Post,Author,Content "O «περί Προδιαγραφών, Κριτηρίων Αειφορίας και Μείωσης των Εκπομπών των Καυσίμων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2025»",CSC,"Το Επιμελητήριο χαιρετίζει την ευκαιρία συμμετοχής στην δημόσια διαβούλευση του Τροποποιητικού Νόμου ο «περί Προδιαγραφών, Κριτηρίων Αειφορίας και Μείωσης των Εκπομπών των Καυσίμων Νόμος του 2025». Οι θέσεις του Επιμελητηρίου παρουσιάζονται πιο κάτω και παραμένουμε στην διάθεση των αρμόδιων αρχών για περαιτέρω διευκρινήσεις αν θεωρηθεί αναγκαίο. Σελίδα 8. Σημείο 5.(β). – Τροποποίηση του εδαφίου (1η) του άρθρου 6 του βασικού νόμου (ιη) διενέργεια ελέγχων, σε συνεργασία με το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, σχετικά με την επαλήθευση της συμμόρφωσης των βιοκαυσίμων και βιοαερίων με τα κριτήρια αειφορίας και μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που καθορίζονται στα εδάφια (3) έως (9) του άρθρου 26 του νόμου, και των ανανεώσιμων καυσίμων μη βιολογικής προέλευσης και καυσίμων ανακυκλωμένου άνθρακα με τα όρια μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που καθορίζονται στα εδάφια (1) και (2) του άρθρου 26Α, όταν τα βιοκαύσιμα, βιοαέρια, ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης και καύσιμα ανακυκλωμένου άνθρακα λαμβάνονται υπόψη για τους σκοπούς που αναφέρονται στην παράγραφο (1) του άρθρου 4 και των παραγράφων (1) και (2) του άρθρου 10 του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1805.». Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο: Το σχέδιο νόμου εισάγει ενισχυμένους ελέγχους και μηχανισμούς επαλήθευσης συμμόρφωσης για τα βιοκαύσιμα, το βιοαέριο και τα ανανεώσιμα καύσιμα, σε συνεργασία με το Υφυπουργείο Ναυτιλίας. Παρότι η επαλήθευση είναι απαραίτητη, είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι η διαδικασία θα παραμένει πρακτική και να μην δημιουργεί υπερβολικά διοικητικά ή οικονομικά βάρη για τους τοπικούς προμηθευτές. Είναι επίσης απαραίτητο να διευκρινιστούν οι συγκεκριμένες διαδικασίες, η τεκμηρίωση με αποδεικτικά έγγραφα, και τα χρονοδιαγράμματα που θα ισχύουν για την επαλήθευση της συμμόρφωσης. Θα πρέπει επίσης να εξεταστεί η δυνατότητα ψηφιοποίησης και εναρμόνισης με τις υφιστάμενες ευρωπαϊκές βάσεις δεδομένων, ώστε να αποφεύγεται η διπλή καταχώρηση, όπως για παράδειγμα με το σύστημα International Sustainability and Carbon Certification (ISCC). Οι προμηθευτές ναυτιλιακών καυσίμων στην Κύπρο θα πρέπει να είναι καταχωρημένες οντότητες με έγκυρη εγγραφή στο σύστημα ISCC ή άλλο σύστημα πιστοποίησης αναγνωρισμένο από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την προμήθεια βιοκαυσίμων. Σελίδα 10. Σημείο 7. Τροποποίηση του άρθρου 12 του βασικού νόμου με την αντικατάσταση του εδαφίου (1) «(1) Σε περίπτωση που: (i) ο εργαστηριακός έλεγχος του δείγματος καυσίμου πλοίου που λήφθηκε από τη δεξαμενή καυσίμων του πλοίου ή οποιοδήποτε σημείο του συστήματος ή μηχανής πλοίου, ή (ii) ο εργαστηριακός έλεγχος του δείγματος που λήφθηκε στο πλαίσιο της εφαρμογής του Παραρτήματος VI της MARPOL ή/και του παρόντος Νόμου, ή 11 (iii) ο έλεγχος των ημερολογίων των πλοίων και των δελτίων παράδοσης της αποθήκης καυσίμων (bunker delivery notes), καθώς και οποιουδήποτε