Post,Author,Content "01 - Συνοπτικός τίτλος","Pantelitsa Papachristou","Γενικό σχόλιο ΡΑΕΚ: Aντικατάσταση της ακόλουθης επιφύλαξης όπου αυτή συνανταται στο κείμενο: « Νοείται ότι, το παρόν άρθρο τίθεται σε εφαρμογή σε σχέση με τις ενεργειακές κοινότητες πολιτών τηρουμένου του σχετικού κανονιστικού πλαισίου που καθορίζεται από τη ΡΑΕΚ δυνάμει των άρθρων 123(1) και (2) του περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμου.» Με την ακόλουθη επιφύλαξη: « Νοείται ότι, το παρόν άρθρο τίθεται σε εφαρμογή σε σχέση με τις ενεργειακές κοινότητες πολιτών τηρουμένου του σχετικού κανονιστικού πλαισίου που καθορίζεται από τη ΡΑΕΚ δυνάμει των σχετικών προνοιών του περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμου .» Αιτιολόγηση: Για σκοπούς περιορισμού των ανακολουθιών μεταξύ των δύο Νόμων (Ν.130(Ι)/2021 και Κεφ.170) σε περίπτωση μεταγενέστερων τροποποιήσεων αυτών." "02 - Αντικατάσταση όρων στο βασικό νόμο","Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου","*Το λογισμικό περιορίζει τη μορφοποίηση του κειμένου. Αναγκαστικά προσθέτουμε τις εισηγήσεις ΜΕ ΚΕΦΑΛΑΙΑ για να είναι αντιληπτή η εισήγηση. Για σκοπούς πληρότητας τα σχόλια της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου θα αποσταλούν και με email στο Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών. Εισήγηση προσθήκης της ακόλουθης φράσης: «ηλεκτρική εγκατάσταση» σημαίνει το σύνολο του ηλεκτρολογικού εξοπλισμού και εξαρτημάτων, τα οποία συνδέονται μεταξύ τους με κατάλληλο τρόπο και περιλαμβάνει κάθε είδος εγκατάστασης, συστήματα παραγωγής, ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΡΟΗΦΟΡΩΝ ΑΓΩΓΩΝ, εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας, εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας ανάντη του μετρητή, εγκαταστάσεις κλειστών συστημάτων διανομής, ή εγκαταστάσεις που ανήκουν σε ενεργειακή κοινότητα πολιτών σε περίπτωση κατοχής ή μίσθωσης συστήματος διανομής ή εγκαταστάσεις απευθείας γραμμής του κατόχου άδειας σε οποιονδήποτε εσωτερικό ή υπαίθριο χώρο δημόσιας ή ιδιωτικής φύσης, η οποία συνδέεται σε ένα σημείο στο σύστημα διανομής ή μεταφοράς ή για σκοπούς αυτοπαραγωγής σε σύστημα παραγωγής και η τάση λειτουργίας της είναι ίση ή μεγαλύτερη των 50 βολτ για το εναλλασσόμενο ρεύμα ή των 120 βολτ για το συνεχές ρεύμα, με εξαίρεση τις εγκαταστάσεις που αποτελούν μέρος του συστήματος διανομής και μεταφοράς· Αιτολόγηση: Η πιο πάνω εισήγηση τίθεται για να είναι ξεκάθαρο ότι το ιδιωτικό σύστημα ροηφόρου αγωγού δεν είναι μέρος του συστήματος διανομής που ανήκει στον Ανάδοχο." "03 - Τροποποίηση του άρθρου 2 του βασικού νόμου",CYPEEA,"Ορισμός «ιδιωτικού συστήματος ροηφόρων αγωγών» σημαίνει εργοστασιακά συναρμολογημένο σύστημα αγωγών χαμηλής τάσης περιλαμβανομένων και των αναγκαίων εξοπλισμών διακοπής ή/και προστασίας, το οποίο δεν ανήκει στον Ανάδοχο· Εισήγηση μας είναι όπως απαληφθεί η φράση ''το οποίο δεν ανήκει στον Ανάδοχο '' .Το ιδιωτικό αυτό σύστημα ανήκει στον/στους ιδιωτή/ες των υποστατικών .Η φράση ''το οποίο δεν ανήκει στον Ανάδοχο '' δεν έχει κάποιο ουσιαστικό λόγο ..Να ληφθεί υπόψη η περίπτωση που ο Ανάδοχος αναγείρει για αυτόν κτίριο και το σύστημα εγκαθίσταται από τον ίδιο τον Ανάδοχο ." "03 - Τροποποίηση του άρθρου 2 του βασικού νόμου",CYPEEA,"Τροποποίηση του ορισμού «υψηλή τάση» :Στην περίπτωση του εναλλασσόμενου ρεύματος σημαίνει ονομαστική τάση της οποίας η ανώτερη τιμή ρίζας μέσου τετραγώνου (RMS) υπερβαίνει τα 36kVac αλλά δεν υπερβαίνει τα 220 kVac και στην περίπτωση του συνεχούς ρεύματος, σημαίνει οποιαδήποτε τάση μεγαλύτερη των 1,5kVdc . Να τροποποιηθεί η φράση ”ανώτερη τιμή ρίζας μέσου τετραγώνου (RMS) ” με την φράση ”ενεργός τιμή τάσης’ καθώς επίσης και το εύρως τάσης της υψηλής τάσης όπου σύμφωνα με τα διεθνή και ευρωπαίκά πρότυπα υπερβαίνει τα 35ΚVac αλλά δεν υπερβαίνει τα 230KVac ." "03 - Τροποποίηση του άρθρου 2 του βασικού νόμου",CYPEEA,"Τροποποίηση του ορισμού «μέση τάση» : Στην περίπτωση του εναλλασσόμενου ρεύματος σημαίνει ονομαστική τάση της οποίας η ανώτερη τιμή ρίζας μέσου τετραγώνου (RMS) υπερβαίνει το 1kVac αλλά δεν υπερβαίνει τα 36 kVac Να τροποποιηθεί η φράση ''ανώτερη τιμή ρίζας μέσου τετραγώνου (RMS) '' με την φράση ''ενεργός τιμή τάσης' καθώς επίσης και το εύρως τάσης της μέσης τάσης όπου σύμφωνα με τα διεθνή και ευρωπαίκά πρότυπα δεν υπαρβάνει τα 35ΚVac" "03 - Τροποποίηση του άρθρου 2 του βασικού νόμου",CYPEEA,"Ως απόρρεια του προηγούμενου μας σχολίου να προστεθέι ο ορισμός της πολύ χαμηλής τάσης ή υπερχαμηλής τάσης . ''Πολύ χαμηλή τάση ή Υπερχαμηλή τάση '' : Τάση η οποία δεν ξεπερνά (i) την ενεργό τιμή των 50 βολτ στα κυκλώματα εναλλασόμενου ρεύματος , όταν μετράται είτε μεταξύ αγωγών είτε ως προς την γη ή (ii) τα 120 βολτ στα κυκλώματα συνεχούς ρεύματος χωρίς ουσιαστικούς κυματισμούς , όταν μετατραται είτε μεταξύ αγωγών είτε ως προς την γη ." "03 - Τροποποίηση του άρθρου 2 του βασικού νόμου",CYPEEA,"_Ορισμός ''ηλεκτρικής εγκατάστασης'' . «Ηλεκτρική εγκατάσταση» σημαίνει το σύνολο του ηλεκτρολογικού εξοπλισμού και εξαρτημάτων, τα οποία συνδέονται μεταξύ τους με κατάλληλο τρόπο και περιλαμβάνει κάθε είδος εγκατάστασης, συστήματα παραγωγής, εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας, εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας ανάντη του μετρητή, εγκαταστάσεις κλειστών συστημάτων διανομής, ή εγκαταστάσεις που ανήκουν σε ενεργειακή κοινότητα πολιτών σε περίπτωση κατοχής ή μίσθωσης συστήματος διανομής ή εγκαταστάσεις απευθείας γραμμής του κατόχου άδειας σε οποιονδήποτε εσωτερικό ή υπαίθριο χώρο δημόσιας ή ιδιωτικής φύσης, η οποία συνδέεται σε ένα σημείο στο σύστημα διανομής ή μεταφοράς ή για σκοπούς αυτοπαραγωγής σε σύστημα παραγωγής και η τάση λειτουργίας της είναι ίση ή μεγαλύτερη των 50 βολτ για το εναλλασσόμενο ρεύμα ή των 120 βολτ για το συνεχές ρεύμα, με εξαίρεση τις εγκαταστάσεις που αποτελούν μέρος του συστήματος διανομής και μεταφοράς· Εισήγηση μας είναι όπως διαγραφή η φράση ΄΄και η τάση λειτουργίας της είναι ίση ή μεγαλύτερη των 50 βολτ για το εναλλασσόμενο ρεύμα ή των 120 βολτ για το συνεχές ρεύμα, με εξαίρεση τις εγκαταστάσεις που αποτελούν μέρος του συστήματος διανομής και μεταφοράς'' Η πολύ χαμηλή δεν πρέπει να εξαιρείται .Στο σύχρονο ηλεκτρολογικό εξοπλισμό η πολύ χαμηλή τάση τυγχάνει μεγάλου εύρους εφαρμογής (φωτιστικά , συστήματα ελέγχου , κτλ...) .Πέραν τούτου η μη συμμόρφωση στις πρόνοιες των παρόντων κανονισμών που διέπουν τις ηλεκτρολογικές εγκατάστασεις και αφορούν την πολύ χαμηλή τάση ελλοχεύει κίνδυνο πυρκαγίας με όλα τα δυσμενή συνεπακόλουθα .Η πολύ χαμηλή τάση εν κατακλείδι θα πρέπει τόσο να ελέγχεται άλλα και στο τέλος να πιστοιποιειται η καταλληλότητας της . Επίσης οι εγκατάστασεις που αποτελούν μέρος του συστήματος διανομής και μεταφοράς δεν πρέπει να εξαιρούνται .Αποτελούν και αυτές μέρος του όλου συστήματος .Οι πρόνοιες του νόμου και των κανονισμών θα πρέπει να έχουν οριζόντια εφαρμογή ." "03 - Τροποποίηση του άρθρου 2 του βασικού νόμου","Kyriacos Paphitis","ΕΝ 50160:2022+Α1:2025 3.2 Reference voltages and frequency 3.2.1 extra high νoltage EHV voltage with a nominal rms-value 150 kV < Un <= 800 kV 3.2.2 high νoltage HV νoltage with a nominal rms-value 36 kV < Un <= 150 kV 3.2.3 medium νoltage MV voltage with a nominal rms-value is 1 kV < Un <= 36 kV 3.2.4 low νoltage LV νoltage with a nominal rms-value is Un <= 1 kV 3.2.5 nominal νoltage υn voltage by which a supply network is designated or identified and to which certain operating characteristics are referred" "03 - Τροποποίηση του άρθρου 2 του βασικού νόμου","Kyriacos Paphitis","«ηλεκτρική εγκατάσταση» Εδώ το ΗΜΥ εξαφάνισε τα τρία είδη υπερχαμηλης τάσης FELV, SELV και PELV. πρότυπο BS7671: Electrical installation (abbr: Installation). An assembly of associated electrical equipment having coordinated characteristics to fulfil