Post,Author,Content "Δέσμη νομοσχεδίων ""Φορολογικής Μεταρρύθμισης""","Christos Constantinou","Εισήγηση: Θέσπιση Ενιαίας Οικογενειακής Φορολόγησης στην Κύπρο Περίληψη Προτείνεται η υιοθέτηση ενός συστήματος ενιαίας οικογενειακής φορολόγησης, όπου η φορολόγηση βασίζεται στο συνολικό εισόδημα της οικογένειας και προσαρμόζεται με βάση τον αριθμό των μελών της. Η πρόταση στοχεύει στην στήριξη των νέων οικογενειών, στην προώθηση της τεκνοποίησης και στην δικαιότερη κατανομή φορολογικών βαρών, ειδικά σε περιπτώσεις όπου ένας εκ των δύο συζύγων είναι υποαπασχολούμενος λόγω οικογενειακών υποχρεώσεων. Σημερινή Κατάσταση στην Κύπρο Το φορολογικό σύστημα της Κύπρου βασίζεται στην ατομική φορολόγηση: κάθε φορολογούμενος θεωρείται ανεξάρτητη οικονομική μονάδα. Δεν λαμβάνεται υπόψη αν κάποιος έχει σύζυγο με χαμηλό ή καθόλου εισόδημα, ούτε ο αριθμός των εξαρτώμενων μελών επηρεάζει ουσιαστικά το φορολογητέο εισόδημα ή τον φορολογικό συντελεστή. Αυτό οδηγεί σε άδικες επιβαρύνσεις για τις οικογένειες που επιλέγουν να έχουν παιδιά ή που στηρίζονται από έναν μόνο εισοδηματία. Η Πρόταση Να δοθεί η επιλογή κοινής οικογενειακής φορολόγησης, όπου: Το συνολικό εισόδημα της οικογένειας (των συζύγων ή και των εξαρτώμενων μελών, όπου ισχύει) υπολογίζεται ενιαία Στη συνέχεια, εφαρμόζεται ένα σύστημα ""μοναδιαίων μεριδίων"" (quotients) για να υπολογιστεί ο τελικός φορολογικός συντελεστής Ο τελικός φόρος υπολογίζεται επί του μέσου εισοδήματος ανά ""μονάδα"", και προσαρμόζεται βάσει αριθμού μελών Παράδειγμα: Ζευγάρι με 2 παιδιά: Ο ένας σύζυγος εργάζεται και έχει ετήσιο εισόδημα 30.000€ Ο άλλος σύζυγος εργάζεται μερικώς ή καθόλου και έχει εισόδημα 10.000€ Σύνολο οικογενειακού εισοδήματος: 40.000€ Σύμφωνα με την πρόταση: Η οικογένεια έχει 2 γονείς + 2 παιδιά = 3 ""φορολογικές μονάδες"" (π.χ. 1 για κάθε γονέα, 0,5 ανά παιδί) Το εισόδημα 40.000€ διαιρείται δια 3 = 13.333€ ανά μονάδα Ο φόρος υπολογίζεται βάσει αυτού του μέσου όρου, και κατόπιν πολλαπλασιάζεται επί 3 Το αποτέλεσμα είναι πολύ χαμηλότερη συνολική φορολογία απ’ ό,τι με το ατομικό σύστημα Τι εφαρμόζεται στο εξωτερικό 1. Γαλλία – Quotient Familial Η οικογένεια θεωρείται μία φορολογική μονάδα και το εισόδημα διαιρείται με έναν ""συντελεστή οικογενειακού ισοδυναμίας"". 2 ενήλικες = 2 μονάδες, κάθε παιδί = 0.5 μονάδα, 3ο παιδί και άνω = 1 μονάδα Ο φόρος υπολογίζεται βάσει του εισοδήματος ανά μονάδα και μειώνεται αισθητά για τις πολύτεκνες οικογένειες Αποτέλεσμα: Ενισχύονται οι οικογένειες με παιδιά, και ενθαρρύνεται η τεκνοποίηση 2. Γερμανία – Ehegattensplitting Οι σύζυγοι μπορούν να δηλώσουν από κοινού και να μοιράσουν ισομερώς το συνολικό τους εισόδημα Αυτό επιτρέπει στον σύζυγο με υψηλότερο εισόδημα να φορολογηθεί με χαμηλότερο συντελεστή Αποτέλεσμα: Στήριξη των μονοεισοδηματικών νοικοκυριών, που είναι συχνή περίπτωση σε οικογένειες με μικρά παιδιά 3. Ηνωμένες Πολιτείες – Joint Filing Τα παντρεμένα ζευγάρια μπορούν να κάνουν κοινή φορολογική δήλωση (joint filing), κάτι που αυξάνει το αφορολόγητο και οδηγεί σε ευνοϊκότερες κλίμακες. Αποτέλεσμα: Υψηλότερη προστασία οικογενειών με ανισότητα εισοδημάτων μεταξύ των συζύγων Οφέλη για την Κύπρο Στήριξη της οικογένειας ως θεσμού, ιδιαίτερα των νέων και πολύτεκνων οικογενειών Ενίσχυση της τεκνοποίησης σε μια χώρα με σοβαρό δημογραφικό πρόβλημα Δικαιότερη φορολογική μεταχείριση