άλλου εγγράφου σχετικού με τις προδιαγραφές των πετρελαιοειδών και καυσίμων που: (α) προορίζονται για καύση επί των πλοίων, ή (β) χρησιμοποιήθηκαν κατά τον πλου του πλοίου προς τη Δημοκρατία, καταδείξει ότι η περιεκτικότητα του καυσίμου πλοίου σε θείο που χρησιμοποιείται ή προορίζεται για καύση από το πλοίο, ή χρησιμοποιήθηκε κατά τον πλου του πλοίου προς τη Δημοκρατία, υπερβαίνει την εκάστοτε καθοριζόμενη από Διάταγμα που εκδίδεται δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 51, ο Αρχιεπιθεωρητής ενημερώνει σχετικά τον Επιθεωρητή Πλοίων, προκειμένου να απαγορεύσει τον απόπλου του πλοίου: Νοείται ότι στην περίπτωση που η υπέρβαση της περιεκτικότητας του καυσίμου πλοίου σε θείο από την εκάστοτε καθοριζόμενη, διαπιστώνεται μετά τον απόπλου του πλοίου, ο Αρχιεπιθεωρητής επιβάλει διοικητικό πρόστιμο κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 39 και καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για είσπραξη του, συμπεριλαμβανομένης και της απαγόρευσης του απόπλου του πλοίου όταν το εν λόγω πλοίο εισέλθει σε λιμάνι της Δημοκρατίας. Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο: Το νομοσχέδιο προβλέπει τη διενέργεια εργαστηριακών ελέγχων δειγμάτων καυσίμων πλοίων και την επιβολή διοικητικών προστίμων έως €200.000, καθώς και τη δυνατότητα κράτησης πλοίων σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με την περιεκτικότητας του καυσίμου πλοίου σε θείο όπως ορίζετε από το Διάταγμα. Οι κυρώσεις είναι σημαντικές και ο κίνδυνος κράτησης του πλοίου αποτελεί σοβαρό εμπορικό ζήτημα. Είναι σημαντικό οι διαδικασίες δειγματοληψίας, ελέγχου και ενστάσεων να είναι διαφανείς, δίκαιες και να επιτρέπουν τη συμμετοχή των προμηθευτών. Θα πρέπει να υπάρχουν σαφή πρωτόκολλα για την αλυσίδα επιτήρησης, την επανεξέταση / επαναληπτική ανάλυση και την επίλυση διαφορών, ώστε να προστατεύονται οι προμηθευτές από αδικαιολόγητες κυρώσεις. Θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι διατάξεις του Διεθνή Ναυτιλιακού Οργανισμού / International Maritime Organisation (IMO) MEPC.1/Circ.882, MSC-MEPC.2/Circ.18, MEPC.1/Circ.864/Rev.1. Από την άποψη των προτύπων της βιομηχανίας, το αντιπροσωπευτικό δείγμα είναι αυτό που αναφέρεται στο Bunker Delivery Note (BDN). Ωστόσο, το MARPOL δείγμα και/ή δείγματα από τη δεξαμενή (άνω/μεσαίο/κάτω μέρος) μπορούν επίσης να θεωρηθούν αντιπροσωπευτικά. Για τη διασφάλιση των καλών πρακτικών, πρέπει να υπάρχει μια σαφής και συνοπτική διαδικασία, που να καθορίζει: • Πώς λαμβάνεται το δείγμα, • Τον εξοπλισμό που χρησιμοποιείται, και • Την εκπαίδευση που έχουν λάβει και εφαρμόζουν τα άτομα που πραγματοποιούν τη δειγματοληψία. Σημειώνεται ότι ένα δείγμα εκτός προδιαγραφών μπορεί να οφείλεται όχι μόνο στο ίδιο το καύσιμο, αλλά και σε ανθρώπινο λάθος, υπολείμματα από το σωλήνα ή κακή πρακτική κατά τη δειγματοληψία. Σε αυτή την περίπτωση, μπορεί να απαιτηθεί ή να επιτρέπεται από τον νόμο περαιτέρω έλεγχος, όπως δοκιμές δεξαμενής ή επιπλέον ανάλυση δειγμάτων, για τον ακριβή προσδιορισμό της περιεκτικότητας σε θείο. Σελίδα 13. Σημείο 10. Τροποποίηση του άρθρου 19 του βασικού νόμου με την αντικατάσταση του εδαφίου (1) 19.