκπαίδευση σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όπως εφαρμόζεται σε Γερμανία και Αυστρία, ώστε να μην αποκλείονται παιδιά λόγω αναπηρίας ή άλλων αναγκών. Εισαγωγή υβριδικών μοντέλων (συνδυασμός φοίτησης σε κέντρο + κατ’ οίκον υποστήριξη), όπως εφαρμόζεται πιλοτικά στη Φινλανδία. 2, Προτεραιότητα για Οικογένειες με ΑμεΑ Σαφής ρύθμιση ώστε οι οικογένειες με γονέα ΑμεΑ ή μονογονεϊκές οικογένειες με γονέα ΑμεΑ να έχουν άμεση προτεραιότητα σε θέσεις ΠΕΦ. Παροχή εύλογων προσαρμογών (ευέλικτα ωράρια, μεταφορές, οικονομική ενίσχυση), σύμφωνα με την CRPD και την Οδηγία (ΕΕ) 2019/882 για την προσβασιμότητα. 3, Προσβασιμότητα & Μεταφορά Καθιέρωση υπηρεσιών μεταφοράς/παραλαβής παιδιών από και προς τον χώρο φοίτησης, όπως γίνεται σε Πορτογαλία και Σουηδία, ώστε να αρθούν γεωγραφικά εμπόδια. Λήψη υπόψη της απόστασης κατοικίας – φοίτησης στην κατανομή θέσεων. 4, Ενίσχυση Ποιότητας & Επαγγελματικής Στήριξης Υποχρεωτική επαγγελματική κατάρτιση όλων των παιδαγωγών ΠΕΦ σε θέματα συμπερίληψης, αναπηρίας και πολυπολιτισμικότητας, πρακτική που εφαρμόζεται ήδη στη Σουηδία και Γαλλία. Δημιουργία μηχανισμού τακτικής αξιολόγησης ποιότητας (quality assurance framework) βάσει του Ευρωπαϊκού Πλαισίου για την ΠΕΦ." "Εθνική Στρατηγική και Σχέδιο Δράσης για την Προδημοτική Εκπαίδευση και Φροντίδα",spyros2001,"Χαιρετίζω τη δημιουργία της Εθνικής Στρατηγικής για την Προδημοτική Εκπαίδευση και Φροντίδα καθώς αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την ευημερία των παιδιών και τη στήριξη των οικογενειών. Θεωρώ ιδιαίτερα κρίσιμο να διασφαλιστεί η προσβασιμότητα για όλα τα παιδιά ιδιαίτερα προς τις ευάλωτες ομάδες, καθώς και η ποιότητα των υπηρεσιών με έμφαση στην εκπαίδευση του προσωπικού και στις κατάλληλες υποδομές. Εξίσου σημαντική είναι η συνεργασία με γονείς και τοπικές κοινότητες, ώστε η στρατηγική να ανταποκρίνεται πραγματικά στις ανάγκες της κοινωνίας." "02 - Πυλώνας: Διακυβέρνηση",SIPEK,"Τα πιο πάνω θα πρέπει να γίνουν πάντα με διαβούλευση με τον Σύνδεσμο Ιδιωτικής Προσχολικής Εκπαίδευσης Κύπρου, ως τον εκπρόσωπο των παρόχων του ιδιωτικού τομέα, που επηρεάζονται άμεσα. Θα πρέπει να αλλάξει η νοοτροπία του Υπ. Παιδείας που αντιμετωπίζει την ιδιωτική προσχολική εκπαίδευση ως ""ξένο σώμα"" και να αντιληφθεί ότι αποτελεί μέρος της προσχολικής εκπαίδευσης. Σε σχέση με τον περί Παιδιών Νόμο και το σχετικό Διάταγμα, σημειώνεται ότι περιμένουμε εδώ και χρόνια την αναθεώρηση και εκσυγχρονισμό του. Έχουμε λάβει δεσμεύσεις ότι αυτό θα γινόταν πριν 2 χρόνια, δυστυχώς χωρίς κανένα αποτέλεσμα. Υφιστάμενοι σταθμοί και νηπιαγωγεία, αλλά και άλλοι νέοι ενδιαφερόμενοι, αναμένουν τον εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου προκειμένου να μπορέσουν να προβούν σε επενδύσεις για την ανέγερση νέων σταθμών και νηπιαγωγείων ή/και την επέκταση υφιστάμενων. Η παρούσα αβεβεαιότητα σε συνδυασμό με τις εμπειρίες του παρελθόντος όπου αναθεωρούνται οι προδιαγραφές χωρίς την απαιτούμενη διαβούλευση έχει ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση στις σχετικές επενδύσεις μέχρι την ψήφιση και εφαρμογή της αναθεωρημένης νομοθεσίας. Για την αναθεώρηση και εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας, πέραν της διασφάλισης της ποιότητας της προσχολικής φροντίδας και εκπαίδευσης και της ασφάλειας και υγείας των παιδιών, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και άλλοι παράγοντες, π.