νοικοκυριών με το ίδιο συνολικό εισόδημα αλλά διαφορετική κατανομή Μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης για τους μονοεισοδηματίες και τις μητέρες/πατέρες που φροντίζουν τέκνα Ενίσχυση της μεσαίας τάξης, η οποία σήμερα σηκώνει δυσανάλογο βάρος Συμπέρασμα Η υιοθέτηση ενιαίας οικογενειακής φορολόγησης στην Κύπρο είναι ένα μέτρο κοινωνικής δικαιοσύνης, οικονομικής ενίσχυσης της οικογένειας και στρατηγικής απάντησης στο δημογραφικό πρόβλημα. Με σαφή διεθνή πρότυπα και θετικά αποτελέσματα στις χώρες που εφαρμόστηκε, μπορεί να αποτελέσει πυλώνα μιας ευρύτερης φορολογικής και κοινωνικής μεταρρύθμισης υπέρ της οικογένειας." "Νόμος που τροποποιεί τους περί Βεβαιώσεως και Εισπράξεως Φόρων Νόμους",Elenios,"Προτάσεις Βελτίωσης για το Όφελος των Πολιτών (με Παραδείγματα και Αριθμούς) 1. Μεταβατική περίοδος 2 ετών: Αν π.χ. ένας φορολογούμενος θα επιβαρυνόταν με επιπλέον φόρο 2.000 ευρώ το 2026, η επιβάρυνση αυτή θα αυξανόταν σταδιακά (π.χ. 1/3 το 2026, 2/3 το 2027 και πλήρης το 2028), δίνοντας χρόνο προσαρμογής. 2. Απαλλαγή έως 10.000 ευρώ στις αμοιβές διευθυντών μέσω εταιρειών: Αν κάποιος λαμβάνει 30.000 ευρώ μέσω εταιρείας, μόνο τα 20.000 ευρώ θα φορολογούνται άμεσα, μειώνοντας τη φορολογική επιβάρυνση κατά 3.000 ευρώ σε φόρο 15%. 3. Δωρεάν ψηφιακά εργαλεία για φορολογικούς υπολογισμούς: Μείωση κόστους για μικρές επιχειρήσεις έως 1.500 ευρώ ετησίως σε εξωτερική λογιστική υποστήριξη. 4. Κίνητρα επένδυσης: Π.χ., μείωση φορολογίας εταιρειών που επανεπενδύουν κέρδη πάνω από 20% του εισοδήματός τους, προσελκύοντας κεφάλαια και δημιουργώντας θέσεις εργασίας. Προτάσεις Βελτίωσης για το Όφελος της Κυβέρνησης (με Παραδείγματα και Αριθμούς) 1. Ενδυνάμωση ελέγχων: Επένδυση 2 εκατ. ευρώ σε συστήματα διασταύρωσης στοιχείων (data analytics), με στόχο αύξηση εσόδων κατά 15-20 εκατ. ευρώ ετησίως από περιορισμό φοροαποφυγής. 2. Ευελιξία στην προσαρμογή συντελεστών: Δυνατότητα αυξομείωσης φορολογικών συντελεστών κατά ±5% μέσω υπουργικών αποφάσεων, επιτρέποντας γρήγορη αντίδραση σε οικονομικές κρίσεις (π.χ. μείωση συντελεστή εταιρικού φόρου στο 12% σε περίοδο ύφεσης για να ενισχυθούν οι επενδύσεις). 3. Βελτίωση φορολογικού κλίματος: Προώθηση σταθερών και διαφανών κανόνων, μειώνοντας τις φορολογικές αβεβαιότητες που κοστίζουν στο κράτος εκατομμύρια ευρώ από χαμένες επενδύσεις." "Νόμος που τροποποιεί τους περί Έκτακτης Εισφοράς για την Άμυνα της Δημοκρατίας Νόμους",Elenios,"Κατάργηση Λογιζόμενων Μερισμάτων Καταργείται η έννοια των λογιζόμενων μερισμάτων και η σχετική υποχρέωση καταβολής φόρου επί αυτών, εφόσον δεν διανέμονται πραγματικά εντός τριετίας από την παραγωγή των κερδών. Φορολόγηση μετά την τριετία Σε περίπτωση που δεν διανεμηθούν μερίσματα μετά την παρέλευση τριών (3) ετών, επιβάλλεται ενιαίος φορολογικός συντελεστής 5%, αντί του υφιστάμενου 17%, επί των μη διανεμηθέντων κερδών. Αφορολόγητο Όριο Μερισμάτων Καθιερώνεται αφορολόγητο όριο €5.000 για φυσικά πρόσωπα, αναφορικά με τα πραγματικά διανεμηθέντα μερίσματα ανά φορολογικό έτος. Τα μερίσματα που υπερβαίνουν το ποσό αυτό φορολογούνται με τον ισχύοντα συντελεστή." "Νόμος που τροποποιεί τους περί Κεφαλαιουχικών Κερδών Νόμους",zzz,"Αναφέρομαι στην φορολογική μεταρύθμιση, και ειδικότερα στο άρθρο 6 του ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ με τίτλο ”ΝΟΜΟΣ ΠΟΥ ΤΡΟΠΟΠΟΙΕΙ ΤΟΥΣ ΠΕΡΙ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΩΝ ΚΕΡΔΩΝ ΝΟΜΟΥΣ ΤΟΥ 1980 ΕΩΣ 2025′ και σας παρακαλώ να συμπεριλάβετε και την εισήγηση μας ως πιο κάτω: Επειδή το εν λόγω άρθρο 6 του ως πιο πάνω νομοσχεδίου Α. εξαιρεί από τη ”διάθεση ιδιοκτησίας” την ”αντιπαροχή” και συνεπώς απαλάσσει την αντιπαροχή από την καταβολή φόρου κεφαλαιουχικών κερδών και επειδή Β. αναφορικά με τις ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΕΣ ΟΙΚΟΔΟΜΕΣ Η ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΗ ΚΑΙ/Η ΑΝΤΙΠΑΡΟΧΗ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΩΣ ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΣΜΑ εισηγούμαστε και παρακαλούμε ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ Ο ΦΟΡΟΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΏΝ ΚΕΡΔΩΝ ΣΤΗΝ ΠΩΛΗΣΗ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΩΝ ΟΙΚΟΔΟΜΩΝ" "Νόμος που τροποποιεί τους περί Κεφαλαιουχικών Κερδών Νόμους",zzz,"Αξιότιμοι Κύριοι, Αναφέρομαι στην φορολογική μεταρύθμιση, και ειδικότερα στο άρθρο 6 (που τροποποιεί το αρθρο 10 του βασικού νόμου) του ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ με τίτλο ''ΝΟΜΟΣ ΠΟΥ ΤΡΟΠΟΠΟΙΕΙ ΤΟΥΣ ΠΕΡΙ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΩΝ ΚΕΡΔΩΝ ΝΟΜΟΥΣ ΤΟΥ 1980 ΕΩΣ 2025' και σας παρακαλώ να συμπεριλάβετε και την εισήγηση μας ως πιο κάτω: Επειδή το εν λόγω άρθρο 6 του ως πιο πάνω νομοσχεδίου Α. εξαιρεί από τη ''διάθεση ιδιοκτησίας'' την ''αντιπαροχή'' και συνεπώς απαλάσσει την αντιπαροχή από την καταβολή φόρου κεφαλαιουχικών κερδών και επειδή Β. αναφορικά με τις διατηρητέες οικοδομές η αντιπαροχή τους απαγορεύεται εισηγούμαστε και παρακαλούμε να συμπεριλάβετε (και/ή να ζητήσετε να συμπεριληφθεί), ως αντιστάθμισμα, την πιο κάτω υπογεγραμμένη ως πράσινα γράμματα τροποποίηση στο άρθρο 6 του πιο πάνω νομοσχεδίου, το οποίο άρθρο 6 τροποποιεί το άρθρο 10 του βασικού νόμου: παράγραφος (γ) του άρθρου 6 του νομοσχεδίου: (γ) με την προσθήκη, στην αμέσως μετά τη φράση ''όλοι οι μέτοχοι είναι μέλη της ιδιας οικογένειας, σε μέτοχο της όταν το αντικείμενο δωρεάς αποκτήθηκε από την εν λόγω εταιρεία επίσης με δωρεά'', της φράσης '' ή νοουμένου ότι το αντικείμενο της δωρεάς αφορά διατηρητέα οικοδομή την οποία η δωρήτρια εταιρεία έχει ήδη στην κυριότητα της για τουλάχιστο 30 χρόνια, αν ο Υπουργός Εσωτερικών πιστοποιεί ότι έγιναν όλα τα αναγκαία έργα για τη συντήρηση της οικοδομής ή ότι αυτή δε χρειάζεται συντήρηση'' Με την τροποποίηση αυτή θα μπορούν οι οικογενειακές εταιρείες ιδιοκτήτριες διατηρητέων οικοδομών (για τα φυσικά πρόσωπα ήδη εφαρμόζεται δηλαδή δωρεές μεταξύ στενών συγγενών ) , δηλαδή αυτές των οποίων όλοι οι μέτοχοι είναι μέλη της ίδιας οικογένειας, να μπορούν να δωρίζουν σε μέτοχο/ους τους τη διατηρητέα οικοδομή, που είναι στην κυριότητα της δωρήτριας εταιρείας για τουλάχιστο 30 χρόνια (ασφαλιστική δικλείδα για να αποφεύγονται τυχόν καταχρήσεις σ' αυτού του είδους τις μεταβιβάσεις) και έτσι να μπορούν να δωρίζουν την διατηρητέα οικοδομή στους στενούς συγγενείς χωρίς τον φόρο κεφαλαιουχικών κερδών (κάτι που μέχρι το 1999 εφαρμοζόταν για όλες τις εταιρείες). Σημειωτέον ότι τόσο το γράμμα όσο και το πνεύμα του ειδικότερου Περί Διατηρητέων Οικοδομών Νόμου του 2002 (Ν. 240(I)/2002) είναι να παράσχει τα ίδια οφέλη του τόσο σε φυσικά όσο και σε νομικά πρόσωπα/εταιρείες αναγνωρίζοντας βεβαίως ότι τα βάρη είναι