specific purposes." "03 - Τροποποίηση του άρθρου 2 του βασικού νόμου","Pantelitsa Papachristou","Σχόλιο ΡΑΕΚ: Αντικατάσταση του ορισμού των όρων «άδεια», «απευθείας γραμμή», «ηλεκτρική γραμμή», «Ιδιοκτήτης Συστήματος Διανομής», «Ιδιοκτήτης Συστήματος Μεταφοράς», «κάτοχος άδειας», «προμήθεια», «προμηθευτής», «σύστημα διανομής», «σύστημα μεταφοράς», «μέση τάση, «υψηλή τάση», «χαμηλή τάση» με τον ακόλουθο νέο ορισμό «έχει την έννοια που αποδίδεται στον όρο αυτό, από το άρθρο 2 του περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμου, όπως αυτός εκάστοτε τροποποιείται ή αντικαθίσταται.». Αιτιολόγηση: Οι έννοιες πρέπει να συνάδουν με τις έννοιες όπως αυτές ορίζονται στον περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμο ο οποίος εναρμονίζει τις πρόνοιες της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 και εφαρμόζει κάποιες πρόνοιες του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/943. Ο περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμος του 2003 καταργήθηκε και αντικαταστάθηκε με τον περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμο του 2021 (130(Ι)/2021)" "03 - Τροποποίηση του άρθρου 2 του βασικού νόμου","Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου","Εισήγηση προσθήκης της ακόλουθης φράσης με ΚΕΦΑΛΑΙΑ λόγω έλλειψης δυνατότητας διαμόρφωσης του κειμένου προσθήκης της ακόλουθης φράσης: «ηλεκτρική εγκατάσταση» σημαίνει το σύνολο του ηλεκτρολογικού εξοπλισμού και εξαρτημάτων, τα οποία συνδέονται μεταξύ τους με κατάλληλο τρόπο και περιλαμβάνει κάθε είδος εγκατάστασης, συστήματα παραγωγής, ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΡΟΗΦΟΡΩΝ ΑΓΩΓΩΝ, εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας, εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας ανάντη του μετρητή, εγκαταστάσεις κλειστών συστημάτων διανομής, ή εγκαταστάσεις που ανήκουν σε ενεργειακή κοινότητα πολιτών σε περίπτωση κατοχής ή μίσθωσης συστήματος διανομής ή εγκαταστάσεις απευθείας γραμμής του κατόχου άδειας σε οποιονδήποτε εσωτερικό ή υπαίθριο χώρο δημόσιας ή ιδιωτικής φύσης, η οποία συνδέεται σε ένα σημείο στο σύστημα διανομής ή μεταφοράς ή για σκοπούς αυτοπαραγωγής σε σύστημα παραγωγής και η τάση λειτουργίας της είναι ίση ή μεγαλύτερη των 50 βολτ για το εναλλασσόμενο ρεύμα ή των 120 βολτ για το συνεχές ρεύμα, με εξαίρεση τις εγκαταστάσεις που αποτελούν μέρος του συστήματος διανομής και μεταφοράς· Η πιο πάνω εισήγηση τίθεται για να είναι ξεκάθαρο ότι το ιδιωτικό σύστημα ροηφόρου αγωγού δεν είναι μέρος του συστήματος διανομής που ανήκει στον Ανάδοχο." "03 - Τροποποίηση του άρθρου 2 του βασικού νόμου",skamballis,"Στον ορισμό «υψηλή τάση» στην περίπτωση του εναλλασσόμενου ρεύματος σημαίνει ονομαστική τάση της οποίας η ανώτερη τιμή ρίζας μέσου τετραγώνου (RMS) υπερβαίνει τα 36kVac αλλά δεν υπερβαίνει τα 220 kVac και στην περίπτωση του συνεχούς ρεύματος, σημαίνει οποιαδήποτε τάση μεγαλύτερη των 1,5kVdc·να αντικατασταθεί η φράση ”ανώτερη τιμή ρίζας μέσου τετραγώνου (RMS)” με την φράση ”ενεργός τιμή της τάσης” και να διορθωθεί επίσης και η τάση που ορίζει το εύρος της υψηλής τάσης ….υπερβαίνει τα 36kVac σε 35kVac όπως ορίζει το πρότυπο BS EN 60038:2011 (CENELEC standard voltages) καθώς και το αντίστοιχο του IEC." "03 - Τροποποίηση του άρθρου 2 του βασικού νόμου",skamballis,"Να προστεθεί ο ορισμός «υπερχαμηλή τάση» στην περίπτωση του εναλλασσόμενου ρεύματος σημαίνει ονομαστική τάση της οποίας η ενεργός τιμή της τάσης (RMS) δεν υπερβαίνει τα 50Vac και στην περίπτωση του συνεχούς ρεύματος, σημαίνει οποιαδήποτε τάση δεν υπερβαίνει τα 120Vdc Το σκεπτικό ορίζεται στο γεγονός ότι στο Περί Ηλεκτρισμού Νόμο και εφόσον ηλεκτρική εγκατάσταση σημαίνει την ομαδοποίηση ή την εγκατάσταση ηλεκτρολογικού εξοπλισμού για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένου σκοπού, δεν μπορεί να μην περιλαμβάνει την κατηγορία τάσης Ι (Band I), καθώς και εγκατάσταση ή τμήματα της