χ. το νέο νομοθετικό πλαίσιο να είναι κατανοητό και απλοποιημένο, απαλλαγμένο από γραφειοκρατία. Θα πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη ότι οι πάροχοι από τον ιδιωτικό τομέα αποτελούν πολύ μικρές επιχειρήσεις (micro) των οποίων με τα υφιστάμενα δεδομένα η βιωσιμότητα τους κρίνεται αβέβαιη. Επιπλέον, ιδιοκτήτες/διευθυντές των ιδιωτικνω σταθμών και νηπιαγωγείων είναι στην συντριπτική τους πλειοψηφία γυναίκες και θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι οι επερχόμενες αλλαγές δεν θα αποτελέσουν τροχοπέδη στην ανάπτυξη της γυναικείας επιχειρηματικότητας. Το νέο νομοθετικό πλαίσιο και οι υποχρεώσεις θα πρέπει να εφαρμόζεται σε όλους τους σταθμούς και νηπιαγωγεία, δημόσια και ιδιωτικά, ώστε να ανταγωνίζονται ""επί ίσοις όροις"". Θα πρέπει να αναθεωρηθεί και να εκσυγχρονιστεί επίσης και ο περί Ιδιωτικών Σχολείων Νόμος, αρμόδια Αρχή του οποίου είναι το Υπ. Παιδείας και όχι οι Υπηρεσίες Κοινωνικής Ευημερίας του Υφ. Κοινωνικης Πρόνοιας (που είνια υπεύθυνες για τον περί Παιδιών Νόμο). Ουσιαστικά θα πρέπει να διαγραφούν οι αναφορές στον περί ιδιωτικών σχολείων Νόμο που αναφέρονται στα ιδιωτικά νηπιαγωγεία και να δημιουργηθεί νέα νομοθεσία ειδικά για τα νηπιαγωγεία, Στον περί Ιδιωτικών Σχολείων Νόμο συγκαταλέγονται τα ιδιωτικά σχολεία όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης και συχνά τυγχάνουν παρεμηνείας καθότι πολλές γενικές αναφορές δεν έχουν πρακτική εφανρογή στα νηπιαγωγεία. Λαμβάνοντας υπόψη την δυσκολία του εγχειρήματος για σταδιακή μεταφορά όλων των δομών στο Υπ. Παιδείας, τους, δεν θα πρέπει να τεθούν αυστηρά και στενά χρονοδιαγράμματα υλοποίησης. Ο ΣΙΠΕΚ θεωρεί πως είναι απόλυτα αναγκαίο να συμμετέχει στην Καθοδηγητική Επιτροπή ώστε να μπορεί να συμβάλει εποικοδομητικά στην υλοποίηση της Στρατηγικής." "03 - Πυλώνας: Πρόσβαση",PASYGOANA,"Πυλώνας- Πρόσβαση (σ.18) Η ΕΠΑΝΑ έχει εντοπίσει μέσω της Συντονιστικής Υπηρεσίας Έγκαιρης Παιδικής Παρέμβασης (ΣΥΕΠΠ) την απουσία προγραμμάτων που να αφορούν παιδιά με αναπηρίες κάτω των 3 ετών όπως και δυσκολίες στην ένταξη τους λόγω αναπηρίας. Επιπλέον εντοπίζονται και ελλείψεις σε συνοδούς ή εξειδικευμένο προσωπικό στήριξης, όπως και περιορισμένος αριθμός δομών ΠΕΦ που να δέχονται την εγγραφή παιδιών με αναπηρία. Αυτές οι δυσκολίες δυσχεραίνουν την ανάπτυξη δεξιοτήτων των μικρών παιδιών, ακόμη και χωρίς αξιόλογη ή διάγνωση, αλλά που παρουσιάζουν δυσκολίες στη συμπεριφορά, στην προσαρμοστικότητα και στις εκπαιδευτικές ανάγκες. Επιπλέον σημαντική είναι η πολυθεματική αντιμετώπιση παιδιών με οποιεσδήποτε δυσκολίες στην ανάπτυξη (ενίσχυση παιδιών με απαραίτητες παρεμβάσεις όπως λογοθεραπεία, ειδική αγωγή ανάλογα με την ηλικία αλλά και εργοθεραπεία όπου χρειάζεται). Η ΣΥΕΠΠ έχει επίσης σημαντικό ρόλο στη στήριξη και καθοδήγηση των γονιών από το πρώτο στάδιο εντοπισμού κάποιας δυσκολίας στην ανάπτυξη του παιδιού, μέχρι και στο συντονισμό παρεμβάσεων για πολυθεματική αντιμετώπιση των προβλημάτων του. Η επέκταση ωραρίου αλλά και η λειτουργία των ΠΕΦ κατά τις αργίες, Χριστουγεννιάτικες /Πασχαλινές διακοπές και καλοκαιρινούς μήνες (ολοήμερα και καλοκαιρινά σχολεία) θεωρείται σημαντική αλλά ενδεχομένως να χρειάζονται και εναλλακτικές λύσεις για αποφυγή της παρατεταμένης απουσίας μικρών παιδιών (ιδιαίτερα μέχρι τα 3) από τους γονείς και την οικογένεια. Η συμμετοχή Λειτουργών της ΕΠΑΝΑ στην ομάδα εργασίας που θα συσταθεί (δράση 3. α) για την προώθηση πλαισίου συνεργασίας μεταξύ της ΠΕΦ και των