Post,Author,Content "Νομοσχέδιο με τίτλο: ""Νόμος που τροποποιεί τους περί Παροχής Επιδόματος Τέκνου Νόμους του 2002 εως 2024"".",politesfm,"ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΗΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΙΔΟΜΑ ΤΕΚΝΟΥ Πρωτοβουλία Πολιτών για Στήριξη της Οικογένειας Απρίλιος 2025 1. ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ Τα ισχύοντα εισοδηματικά όρια βασίζονται στο ακαθάριστο οικογενειακό εισόδημα, χωρίς να λαμβάνεται δίκαια υπόψη το μέγεθος του νοικοκυριού. Το ίδιο και στη συνολική αξία, των περιουσιακών της στοιχείων, δεν λαμβάνεται υπόψιν δίκαια το μέγεθος του νοικοκυριού. Αυτό οδηγεί σε σοβαρές στρεβλώσεις. 2. ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ (ΙΔΕ) Ορισμός ΙΔΕ: ΙΔΕ = Διαθέσιμο Εισόδημα / Ισοδύναμο Μέγεθος Νοικοκυριού - Διαθέσιμο Εισόδημα = Ακαθάριστο εισόδημα - αποκοπές (φόροι, εισφορές) + κοινωνικές παροχές. - Για τα παραδείγματα: * Υπολογίζεται το 75% του ακαθάριστου εισοδήματος. * Δεν προστίθενται κοινωνικές παροχές, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις, χωρίς επίδομα τέκνου δεν δικαιούσαι άλλες παροχές. Παράδειγμα: Ακαθάριστο εισόδημα: €71.000,01 → Διαθέσιμο εισόδημα: €71.000,01 x 0.75 = €53.250 Ισοδύναμο Μέγεθος (βάρη κατά Στατιστική Υπηρεσία): - 1ος γονιός: 1,0 - 2ος γονιός: 0,5 - Κάθε παιδί: 0,3 (κάτω των 14 ετών) ή 0,5 (άνω των 14) * Απλοποίηση για τα παραδείγματα: κάθε παιδί = 0,4 Παράδειγμα: Οικογένεια με 2 γονείς και 4 παιδιά → 1 + 0,5 + (4 x 0,4) = 3,1 Άρα ΙΔΕ = €53.250 / 3,1 = €17.177 3. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΣΤΡΕΒΛΩΣΕΩΝ ΜΕ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΑ ΚΑΙ ΝΕΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ Με τα νέα εισοδηματικά όρια, προβλέπεται αύξηση μόλις €2.000 ανά κατηγορία εισοδήματος για να λάβει μία οικογένεια το υφιστάμενο ύψος του επιδόματος. Αυτή η αύξηση δεν κρίνεται ικανοποιητική. Παραδείγματα ΙΔΕ: - Οικογένεια με 1 παιδί και €51.000,01: → Διαθέσιμο: €38.250 → Ισοδ. μέγεθος: 1,9 → ΙΔΕ = €38.250 / 1,9 = €20.132 - Οικογένεια με 2 παιδιά και €61.000,01: → Διαθέσιμο: €45.750 → Ισοδ. μέγεθος: 2,3 → ΙΔΕ = €45.750 / 2,3 = €19.891 - Οικογένεια με 3 παιδιά και €66.000,01: → Διαθέσιμο: €49.500 → Ισοδ. μέγεθος: 2,7 → ΙΔΕ = €49.500 / 2,7 = €18.333 - Οικογένεια με 4 παιδιά και €71.000,01: → Διαθέσιμο: €53.250 → Ισοδ. μέγεθος: 3,1 → ΙΔΕ = €53.250 / 3,1 = €17.177 Συμπεράσματα: - Παρά το χαμηλότερο ΙΔΕ, η πολύτεκνη οικογένεια αποκλείεται από το επίδομα. - Το σύστημα είναι άδικο και λειτουργεί ως αντικίνητρο για γεννήσεις. Επισημάνσεις: 1) Για κάλυψη όλης της μεσαίας τάξης, θα έπρεπε το ΙΔΕ ανά οικογένεια να είναι €41.333 2) Στο νέο σύστημα, το ύψος του επιδόματος μειώνεται έως και 83%. 4. ΠΡΟΤΑΣΗ 1: ΠΛΗΡΗΣ ΑΡΣΗ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ ΓΙΑ ΠΟΛΥΤΕΚΝΟΥΣ - Όλες οι πολύτεκνες οικογένειες να λαμβάνουν το επίδομα ανεξαρτήτως εισοδήματος. - Ισχυρό κίνητρο για αύξηση των γεννήσεων - Εκτιμώμενο κόστος: ~€2.127.000 ετησίως 5. ΠΡΟΤΑΣΗ 2: ΝΕΑ ΟΡΙΑ ΓΙΑ 1–3 ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΙΔΕ - Υιοθέτηση του ΙΔΕ για τα εισοδηματικά όρια. - Ανώτατο ΙΔΕ: €41.333 (μεσαία τάξη 2024). - Το ΙΔΕ είναι δίκαιος δείκτης γιατί λαμβάνει υπόψη: * εισόδημα * μέγεθος οικογένειας * σύνθεση νοικοκυριού 6. ΕΤΗΣΙΑ ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΟΡΙΩΝ - Τα όρια και τα ποσά του επιδόματος να αναπροσαρμόζονται ετησίως. - Από το 2012 ως το 2025, ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αυξήθηκε >16%. 7. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - Το ΙΔΕ είναι δικαιότερο από το ακαθάριστο εισόδημα, γιατί λαμβάνει υπόψη τη δομή της οικογένειας. - Τα νέα κριτήρια καλύπτουν τη μεσαία τάξη που πλήττεται από στρεβλώσεις. - Η Πολιτεία πρέπει να στηρίξει τις πολυμελείς οικογένειες. - Οι προτάσεις ενισχύουν τη δημογραφική βιωσιμότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη. ΠΗΓΗ Μελέτη Πρωτοβουλίας Πολιτών για Στήριξη της Οικογένειας – Απρίλιος 2025 Πλήρης μελέτη: https://drive.google.com/file/d/14_dnD13j9ZJNguUwg8JCHFMMEjaDckAK/view (Κάνετε copy-paste στον browser σας)" "Νομοσχέδιο με τίτλο: ""Νόμος που τροποποιεί τους περί Παροχής Επιδόματος Τέκνου Νόμους του 2002 εως 2024"".",politesfm,"ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΗΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΙΔΟΜΑ ΤΕΚΝΟΥ Πρωτοβουλία Πολιτών για Στήριξη της Οικογένειας Απρίλιος 2025 ============================================================ 1. ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ============================================================ Τα ισχύοντα εισοδηματικά όρια βασίζονται στο ακαθάριστο οικογενειακό εισόδημα, χωρίς να λαμβάνεται δίκαια υπόψη το μέγεθος του νοικοκυριού. Το ίδιο και στη συνολική αξία, των περιουσιακών της στοιχείων, δεν λαμβάνεται υπόψιν δίκαια το μέγεθος του νοικοκυριού. Αυτό οδηγεί σε σοβαρές στρεβλώσεις. ============================================================ 2. ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ (ΙΔΕ) ============================================================ Ορισμός ΙΔΕ: ΙΔΕ = Διαθέσιμο Εισόδημα / Ισοδύναμο Μέγεθος Νοικοκυριού - Διαθέσιμο Εισόδημα = Ακαθάριστο εισόδημα - αποκοπές (φόροι, εισφορές) + κοινωνικές παροχές. - Για τα παραδείγματα: * Υπολογίζεται το 75% του ακαθάριστου εισοδήματος. * Δεν προστίθενται κοινωνικές παροχές, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις, χωρίς επίδομα τέκνου δεν δικαιούσαι άλλες παροχές. Παράδειγμα: Ακαθάριστο εισόδημα: €71.000,01 → Διαθέσιμο εισόδημα: €71.000,01 x 0.75 = €53.250 Ισοδύναμο Μέγεθος (βάρη κατά Στατιστική Υπηρεσία): - 1ος γονιός: 1,0 - 2ος γονιός: 0,5 - Κάθε παιδί: 0,3 (κάτω των 14 ετών) ή 0,5 (άνω των 14) * Απλοποίηση για τα παραδείγματα: κάθε παιδί = 0,4 Παράδειγμα: Οικογένεια με 2 γονείς και 4 παιδιά → 1 + 0,5 + (4 x 0,4) = 3,1 Άρα ΙΔΕ = €53.250 / 3,1 = €17.177 ============================================================ 3. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΣΤΡΕΒΛΩΣΕΩΝ ΜΕ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΑ ΚΑΙ ΝΕΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ============================================================ Με τα νέα εισοδηματικά όρια, προβλέπεται αύξηση μόλις €2.000 ανά κατηγορία εισοδήματος για να λάβει μία οικογένεια το υφιστάμενο ύψος του επιδόματος. Αυτή η αύξηση δεν κρίνεται ικανοποιητική. Παραδείγματα ΙΔΕ: - Οικογένεια με 1 παιδί και €51.000,01: → Διαθέσιμο: €38.250 → Ισοδ. μέγεθος: 1,9 → ΙΔΕ = €38.250 / 1,9 = €20.132 - Οικογένεια με 2 παιδιά και €61.000,01: → Διαθέσιμο: €45.750 → Ισοδ. μέγεθος: 2,3 → ΙΔΕ = €45.750 / 2,3 = €19.891 - Οικογένεια με 3 παιδιά και €66.000,01: → Διαθέσιμο: €49.500 → Ισοδ. μέγεθος: 2,7 → ΙΔΕ = €49.500 / 2,7 = €18.333 - Οικογένεια με 4 παιδιά και €71.000,01: → Διαθέσιμο: €53.250 → Ισοδ. μέγεθος: 3,1 → ΙΔΕ = €53.250 / 3,1 = €17.177 Συμπεράσματα: - Παρά το χαμηλότερο ΙΔΕ, η πολύτεκνη οικογένεια αποκλείεται από το επίδομα. - Το σύστημα είναι άδικο και λειτουργεί ως αντικίνητρο για γεννήσεις. Επισημάνσεις: 1) Για κάλυψη όλης της μεσαίας τάξης, θα έπρεπε το ΙΔΕ ανά οικογένεια να είναι €41.333 2) Στο νέο σύστημα, το