ηλεκτρικής εγκατάστασης που μπορεί να βασίζεται σε χαμηλότερη τάση των 50V AC ή 120V DC όπως για παράδειγμα εξοπλισμό μπαταριών και άλλων τροφοδοτικών ισχύος και άλλων ηλεκτρολογικών εξοπλισμών περιλαμβανομένου βιομηχανικών και πληροφοριών ή σηματοδότησης . Μέσα από το πρότυπο BS7671:2008(2015) καθώς και άλλες αναβαθμισμένες εκδόσεις του συγκεκριμένου προτύπου ορίζεται για παράδειγμα η έννοια της υπέρχαμηλής τάσης (ELV). Ταυτόχρονα μέσα από το πρότυπο BS EN 60038:2011 (CENELEC standard voltages) καθορίζει εφαρμογή του προτύπου σε τάσεις μικρότερες των αναφερθέντων απο τη συγκεκριμένη ορολογία και ως εκ τούτου θα πρέπει να συμβαδίζει, καθώς με αυτό τον τρόπο εξαιρεί εξοπλισμό ή εγκαταστάσεις κάτω των πιο πάνω επιπέδων τάσης άρα ως εκ τούτου εξαιρεί και από την πιστοποίηση." "03 - Τροποποίηση του άρθρου 2 του βασικού νόμου",skamballis,"Στον ορισμό «υψηλή τάση» στην περίπτωση του εναλλασσόμενου ρεύματος σημαίνει ονομαστική τάση της οποίας η ανώτερη τιμή ρίζας μέσου τετραγώνου (RMS) υπερβαίνει τα 36kVac αλλά δεν υπερβαίνει τα 220 kVac και στην περίπτωση του συνεχούς ρεύματος, σημαίνει οποιαδήποτε τάση μεγαλύτερη των 1,5kVdc·να αντικατασταθεί η φράση ”ανώτερη τιμή ρίζας μέσου τετραγώνου (RMS)” με την φράση ”ενεργός τιμή της τάσης” και να διορθωθεί η τάση που ορίζει το εύρος της υψηλής τάσης ….αλλά δεν υπερβαίνει τα 220kVac σε 230kVac όπως ορίζει το πρότυπο BS EN 60038:2011 (CENELEC standard voltages) καθώς και το αντίστοιχο του IEC." "03 - Τροποποίηση του άρθρου 2 του βασικού νόμου",skamballis,"Στον ορισμό «μέση τάση» στην περίπτωση του εναλλασσόμενου ρεύματος σημαίνει ονομαστική τάση της οποίας η ανώτερη τιμή ρίζας μέσου τετραγώνου (RMS) υπερβαίνει το 1kVac αλλά δεν υπερβαίνει τα 36 kVac· να αντικατασταθεί η φράση ''ανώτερη τιμή ρίζας μέσου τετραγώνου (RMS)'' με την φράση ''ενεργός τιμή της τάσης'' και να διορθωθεί η τάση που ορίζει το εύρος της μέσης τάσης ….αλλά δεν υπερβαίνει τα 36kVac σε 35kVac όπως ορίζει το πρότυπο BS EN 60038:2011 (CENELEC standard voltages) καθώς και το αντίστοιχο του IEC." "03 - Τροποποίηση του άρθρου 2 του βασικού νόμου",skamballis,"Στον όρο «ηλεκτρική εγκατάσταση» να τροποποιηθεί η φράση της προτελευταίας γραμμής σε …. η τάση λειτουργίας της είναι μικρότερη, ίση ή μεγαλύτερη των 50 βολτ για το εναλλασσόμενο ρεύμα ή των 120 βολτ για το συνεχές ρεύμα, με εξαίρεση τις εγκαταστάσεις που αποτελούν μέρος του συστήματος διανομής και μεταφοράς· Το σκεπτικό της προτεινόμενης πρότασης είναι : Μια ηλεκτρική εγκατάσταση αφορά την ομαδοποίηση και τον συντονισμό ηλεκτρολογικού εξοπλισμού για να εξυπηρετήσει συγκεκριμένο σκοπό λειτουργίας. Ως εκ τούτου δεν μπορεί να μην περιλαμβάνει την κατηγορία τάσης Ι (Band I), καθώς και εγκατάσταση ή τμήματα της ηλεκτρικής εγκατάστασης που μπορεί να βασίζεται σε χαμηλότερη τάση των 50V AC ή 120V DC όπως για παράδειγμα εξοπλισμό μπαταριών και άλλων τροφοδοτικών ισχύος και άλλων ηλεκτρολογικών εξοπλισμών περιλαμβανομένου βιομηχανικών και πληροφοριών ή σηματοδότησης . Μέσα από το πρότυπο BS7671:2008(2015) καθώς και άλλες αναβαθμισμένες εκδόσεις του συγκεκριμένου προτύπου ορίζεται για παράδειγμα η έννοια της υπέρχαμηλής τάσης (ELV). Ταυτόχρονα μέσα από το πρότυπο BS EN 60038:2011 (CENELEC standard voltages) καθορίζει εφαρμογή του προτύπου σε τάσεις μικρότερες των αναφερθέντων απο τη συγκεκριμένη ορολογία και ως εκ τούτου θα πρέπει να συμβαδίζει, καθώς με αυτό τον τρόπο εξαιρεί εξοπλισμό ή εγκαταστάσεις κάτω των πιο πάνω επιπέδων τάσης άρα ως εκ τούτου εξαιρεί και από την πιστοποίηση." "05 - Τροποποίηση του άρθρου 10 του βασικού νόμου",CYPEEA,"Εισήγηση μας είναι όπως στην παραγραφό (ι) : Γενικά για το σκοπό εφαρμογής των σκοπών του Νόμου αυτού , προστεθεί μετά την λέξη εφαρμογής η φράση '' και εποπτειας'' . Θεωρούμε ότι στο παρών τροποιητικό Νομοσχέδιο ένας εκ των σκοπών του θα πρέπει να είναι η ενίσχυση της εποπτείας των όσων ορίζει το Νομοσχέδιο από τον