δυσβάστακτα και για τις δύο αυτές κατηγορίες. Αυτό επιβάλλει τόσο η γραμματική όσο και η τελολογική ερμηνεία του ειδικότερου και συνεπώς επικρατέστερου Περί Διατηρητέων Οικοδομών Νόμου του 2002 (Ν. 240(I)/2002), ο οποίος παρέχει κίνητρα στη ‘διατηρητέα οικοδομή’ χωρίς να διαχωρίζει φυσικά από νομικά πρόσωπα αφού αμφότερα υφίστανται δυσβάσταχτα βάρη. Εξάλλου αυτό ρητά διατάσσει ο Νομοθέτης και στο άρθρο 3 του Περί Νομικών Προσώπων (Εγγραφή Ακίνητης Ιδιοκτησίας) Νόμος (ΚΕΦ.218), που λέει (η υπογράμμιση είναι δική μου): 3. Ακίνητη ιδιοκτησία δύναται να αποκτάται από νομικό πρόσωπο και να γράφεται στα βιβλία του Επαρχιακού Κτηματολογικού Γραφείου στο όνομα αυτού και όταν γράφεται με τον τρόπο αυτό ισχύουν οι ακόλουθες διατάξεις: (α) οι Νόμοι και Κανονισμοί που ισχύουν εκάστοτε αναφορικά με την κατοχή της εν λόγω ιδιοκτησίας εφαρμόζονται πλήρως και κατά τον ίδιο τρόπο όπως εφαρμόζονται στην ιδιοκτησία αυτή που κατέχεται και καρπούται από απλά φυσικά πρόσωπα (β) νομικό πρόσωπο στο όνομα του οποίου γράφεται ακίνητη ιδιοκτησία έχει, αναφορικά με την πώληση, υποθήκευση ή άλλη διάθεση της ιδιοκτησίας αυτής τα ίδια δικαιώματα όπως παρέχονται από νόμο σε φυσικά πρόσωπα στα ονόματα των οποίων εγγράφεται ακίνητη ιδιοκτησία. Όταν στο παρελθόν είχα συζητήσει τα πιο πάνω με Τεχνοκράτες του Υπουργείου Οικονομικών, επικρότησαν την εισήγηση μου (λέγοντας μου μάλιστα γιατί 30 χρόνια, και τα 20 αρκούν) και μου υποσχέθηκαν ότι θα την κρατούσαν μέσα στον φάκελλο για να συμπεριληφθεί σε μεταγένεστερη τροποποίηση αφού τότε ήταν η οικονομική κρίση του 2012. Με την εφαρμογή της εισήγησης μας δεν μένουν εκτός ωφέλους οι διατηρητέες οικοδομές (τους απαγορεύεται η αντιπαροχή) ενώ η απώλεια εσόδων για το Κράτος είναι μικρή εφόσον οι διατηρητέες οικοδομές που ανήκουν σε νομικά πρόσωπα είναι λίγες ενώ με την στήριξη των ιδιοκτητών τους το όφελος είναι μεγάλο αφού βοηθά στην ενίσχυση διατήρησης όμορφων, ιστορικών κτηρίων και συνεπώς όμορφων πόλεων. Σας ευχαριστούμε για το χρόνο σας και προσδοκούμε την κατανόηση σας," "Νόμος που τροποποιεί τους περί Κεφαλαιουχικών Κερδών Νόμους",Elenios,"| Ζήτημα | Παρούσα κατάσταση | Προτεινόμενη βελτίωση | Παράδειγμα/Σύγκριση | | Όριο συμμετοχής | Μείωση από 50% σε 20% | Σταδιακή μείωση ή διατήρηση σε 25-35% | Γερμανία: 25% | | Χρηματικά πρόστιμα | Σταθερά και υψηλά | Κλιμακωτά, ανάλογα με το ύψος της οφειλής | Ισπανία, Σουηδία | | Αγοραία αξία | Ασαφής προσδιορισμός | Χρήση πιστοποιημένων εκτιμητών | Μεγάλη Βρετανία |" "Νόμος που τροποποιεί τους περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμους","kyriakos savva","Εχουμε 3 παιδια, εχουμε καλες δουλειες, ομως ειμαστε φορτωμενοι χρεη και ονειρο μας ειναι να γινουμε πολυτεκνοι. Μεχρι στιγμης δεν εχουμε την παραμικρη στηριξη απο το κρατος με αποτελεσμα να κανουμε επιπλεον δουλειες για να αντεπεξελθουμε. Ειναι με εκπληξη που παρατηρουμε οτι ουτε στο νεο φορολογικο δεν βοηθιουνται οι μεγαλες οικογενειες διοτι ειτε πρεπει να πουμε των προισταμενων μας να μην μας δωσουν αυξηση για να μην ξεπερασουμε τις 80χιλ ειτε θα πρεπει να ξανασκευτουμε αν θελουμε μεγαλυτερη οικογενεια μιας και το κρατος αδιαφορει και δεν ευνοει μεγαλες οικογενειες. Ειμαστε σε διλημα ενω δεν θα επρεπε. Οι νεες γεννησεις παιδιων ειναι επενδυση για την Κυπρο και οχι κοστος οπως το παρουσιαζουν καποιοι. Ελπιζω να αλλαξει κατι