ύψος του επιδόματος μειώνεται έως και 83%. ============================================================ 4. ΠΡΟΤΑΣΗ 1: ΠΛΗΡΗΣ ΑΡΣΗ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ ΓΙΑ ΠΟΛΥΤΕΚΝΟΥΣ ============================================================ - Όλες οι πολύτεκνες οικογένειες να λαμβάνουν το επίδομα ανεξαρτήτως εισοδήματος. - Ισχυρό κίνητρο για αύξηση των γεννήσεων - Εκτιμώμενο κόστος: ~€2.127.000 ετησίως ============================================================ 5. ΠΡΟΤΑΣΗ 2: ΝΕΑ ΟΡΙΑ ΓΙΑ 1–3 ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΙΔΕ ============================================================ - Υιοθέτηση του ΙΔΕ για τα εισοδηματικά όρια. - Ανώτατο ΙΔΕ: €41.333 (μεσαία τάξη 2024). - Το ΙΔΕ είναι δίκαιος δείκτης γιατί λαμβάνει υπόψη: * εισόδημα * μέγεθος οικογένειας * σύνθεση νοικοκυριού ============================================================ 6. ΕΤΗΣΙΑ ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΟΡΙΩΝ ============================================================ - Τα όρια και τα ποσά του επιδόματος να αναπροσαρμόζονται ετησίως. - Από το 2012 ως το 2025, ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αυξήθηκε >16%. ============================================================ 7. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ============================================================ - Το ΙΔΕ είναι δικαιότερο από το ακαθάριστο εισόδημα, γιατί λαμβάνει υπόψη τη δομή της οικογένειας. - Τα νέα κριτήρια καλύπτουν τη μεσαία τάξη που πλήττεται από στρεβλώσεις. - Η Πολιτεία πρέπει να στηρίξει τις πολυμελείς οικογένειες. - Οι προτάσεις ενισχύουν τη δημογραφική βιωσιμότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη. ============================================================ ΠΗΓΗ ============================================================ Μελέτη Πρωτοβουλίας Πολιτών για Στήριξη της Οικογένειας – Απρίλιος 2025 Πλήρης μελέτη: https://drive.google.com/file/d/14_dnD13j9ZJNguUwg8JCHFMMEjaDckAK/view (Κάνετε copy-paste στον browser σας)" "Νομοσχέδιο με τίτλο: ""Νόμος που τροποποιεί τους περί Παροχής Επιδόματος Τέκνου Νόμους του 2002 εως 2024"".",Σπυρούλα,"1) Όλες οι πολύτεκνες οικογένειες θα πρέπει να δικαιούνται επίδομα τέκνου ανεξαρτήτως εισοδημάτων από 4 και όχι από 5 παιδιά, θα μπορούσε να είναι ένα τιμητικό επίδομα τέκνου από ένα εισόδημα και πάνω. Είναι αδιανόητο πολύτεκνές οικογένειες να μην λαμβάνουν επίδομα τέκνου, γιατί έτσι αποκλείονται και από άλλες παροχές (πχ επίδομα για λάπτοπ, επίδομα νηπειαγωγείου, κλπ) 2) Το Τμήμα που χειρίζεται τα επιδόματα είναι αναρμόδιο να ελέγχει εισοδήματα. Τα εισοδηματικά κριτήρια έχουν σαν αποτέλεσμα να ενισχύεται και να επιβραβεύεται η φοροδιαφυγή και να ευνοούνται οι αυτοεργοδοτούμενοι και άτομα που μπορούν να αποκρύψουν εισοδήματα δημιουργόντας έντονες αδικίες. 4) Θα πρέπει να αποσυνδεθεί το αναπηρικό επίδομα από το οικογενειακό εισόδημα . Το ένα δεν έχει σχέση με το άλλο. Σαν παράδειγμα για όλα τα πιο πάνω, εμείς ήμαστε μια πολύτεκνη οικογένεια (δυο δημόσιοι υπάλληλοι Α8) από τα οποία το ένα παιδί με αναπηρίες και δεν έχουμε πάρει ποτέ (ούτε με τον νέο νόμο θα δικαιούμαστε επίδομα τέκνου), ενώ γνωρίζω περιπτώσεις με ψηλότερους μισθούς από εμάς (ο ένας αυτοεργοδοτούμενος ) με 2 παιδιά που λάμβαναν." "Νομοσχέδιο με τίτλο: ""Νόμος που τροποποιεί τους περί Παροχής Επιδόματος Τέκνου Νόμους του 2002 εως 2024"".",pantelis,"Pws ginete na min einai dikaiouxos i na einai mesa se eisodimatika kritiria atoma me sovares anapiries. Kai me to uparxos sustima kai me to neo pou proitheite