-(1) Οι τοπικοί προμηθευτές καυσίμων για την ναυτιλία οφείλουν να υποβάλλουν στην αρμόδια αρχή τα στοιχεία για τις καταναλώσεις ενέργειας του τομέα της ναυτιλίας του προηγούμενου έτους που καθορίζονται με Διάταγμά του Υπουργού που εκδίδεται δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 51. (2) Στην περίπτωση που τα καύσιμα της ναυτιλίας περιέχουν ανανεώσιμα καύσιμα ή καύσιμα ανακυκλωμένου άνθρακα, οι τοπικοί προμηθευτές οφείλουν να υποβάλλουν στοιχεία και πληροφορίες που αποδεικνύουν την τήρηση των κριτηρίων αειφορίας και μείωσης των εκπομπών που αναφέρονται στα εδάφια (3) έως (9) του άρθρου 26 και στα εδάφια (1) και (2) του άρθρου 26Α, προκειμένου να λαμβάνονται υπόψη στους στόχους της Δημοκρατίας που καθορίζονται στο εδάφιο (1) του άρθρου 20: Νοείται ότι για τα ανανεώσιμα καύσιμα και τα καύσιμα ανακυκλωμένου άνθρακα που χρησιμοποιούνται στον τομέα της ναυτιλίας και συμμορφώνονται με τα κριτήρια αειφόριας και μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, τα σχετικά στοιχεία και οι πληροφορίες καταχωρούνται στην ενωσιακή βάση δεδομένων.». Σελίδα 29. Σημείο 14. 22.6. Τροποποίηση του βασικού νόμου με την αντικατάσταση του άρθρου 22 22. (6) Μέχρι τις (τριάντα) 30 Ιουνίου κάθε έτους, η αρμόδια αρχή, με βάση τα στοιχεία και μηνιαία δελτία που λαμβάνει από τους προμηθευτές καυσίμων, τους προμηθευτές αεροπορικών καυσίμων, τους προμηθευτές ναυτιλιακών καυσίμων και τους οικονομικούς φορείς που παρέχουν ηλεκτρική ενέργεια για τα ηλεκτρικά οχήματα και αναφέρονται στο άρθρο 22Α, υπολογίζει σύμφωνα τις διατάξεις του παρόντος άρθρου, τους στόχους των μεταφορών που αναφέρονται στο άρθρο 20 και επιτεύχθηκαν κατά το προηγούμενο έτος.» Σελίδα 29. Σημείο 15. 22Α.-(1) Ο βασικός νόμος τροποποιείται με την προσθήκη αμέσως μετά το άρθρο 22 22Α.-(1) Ο Υπουργός, με Διάταγμά του που εκδίδεται δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 51, καθορίζει τα στοιχεία για τις καταναλώσεις ενέργειας του τομέα των μεταφορών του προηγούμενου έτους που οφείλουν να υποβάλλουν στην αρμόδια αρχή, οι προμηθευτές καυσίμων, οι τοπικοί προμηθευτές ναυτιλιακών καυσίμων και οι οικονομικοί φορείς που παρέχουν ηλεκτρική ενέργεια για τα ηλεκτρικά οχήματα, τον μορφότυπο υποβολής των εν λόγω στοιχείων, καθώς και την ημερομηνία υποβολής τους. Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο: Η θέση του Επιμελητηρίου στις τρείς πιο πάνω προτάσεις τροποποίησης του βασικού νόμου παρουσιάζετε πιο κάτω. Οι προμηθευτές υποχρεούνται να υποβάλλουν αναλυτικά ετήσια δεδομένα σχετικά με την κατανάλωση ενέργειας, το ποσοστό ανανεώσιμου περιεχομένου και τα κριτήρια βιωσιμότητας/εκπομπών, με τις πληροφορίες να αναρτώνται στη βάση δεδομένων της ΕΕ. Οι απαιτήσεις υποβολής εκθέσεων είναι εκτενείς και ενδέχεται να απαιτήσουν σημαντικές επενδύσεις σε συστήματα και εκπαίδευση. Ο ναυτιλιακός τομέας υπόκειται ήδη σε αυστηρές υποχρεώσεις επαλήθευσης και αναφοράς εκπομπών δυνάμει του Κανονισμού 2015/757 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, για την παρακολούθηση, την υποβολή εκθέσεων και επαλήθευση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από θαλάσσιες μεταφορές της ΕΕ (Monitoring, Reporting and Verification, EU MRV Regulation), ο οποίος διασφαλίζει ότι τα δεδομένα εκπομπών