διαδικασιών έγκαιρης παρέμβασης θα ήταν πολύ βοηθητική." "03 - Πυλώνας: Πρόσβαση",CCOD,"-Προτείνουμε όπως στο σημείο 3.1, στον πίνακα (κυριότερες προκλήσεις-4ο κελί), το κείμενο διαμορφωθεί ως εξής: Ιδιαίτερα περιορισμένος αριθμός δομών και υπηρεσιών ΠΕΦ, που παρέχει υπηρεσίες σε παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και τις οικογένειές τους, ειδικότερα, σε παιδιά ηλικίας 0-3 ετών, που άπτεται της πολύτιμης έγκαιρης παιδικής παρέμβασης. -Προτείνουμε όπως στο σημείο 3.1, στον πίνακα με τις τρέχουσες δράσεις που συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των πιο πάνω προκλήσεων του πυλώνα Πρόσβαση, προστθεί μεταξύ του 2-3 φορέα υλοποίησης το εξής: Η παροχή προγραμμάτων επιμόρφωσης σε θέματα ειδικής και ενιαίας εκπαίδευσης. αναπηρίας, διαφοροποιημένης μάθησης, ένταξης και ατομικών διαφορών,σε δημόσια και κοινοτικά νηπιαγωγεία. -Στο σημείο μεταξύ 8-9, να προστεθεί ακόμη μια σειρά, με φορέα υλοποίησης το ΥΠΑΝ, και προτείνουμε να προστεθεί το εξής λεκτικό: παροχή οικονομικής στήριξης για εργοδότηση σχολικού συνοδού και στα ιδιωτικά νηπιαγωγεία για παιδιά με αναπηρίες. Η οικονομική στήριξη, πρέπει να αφορά τις ηλικίες πριν την υποχρεωτική φοίητηση στα δημόσια και κοινοτικά νηπιαγωγεία. -Στο σημείο 3.2, στον πίνακα, να προστεθεί σημείο 3.2.6., ""διασφάλιση συμμετοχής όλων των παιδιών, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών με αναπηρίες, σε ποιοτικές δομές προδημοτικής εκπαίδευσης με παροχή όλών των απαραίτητων προσαρμογών"". -χρειάζεται να προβλεφθεί ότι οι δομές που θα ενταχθούν στο σύστημα προδημοτικής εκπαίδευσης και φροντίδας, θα πρέπει κατά προτεραιότητα, να είναι προσβάσιμες. Θα πρέπει να διασφαλίζεται ότι θα υπάρχει επαρκές κονδύλι για προσαρμογές προσβασιμότητας (ράμπες, ανελκυστήρες, τουαλέτες, διαδρόμοι, φωτισμός κ.ά). -Στο σημείο 2(α), του πίνακα 3.3., προτείνουμε όπως καθοριστεί το χρηματικό ποσό. Στο σημείο 2(στ') του ίδιου πίνακα, προτείνουμε όπως αυτό που αναφέρεται εφαρμοστεί για όλες τις αναπηρίες. -Στο σημείο 3(ε), προτείνουμε να καθορίζονται και οι άλλοι τρόποι υποστήριξης." "03 - Πυλώνας: Πρόσβαση",SIPEK,"Η αναθεώρηση και εκσυγχρονισμός του περί Παιδιών Νόμου έχει ήδη καθυστερήσει και απλά σημειώνει περαιτέρω καθυστέρηση. Έπρεπε ήδη να τύχει διαβούλευσης και να κατατεθεί στη Βουλή των Αντιπροσώπων για ψήφιση. Ευχόμαστε ότι η φιλοσοφία του θα βασίζεται στα σημερινά δεδομένα και στις ανάγκες των παιδιών αλλά και των γονέων, θα επικεντρώνεται στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών και στην σύγχρονη Παιδαγωγική, και δεν θα αναλώνεται/περιορίζεται σε αυστηρές κτιριακές προδιαγραφές. Η επιτυχής υλοποίηση των Σχεδίων Επιδότησης δείχνουν τον δρόμο. Με την εφαρμογή τους επιτεύχθηκαν οι Αναθεωρημένοι Στόχοι της Βαρκελώνης. Θα πρέπει να ενισχυθούν οικονομικά ώστε να μπορούν να συμμετέχουν σε αυτά παιδιά ανεξαρτήτως οικονομικών κριτηρίων και να επεκταθούν από 0 μέχρι την ηλικία που τα παιδιά θα φοιτήσουν στην Α' τάξη του Δημοτικού Σχολείου. Ο ιδιωτικός τομέας παρέχει την απαιτούμενη ευελιξία για υλοποίηση των πιο πάνω προς όφελος πρωτίστως των παιδιών αλλά και των γονέων στα πλαίσια της εξισορρόπησης οικογενιακής-επαγγελματικής ζωής. Η παροχή κινήτρων και επιδότησης στους γονείς να επιλέξουν την δομή που αυτοί επιθυμούν με βάση τις δικές τους ανάγκες αποτελεί την πιο αποτελεσματική και οικονομική λύση, αφού οι επενδύσεις σε ανέγερση ή επέκταση κτιρίων καθώς και τα