anagrafete i lexi polukteknos ktl ktl alla ta atoma me anapiries anti na exoun protereotita einai kai pali ektos katigorias. Me toso polles auximenes anagkes an i oiogeneia enos mwrou me sovares anapiries pairnei ews 61.000 euro me to neo nomosxedio tha dikaioute 235 euro diladi to apoluto tipota. An auti i oikogeneia exei daneia oi 60.000 ginontai 40.000. Eiste ektos pragmatikotitas. Valte epitelous ta anilika atoma me anapiries na exereite i oikogeneias apo eisodimatika opws kanate mw tous poluteknous." "Νομοσχέδιο με τίτλο: ""Νόμος που τροποποιεί τους περί Παροχής Επιδόματος Τέκνου Νόμους του 2002 εως 2024"".",george.,"Θα πρέπει να εξεταστεί και η αλλαγή των κριτηρίων όσον αφορά το περιουσιακό με κλιμακωτή αύξηση αναλόγως του αριθμού των τέκνων(οικογένεια με ένα τέκνο και εκτιμώμενη περιουσια 1199000 δικαιούται επίδομα τέκνου και οικογένεια με 4 τέκνη και εκτιμώμενη περιουσία 1201000 δεν δικαιούται)" "01 - Συνοπτικός Τίτλος",Thekla,"Στο προηγούμενο σχόλιο μου έγραψα εκ παραδρομής κ. Αναστασιαδης, εννοώντας τον νυν πρόεδροτης κυπριακής δημοκρατιας κ. Χριστοδουλιδη." "01 - Συνοπτικός Τίτλος",Thekla,"Εμείς οι πολυτεκνοι γονείς που είχαμε την ευκαιρία να έχουμε μια αξιοπρεπή δουλειά , η οποία να είναι ""φανερη"" προς το κράτος έχουμε την ατυχία να θεωρούμαστε ""υψηλομισθοι"" ακόμη κ για να μεγαλώσουμε οικογένεια με 4 παιδιά. Αν ειναι ποτε δυνατον! Είναι απαράδεκτο αυτό που γίνεται εις βάρος μας! Δεν είμαστε επαίτες! Αποιτουμε αυτά που το κράτος έπρεπε από μόνο του να μας είχε δώσει! Τα δικαιούμαστε! Όλα αυτά που μας έταξε ο κ. Αναστασιαδης στην προεκλογική του απαιτούμε να τα εφαρμόσει! Τα δικαιούμαστε! Συμφωνώ απόλυτα σε όσα αναφέρεται ο κ Φάκας κ μακάρι όλη αυτή η προσπάθεια που κάνει για να σας δώσει να καταλάβετε την αδικία που γίνεται εις βάρος μερικών πολυτέκνων οικογενειών να γίνει γρήγορα αντιληπτή από τους κυβερνώντες..." "01 - Συνοπτικός Τίτλος",IFAKAS,"1. Τα προβλήματα στον υφιστάμενο Νόμο Το υφιστάμενο σύστημα παροχής επιδόματος τέκνου βασίζεται στο ακαθάριστο οικογενειακό εισόδημα, χωρίς να λαμβάνει υπόψη το μέγεθος και τη σύνθεση του νοικοκυριού. Η προσέγγιση αυτή δημιουργεί σοβαρές κοινωνικές και οικονομικές αδικίες, καθώς οικογένειες με περισσότερα παιδιά υφίστανται δυσανάλογο αποκλεισμό από την κρατική στήριξη. Βασικά προβλήματα του ισχύοντος συστήματος: Αδιαφορία για το μέγεθος του νοικοκυριού: Τα εισοδηματικά όρια παραμένουν ίδια ανεξαρτήτως του αριθμού των τέκνων. Έτσι, οικογένειες με 3 ή 4 παιδιά κρίνονται με τα ίδια κριτήρια όπως και οικογένειες με 1 παιδί. Αμετάβλητα περιουσιακά όρια: Το όριο των €1.200.000 σε καταθέσεις και ακίνητη περιουσία ισχύει οριζόντια για όλες τις οικογένειες, ανεξαρτήτως μεγέθους. Το αποτέλεσμα είναι έντονα άνισο: είναι απαράδεκτο μια οικογένεια με 1 παιδί και καταθέσεις κάτω από €1.200.000 να δικαιούται επίδομα, ενώ μια οικογένεια με 4 παιδιά και ετήσιο εισόδημα €69.000 να αποκλείεται από όλες τις παροχές. Απουσία τιμαριθμικής αναπροσαρμογής: Τα εισοδηματικά και περιουσιακά όρια δεν προσαρμόζονται ανάλογα με τον πληθωρισμό ή την ακρίβεια. Αυτό υπονομεύει την αγοραστική δύναμη των οικογενειών, ιδίως των πολυμελών, χρόνο με τον χρόνο. 