Διευθυντή του Τμήματος Ηλεκτρολογικών Υπηρεσιών ή τον Εξουσιοδοτημένο Αντιπρόσωπο του ." "05 - Τροποποίηση του άρθρου 10 του βασικού νόμου","Pantelitsa Papachristou","Σχόλιο ΡΑΕΚ: Για το αρ. 5 (1)(η) τροποποιητικού Νόμου: ""Με την προσθήκη αμέσως μετά το εδάφιο (2), του ακόλουθου νέου εδαφίου (2Α): «Κανονισμοί που εκδίδονται δυνάμει του παρόντος νόμου, δύνανται να προβλέπουν την έκδοση (…) των Κανονισμών.» Αιτιολόγηση: Με την αντικατάσταση του βασικού άρθρου 10 (2) διαγράφεται η υποχρέωση για κατάθεση των κανονισμών στην ΒτΑ. Η αλλαγή που προτείνει η ΡΑΕΚ συνάδει με τις προηγούμενες εκδόσεις των τροποποιητικών νόμων, αποτελεί τη νενομισμένη διαδικασία έκδοσης ΚΔΠ και εξυπηρετεί τους σκοπούς διαφάνειας ." "06 - Αντικατάσταση του άρθρου 12 του βασικού νόμου","KYRIAKOS MOUSTAKA","Διαφωνούμε με την εξουσία που παραχωρεί το Υπουργικό Συμβούλιο στον Διευθυντή Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών και για σκοπούς καθαρά προστασίας του Θεσμού και του έργου που επιτελεί, εισηγούμαστε όπως συσταθεί μέσα από το Νόμο, Συμβούλιο από ανεξάρτητους φορείς και με Προεδρεύοντα τον Διευθυντή των Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών όπου και θα επιλαμβάνεται των σχετικών θεμάτων που θα τίθενται ενώπιον του." "06 - Αντικατάσταση του άρθρου 12 του βασικού νόμου","Pantelitsa Papachristou","Σχόλιο ΡΑΕΚ: Διαγραφή της επιφύλαξης. Αιτιολόγηση: Δεν συνδέεται με το περιεχόμενο του άρθρου 12." "08 - Τροποποίηση του άρθρου 24 του βασικού νόμου",ΔΣΜΚ,"Σύμφωνα με τις πρόνοιες των Κανόνων Μεταφοράς, των Κανόνων Διανομής και των Κανόνων Αγοράς Ηλεκτρισμού, υπεύθυνοι για την προμήθεια, εγκατάσταση και συντήρηση των μετρητών (οπότε και για την αντικατάσταση τους) είναι ο Ιδιοκτήτης του Συστήματος Μεταφοράς και ο Ιδιοκτήτης του Συστήματος Διανομής (Ανάδοχοι). Οι ΔΣΜΚ και ΔΣΔ είναι υπεύθυνοι μόνο για την ανάκτηση, πιστοποίηση και μεταφορά των μετρητικών δεδομένων. Επιπρόσθετα διευκρινίζεται ότι ο ΔΣΜΚ (και αντίστοιχα ο ΔΣΔ) δεν έχει αρμοδιότητα καθορισμού ή μεταβολής της μεθόδου χρέωσης ενός καταναλωτή. Οι μέθοδοι χρέωσης καθορίζονται από τον εκάστοτε Προμηθευτή, με βάση Ρυθμιστικές Αποφάσεις κλπ. Η προτεινόμενη τροποποίηση του Άρθρου πρέπει να διαμορφωθεί κατάλληλα λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω." "09 - Τροποποίηση του άρθρου 25 του βασικού νόμου",ΔΣΜΚ,"Σύμφωνα με τις πρόνοιες των Κανόνων Μεταφοράς, των Κανόνων Διανομής και των Κανόνων Αγοράς Ηλεκτρισμού, υπεύθυνοι για την προμήθεια, εγκατάσταση και συντήρηση των μετρητών (οπότε και για την αντικατάσταση τους) είναι ο Ιδιοκτήτης του Συστήματος Μεταφοράς και ο Ιδιοκτήτης του Συστήματος Διανομής (Ανάδοχοι). Οι ΔΣΜΚ και ΔΣΔ είναι υπεύθυνοι μόνο για την ανάκτηση, πιστοποίηση και μεταφορά των μετρητικών δεδομένων. Η προτεινόμενη τροποποίηση του Άρθρου πρέπει να διαμορφωθεί κατάλληλα λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω." "13 - Προσθήκη νέου άρθρου 31 Α","Pantelitsa Papachristou","Σχόλιο ΡΑΕΚ: 1. Διαγραφή των ακόλουθων φράσεων στο προτεινόμενο 31Α(1) «για σκοπούς διασύνδεσης» και «για σκοπούς δημιουργίας κλειστού συστήματος διανομής» 2. Προσθήκη νέας επιφύλαξης στο προτεινόμενο αρ. 31Α (1): «Νοείται περαιτέρω ότι, το παρόν εδάφιο τίθεται σε εφαρμογή σε σχέση με τον Ιδιοκτήτη Γραμμής Διασύνδεσης και τον Ιδιοκτήτη κλειστού συστήματος διανομής στη βάση ικανοποίησης των όρων των αδειών τους όπως αυτές εκδίδονται από τη ΡΑΕΚ». αιτιολόγηση: Για να είναι πιο σαφές το πεδίων των ενεργειών του Ιδιοκτήτη Γραμμής Διασύνδεσης και τον Ιδιοκτήτη κλειστού συστήματος διανομής. Επιπρόσθετα, θα πρέπει να γίνει έλεγχος κατά πόσο όσοι αναφέρονται στο 31Α θα δύνανται όντως να προβαίνουν σε απαλλοτριώσεις με βάση τον περί Αναγκαστικής Απαλλοτριώσεως Νόμο. Σε αντίθετη περίπτωση, θα πρέπει να εφαρμοστούν οι αντίστοιχες πρόνοιες του αρ. 31, νοουμένου ότι διασφαλίζεται η ασφάλεια δικαίου." "13 - Προσθήκη νέου άρθρου 31 Α","Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου","Εισήγηση διαγραφής του προτεινόμενου άρθρου 31Α: «31Α.