παιχνίδα, υλικά, κλπ θα τα αναλαμβάνουν οι Διευθύνσεις των ιδιωτικών σταθμών και νηπιαγωγείων. Ειδικά για τα παιδιά 0-2,5 ετών, θα πρέπει να γίνει αντιληπτό πως με τα σημερινά δεδομένα και την υφιστάμενη νομοθεσία δεν είναι βιώσιμο για ένα ιδιωτικό σταθμό/νηπιαγωγείο να διαθέτει βρεφοκομικό σταθμό. Θα πρέπει το νέο νομοθετικό πλαίσιο να πα΄ρεχει περισσότερη ευελιξία και τα παιδιά των εν λόγω ηλικιών να λαμβάνουν αυξημένη επιδότηση εφόσον τα δίδακτρα για τις ηλικίες αυτές είναι υψηλότερα, ένεκα των απαιτήσεων της νομοθεσίας (π.χ. 1 τάξη 6 βρέφη με 1 βρεφοκομο/παιδοκόμο). Περαιτέρω, στις εκπαιδεύσεις του προσωπικού θα πρέπει επιτέλους να περιλαμβάνονται και οι επαγγελματίες του ιδιωτικού τομέα όχι μόνο το προσωπικό των δημόσιων. Τέλος, με την υφιστάμενη κατάσταση και την σοβαρή έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, τα πιο πάνω δεν θα μπορούν να υλοποιηθούν. Θα πρέπει να προβληματίζει ο συενχώς μειωμένος αριθμός φοιτητών/τριων που επιλέγουν να σπουδάσουν και να εργαστούν στον εν λόγω τομέα. Χρειάζονται κοινές πρωτοβουλίες και αναβάθμιση του προφίλ του βρεφο-παιδοκόμου και νηπιαγωγού." "03 - Πυλώνας: Πρόσβαση",SIPEK,"Η αναθεώρηση και εκσυγχρονισμός του περί Παιδιών Νόμου έχει ήδη καθυστερήσει και απλά σημειώνει περαιτέρω καθυστέρηση. Έπρεπε ήδη να τύχει διαβούλευσης και να κατατεθεί στη Βουλή των Αντιπροσώπων για ψήφιση. Ευχόμαστε ότι η φιλοσοφία του θα βασίζεται στα σημερινά δεδομένα και στις ανάγκες των παιδιών αλλά και των γονέων, θα επικεντρώνεται στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών και στην σύγχρονη Παιδαγωγική, και δεν θα αναλώνεται/περιορίζεται σε αυστηρές κτιριακές προδιαγραφές. Η επιτυχής υλοποίηση των Σχεδίων Επιδότησης δείχνουν τον δρόμο. Με την εφαρμογή τους επιτεύχθηκαν οι Αναθεωρημένοι Στόχοι της Βαρκελώνης. Θα πρέπει να ενισχυθούν οικονομικά ώστε να μπορούν να συμμετέχουν σε αυτά παιδιά ανεξαρτήτως οικονομικών κριτηρίων και να επεκταθούν από 0 μέχρι την ηλικία που τα παιδιά θα φοιτήσουν στην Α' τάξη του Δημοτικού Σχολείου. Ο ιδιωτικός τομέας παρέχει την απαιτούμενη ευελιξία για υλοποίηση των πιο πάνω προς όφελος πρωτίστως των παιδιών αλλά και των γονέων στα πλαίσια της εξισορρόπησης οικογενιακής-επαγγελματικής ζωής. Η παροχή κινήτρων και επιδότησης στους γονείς να επιλέξουν την δομή που αυτοί επιθυμούν με βάση τις δικές τους ανάγκες αποτελεί την πιο αποτελεσματική και οικονομική λύση, αφού οι επενδύσεις σε ανέγερση ή επέκταση κτιρίων καθώς και τα παιχνίδα, υλικά, κλπ θα τα αναλμβάνουν οι Διευθύνσεις των ιδιωτικών σταθμών και νηπιαγωγείων. Ειδικά για τα παιδιά 0-2,5 ετών, θα πρέπει να γίνει αντιληπτό πως με τα σημερινά δεδομένα και την υφιστάμενη νομοθεσία δεν είναι βιώσιμο για ένα ιδιωτικό σταθμό/νηπιαγωγείο να διαθέτει βρεφοκομικό σταθμό. Θα πρέπει το νέο νομοθετικό πλαίσιο να πα΄ρεχει περισσότερη ευελιξία και τα παιδιά των εν λόγω ηλικιών να λαμβάνουν αυξημένη επιδότηση εφόσον τα δίδακτρα για τις ηλικίες αυτές είναι υψηλότερα, ένεκα των απαιτήσεων της νομοθεσίας (π.