2. Επιδείνωση των αδικιών με το προτεινόμενο νομοσχέδιο Το νέο νομοσχέδιο, όπως προτείνεται από το Υφυπουργείο, όχι μόνο δεν διορθώνει τις υφιστάμενες στρεβλώσεις, αλλά τις επιδεινώνει – κυρίως εις βάρος των πολύτεκνων οικογενειών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα: Οριζόντια αύξηση εισοδηματικού ορίου: Η αύξηση κατά €2.000 εφαρμόζεται ενιαία, είτε η οικογένεια έχει 1 παιδί είτε 4. Αυτό αγνοεί την πολλαπλάσια οικονομική επιβάρυνση των πολύτεκνων οικογενειών. Αναλογική αδικία στη μερική επιδότηση: Στην κατηγορία με μειωμένο επίδομα (κατά 50%), το εισοδηματικό όριο για οικογένειες με 1 παιδί αυξάνεται κατά €10.000, ενώ για οικογένειες με 4 παιδιά αυξάνεται μόλις κατά €5.000. Δηλαδή, μια πενταπλάσια αδικία εις βάρος εκείνων που έχουν τα περισσότερα έξοδα. Τα παραπάνω παραδείγματα αποδεικνύουν ότι το προτεινόμενο νομοσχέδιο δεν υπηρετεί την αναλογική δικαιοσύνη. Αντίθετα, ενισχύει τις κοινωνικές ανισότητες και πλήττει δυσανάλογα τις οικογένειες που επιλέγουν να αποκτήσουν περισσότερα παιδιά — δηλαδή ακριβώς εκείνες που η Πολιτεία θα όφειλε να στηρίζει κατά προτεραιότητα, τόσο για κοινωνικούς όσο και για δημογραφικούς λόγους. Η καταπάτηση των δικαιωμάτων των παιδιών και των συμφερόντων των οικογενειών με παιδιά πρέπει επιτέλους να σταματήσει. Είναι απαράδεκτο, με πρόσχημα την οικονομική κρίση του 2012, να συνεχίζεται μέχρι σήμερα η εφαρμογή περικοπών, τη στιγμή που όλα τα υπόλοιπα έχουν αποκατασταθεί. Το μόνο μέτρο που παραμένει σε ισχύ είναι αυτό που πλήττει τα παιδιά — και το πιο ανησυχητικό είναι πως κανείς δεν τα προστατεύει, ούτε καν το ίδιο το Υφυπουργείο που υποτίθεται ότι έχει αυτή την αποστολή" "01 - Συνοπτικός Τίτλος",IFAKAS,"Αναγκαίος ο επανασχεδιασμός της πολιτικής στήριξης των γεννήσεων και των οικογενειών Η διαχρονική αδράνεια της Πολιτείας Η Πολιτεία – δηλαδή το κράτος, τα αρμόδια υπουργεία και η Βουλή – οφείλει να προχωρήσει σε έναν σοβαρό επανασχεδιασμό της πολιτικής στήριξης της οικογένειας και της γεννητικότητας. Παρά τη συμπλήρωση 13 ετών από την οικονομική κρίση, τα εισοδηματικά κριτήρια που θεσπίστηκαν τότε εξακολουθούν να ισχύουν. Ενώ σχεδόν όλες οι υπόλοιπες κοινωνικές περικοπές έχουν αποκατασταθεί και το κράτος δεναντιμετωπίζει πλέον σοβαρές οικονομικές δυσκολίες, τα μέτρα που αφορούν τα παιδιά και τις οικογένειες παραμένουν στάσιμα, εντείνοντας τις κοινωνικές ανισότητες. Δημογραφική ανατροπή λόγω στρεβλών κινήτρων Η ισχύουσα πολιτική ενισχύει σχεδόν αποκλειστικά τα κατώτερα εισοδηματικά στρώματα, αγνοώντας τη μεσαία τάξη – εκείνη που στηρίζει οικονομικά, κοινωνικά και πολιτισμικά τη χώρα. Αυτό έχει οδηγήσει σε σοβαρές στρεβλώσεις: οικογένειες μεταναστευτικής προέλευσης, που πληρούν ευκολότερα τα εισοδηματικά κριτήρια, παρουσιάζουν αυξημένες γεννήσεις, καθώς εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τα κρατικά επιδόματα για την κάλυψη βασικών αναγκών. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, οι γεννήσεις από πολίτες τρίτων χωρών αυξήθηκαναπό 937 το 2013 σε 2.460 το 2023 – αύξηση 162.5%. Αντίθετα, οι γηγενείς οικογένειες της μεσαίας τάξης περιορίζουν τις γεννήσεις, αδυνατώντας να ανταποκριθούν στο αυξημένο κόστος ανατροφής παιδιών χωρίς ουσιαστική κρατική υποστήριξη. Η αδικία κατά της μεσαίας τάξης Η μεσαία τάξη αποκλείεται συστηματικά από το επίδομα τέκνου λόγω των σταθερών και χαμηλών εισοδηματικών ορίων – παρότι αυτό αποτελεί βασική προϋπόθεση για όλες τις υπόλοιπες παροχές στήριξης προς τις οικογένειες. Η πρόσφατη προσπάθεια διεύρυνσης των δικαιούχων με πέντε ή περισσότερα παιδιά αποκάλυψε το μέγεθος της αδικίας: μόλις 29 οικογένειες της μεσαίας τάξης πληρούσαν τα κριτήρια – όλες γηγενείς. Το 2024, επίδομα τέκνου καταβλήθηκε σε 539 οικογένειες με πάνω από τέσσερα παιδιά και εισόδημα έως €19.500, καθώς και σε άλλες 555 με εισοδήματα μεταξύ €19.001 και €39.000. Η πλειοψηφία αυτών δεν είναι γηγενείς. Η πολιτική αυτή όχι μόνο δεν ενισχύει την κοινωνική συνοχή, αλλά αλλοιώνει τη δημογραφική ταυτότητα