στο νεο νομοσχεδιο ωστε να λαμβανεται υποψη ο αριθμος των παιδιων για οσους ξεπερνουν τις 80χιλ που βασικα ειναι δασκαλοι ,καθηγητες ,τραπεζικοι, κυβερνητικοι ,ημικρατικοι, managers ιδιωτικου τομεα κτλ βασικα οχι πλουσιοι ανθρωποι, αλλα ολοκληρη η μεσαια ταξη της Κυπρου!" "Νόμος που τροποποιεί τους περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμους",Natasa,"Θεωρούμε το όριο των 80.000 άδικο και μη ρεαλιστικό, καθώς δεν λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές ανάγκες και την αυξημένη οικονομική επιβάρυνση που αντιμετωπίζουν οι πολύτεκνες οικογένειες. Τα έξοδα διαβίωσης για μια οικογένεια με τέσσερα ή περισσότερα παιδιά είναι πολλαπλάσια σε σχέση με αυτά μιας μέσης οικογένειας. Είναι αδιανόητο να μην λαμβάνεται υπόψη.Στην πράξη, το να ξεπερνά μια πολύτεκνη οικογένεια οριακά το συγκεκριμένο εισοδηματικό όριο δεν σημαίνει ότι έχει οικονομική άνεση — αντίθετα, πολύ συχνά τα έσοδα δεν επαρκούν ούτε για την κάλυψη αναγκών των παιδιών μας εν έτη 2025 με την ζωή όπως έχει αλλάξει. Ζητούμε την αναθεώρηση του εισοδηματικού πλαφόν, με τρόπο που να λαμβάνει υπόψη τον αριθμό των παιδιών στην οικογένεια. Πιστεύουμε ότι τα εισοδηματικά κριτήρια πρέπει να προσαρμόζονται αναλογικά με τη σύνθεση κάθε νοικοκυριού, ώστε να διασφαλίζεται η ίση μεταχείριση και να μην αποκλείονται από απαραίτητες παροχές όσοι πραγματικά τις χρειάζονται. Είναι άδικο να τιμωρούμαστε επειδή έχουμε κάνει 4+ παιδιά η επειδή εργαζόμαστε σκληρά και υπερβαίνουμε ελάχιστα ένα αυθαίρετο όριο," "Νόμος που τροποποιεί τους περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμους",Iraklis,"Είναι μια τεράστια αδικία όταν κατά την φορολόγηση δεν λαμβάνεται καθόλου υπόψη η σύνθεση της οικογένειας. Μια πολυμελής οικογένεια πληρώνει φόρους συνεχώς και εξηγώ . Πέραν της αρχικής άμεσης φορολόγησης λόγω των πολλών αναγκών και εξόδων πληρώνει πάρα πολλές έμμεσες φορολογίες όπως είναι το ΦΠΑ η φορολογία στα καύσιμα κλπ. Αν θέλετε να είναι ισότιμα τα παιδιά μιας πολύτεκνης οικογένειας με τα παιδιά μιας οικογένειας με 1 ή 2 παιδιά πρέπει να υπάρχει οικογενειακή φορολογία και όχι ατομική . Το σλόγκαν που χρησιμοποιείται για χρόνια ότι εκεί που τρώει ο ένας τρώει και ο άλλος και τα ρούχα και παπούτσια του μεγάλου τα βάζουν μετά οι μικροί δεν ισχύει πλέον . Οι εποχές άλλαξαν . Κάθε παιδί χρειάζεται τον δικό του χώρο , τα δικά του πράγματα, μην κάνετε τα παιδιά των πολυτέκνων να νιώθουν παιδιά κατώτερου θεού . Αλίμονο να εξακολουθεί να κάνει επίσημα η κυβέρνηση τέτοιο διαχωρισμό . Ενα παιδί κοστίζει πάνω από 10000€ το χρόνο και είναι αδιανόητο η κυβέρνηση να μην το λαμβάνει υπόψη κατά τη σύσταση της φορολογικής μεταρρύθμισης." "Νόμος που τροποποιεί τους περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμους",Eleni1982,"Θέλω να εκφράσω την άποψη μου ως πολύτεκνη οικογένεια ότι θεωρώ άδικο το εισοδηματικό όριο των 80:00 ευρώ τον χρόνο!! Με 4 παιδιά ή περισσότερα τα έξοδα είναι πολυ περισσότερα από εκείνα μιας μέσης οικογένειας!! Το όριο αυτό δεν λαμβάνει υπόψιν την πραγματική επιβάρυνση που αντιμετωπίζουμε καθημερινά!! Ζητάμε να αναθεωρήθει το πλαφόν κ να προσαρμόζεται το εισοδηματικό κριτήριο αναλόγα με τον αριθμό των παιδιών ώστε να μην αποκλείονται οι πολύτεκνες οικογένειες από απαραίτητες παροχές και ενισχύσεις!! Είναι άδικο να δουλεύουμε σκληρά κ να τιμωρούμαστε επειδή ξεπερνάμε