για τα πλοία που προσεγγίζουν λιμένες της ΕΕ συλλέγονται, επαληθεύονται και αναφέρονται με εναρμονισμένο τρόπο σε όλη την Ένωση. Η εισαγωγή μιας πρόσθετης, παράλληλης υποχρέωσης υποβολής εκθέσεων για τους προμηθευτές ναυτιλιακών καυσίμων όχι μόνο θα οδηγούσε σε διπλή εποπτεία, αλλά και θα δημιουργούσε τον κίνδυνο ασυνεπειών μεταξύ των βάσεων δεδομένων, υπονομεύοντας την αποτελεσματικότητα του κανονιστικού πλαισίου. Eίναι σημαντικό να αναγνωριστούν οι λειτουργικές πραγματικότητες της διεθνούς ναυτιλίας. Το γεγονός ότι ένα πλοίο ανεφοδιάζεται σε λιμένα κράτους-μέλους της ΕΕ δεν συνεπάγεται κατ’ ανάγκη ότι το καύσιμο θα καταναλωθεί εντός της δικαιοδοσίας του συγκεκριμένου κράτους-μέλους. Συχνά τα πλοία προσεγγίζουν λιμένες της ΕΕ αποκλειστικά για σκοπούς ανεφοδιασμού και στη συνέχεια κατευθύνονται σε προορισμούς εκτός ΕΕ, καταναλώνοντας το καύσιμο εκτός της Ένωσης. Ως εκ τούτου, η άμεση σύνδεση μεταξύ του τόπου ανεφοδιασμού και του τόπου κατανάλωσης του καυσίμου συχνά απουσιάζει. Αυτό εγείρει ερωτήματα ως προς την πρακτική αξία και τη ρυθμιστική λογική της απαίτησης οι προμηθευτές καυσίμων να αναφέρουν τέτοια δεδομένα στο κράτος-μέλος όπου πραγματοποιήθηκε ο ανεφοδιασμός. Επιπλέον, η επιβολή πρόσθετων διοικητικών υποχρεώσεων αναφοράς στους προμηθευτές ναυτιλιακών καυσίμων θα αποτελούσε σημαντικό λειτουργικό και οικονομικό βάρος, ιδίως για τους μικρότερους προμηθευτές. Η συλλογή, η επαλήθευση και η υποβολή αναλυτικών δεδομένων, ιδίως όταν αυτά ενδέχεται να μην έχουν ουσιαστική συνάφεια με τη συγκεκριμένη δικαιοδοσία, αποσπούν πόρους από τις κύριες επιχειρηματικές δραστηριότητες, χωρίς να προσφέρουν σαφή περιβαλλοντικά ή ρυθμιστικά οφέλη. Συμπερασματικά, εκτός εάν τεκμηριωθεί σαφώς ότι η υποχρέωση αυτή παρέχει πρόσθετη αξία για την προστασία του περιβάλλοντος ή για τη ρυθμιστική εποπτεία, η απαίτηση υποβολής τέτοιων δεδομένων από τους προμηθευτές ναυτιλιακών καυσίμων θα πρέπει να αποφευχθεί. Αντίθετα, θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην απλούστευση και εναρμόνιση των υποχρεώσεων αναφοράς, αξιοποιώντας υφιστάμενους μηχανισμούς όπως ο Κανονισμός 2015/757 της ΕΕ ( MRV Regulation) , και στη διασφάλιση ότι τυχόν νέες απαιτήσεις θα είναι αναλογικές, στοχευμένες και ευθυγραμμισμένες με τις πραγματικότητες της διεθνούς ναυτιλιακής δραστηριότητας. Σελίδα 52. Σημείο 25. 39.1. Τροποποίηση του βασικού νόμου με την αντικατάσταση του άρθρου 39 «39.-(1) Ανεξάρτητα από τις διατάξεις του άρθρου 36, εφόσον διαπιστώνεται με οποιοδήποτε τρόπο που καθορίζεται στο εδάφιο (1) του άρθρου 12, ότι χρησιμοποιούνται από πλοίο ή χρησιμοποιήθηκαν κατά τον πλου του πλοίου προς τη Δημοκρατία, καύσιμα πλοίων των οποίων η περιεκτικότητα σε θείο υπερβαίνει την εκάστοτε καθοριζόμενη από Διάταγμα το οποίο εκδίδεται δυνάμει των διατάξεων του παρόντος Νόμου, ο Αρχιεπιθεωρητής επιβάλλει διοικητικό πρόστιμο, ανάλογα με τη φύση, τη βαρύτητα και τη διάρκεια της παράβασης, ύψους έως διακοσίων χιλιάδων ευρώ (€200.000), όπως καθορίζεται στο Παράρτημα VI, αφού ακούσει ή παράσχει την ευκαιρία στον παραβάτη ή εκπρόσωπό του να ακουστεί προφορικά ή/και γραπτά.». Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο: Οι κυρώσεις είναι σημαντικές και ο κίνδυνος κράτησης του πλοίου αποτελεί σοβαρό εμπορικό ζήτημα. Είναι σημαντικό οι διαδικασίες δειγματοληψίας, ελέγχου και ενστάσεων να είναι διαφανείς, δίκαιες και να επιτρέπουν τη συμμετοχή των προμηθευτών. Θα πρέπει να υπάρχουν σαφή πρωτόκολλα για την αλυσίδα επιτήρησης, την επανεξέταση / επαναληπτική ανάλυση και την επίλυση διαφορών, ώστε να προστατεύονται οι προμηθευτές από αδικαιολόγητες κυρώσεις. Θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι διατάξεις του Διεθνή Ναυτιλιακού Οργανισμού / International Maritime Organisation (IMO) MEPC.1/Circ.882, MSC-MEPC.2/Circ.18, MEPC.1/Circ.864/Rev.1. Επιπρόσθετες σκέψεις: • Διαχωρισμός Ευθύνης Προμηθευτή/Πλοιοκτήτη • Εξαίρεση για Καύσιμα Επαναεξαγωγής (Transit / Bunkers) • Μεταβατική Περίοδος Χωρίς Κυρώσεις • Κίνητρα για Επενδύσεις σε Πράσινα Καύσιμα" "01 - Τίτλος Άρθρου",theopemptou,"Προτεινόμενες τροποποιήσεις Με σκοπό: (α) κλείσιμο νομικών «κενών» ως προς ελάχιστα όρια RED III, β) θωράκιση μηχανισμού πιστώσεων, (γ) ασφαλής διασύνδεση με UDB, (δ) τεχνικοποίηση κυρώσεων. Τροποποίηση του άρθρου 20 του βασικού νόμου 1. Στο εδάφιο (1) να προστεθεί νέο εδάφιο: «Η υποχρέωση του πρώτου εδαφίου δεν δύναται να υπολείπεται των ελάχιστων τιμών του άρθρου 25(1) της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001, ως τροποποιήθηκε με την Οδηγία (ΕΕ) 2023/2413: είτε (i) μερίδιο 29% ανανεώσιμης ενέργειας στις μεταφορές έως την 31.12.2030 είτε (ii) μείωση έντασης εκπομπών τουλάχιστον 14,5% έως την 31.12.2030, βάσει ενδεικτικής τροχιάς 2. Να προστεθεί παράγραφος για υποστόχο: «Καθιερώνεται υποστόχος κατά το άρθρο 25(1)(β): 5,5% προερχόμενο από προηγμένα βιοκαύσιμα/βιοαέρια (Μέρος Α Παραρτ. IX) και RFNBO, εκ των οποίων ≥1% από RFNBO το 2030.» Νέο άρθρο 20Β (Ρυθμίσεις μηχανισμού πιστώσεων) 1. Ρητή παραπομπή σε άρθρο 25(4) RED III: δικαίωμα πίστωσης στους φορείς δημόσιων σημείων επαναφόρτισης και δυνατότητα ένταξης ιδιωτικών σημείων εφόσον τεκμηριώνεται αποκλειστική τροφοδότηση EVs. 2. Αποφυγή διπλής μέτρησης: o Υποχρεωτική μοναδική ταυτότητα φόρτισης/συναλλαγής, o Διασταύρωση με UDB, o Ορισμός ενεργειακών χαρακτηριστικών σύμφωνα με AFIR ορισμό «recharging point» & «publicly accessible». EUR-Lex 3. Εξουσιοδότηση σε Διάταγμα (άρθρο 51) για: (α) συντελεστές, (β) «πράσινο απόδεικτικό» RES-E, (γ) προθεσμίες και μορφότυπα υποβολής στοιχείων. Τροποποίηση του άρθρου 26Α (όρια GHG για RFNBO/RCF) 1. Προσθήκη φράσης: «Τα RFNBO και τα RCF συμμορφώνονται τουλάχιστον με 70% εξοικονόμηση εκπομπών κατά τη μεθοδολογία του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1185, ενώ για τα RFNBO ισχύουν επιπλέον οι όροι 2023/1184 (additionality, temporal/geographical correlation).» Τροποποίηση άρθρων 24–25 (UDB / Εθνική Βάση) 1. Προσθήκη υποχρέωσης on-line διαλειτουργικότητας με UDB και συμμόρφωσης με νέες κατ’ εξουσιοδότηση πράξεις για ιχνηλασιμότητα. Energy 2. Καθορισμός χρονοθυρίδων (ημερομηνίες/ώρες) για έγκαιρη διαβίβαση, ευθυγραμμισμένες με UDB. Κυρώσεις (άρθρα 42 & 42Α) 1. Στο τύπο προστίθεται ορισμός «μέσης τιμής» (π.χ. εβδομαδιαίος δείκτης Platts CIF Med / Argus ή άλλος επίσημος) και περίοδος αναφοράς· διασύνδεση με έλλειμμα συμμόρφωσης του προηγούμενου έτους."