της χώρας. Η κρατική αντίφαση Το κράτος φαίνεται παγιδευμένο σε μια αντίφαση: αυξάνει τις δημόσιες δαπάνες για τη στήριξη των γεννήσεων, χωρίς όμως να ενισχύει εκείνους που μπορούν να προσφέρουν μακροπρόθεσμη σταθερότητα – τους γηγενείς πολίτες της μεσαίας τάξης. Αντί να αντιμετωπίζεται ουσιαστικά το πρόβλημα της υπογεννητικότητας, η υφιστάμενη πολιτική το αναπαράγει, με κοινωνικά και δημογραφικά ανισόρροπο τρόπο. Ανάγκη για διαφάνεια και επανεξέταση Απαιτείται πλήρης διαφάνεια. Το Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας οφείλει να δημοσιοποιήσει στοιχεία σχετικά με την εθνικότητα των δικαιούχων και τη σύνθεση των οικογενειών τους. Το ζητούμενο δεν είναι η αμφισβήτηση της στήριξης προς τους μη γηγενείς πολίτες, αλλά η ισότιμη και δίκαιη στήριξη και προς τις γηγενείς οικογένειες. Πολιτικές ευθύνες και ιστορική αδράνεια Τρεις Πρόεδροι και πολλοί Υπουργοί Οικονομικών διαχειρίστηκαν την κατάσταση τα τελευταία χρόνια. Κανείς όμως δεν ανέλαβε ουσιαστική ευθύνη για τη σημερινή εικόνα. Το ερώτημα παραμένει: ποιος θα σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και θα διορθώσει τη δημογραφική ανισορροπία της χώρας; Ποιος θα υπερασπιστεί τα συμφέροντα των παιδιών, αν όχι πρωτίστως το κράτος; Ώρα για ριζικές αλλαγές Η δημόσια διαβούλευση για τη φορολογική μεταρρύθμιση και την αναθεώρηση των εισοδηματικών ορίων για το επίδομα τέκνου προσφέρει μια ιστορική ευκαιρία. Είναι ώρα για δραστικές αλλαγές και τολμηρά βήματα προς μια δίκαιη, ισορροπημένη και βιώσιμη πολιτική στήριξης της οικογένειας. Οι πολίτες ζητούν το αυτονόητο: την ίδια ευνοϊκή μεταχείριση που απολαμβάνει η κατώτερη εισοδηματική τάξη να εφαρμοστεί και στις γηγενείς οικογένειες της μεσαίας τάξης, ώστε να έχουν – εφόσον το επιθυμούν – τη δυνατότητα δημιουργίας πολύτεκνων οικογενειών. Εκεί, ακριβώς, όπου σήμερα το κράτος αποτυγχάνει να σταθεί αρωγός." "02 - Τροποποίηση του Παραρτήματος του βασικού νόμου",IFAKAS,"Διαβούλευση για το Νόμο του Επιδόματος Τέκνου Μελετώντας την τροπολογία του νομοσχεδίου για το επίδομα τέκνου που προωθεί η κυβέρνηση, διαπιστώνεται ότι, ενώ γίνονται βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση, εξακολουθούν να υπάρχουν ορισμένες προκλήσεις που αξίζει να ληφθούν υπόψη. Ιδιαίτερα, παρατηρείται ότι, πέρα από την περίπτωση των οικογενειών με 5 εξαρτώμενα τέκνα—που αφορά 29 οικογένειες—και τη βραχυπρόθεσμη ανακούφιση για επιπλέον δικαιούχους, παραμένουν σημεία που ενδέχεται να δημιουργούν ανισότητες. Ένα από τα βασικά ζητήματα που ανακύπτουν είναι η ανάγκη για μια πιο ισορροπημένη προσέγγιση όσον αφορά τα εισοδηματικά όρια, ειδικά για οικογένειες με περισσότερα από τρία παιδιά. Εάν τα όρια αυτά δεν συμπεριλάβουν ολόκληρη τη μεσαία εισοδηματική τάξη και δεν υπάρξει πρόβλεψη για την αναπροσαρμογή τους βάσει του τιμαρίθμου, ενδέχεται να μην επιτευχθεί ο στόχος της στήριξης των οικογενειών και της ενίσχυσης της δημογραφικής πολιτικής. Σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών, η μεσαία εισοδηματική τάξη περιλαμβάνει νοικοκυριά με ισοδύναμο διαθέσιμο εισόδημα μεταξύ €14.156 και €37.746 (με στοιχεία του 2023). Ωστόσο, η προτεινόμενη αύξηση των εισοδηματικών ορίων κατά €2.000 φαίνεται να αφορά μόνο ένα μικρό μέρος αυτής της εισοδηματικής τάξης, ειδικά καθώς μεγαλώνει ο αριθμός των τέκνων, με κορύφωση αυτές με 4 τέκνα. Η Αναγκαιότητα Κλιμακωτής Προσαρμογής Οι οικογένειες με περισσότερα παιδιά (έως 4) φαίνεται να συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες προκλήσεις, καθώς τα εισοδηματικά όρια δεν προσαρμόζονται ανάλογα με τον αριθμό των εξαρτώμενων