οριακά το όριο ενώ στην πράξη τα χρήματα δεν επαρκούν ούτε για τις βασικές ανάγκες των παιδιών μας!!" "Νόμος που τροποποιεί τους περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμους",ANTONIS,"Η προτεινόμενη φορολογική μεταρρύθμιση η οποία προβλέπει οτι το όριο για φοροαπαλλαγες τίθεται στις 80000 ευρώ εισοδημα-ανεξαρτήτως του αριθμού των τέκνων-συνιστά μία άδικη και άνιση κοινωνική προσέγγιση. Ειτε μία οικογένεια έχει ένα παιδί είτε τέσσερα ή και περισσότερα, αντιμετωπιζεται με τον ίδιο φορολογικό φακό. Η λογική αυτή παραγνωριζει πλήρως τις πολλαπλασιες ανάγκες και τα έξοδα που συνεπάγεται η ανατροφη των παιδιών. Στη σημερινή εποχή, με το κόστος ζωής να ανεβαίνει σταθερά η ανατροφη των παιδιών αποτελεί τεράστια πρόκληση για τις πολυτεκνες οικογένειες. Το να θεωρείται μια εξαμελής ή οκταμελης οικογένεια εξίσου προνομιουχα με μια τριμελής μόνο και μόνο επειδή το οικογενειακό εισόδημα ξεπερνά τις 80 000, είναι μια προσέγγιση που αγνοεί την πραγματικότητα. Πώς είναι δυνατόν μία οικογένεια με 6 ή 7 παιδιά, με πολλαπλάσια έξοδα, να έχει τις ίδιες φορολογικές ελαφρύνει με μία οικογένεια με ένα παιδί? Αντί να στηρίζει την πολυτεκνια ως θεμέλιο της κοινωνικής και δημογραφικής σταθερότητας, το κράτος επιβάλλει μία ''ισότητα '' που στην πράξη καταλήγει σε άνιση μεταχείριση. Η φορολογική πολιτικη οφείλει να προσαρμοζεται στις οικογενειακές συνθήκες, να λαμβάνει υπόψη των αριθμό των παιδιών και να ενθαρρύνει την τεκνογονια σε μια εποχή που η υπογεννητικοτητα αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες απειλές για την ημικατεχομενη πατρίδα μας. Σε άλλες χώρες παρόλο που δεν έχουν τοσο έντονο δημογραφικό πρόβλημα προσφέρουν πολλές περισσότερες φοροελαφρυνσεις στις πολυτεκνες οικογένειες. Συγκεκριμένα στη ΓΑΛΛΙΑ:Το γαλλικό φορολογικό σύστημα εφαρμόζει το λεγόμενο quotient familial δηλαδή την αναπροσαρμογη του φορολογητεου εισοδήματος με βάση τον αριθμό των μελών της οικογένειας. Μια οικογένεια με περισσότερα παιδιά φορολογείται σημαντικά λιγότερο, ανεξαρτήτως του αρχικού εισοδήματος. Στη ΓΕΡΜΑΝΊΑ προσφέρονται γενναιόδωρα οικογενειακά επιδόματα (kindergeld) και φορολογικές απαλλαγές για κάθε παιδί, που αυξάνονται ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών. Στην ΑΥΣΤΡΙΑ εκτός από τα επιδόματα προσφέρονται και φορολογικές εκπτώσεις που προσαρμοζονται στον αριθμό των εξαρτωμενων τέκνων και όχι απλώς στο εισόδημα. Στην ΟΥΓΓΑΡΙΑ η οποία πρωτοπορεί στην ενίσχυση της οικογένειας, παρέχεται ΠΛΗΡΗΣ ΦΟΡΟΑΠΑΛΛΑΓΗ φόρου εισοδήματος στις μητέρες με τέσσερα ή περισσότερα παιδιά εφ' όρου ζωής. Στην ημικατεχομενη με το οξύ δημογραφικό πρόβλημα ΚΥΠΡΟ θα προβλέπεται το φορολογικό όριο των 80 000 είτε μια οικογενεια έχει 1 είτε 8 εξαρτωμενα τέκνα!!! Σε συνδυασμό με τον αποκλεισμό πολλών πολυτεκνων οικογενειών απο την καταβολή επιδόματος τέκνου (λόγω των πολύ χαμηλών εισοδηματικων ορίων) η κοινωνική αδικία που υπάρχει προς τις πολυτεκνες οικογένειες είναι το λιγότερο ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΗ!" "Νόμος που τροποποιεί τους περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμους",IFAKAS,"Τοποθέτηση σχετικά με τη στήριξη των οικογενειών με τέκνα στο πλαίσιο της τροποποίησης του Νόμου περί Φορολογίας του Εισοδήματος. Θα ήθελα να εκφράσω την έντονη ανησυχία και διαφωνία μου για τη συνεχιζόμενη οικονομική αδικία που υφίστανται