(1) Τηρουμένων των διατάξεων του παρόντος Νόμου, ο Ιδιοκτήτης Γραμμής Διασύνδεσης, για σκοπούς διασύνδεσης ή ο Ιδιοκτήτης κλειστού συστήματος διανομής για σκοπούς δημιουργίας κλειστού συστήματος διανομής ή για ανάπτυξη έργων ενεργειακής κοινότητας πολιτών σε περίπτωση κατοχής ή μίσθωσης συστήματος διανομής ή ο κάτοχος άδειας για κατασκευή απευθείας γραμμής, δύνανται να αποκτήσουν ακίνητη ιδιοκτησία και σε περίπτωση ιδιοκτησίας που δεν καθίσταται δυνατό να αποκτηθεί δυνάμει συμβάσεως, αυτή δύναται να αποκτηθεί κατόπιν αναγκαστικής απαλλοτρίωσης που διενεργείται σύμφωνα με τις διατάξεις του περί Αναγκαστικής Απαλλοτριώσεως Νόμου, όπως αυτός εκάστοτε τροποποιείται ή αντικαθίσταται» Αν γίνει αποδεχτή η εισήγησή μας θα πρέπει να τροποποιηθούν ανάλογα όλα τα σχετικά άρθρα. Αιτιολόγηση: Παρακαλούμε όπως λάβετε υπόψη το άρθρο 23(4) του Συντάγματος καθώς και οι πρόνοιες του περί Αναγκαστικής Απαλλοτριώσεως Νόμου του 1962, ως έχει τροποποιηθεί: «23 (4). Οιαδήποτε κινητή ή ακίνητος ιδιοκτησία ή οιονδήποτε δικαίωμα ή συμφέρον επί τοιαύτης ιδιοκτησίας δύναται να απαλλοτριωθή αναγκαστικώς υπό της Δημοκρατίας ή υπό της δημοτικής αρχής, ως και υπό Κοινοτικής Συνελεύσεως υπέρ εκπαιδευτικών, θρησκευτικών, φιλανθρωπικών ή αθλητικών σωματείων, οργανώσεων ή ιδρυμάτων υποκειμένων εις την αρμοδιότητα αυτής και μόνον εις βάρος προσώπων ανηκόντων εις την αντίστοιχον κοινότητα, ως επίσης και υπό νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου ή οργανισμού κοινής ωφελείας, προς ους έχει παραχωρηθή τοιούτον δικαίωμα υπό του νόμου και δη μόνον: (α) προς εξυπηρέτησιν σκοπού δημοσίας ωφελείας, ειδικώς καθορισθησομένου διά γενικού περί αναγκαστικής απαλλοτριώσεως νόμου, όστις θέλει θεσπισθή εντός έτους από της ημερομηνίας ενάρξεως της ισχύος του Συντάγματος, (β) του τοιούτου σκοπού εξειδικευομένου δι’ ητιολογημένης αποφάσεως της απαλλοτριούσης αρχής εκδιδομένης κατά τας διατάξεις του νόμου τούτου, περιλαμβανούσης σαφώς τους λόγους της τοιαύτης απαλλοτριώσεως και (γ) επί καταβολή τοις μετρητοίς και προκαταβολικώς δικαίας και ευλόγου αποζημιώσεως καθοριζομένης εν περιπτώσει διαφωνίας υπό πολιτικού δικαστηρίου». Στην πράξη πως θα γίνεται η διαδικασία; Θα τροποποιηθεί ο περί Αναγκαστικής Απαλλοτριώσεως Νόμος του 1962 ή θα απαλλοτριώνει η Κυβέρνηση εκ μέρους των ιδιωτών;" "21 - Τροποποίηση του άρθρου 39 του βασικού νόμου",SEHK,"Θεωρούμε ορθό όπως η διαγραφή γίνει μόνο στη φράση ""παροχής ηλεκτρικού ρεύματος,ή"" ώστε να αποδίδεται ορθά το νόημα όσο αφορά την αρχή παροχής υγραερίου" "26 - Τροποποίηση του άρθρου 45 του βασικού νόμου","Pantelitsa Papachristou","Σχόλιο ΡΑΕΚ: Η προσθήκη της ακόλουθης νέας επιφύλαξης στο αρ.45(2): «Νοείται έτι περαιτέρω ότι η αποκοπή της παροχής και/ή διακοπή της σύνδεσης δύναται διενεργείται μόνο στα υποστατικά που αφορούν τα τέλη ή τα άλλα ποσά .» Αιτιολόγηση: Το σημείο στο εδάφιο 2 που αναφέρει ότι «δύνανται να αποκόψουν τέτοια παροχή, και για το σκοπό αυτό δύναται να αφαιρέσουν ή να διακόψουν οποιαδήποτε ηλεκτρική γραμμή ή άλλο έργο διαμέσου του οποίου δυνατό να παρέχεται ηλεκτρισμός» αφήνει περιθώριο ερμηνείας ότι αν χρήστης δικτύου στον οποίο έχει επιβληθεί συγκεκριμένο τέλος για συγκεκριμένη παρέμβαση σε συγκεκριμένο υποστατικό και δεν έχει πληρώσει το συγκεκριμένο τέλος τότε μπορεί να του αποκοπεί ο ηλεκτρισμός σε οποιοδήποτε άλλο υποστατικό είναι χρήστης δικτύου. Η συγκεκριμένη πρακτική είναι καταχρηστική. Σε περίπτωση που υπάρχουν οι συγκεκριμένες αναφορές σε άλλο νομοθέτημα θα πρέπει να γίνει αντίστοιχη τροποποίηση." "26 - Τροποποίηση του άρθρου 45 του βασικού νόμου","Pantelitsa Papachristou","Σχόλιο ΡΑΕΚ: Αντικατάσταση της λέξης «Διευθυντή» στην τελευταία γραμμή της πρώτης επιφύλαξης του άρθρου 45 με την ακόλουθη νέα φράση: «του κάτοχου άδειας Διαχειριστή Κλειστού Συστήματος Διανομής σύμφωνα