τέκνων. Αυτό σημαίνει ότι, ενώ η εισοδηματική προσαρμογή για οικογένειες με 1 παιδί γίνεται με τρόπο που τις ωφελεί, οι πολυμελείς οικογένειες ενδέχεται να βρίσκονται σε δυσμενέστερη θέση. Για παράδειγμα, ενώ το όριο για το πρώτο παιδί αυξήθηκε κατά €2.000, για οικογένειες με 4 παιδιά η αύξηση αυτή δεν είναι ανάλογη, καθώς αντί για €8.000 αυξάνεται μόνο κατά €2.000 επιπλέον. Επιπλέον, η τιμαριθμική αναπροσαρμογή των εισοδηματικών κριτηρίων δεν έχει ακόμη εφαρμοστεί, παρόλο που είναι απαραίτητη για τη διατήρηση της πραγματικής αξίας του επιδόματος. Εάν τα εισοδηματικά όρια του 2012 είχαν προσαρμοστεί στις σημερινές οικονομικές συνθήκες, θα έπρεπε να είχαν αυξηθεί τουλάχιστον κατά 22%. Για παράδειγμα, το όριο των €69.000 για οικογένειες με 4 παιδιά θα έπρεπε να έχει διαμορφωθεί στις €84.180. Ωστόσο, η αύξηση που προτείνεται είναι μόλις €2.000, γεγονός που περιορίζει τη στήριξη των οικογενειών και ειδικά αυτών με 4 παιδιά. Οι Κύριες Αλλαγές του Νομοσχεδίου Το τροποποιημένο νομοσχέδιο περιλαμβάνει τις εξής αλλαγές: 1. Αύξηση του εισοδηματικού ορίου κατά €2.000 για όλες τις κατηγορίες (από 1 έως 4 παιδιά). 2. Προσθήκη δύο επιπρόσθετων εισοδηματικών διαστημάτων: o Για οικογένειες με 1 τέκνο: €10.000 και €5.000, με μειωμένο επίδομα. o Για οικογένειες με περισσότερα τέκνα: €5.000, με μειωμένο επίδομα. o Στο πρώτο διάστημα, καταβάλλεται το 50% του επιδόματος. o Στο δεύτερο διάστημα, καταβάλλεται το 25% του επιδόματος. Ένα σημαντικό σημείο προς εξέταση είναι ότι τα επιπλέον εισοδηματικά διαστήματα των €10.000 και €5.000 ισχύουν μόνο για οικογένειες με 1 παιδί. Στην περίπτωση οικογενειών με 4 παιδιά, αντί τα όρια αυτά να προσαρμοστούν αναλογικά και να αυξηθούν, για παράδειγμα, τετραπλασιαζόμενα, παραμένουν περιορισμένα στα €5.000. Αυτή η προσέγγιση σημαίνει ότι οι πολύτεκνες οικογένειες ενδέχεται να μην λαμβάνουν τη στήριξη που τους αναλογεί, παρά τις αυξημένες ανάγκες που έχουν λόγω του μεγαλύτερου αριθμού παιδιών, κάτι που δημιουργεί ανισότητες στη διανομή των επιδομάτων. Συμπέρασμα και Πρόταση Η τροπολογία αυτή επιχειρεί να βελτιώσει το υφιστάμενο σύστημα του επιδόματος τέκνου, ωστόσο υπάρχουν ακόμη περιθώρια βελτίωσης, ώστε να εξασφαλιστεί μεγαλύτερη ισορροπία και δίκαιη κατανομή των επιδομάτων. Ιδιαίτερη έμφαση θα μπορούσε να δοθεί στα εξής σημεία: • Στην κλιμακωτή προσαρμογή των εισοδηματικών ορίων, είτε με βάση τα ποσά για τις οικογένειες με 1 παιδί, στο οποίο είναι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα, είτε με την υιοθέτηση του ισοδύναμου διαθέσιμου εισοδήματος, το οποίο αντικατοπτρίζει την πραγματική οικονομική άνεση ενός νοικοκυριού, λαμβάνοντας υπόψη το μέγεθός του και τις αυξημένες ανάγκες των οικογενειών με περισσότερα παιδιά. • Στην εφαρμογή της τιμαριθμικής αναπροσαρμογής των εισοδηματικών ορίων, ώστε το επίδομα να ανταποκρίνεται στις σημερινές οικονομικές συνθήκες και να μην αποδυναμώνεται η αξία του λόγω πληθωρισμού. • Στην αναθεώρηση των επιπλέον εισοδηματικών διαστημάτων, ώστε να καλύπτουν ισότιμα όλες τις οικογένειες, συμπεριλαμβανομένων αυτών με περισσότερα παιδιά, οι οποίες αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες ανάγκες και έξοδα. • Ενώ προτείνεται η πλήρης άρση των εισοδηματικών κριτηρίων για τις πολύτεκνες οικογένειες, ειδικά αυτών με 3 και 4 εξαρτώμενα τέκνα, προκειμένου να διασφαλιστεί μια πιο δίκαιη και ουσιαστική στήριξη για αυτές τις οικογένειες, οι οποίες αποτελούν πυλώνα της κοινωνίας και αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες προκλήσεις. Με μια πιο προσεκτική και ισότιμη προσέγγιση στα παραπάνω