οι οικογένειες με παιδιά – και ιδίως οι πολύτεκνες – όπως αυτή αναδεικνύεται από την υπό διαβούλευση πρόταση νόμου. Από το 2012 και εξής, παρατηρείται συστηματική υποτίμηση των αναγκών αυτών των οικογενειών, είτε μέσω οριζόντιων εισοδηματικών κριτηρίων που αγνοούν τη σύνθεσή τους, είτε μέσω ανεπαρκών ποσών στήριξης. Οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση επιδομάτων τέκνου, φοιτητικής χορηγίας και άλλων ενισχύσεων βασίζονται σε ιδιαίτερα χαμηλά εισοδηματικά όρια, τα οποία συχνά είναι οριζόντια ή δεν κλιμακώνονται επαρκώς ανάλογα με τη σύνθεση της οικογένειας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αποκλείεται ένα μεγάλο ποσοστό οικογενειών, κυρίως της μεσαίας τάξης, στην οποία ανήκει και η πλειονότητα των γηγενών. Οι οικογένειες αυτές επωμίζονται εξ ολοκλήρου το κόστος ανατροφής των παιδιών τους, χωρίς την ανάλογη κρατική στήριξη. Συγκεκριμένα, στην προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται ανώτατο εισοδηματικό όριο €80.000 για τη λήψη ορισμένων φορολογικών εκπτώσεων, χωρίς πρόβλεψη διαφοροποίησης ανάλογα με τον αριθμό των τέκνων. Αυτό δημιουργεί σοβαρές στρεβλώσεις και αδικίες. Ενδεικτικά: • Οικογένεια με 1 παιδί και εισόδημα €80.000 έχει ισοδύναμο διαθέσιμο εισόδημα περίπου €30.000, κατατασσόμενη στη μεσαία τάξη. • Οικογένεια με 8 παιδιά και το ίδιο εισόδημα έχει ισοδύναμο διαθέσιμο εισόδημα περίπου €10.909, κατατασσόμενη στην κατώτερη τάξη. Παρόλα αυτά, και οι δύο οικογένειες αντιμετωπίζονται φορολογικά με τον ίδιο τρόπο, καθώς το ενιαίο πλαφόν των €80.000 δεν προσαρμόζεται στη σύνθεση του νοικοκυριού. Η δεύτερη οικογένεια, μάλιστα, πλήττεται επιπρόσθετα λόγω του μεγάλου αριθμού τέκνων, ειδικά στην περίπτωση που αποκλείεται από πρόσθετες ελαφρύνσεις εξαιτίας μικρής υπέρβασης του πλαφόν. Αυτό συνιστά κατάφωρη αδικία, διάκριση και, κατά την άποψή μου, μια μορφή κοινωνικού ρατσισμού εις βάρος των πολύτεκνων οικογενειών. Αξίζει να σημειωθεί ότι, ενώ η Πολιτεία δηλώνει πως προτεραιότητά της είναι η αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος, η παρούσα πρόταση νόμου ούτε ενισχύει ούτε αναγνωρίζει τη συμβολή των πολύτεκνων οικογενειών στην προσπάθεια αυτή. Αντιθέτως, τις επιβαρύνει επιπλέον, αποθαρρύνοντας τη δημιουργία μεγάλων οικογενειών. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για το 2022, η Κύπρος κατατάσσεται τελευταία στην Ε.Ε. ως προς τις παροχές για παιδιά – γεγονός που καθιστά επιτακτική την ανάγκη επανεξέτασης της σχετικής πολιτικής. Επιπλέον, σε επίπεδο επιδοματικής πολιτικής, η στήριξη επικεντρώνεται σχεδόν αποκλειστικά στην κατώτερη εισοδηματική τάξη, όπου οι γηγενείς υποεκπροσωπούνται αριθμητικά. Το αποτέλεσμα είναι η δυσανάλογη επιβάρυνση των πολύτεκνων κυπριακών οικογενειών της μεσαίας τάξης. ________________________________________ Προτάσεις 1. Εισαγωγή κλιμακωτού εισοδηματικού ορίου, το οποίο να προσαρμόζεται ανάλογα με τον αριθμό των τέκνων. Ενδεικτικά, αύξηση του πλαφόν των €80.000 κατά €20.000 για κάθε επιπλέον παιδί πέραν του πρώτου. 2. Υιοθέτηση του ισοδύναμου διαθέσιμου εισοδήματος ως αντικειμενικού κριτηρίου για την αξιολόγηση δικαιούχων φορολογικών ελαφρύνσεων και επιδομάτων. 3. Επανεξέταση της φορολογικής και κοινωνικής πολιτικής ως εργαλείο δημογραφικής ενίσχυσης, και όχι μόνο ως μηχανισμό αναδιανομής. 