με τον Ν.130(Ι)/2021, για την εκάστοτε Ενεργειακή Κοινότητα Πολιτών ή το εκάστοτε Κλειστό Σύστημα Διανομής». αιτιολόγηση: Εφαρμογή της αρχής της ισότητας και της αναλογικότητας. Σύμφωνα με τον περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμο, τόσο οι Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς και Διανομής όσο και ο Διαχειριστής Κλειστού Συστήματος Διανομής και οι Ενεργειακές Κοινότητες Πολιτών σε περίπτωση που κατέχουν και διαχειρίζονται δίκτυο έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις και καθήκοντα. Επομένως ο Διαχειριστής Κλειστού Συστήματος Διανομής και οι Ενεργειακές Κοινότητες Πολιτών σε περίπτωση που κατέχουν και διαχειρίζονται δίκτυο θα πρέπει να τυγχάνουν της ίδιας αντιμετώπισης με τους Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς και Διανομής." "26 - Τροποποίηση του άρθρου 45 του βασικού νόμου","Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου","Εισήγηση προσθήκης νέας επιφύλαξης ΚΕΦΑΛΑΙΑ: ΝΟΕΙΤΑΙ ΕΤΙ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΟΤΙ, Ο ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ ΤΟΥ ΥΠΟΣΤΑΤΙΚΟΥ ΧΡΕΩΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΘΕΙΣΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΠΟΥ ΕΝΤΟΠΙΖΕΤΑΙ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΕΠΕΜΒΑΣΗ ΣΤΟΝ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟ, ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΕΛΑΤΗΣ ΣΤΟ ΥΠΟΣΤΑΤΙΚΟ, ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΔΙΑΝΟΜΗΣ Η ΤΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΚΥΠΡΟΥ Η ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΚΑΤΟΧΗΣ Η ΜΙΣΘΩΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΔΙΑΝΟΜΗΣ Η ΤΟΝ ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ ΚΛΕΙΣΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΔΙΑΝΟΜΗΣ. Αιτιολόγηση: Τίθεται η εισήγηση προσθήκης της ακόλουθης επιφύλαξης ώστε ο αρμόδιος Διαχειριστής να μπορεί να χρεώνει τον ιδιοκτήτη του υποστατικού για καταναλωθείσα ενέργεια που εντοπίζεται μετά από παράνομη επέμβαση στον εξοπλισμό, όταν δεν υπάρχει πελάτης στο υποστατικό." "27 - Αντικατάσταση του άρθρου 46 του βασικού νόμου",ΔΣΜΚ,"Διευκρινίζεται ότι ο ΔΣΜΚ έχει την αρμοδιότητα για έκδοση προσφορών και όρων σύνδεσης καθώς και για σύναψη συμβάσεων σύνδεσης. Αρμόδιος για την εκτέλεση των έργων σύνδεσης είναι ο Ιδιοκτήτης του Συστήματος Μεταφοράς (ΙΣΜ). Επιπρόσθετα, διευκρινίζεται ότι ο ΔΣΜΚ δίνει την εντολή στον ΙΣΜ για εκτέλεση των έργων. Η προτεινόμενη τροποποίηση του Άρθρου πρέπει να διαμορφωθεί κατάλληλα λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω." "29 - Αντικατάσταση του άρθρου 48 του βασικού νόμου","Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου","Εισήγηση αναθεώρησης του άρθρου ώστε να είναι κατανοητό. Εισήγηση προσθήκης επιφύλαξης υπό τον τύπο «ΝΟΕΙΤΑΙ ΟΤΙ ΓΙΑ ΣΚΟΠΟΥΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΡΟΝΤΟΣ ΑΡΘΡΟΥ …. ΘΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ…» για να μην υπάρχει επανάληψη στους ορισμούς. Αιτιολόγηση: Το άρθρο έχει γίνει τόσο πολύπλοκο που δεν είναι αντιληπτό πλέον τι θέλει να πει." "39 - Τροποποίηση του άρθρου 68 του βασικού νόμου",CYPEEA,"Τροποποίση του αρθρου 68 του βασικού Νόμου : Επιθεωρητής που ορίζεται από τον Υπουργό Μεταφορών , Επικοινωνιών και Έργων έχει το διακιίωμα πρόβασης κάθε εύλογο χρόνο σε οποιαδήποτε από τα υποστατικά των κατόχων άδειας για το σκοπό εξακρίβωσης αν οι διατάξεις των Κανονισμών που εκδίδονται συνάμει του παρόντος Νόμου εφαρμόζονται . Εισήγηση μας είναι όπως απαληφθεί η φράση ''σε κάθε εύλογο χρόνο'' η οποία ουσιαστικά δεν δεσμεύει το χρονικό πλαίσιο της επιθεωρήσης και να καθοριστούν χρονικά διαστήματα και πλάσια τα οποία θα περιχαρακώσουν τα θέματα ασφάλειας και στους κατόχους άδειας ." "40 - Τροποποίηση του άρθρου 69 του βασικού νόμου",ΔΣΜΚ,"1. Κατά την άποψη μας οι πρόνοιες του Άρθρου 69(1) πρέπει να εφαρμόζονται και για τους κάτοχους άδειας καθώς είναι δυνατό να αναθέτουν και αυτοί εργασία σε πρόσωπα που ενασχολούνται με τον ηλεκτρισμό σε ηλεκτρικές εγκαταστάσεις, ηλεκτρικό εξοπλισμό ή δίκτυα. 2. Κρίνεται απαραίτητο όπως οι πρόνοιες της 2ης παραγράφου του Άρθρου 69(1) («Νοείται ότι, αν οι κάτοχοι άδειας θεωρούν ότι είναι αναγκαίο να αναθέτουν εργασία σε οποιαδήποτε πρόσωπα κατά παρέκκλιση της πιο πάνω υποχρέωσης, έχουν καθήκον να εξασφαλίσουν ότι τα πρόσωπα αυτά, τα οποία δεν κατέχουν τα απαιτούμενα για την εργασία πιστοποιητικά, βρίσκονται κάτω από τη συνεχή επίβλεψη και τον έλεγχο προσώπων που κατέχουν τέτοια πιστοποιητικά και να λαμβάνουν τέτοιες προφυλάξεις που θα διασφαλίζουν την ασφάλεια των εργαζομένων και του κοινού σε όλες τις προβλεπτές συνθήκες»), παραμείνουν σε ισχύ, τροποποιημένες κατάλληλα ώστε να περιλαμβάνουν όλους τους επηρεαζόμενους (π.χ. κάτοχους άδειας, ανάδοχους κλπ). Είναι απολύτως αναγκαίο, να διασφαλιστεί ότι τα πρόσωπα που δεν διαθέτουν το κατάλληλο Πιστοποιητικό θα μπορούν να εργάζονται υπό την επίβλεψη αδειοδοτημένου προσώπου ώστε να μπορούν να λάβουν την κατάλληλη εκπαίδευση και εμπειρία πριν αποκτήσουν το ανάλογο Πιστοποιητικό. Τονίζεται ότι, πιθανή κατάργηση της συγκεκριμένης πρόνοιας θα προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στον τρόπο στελέχωσης και λειτουργίας του Εθνικού Κέντρου Ελέγχου Ενέργειας." "40 - Τροποποίηση του άρθρου 69 του βασικού νόμου","Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου","Εισήγηση τροποποίησης: «(3)(α) Ο Ανάδοχος […] έχει υποχρέωση να τοποθετεί στα υποστατικά των χρηστών συστήματος οποιοδήποτε εξοπλισμό απαιτείται για τη σύνδεση της ηλεκτρικής εγκατάστασης. Στις ΝΕΕΣ εγκαταστάσεις χαμηλής τάσης, ο εξοπλισμός περιλαμβάνει απαραίτητα τον αυτόματο διακόπτη. Αιτιολόγηση: Πρακτικά είναι αδύνατο να αντικατασταθούν όλοι οι ασφαλειοφορείς με αυτόματους διακόπτες. Σε νέες συνδέσεις πάντοτε η ΑΗΚ εγκαθιστά αυτόματους διακόπτες." "40 - Τροποποίηση του άρθρου 69 του βασικού νόμου","Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου","Εισήγηση προσθήκης επιφύλαξης για την ΑΗΚ και το ΗΜΥ: «(1) Ο ανάδοχος, ή ο Ιδιοκτήτης Γραμμής Διασύνδεσης ή ο Ιδιοκτήτης κλειστού συστήματος διανομής, ή η ενεργειακή κοινότητα πολιτών σε περίπτωση κατοχής ή μίσθωσης συστήματος διανομής ή σε περίπτωση απευθείας γραμμής ο κάτοχος άδειας, δεν αναθέτουν εργασία σε πρόσωπα που ενασχολούνται με τον ηλεκτρισμό σε οποιεσδήποτε ηλεκτρικές εγκαταστάσεις ή δίκτυα που ανήκουν σε αυτούς, εκτός αν τα πρόσωπα αυτά κατέχουν σε ισχύ τα απαραίτητα Πιστοποιητικά που εκδίδονται δυνάμει του παρόντος Νόμου και Κανονισμών που εκδίδονται με βάση αυτόν». ΝΟΕΙΤΑΙ ΟΤΙ, ΟΙ ΕΡΓΟΔΟΤΟΥΜΕΝΟΙ ΣΤΗΝ ΑΗΚ ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΙΟ ΠΑΝΩ ΠΡΟΝΟΙΑ ΝΟΟΥΜΕΝΟΥ ΟΤΙ ΚΑΤΕΧΟΥΝ ΣΕ ΙΣΧΥ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟΥΣ ΚΑΝΟΝΕΣ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΚΑΝΟΝΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ. Αιτιολόγηση: Εισηγούμαστε την προσθήκη επιφύλαξης για να διασφαλιστεί η ομαλή συνέχεια των εργασιών της ΑΗΚ προς όφελος όλων των καταναλωτών. Εναλλακτικά θα μπορούσε να δημιουργηθεί ξεχωριστή κατηγορία για εργοδοτούμενους των ιδιοκτητών δικτύων. Ο προβληματισμός της ΑΗΚ είναι ότι οι εργοδοτούμενοι της ΑΗΚ δεν ασχολούνται με εσωτερικές ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις και δεν γνωρίζουν, ούτε οφείλουν να γνωρίζουν Κανονισμούς ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων, διότι η εργασία τους περιορίζεται σε εργασίες στο δίκτυο, εγκατάσταση μετρητών, διόρθωση βλαβών, κατασκευή δικτύου κ.α. Ως εκ τούτου, οι εργαζόμενοι της ΑΗΚ κατέχουν Πιστοποιητικό Ικανότητας ανάλογα με την εργασία για την οποία εκπαιδεύτηκαν και αξιολογήθηκαν βάσει των Κανόνων Διανομής, των Κανόνων Μεταφοράς, των Κανόνων Ασφάλειας και Υγείας και άλλων διαδικασιών της ΑΗΚ, ανάλογα με την περίπτωση."