ζητήματα και ειδικά της συμπερίληψης όλης της μεσαίας εισοδηματικής τάξης, το επίδομα τέκνου μπορεί να αποτελέσει ένα ουσιαστικό εργαλείο στήριξης των οικογενειών και να συμβάλει στην ενίσχυση της δημογραφικής ανάπτυξης της χώρας. Είναι κρίσιμο να συνεχιστεί ο διάλογος και να εξεταστούν τρόποι για να διασφαλιστεί ότι το μέτρο ανταποκρίνεται καλύτερα στις πραγματικές ανάγκες όλων των οικογενειών. Παραπομπή:Το Ισοδύναμο Διαθέσιμο Εισόδημα είναι ένας δείκτης που χρησιμοποιείται για τη μέτρηση του πραγματικού οικονομικού επιπέδου ενός νοικοκυριού, λαμβάνοντας υπόψη όχι μόνο το συνολικό του εισόδημα, αλλά και τον αριθμό και τη σύνθεση των μελών του. Χρησιμοποιείται από τα κράτη, την Ευρωπαϊκή Ένωση και διεθνείς οργανισμούς, όπως ο ΟΟΣΑ, η Eurostat και η Παγκόσμια Τράπεζα. Με εκτίμηση Φάκας Ιωαννίκιος" "02 - Τροποποίηση του Παραρτήματος του βασικού νόμου",aierides@gmail.com,"Τα εξής σημεία για να ληφθούν υπόψη στον όλο σχεδιασμό: 1) η αναφορά σας για κάλυψη της Μεσαίας τάξης με την τροποποίηση θεωρώ ότι πρέπει να επανεξεταστεί. Το ύψος του ακαθάριστου οικογενειακού εισοδήματος όπως υπολογίζεται για το επίδομα είναι χαμηλότερο αναλογικά με το ύψος του ετήσιου διαθέσιμου εισοδήματος νοικοκυριών (συνολικό καθαρό εισόδημα ) με βάση την ανάλυση από την Στατιστική Υπηρεσία. Επομένως, ο πίνακας θα πρέπει να αναθεωρηθεί προς τα πανω, με ιδιαίτερη προσοχή για το εισόδημα οικογενειών σε σχέση με το κόστος ανατροφής τέκνων πέραν των 2 τέκνων. 2) έχει εκτιμηθεί το κόστος ενός τέκνου από την γέννηση, διατροφή, διαβίωση, ένδυση, ψυχαγωγία και εκπαίδευση (μέχρι την ηλικία 24 ετών που καλύπτει το επίδομα) στην Κύπρο? 3) Η δημιουργία συνθηκών αύξησης γεννήσεων θα πρέπει παράλληλα να ενισχύεται με την παροχή κινήτρων/στήριξης σε υφιστάμενα ζευγάρια καθώς και ενίσχυση των μεγάλων οικογενειών πέραν του ελάχιστου δείκτη γεννήσεων (> 2 τέκνων) όπως καθορίζεται από την ΕΕ για σκοπούς αναπλήρωσης των συνταξιουχων/συντάξεων. Στόχος θα πρέπει να δημιουργούνται εργαζόμενες οικογένειες μεσαίου εισοδήματος, με πέραν των 2 τέκνων. 3) έχει εκτιμηθεί ο αντίκτυπος της εν λόγω τροποποίησης σε συνάρτηση με την ετήσια φοιτητική χορηγία? βλέπω ότι τα κριτήρια του επιδόματος συνάδουν με την χορηγία. Να σημειωθεί ότι το κόστος διδάκτρων έχει εκτοξευθεί στα ύψη τα τελευταία έτη ως αποτέλεσμα του Brexit, αύξηση ιδιωτικών πανεπιστημίων (μετεξέλιξη καλύτερα πρώην κολλεγίων) και αναμενόμενη κάθοδο παραρτημάτων ελληνικών πανεπιστημίων. 4) το οικογενειακό εισόδημα < €21.500 αφορά οικογένεια 2 ατόμων? εαν ναι, είναι περίεργο εφόσον υπάρχει ο Νόμος Κατώτατου μισθού που καθορίζει το ελάχιστο ποσό στα €1.000/μήνα ακάθαρτα. Δηλαδή τουλάχιστον μέχρι €24.000 ανά ζεύγος. 5) ποια είναι τα πλάνα Υφυπουργείου για ενεργοποίηση των οικογενειών κάτω απο τις €21.500 σε προγράμματα/ δράσεις σε συνεργασία με άλλα Υπουργεία με στόχο την βελτίωση εισοδήματος τους? Δεν υπάρχει οποιαδήποτε αναφορά στον Νόμο. 6) Είναι σε εξέλιξη έρευνα Εισοδήματος και Συνθηκών Διαβίωσης των Νοικοκυριών από την Στατιστική Υπηρεσία. Αυτή θα παρουσιάσει περαιτέρω ανάλυση επί του κόστους διαβιώσης και πέραν της μεσαίας τάξης η οποία θα πρέπει να αναθεωρηθεί η παρούσα τροποποίηση. 7) ποια είναι τα πλάνα του Υφυπουργείου για αναθεώρηση του κριτηρίου περιουσιακών στοιχείων εφόσον τα πλείστα εργαζόμενα ζευγάρια απορρίπτονται λόγω υπέρβασης εισοδημάτων αλλά δεν κατέχουν ακίνητη περιουσία/καταθέσεις, τις πλείστες περιπτώσεις μόνο της κύριας κατοικίας τους, σε αντίθεση με δικαιούχα ζευγάρια που πλησιάζουν το €1εκ και δεν εργάζονται ή είναι κάτω από τα ελάχιατα όρια διαβίωσης."