4. Άρση των διακρίσεων μεταξύ οικογενειών με ίδια συνολικά εισοδήματα αλλά διαφορετική σύνθεση. ________________________________________ Στήριξη της μεσαίας τάξης και των γηγενών οικογενειών Αξίζει να υπογραμμιστεί ότι, πέραν της ανάγκης για αναπροσαρμογή του εισοδηματικού ορίου βάσει της οικογενειακής σύνθεσης, η Πολιτεία έχει τώρα την ευκαιρία να στηρίξει χωρίς διακρίσεις τις γηγενείς οικογένειες της μεσαίας τάξης με παιδιά. Μια τέτοια παρέμβαση θα συμπληρώσει την υφιστάμενη επιδοματική πολιτική, η οποία σήμερα επικεντρώνεται σχεδόν αποκλειστικά στην κατώτερη εισοδηματική τάξη. Τα στοχευμένα φορολογικά κίνητρα είναι το κατάλληλο εργαλείο για τη στήριξη αυτών των οικογενειών, που δεν λαμβάνουν επιδόματα, παρότι επιβαρύνονται με υψηλό κόστος ανατροφής παιδιών. ________________________________________ Προτεινόμενες Φορολογικές Ρυθμίσεις Άρθρο 1 – Φορολογική Έκπτωση για Εξαρτώμενα Τέκνα χωρίς Επίδομα Τέκνου 1. Για κάθε εξαρτώμενο τέκνο που δεν λαμβάνει επίδομα τέκνου, να προβλέπεται αύξηση του αφορολόγητου ποσού ή αντίστοιχη φορολογική έκπτωση ύψους €8.500. 2. Η ρύθμιση αυτή συνεπάγεται ετήσιο φορολογικό όφελος €1.700 ανά τέκνο. Άρθρο 2 – Φορολογική Έκπτωση για Εξαρτώμενα Τέκνα χωρίς Φοιτητική Χορηγία 1. Για κάθε εξαρτώμενο τέκνο άνω των 18 ετών που δεν λαμβάνει φοιτητική χορηγία, να προβλέπεται αντίστοιχη φορολογική έκπτωση ύψους €10.000. 2. Η ρύθμιση αυτή μεταφράζεται σε ετήσιο όφελος €2.000 ανά τέκνο. ________________________________________ Η υπογεννητικότητα αποτελεί μία από τις σοβαρότερες προκλήσεις για την κυπριακή κοινωνία και οικονομία. Παρά τις κατά καιρούς κυβερνητικές εξαγγελίες, η οικογενειακή πολιτική παραμένει ανεπαρκής – ειδικά ως προς τη στήριξη της μεσαίας τάξης. Ελπίζω οι παρατηρήσεις αυτές να ληφθούν σοβαρά υπόψη, ώστε να τροποποιηθεί η πρόταση νόμου με γνώμονα τη δικαιοσύνη, την ισότητα και την ουσιαστική στήριξη της οικογένειας – θεμέλιο της κοινωνίας μας. Με εκτίμηση, Φάκας Ιωαννίκιος Έφορος Δημοσίων Σχέσεων της Παγκύπριας Οργάνωσης Πολυτέκνων." "Νόμος που τροποποιεί τους περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμους",SSPetrou,"Παρακαλώ να εξετάσετε το ενδεχόμενο όπως μονήρη άτομα λαμβάνουν κάποια φορολογική πίστωση π.χ. 2,000 ευρώ. Παρόμοια πρόνοια θα βρείτε σε νομοσχέδια άλλων χωρών όπως της Ιρλανδίας. Η σύσταση των νοικοκυριών έχει αλλάξει από την παραδοσιακή οικογένεια και μονήρη άτομα έχουν μεγαλύτερο % κόστους στο μισθό τους για το ίδιο βιωτικό επίπεδο. Ενώ τα μονήρη άτομα συνεισφέρουν μέσω των εισοδημάτων τους στο οικονομικό κόστος για την λειτουργία των σχολείων κτλ. κανένα άτομο δεν συνεισφέρει στις ανάγκες των ατόμων που ζουν μόνα τους. Ευχαριστώ." "Νόμος που τροποποιεί τους περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμους","kleanthis symeonides","Είναι εντελώς άδικο, προκλητικό και αντιδημογραφικό να μπαίνει το όριο των 80χιλ για φοροεκπτώσεις, χωρίς να λαμβάνεται καθόλου υπόψη εαν έχεις μηδέν ένα δύα τρία η 10 παιδιά!!! Δεν ξανάγινε τέτοιο πράγμα!!! Είμαστε κατεχόμενος τόπος και αντί να δίνουμε κίνητρα στην μεσαία τάξη για νέες γεννήσεις, κάποιοι έρχονται και ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΑ την τιμωρούν!!! Θα πρέπει το όριο των 80χιλ να αυξάνεται τουλάχιστο κατά 20χιλ ανά τέκνο (με βάση μελέτη της στατιστικής υπηρεσίας, ισοδύναμο διαθέσιμο εισόδημα κτλ) οτιδήποτε άλλο, είναι εν γνώση σας μια προκλητική αδικία!"