χ. 1 τάξη 6 βρέφη με 1 βρεφοκομο/παιδοκόμο). Περαιτέρω, στις εκπαιδεύσεις του προσωπικού θα πρέπει επιτέλους να περιλαμβάνονται και οι επαγγελματίες του ιδιωτικού τομέα όχι μόνο το προσωπικό των δημόσιων. Τέλος, με την υφιστάμενη κατάσταση και την σοβαρή έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, τα πιο πάνω δεν θα μπορούν να υλοποιηθούν. Θα πρέπει να προβληματίζει ο συενχώς μειωμένος αριθμός φοιτητών/τριων που επιλέγουν να σπουδάσουν και να εργαστούν στον εν λόγω τομέα. Χρειάζονται κοινές πρωτοβουλίες και αναβάθμιση του προφίλ του βρεφο-παιδοκόμου και νηπιαγωγού." "03 - Πυλώνας: Πρόσβαση","Eleni Loizou","Οι δράσεις που αναφέρονται ότι συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των προκλήσεων του πυλώνα Πρόσβαση αρκετές φορές απέχουν απ' ότι αρχές της παιδαγωγικές και θέματα ποιότητας. Για παράδειγμα δεν προσφέρεται ουσιαστικό και παιδαγωγικά κατάλληλο πρόγραμμα για τα ολοήμερα δημόσια νηπιαγωγεία. Πώς γίνεται ενίσχυση των κοινοτικών νηπιαγωγείων αφού κλείνουν για να ικανοποιηθούν η ανάγκη φοίτησης των 4χρονων; Η πιλοτική εφαρμογή της επέκταση του ωραρίου λειτουργίας των (βρεφο)παιδοκομικών Σταθμών/νηπιαγωγείων μέχρι τις 19:30, στο πλαίσιο του Σχεδίου Επιδότησης Διδάκτρων και Σίτισης Παιδιών ηλικίας μέχρι τεσσάρων χρ. δεν λαμβάνει υπόψη τις παιδαγωγικές ανάγκες των παιδιών και τη σχέση τους με την οικογένεια τους αλλάούτε τις εργασιακές συνθήκες των νηπιαγωγών που πολύ πιθανόν να έχουν και αυτές παιδιά. Τροχοδρόμηση της τροποποίησης υφιστάμενου νομικού πλαισίου για την παιδική φροντίδα και προστασία (περί Παιδίων Νόμος, Κεφ. 352 και ΚΔΠ 262/2011).- Το συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο έχει χρόνια που είναι στα συρτάρια. Πώς γίνεται εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος ενισχυτικής διδασκαλίας με δεύτερη νηπιαγωγό στην τάξη χωρίς ουσιαστική επιμόρφωση; Η έννοιας της Ενιαίας Εκπαίδευσης απουσιάζει από πολλές δράσεις." "04 - Πυλώνας: Παιδαγωγικό Πλαίσιο",PASYGOANA,"Πυλώνας – Παιδαγωγικό Πλαίσιο (σ.29) Είναι σημαντικό μέχρι την ηλικία των τριών να παρέχεται κοινό παιδαγωγικό πρόγραμμα αναλόγως της ηλικίας σε όλες τις δομές ΠΕΦ, ώστε τα παιδιά να αναπτύσσουν ισότιμα ατομικές αλλά και κοινωνικές δεξιότητες. Ο έγκαιρος εντοπισμός των παιδιών με οποιαδήποτε δυσκολία στην ανάπτυξη είναι σημαντικός για σκοπούς άμεσης παρέμβασης με εξατομικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα στα πλαίσια ενός ενιαίου παιδαγωγικού πλαισίου. Η ΕΠΑΝΑ μέσω της εμπειρίας της επίσης εντοπίζει την ανάγκη προγράμματος αλληλοεπίδρασης μεταξύ γονιών και σχολείου και καθορισμού εξατομικευμένων προγραμμάτων στα πλαίσια της ενιαίας εκπαίδευσης όπου όλα τα παιδιά με αναπηρία θα φοιτούν σε ίση βάση με τα παιδιά κανονικής ανάπτυξης. Επίσης χρειάζεται συχνή και σταθερή ευαισθητοποίηση για τα θέματα αναπηρίας. Είναι ιδιαίτερα σημαντική η παρουσία ενός ενιαίου παιδαγωγικού πλαισίου για όλες τις δομές ΠΕΦ ώστε να εφαρμόζεται μια ολιστική προσέγγιση και κοινή χάραξη πολιτικής, συμπεριλαμβανομένων και κοινών καταρτίσεων του προσωπικού." "04 - Πυλώνας: Παιδαγωγικό Πλαίσιο",CCOD,"Στο σημείο 4.1., στον πίνακα, στη στήλη με τις κυριότερες προκλήσεις στη δεύτερη σειρά, προτείνουμε να προστεθεί η πρόταση: Απουσία παιδαγωγικών κατευθυντήριων γραμμών και αναλυτικών προγραμμάτων και για παιδιά με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες, αποκλειστικά για την ΠΕΦ. Επίσης, στην τρίτη σειρά, να προστεθεί ότι δεν είναι αρκετές οι παροχές όσον αφορά τις υπηρεσίες σχολικών συνοδών και βοηθών, ούτε η στήριξη που παρέχεται, σχετικά με το εκπαιδευτικό πλαίσιο. ( σημ. Σε κάθε αναπτυξιακό στάδιο, τα παιδιά χρειάζονται διαφορετική παιδαγωγική προσέγγιση και στήριξη, βάσει των εξατομικευμένων τους αναγκών). Στο σημείο 4.3, στον πίνακα, στο σημείο 4, στην πρώτη στήλη (δράσεις), προτείνουμε να προστεθεί: στο πλαίσιο ετοιμασίας ενοτήτων κατάρτισης σε σχέση με την ενσωμάτωση του κοινού παιδαγωγικού πλαισίου, πρέπει να υπάρχουν ειδικές ενότητες για την κατάρτισή τους σε θέματα αναπηρίας και μαθησιακών δυσκολιών." "04 - Πυλώνας: Παιδαγωγικό Πλαίσιο",SIPEK,"Η χαμηλή συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα της ΠΕΦ στις επιμορφώσεις του ΥΠΑΝ οφείλεται στην μη έγκαιρη αποστολή πρόσκλησης ή/και στην καθόλου πρόσκληση για εκπαίδευση. Δυστυχώς οι εκπαιδεύσεις σχεδιάζονται και απευθύνονται για τους νηπιαγωγούς του δημοσίου τομέα. Ο ΣΙΠΕΚ με τους δικούς του πόρους προσπαθεί να προσφέρει εκπαιδευτικά προγράμματα για τους νηπιαγωγούς του ιδιωτικού τομέα Συμφωνούμε με τον σχεδιασμό και κοινού παιδαγωγικού πλαισίου, που θα προσφέρει ευελιξία και θα ανταποκρλινεται στις αναπτυξιακές και μαθησιακές ανάγκες. Θεωρούμε ότι ο ΣΙΠΕΚ θα πρέπει να συμμετέχει ενεργά κατά τον σχεδιασμόκ και υλοποίηση των πιο πάνω δράσεων, εφόσον τα μέλη του διαθέτουν τα ακαδημαϊκά προσόντα αλλά και την πρακτική εμπειρία και τεχνογνωσία, ενώ βρίσκονται σε επαφή και συνεργασία και με σταθμούς και νηπιαγωγεία του εξωτερικού, αντλώντας από αυτά τις βέλτιστες πρακτικές." "04 - Πυλώνας: Παιδαγωγικό Πλαίσιο","Eleni Loizou","Έχουν γίνει συγκεκριμένες προτάσεις τόσο για ένα Αναλυτικό Πρόγραμμα Βρεφικής Περιόδου όσο και για την επιμόρφωση των παιδαγωγών που εργάζονται στις δομές με βρέφη και την εκπαίδευση των νέων παιδαγωγών από την εκπρόσωπο του Τμήματος Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Κύπρου. Επίσης η πρόσφατη δημοσίευση • Λοΐζου, E. (2023). Βασικές Αρχές της Παιδαγωγικής των Βρεφών. Από τη γέννηση-3 ετών. Πρακτικές εισηγήσεις για βρεφοπαιδαγωγούς και γονείς. Αθήνα: ΠΕΔΙΟ για τη βρεφική παιδαγωγική αποτελεί σημαντικό εργαλείο για τις συγκεκριμένες υπηρεσίες." "05 - Πυλώνας: Εργατικό Δυναμικό",PASYGOANA,"Πυλώνας – Εργατικό δυναμικό (σ.35) Η στήριξη ανάπτυξης εργατικού δυναμικού και η βελτίωση των συνθηκών εργασίας (ισότιμη μεταχείριση) είναι ένα σημαντικό βήμα προς τη σωστή λειτουργία των δομών ΠΕΦ, ωστόσο ειδική προσοχή θα πρέπει να δοθεί σε όσους επαγγελματίες ασχολούνται με παιδιά με αναπηρίες (ειδικά νοητική αναπηρία) όχι μόνο όσον αφορά τα προσόντα τους αλλά και τις συνεχείς εκπαιδεύσεις που θα πρέπει να παρακολουθούν. Η εμπειρία της ΕΠΑΝΑ στις καταρτίσεις επαγγελματιών που ασχολούνται με τη νοητική αναπηρία, επιβεβαιώνει ότι χρειάζονται κοινές εκπαιδεύσεις ώστε όλοι να μπορούν να μιλούν την «ίδια γλώσσα» και να χρησιμοποιούν τα ίδια εργαλεία πρόληψης και αντιμετώπισης προβληματικών συμπεριφορών (δάσκαλοι, ειδικοί παιδαγωγοί, κοινωνικοί λειτουργοί, φροντιστές κλπ). Σημειώνεται ότι οι πλείστοι επαγγελματίες είτε δημόσιου είτε ιδιωτικού τομέα νιώθουν εκτεθειμένοι και χωρίς ουσιαστική στήριξη στο έργο τους που αφορά τη στήριξη παιδιών με αναπηρία (αρχές, διαδικασίες κά). Διαχρονικό αίτημα των γονιών παιδιών με Ν.Α είναι να υπάρχει συνοδός για θέματα φροντίδας του παιδιού αλλά και να υπάρχει δεύτερος εκπαιδευτικός στην τάξη για στήριξη στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του παιδιού." "05 - Πυλώνας: Εργατικό Δυναμικό",CCOD,"Στο σημείο 5.1., στον πίνακα, στη σειρά 2, στις κυριότερες προκλήσεις, να προστεθεί: έλλειψη κατάλληλης και επαρκούς κατάρτισης των σχολικών συνοδών. Στο σημείο 5.2., στον πίνακα, στο σημείο 5.2.2., να προστεθεί: …ενίσχυση των νηπιαγωγών με πρόσθετο εξειδικευμένο προσωπικό. Στο σημείο 5.3., στον πίνακα -σημείο 2(γ), να προστεθεί στο τέλος «και εκπαιδευτικού με γνώση στην ειδική και ενιαία εκπαίδευση. Στο σημείο 5.3., στον πίνακα -σημείο 3(ε), να προστεθεί ότι χρειάζεται ολιστική κατάρτιση του προσωπικού στην ειδική και ενιαία εκπαίδευση. Υπηρεσίες κοινωνικού λειτουργού/σχολικού ψυχολόγου στα σχολεία που φοιτούν και παιδιά με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες." "05 - Πυλώνας: Εργατικό Δυναμικό",SIPEK,"Στον τομέα της προσχολικής εκπαίδευσης παρατηρείται μεγάλη έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, που αδυνατεί να εξυπηρετήσει τις υφιστάμενες ανάγκες. Ο αριθμός φοιτητών/τριων που επιλέγει τους εν λόγω κλάδους σπουδών έχει μειωθεί δραματικά. Εάν επιχειρηθεί η υποχρεωτική ""αύξηση"" των προσόντων κατά τρόπο αυστηρό και περιοριστικό, θα έχει ως αποτέλεσμα τον αποκλεισμό προσωπικού που εργάζεται ή μπορεί να εργαστεί στον τομέα και δεν θα μπορούν να λειτουργήσουν οι σταθμοί/νηπιαγωγεία, υπονομέυοντας την όλη προσπάθεια της Στρατηγικής. Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια, ο δημόσιο τομέας προβαίνει σε προσλήψεις νηπιαγωγών κατά τρόπο που επηρεάζει αρνητικά τα ιδιωτικά νηπιαγωγεία, π.χ. η Εκπαιδευτική Υπηρεσία ειδοποιεί νηπιαγωγούς που εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα λίγες ημέρες πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς ότι προσλαμβάνονται στο δημόσιο και αφήνει τα ιδιωτικά νηπιαγωγεία εκτεθειμένα και να προσπαθούν να προσλάβουν προσωπικό για να μπορούν να τηρούν τις αναλογίες προσππωικού-παιδιών. Ο τρόπος υπολογισμού των αναλογιών προσωπικού-παιδιών είναι πεπαλαιωμένος και δεν λαμβάνει υπόψη το γεγονός ότι για παράδειγμα στον ιδιωτικό τομέα, σημαντικό μέρος της εκπαίδευσης πραγματοποιείται από ειδικούς για εξειδικευμένα θέματα π.χ. λογοθεραπευτές, παιδοψυχολόγους, γυμναστές, μουσικούς, κλπ. Θα πρέπει να δοθεί η απαραίτητη ευελιξία για στελέχωση των σταθμών και νηπιαγωγείων. Είναι οξύμωρο για παράδειγμα ένα νηπιαγωγός να μπορεί να διδάξει ως αντικαταστάτης στο δημόσιο από το νηπιαγωγεί μέχρι την Γ΄ Τάξη του Δημοτικού αλλά να μην επιτρέπεται ο δάσκαλος να διδάξει στην προδημοτική τάξη ενός ιδιωτικού νηπιαγωγείου. Συνπεπώς θα πρέπει να αναθεωρηθεί το νομοθετικό πλαίσιο και οι σχετικοί Κανονισμοί ώστε να διορθωθούν τέτοιες στρεβλώσεις. Σε σχέση με την εκπαίδευση του προσωπικού, επαναλαμβάνεται το σχόλιο ότι στην εκπαίδευση θα πρέπει να λαμβανεται υπόψη και να προσκαλείται και το προσωπικό του ιδιωτικού τομέα αφού αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ιδιωτική εκπαίδευσης. Επιπλεόν, για την φροντίδα παιδιών 0-2 θα μπορεί να σχεδιαστεί ένα ταχύρρυθμο εκπαιδευτικό, επαγγελματικό πρόγραμμα ώστε τα πρόσωπα που θα εκπαιδευτούν να μπορούν να απασχοληθούν στον τομέα για τις συγκεκριμένες ηλικίες." "05 - Πυλώνας: Εργατικό Δυναμικό","Panayiota Arnou","Στο σημείο ""5.1 Υφιστάμενη κατάσταση"", και συγκεκριμένα στην τελευταία παράγραφο, εισηγούμαστε: (α) την αντικατάσταση της λέξης «οφείλει» με «όφειλε» [...όφειλε όπως απογράψει...] (β) στην τελευταία πρόταση, την αντικατάσταση της λέξης ""τον"" με ""τους"" [...αναφορικά με τους όρους εργοδότησης ...] (γ) την προσθήκη, στο τέλος της παραγράφου, της πρότασης «Το ΥΕΚΑ βρίσκεται ήδη σε διαδικασία επεξεργασίας των στοιχείων που έχουν καταγραφεί»." "06 - Πυλώνας: Παρακολούθηση και Αξιολόγηση",PASYGOANA,"Πυλώνας –παρακολούθηση και αξιολόγηση (σ.42) Η συστηματική καταγραφή και η ανάλυση δεδομένων βάσει ενός ολοκληρωμένου συστήματος παρακολούθησης των δομών ΠΕΦ θα παρέχει στοιχεία για σωστή αξιολόγηση, όχι μόνο του τρόπου λειτουργίας των δομών ΠΕΦ αλλά και για θέματα εφαρμογής των εκπαιδευτικών προγραμμάτων όπως και της ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού. Απαιτούνται κοινές αρχές και διαδικασίες όπως και δείκτες ποιότητας για ένα κοινό εργαλείο αξιολόγησης." "06 - Πυλώνας: Παρακολούθηση και Αξιολόγηση",CCOD,"Στο σημείο 6.1., στον πίνακα, στα «δυνατά σημεία», δεύτερη σειρά, προτείνουμε να υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός σεμιναρίων που να είναι υποχρεωτική η παρακολούθησή τους." "06 - Πυλώνας: Παρακολούθηση και Αξιολόγηση",SIPEK,"Συμφωνούμε με την καθιέρωση ενός ολοκληρωμένου συστήματος παρακολούθησης και αξιολόγησης. Αυτό θα πρέπει να γίνει κατά τρόπο που δεν θα είναι γραφειοκρατικός αλλά απλοποποιημένος και αποτελεσματικός. Ήδη τα ιδιωτικά νηπιαγωγεία είναι βεβαρημένα με αρκετή γραφειοκρατία, ένεκα του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου. Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι τα ιδιωτικά νηπιαγωγέια αποτελούν πολύ μικρές (micro) επιχειρήσεις που στελεχώνται κυρίως από γυναικείο δυναμικό και δεν θα πρέπει να αναλώνουν τον χρόνο τους σε γραφειοκρατικές διαδικασίες αλλά στην ουσία παροχής υψηλής ποιότητας υπηρεσιών προσχολικής φροντίδας και εκπαίδευσης. Ο ΣΙΠΕΚ και τα Μέλη του διαθέτουν τα ακαδημαϊκά προσόντα, τεχνογνωσία και απαραίτητη πρακτική πείρα για να συμβάλει εποικοδομητικά προς αυτό τον σκοπό, συνεπώς θα πρέπει να περιληφθεί σε όλες αυτές τις διαδικασίες με την συμμετοχή του στην Υπηρεσιακή Επιτροπή αλλά και στην Επιτροπή Καθοδήγησης. Η επιτυχία της υλοποίησης της Στρατηγικής θα βασιστεί στην πρακτική εφαρμογή της και όχι μόνο στα ερευνητικά δεδομένα, λαμβάνοντας υπόψη την σημερινή πραγματικότητα, τις δυνατότητες και τους περιορισμούς. Χρειάζεται η άμεση και ενεργή εμπλοκή των προσώπων που εργάζονται στην ""πρώτη γραμμή"" για να παρέχουν συνεχή ανατροφοδότηση." "06 - Πυλώνας: Παρακολούθηση και Αξιολόγηση","Eleni Loizou","Ο ρόλος του Τμήματος Επιστημών της Αγωγής του δημόσιου Πανεπιστημίου Κύπρου είναι ουσιαστικός και απαραίτητος σε όλες τις φάσεις της εφαρμογής, παρακολούθησης και αξιολόγησης του συγκεκριμένου πλαισίου." "07 - Παραρτήματα",CCOD,"Στο σημείο β, στο πρώτο bullet point, προτείνουμε εκτός από πτυχιούχους νηπιαγωγούς, να υπάρχουν και πτυχιούχοι νηπιαγωγοί με μεταπτυχιακό στην ειδική και ενιαία εκπαίδευση. Ως γενικά σχόλια για την εν λόγω εθνική στρατηγική: Θα πρέπει να υπάρχει αναφορά ότι οι δράσεις της προδημοτικής εκπαίδευσης και φροντίδας, θα είναι σύμφωνες και συνεπείς με το εθνικό σχέδιο δράσης για την αναπηρία (2024-2028) και η υλοποίησή τους να υποστηρίζεται από τους φορείς που συντονίζουν την αναπηρία σε εθνικό επίπεδο. Το εν λόγω σχέδιο δράσης, ως θεσμός πρώιμης παρέμβασης και κοινωνικής ένταξης, έχει τη δυνατότητα και πρέπει να διασφαλίζει ότι τα παιδιά με αναπηρίες, συμμετέχουν ισότιμα, με τα κατάλληλα υποστηρικτικά μέτρα, και δεν παραμένουν στο περιθώριο." "07 - Παραρτήματα",SIPEK,"Ο ΣΙΠΕΚ, ως ο εκπρόσωπος της ιδιωτικής προσχολικής εκπαίδευσης θα πρέπει να συμμετέχει ενεργά σε όλα τα στάδια σχεδιασμού, υλοποίησης, αναθέωρησης, λήψης διορθωτικών ενεργειών. Τα μέλη του κατέχουν τα ακαδημαϊκά προσόντα, την τεχνογνωσία και πολύτιμη πρακτική εμπειρία και μπορούννα συμβάλουν εποικοδομητικά στην επιτυχή επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί."