CommentID,Post,Author,Date,Content 1205,"Προσχέδιο Κανονισμών για το Φόρο Υγειονομικής Ταφής Δημοτικών Αποβλήτων","IOANNA IOANNIDOU","2025-02-24 14:54:17","Α. Εισήγηση της Επιτρόπου Περιβάλλοντος και Ευημερίας των Ζώων είναι πριν την εφαρμογή των προτεινόμενων κανονισμών να υλοποιηθούν τα πιο κάτω μέτρα και προγράμματα: 1. Οργανικά απόβλητα: Εφαρμογή συστήματος για τη χωριστή συλλογή οργανικών αποβλήτων και δημιουργία υποδομών για τη διαχείριση/ αξιοποίησή τους σε παγκύπρια κλίμακα ώστε οι δημότες να έχουν εναλλακτική επιλογή για να μην τα απορρίπτουν με τα σύμμεικτα απόβλητα. 2. Σύμμεικτα δημοτικά απόβλητα: Εφαρμογή του συστήματος ΠΟΠ για τα σύμμεικτα δημοτικά απόβλητα, σε όλους τους Δήμους και η φορολογία υγειονομικής ταφής να ενσωματωθεί στο κόστος της σακούλας σύμμεικτων του ΠΟΠ ώστε οι δημότες να έχουν κίνητρο να προβαίνουν σε χωριστή διαλογή οργανικών και ανακυκλώσιμων περιορίζοντας το ρεύμα των σύμμεικτων από τα οποία ένα πολύ μεγάλο ποσοστό θα καταλήξει στην υγειονομική ταφή. 4. Προγράμματα μείωσης, επαναχρησιμοποίησης και χωριστής συλλογής οικιακών αποβλήτων Να εφαρμοστούν/ επεκταθούν συστήματα πρόληψης, επαναχρησιμοποίησης, χωριστής συλλογής και ανάκτησης των οικιακών αποβλήτων σε όλες τις επαρχίες και να επεκταθεί το δίκτυο πράσινων σημείων σε Δήμους και Κοινότητες. 5. Ενημέρωση του κοινού: Να γίνουν εκστρατείες ενημέρωσης του κοινού για όλα τα πιο πάνω συστήματα. 6. Με τα πιο πάνω μέτρα 1 έως 5 αναμένεται να μειωθούν σημαντικά οι ποσότητες σύμμεικτων που καταφθάνουν στις ΟΕΔΑ Κόσιης και Πεντακώμου, ΧΥΤΥ Πάφου όπως επίσης και οι ποσότητες που καταλήγουν σε υγειονομική ταφή. 7. ΟΕΔΑ Λευκωσίας και Πάφου Με βάση τις νέες μειωμένες ποσότητες δημοτικών σύμμεικτων αποβλήτων να κατασκευαστεί μια ΟΕΔΑ που να εξυπηρετεί την Επαρχία Πάφου και ίσως μια ΟΕΔΑ για την Επαρχία Λευκωσίας βασισμένες σε νέες τεχνολογίες ψηλής απόδοσης και μειωμένης ποσότητας υπολειμμάτων. Με αυτό το τρόπο θα μειωθούν τα έξοδα μεταφοράς των αποβλήτων σε μεγάλες αποστάσεις και θα αποφορτιστεί η ΟΕΔΑ Κόσιης της οποίας η δυναμικότητα έχει ήδη ξεπεραστεί κατά πολύ. 8. Τεχνολογική αναβάθμιση ΟΕΔΑ Κόσιης καιι Πεντακώμου Να αναβαθμιστούν τεχνολογικά οι δύο υφιστάμενες ΟΕΔΑ Κόσιης και Πεντακώμου με στόχο να μειωθεί το ποσοστό των υπολειμμάτων που καταλήγουν σε υγειονομική ταφή στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο. Τα υπολείμματα τα τυγχάνουν ενεργειακής αξιοποίησης και να αποφεύγεται η υγειονομική ταφή τους. 9. Παρακολούθηση Δημοσίων Συμβάσεων ΟΕΔΑ Να παρακολουθείται από τις Αναθέτουσες Αρχές η πιστή τήρηση των όρων των δημόσιων συμβάσεων κατασκευής και λειτουργίας των ΟΕΔΑ με έμφαση στην υψηλή αποδοτικότητα και την μείωση των υπολειμμάτων που καταλήγουν σε υγειονομική ταφή. Να ενεργοποιούνται ρήτρες όταν παραβιάζονται οι συμβατικοί όροι απόδοσης και ποιότητας. 10. Εξώδικη ρύθμιση Να γίνονται αυστηροί έλεγχοι από τις αρμόδιες αρχές για την τιμωρία όσων παρανομούν και να επιβάλλονται εξώδικα πρόστιμα σε όσους απορρίπτουν παράνομα. Β. Στο κείμενο των προτεινόμενων κανονισμών προβληματίζουν τα πιο κάτω σημεία: Στον Κανονισμό 9(2) απαιτείται από τον διαχειριστή του χώρου υγειονομικής ταφής να καταγράφει σε καθημερινή βάση τις ποσότητες των δημοτικών αποβλήτων που εισέρχονται ανά κάτοχο αποβλήτων το οποίο ακολουθείται και σήμερα χωρίς καμία πρακτική δυσκολία. Στον ίδιο Κανονισμό απαιτείται ο διαχειριστής να καταγράφει τις τελικές ποσότητες αποβλήτων που διατίθενται στο χώρο υγειονομικής ταφής κατά βάρος το οποίο θα είναι πρακτικά εφικτό αν υπάρχει σημείο ζύγισης των φορτηγών κατά την είσοδο στο χώρο υγειονομικής ταφής. Ωστόσο στο λεκτικό του Κανονισμού 9(2) δεν απαιτείται ο προσδιορισμός των ποσοτήτων που εισέρχονται στο χώρο υγειονομικής ταφής για κάθε κάτοχο αποβλήτων ξεχωριστά. Στο κείμενο του Κανονισμού 10 αναφέρεται, ανάμεσα σε άλλα, ότι ο διαχειριστής οφείλει να καταγράφει σε χρονολογικό μητρώο τις ποσότητες που διατέθηκαν στο χώρο υγειονομικής ταφής και το φόρο υγειονομικής ταφής σύμφωνα με τον Πίνακα του Παραρτήματος. Στην πρώτη στήλη του Πίνακα του Παραρτήματος των Κανονισμών ο Διαχειριστής θα αναγράφει το όνομα του παραγωγού των αποβλήτων, στην δεύτερη θα αναγράφει την ποσότητα που παρέδωσε στην είσοδο του ΟΕΔΑ και στην τρίτη στήλη θα αναγράφει την ποσότητα των αποβλήτων που διατέθηκε προς υγειονομική ταφή με βάση την οποία θα υπολογίζει στην τέταρτη στήλη το φόρο που θα πληρώσει εν λόγω κάτοχος των αποβλήτων. Γνωρίζοντας ότι στην πύλη των ΟΕΔΑ καταφθάνουν δημοτικά απόβλητα από πολλούς κατόχους αποβλήτων, δεν καθορίζεται στους προτεινόμενους κανονισμούς η μεθοδολογία που θα χρησιμοποιεί ο Διαχειριστής για τον προσδιορισμό των ποσοτήτων δημοτικών αποβλήτων που καταλήγουν στο χώρο υγειονομικής ταφής από κάθε κάτοχο αποβλήτων ξεχωριστά." 1204,"Προσχέδιο Κανονισμών για το Φόρο Υγειονομικής Ταφής Δημοτικών Αποβλήτων","Δήμος Λευκωσίας","2025-02-24 14:30:09","Η επιβολή του φόρου υγειονομικής ταφής πρέπει να πραγματοποιηθεί αφού πρώτα δημιουργηθούν οι απαραίτητες υποδομές και τεχνικές λύσεις, δίνοντας στις αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης δυνατότητες για την αναγκαία εκτροπή και επεξεργασία των διαφόρων αποβλήτων. Σε αντίθετη περίπτωση, χωρίς τις κατάλληλες υποδομές οι αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης, θα έρθουν αντιμέτωπες με αυξημένο κόστος διαχείρισης σκυβάλων με αποτέλεσμα το κόστος αυτό να μετακυλιστεί στους δημότες και ο φόρος να λειτουργήσει τιμωρητικά αντί να οδηγήσει σε πραγματική αλλαγή συμπεριφοράς." 1191,"Προσχέδιο Κανονισμών για το Φόρο Υγειονομικής Ταφής Δημοτικών Αποβλήτων",Larnaka_Municipality,"2025-02-21 12:29:37","1. H επιβολή του συγκεκριμένου φόρου δεν θα πρέπει να ξεκινήσει μέσα στο 2025 γιατί θα αυξήσει σημαντικά τα έξοδα των ΑΤΑ χωρίς να υπάρχει επαρκής χρόνος προσαρμογής για τη μείωση των δημοτικών αποβλήτων τους. Ειδικά για τον Δήμο Λάρνακας, ο οποίος ήδη επέβαλε το 2024 αύξηση 14% στο τέλος σκυβάλων, οποιαδήποτε επιπλέον αύξηση θα επιβαρύνει το Δήμο χωρίς τη δυνατότητα μετακύλισης του επιπλέον κόστους στους δημότες. 2. Η επιβολή του φόρου έρχεται ταυτόχρονα με την εφαρμογή του ΠΟΠ και τη χωριστή συλλογή των οργανικών αποβλήτων, προγράμματα που αυξάνουν επίσης σημαντικά τα έξοδα των ΑΤΑ. Προτείνεται να προηγηθεί η εφαρμογή του ΠΟΠ και η χωριστή συλλογή των οργανικών αποβλήτων, καθώς αναμένεται να συμβάλλουν σημαντικά στη μείωση των δημοτικών αποβλήτων που θα καταλήγουν σε χώρους υγειονομικής ταφής και να εφαρμοστεί η νομοθεσία και η επιβολή του φόρου σε μεταγενέστερο στάδιο. 3. Με ποια κριτήρια έχει υπολογιστεί η αρχική τιμή των 35 ευρώ ανά τόνο; Δεδομένων των ιδιαιτεροτήτων και αντικειμενικών δυσκολιών που αντιμετωπίζει η Κύπρος στη διαχείριση αποβλήτων γιατί η αρχική τιμή να ξεκινά από τόσο υψηλά; 4. Ο φόρος θα επιβάλλεται στις ποσότητες που θάβονται από την ΟΕΔΑ. Α) Με ποιά μεθοδολογία θα υπολογίζονται με ακρίβεια οι ποσότητες ανα κάτοχο αποβλήτων, δεδομένου ότι τα απόβλητα των διαφόρων κατόχων αποβλήτων αναμειγνύονται κατά την είσοδό τους στην ΟΕΔΑ; Β) Η ΟΕΔΑ δέχεται διάφορες κατηγορίες αποβλήτων από τις οποίες προκύπτουν διαφορετικές ποσότητες υπολείμματος που καταλήγουν σε ταφή. Θα πρέπει και αυτή η παράμετρος να ληφθεί υπόψη στη μεθοδολογία που θα εφαρμοστεί. 5. Το περιθώριο πληρωμής του φόρου όπως προβλέπεται στο Προσχέδιο είναι ένας μήνας. Δεδομένων των υφιστάμενων διαδικασιών των ΑΤΑ είναι εξαιρετικά δύσκολο να υπάρχει συμμόρφωση σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Προτείνεται η προθεσμία αποπληρωμής να γίνει τουλάχιστον τρεις μήνες λόγω των συγκεκριμένων διαδικασιών." 1188,"Προσχέδιο Κανονισμών για το Φόρο Υγειονομικής Ταφής Δημοτικών Αποβλήτων",natalia,"2025-02-17 14:06:32",test 1193,"03 - Σκοπός","Δήμος Λευκωσίας","2025-02-24 14:21:17","Η εφαρμογή του συστήματος «Πληρώνω όσο Πετώ» ΠΟΠ, θα πρέπει να προηγηθεί της επιβολής του φόρου της υγειονομικής ταφής. Αντίθετα, η άμεση εφαρμογή των Κανονισμών υποκινεί τις αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης να εφαρμόσουν το ΠΟΠ με βιαστικό τρόπο και χωρίς τις αναγκαίες εμπεριστατωμένες μελέτες." 1195,"05 - Φόρος υγειονομικής ταφής.","Δήμος Λευκωσίας","2025-02-24 14:22:55","Άρθρο 5 (2) Στην παρούσα φάση οι υποδομές της ΟΕΔΑ Κόσιης αδυνατούν να παραλάβουν και να επεξεργαστούν τις όλο και αυξανόμενες ποσότητες σκυβάλων οικιακού τύπου και εκτρέπονται μεγαλύτερα φορτία/ ποσότητες για ταφή στο «κύτταρο»." 1194,"05 - Φόρος υγειονομικής ταφής.","Δήμος Λευκωσίας","2025-02-24 14:21:59","Στο άρθρο 13 αναφέρεται ότι ο Κανονισμός τίθεται σε εφαρμογή με τη δημοσίευση του. Αυτό σημαίνει ότι ο Διαχειριστής μπορεί να επιβάλει φόρο υγειονομικής ταφής άμεσα με τη δημοσίευση. Η έναρξη ισχύος των Κανονισμών θα πρέπει γίνει όταν θα δοθούν εναλλακτικές λύσεις για τα οργανικά απόβλητα που να ελαφρύνουν το οικονομικό κόστος για τις ΑΤΑ." 1197,"06 - Συντελεστής φόρου υγειονομικής ταφής.","Δήμος Λευκωσίας","2025-02-24 14:23:48","O νέος περί Δήμων Νόμος επιβάλλει συγκεκριμένο τρόπο φορολόγησης των νοικοκυριών/ υποστατικών δίνοντας ένα ανώτατο όριο επιβολής φορολογίας και η πιθανή ετήσια αύξηση να είναι μέχρι 14%. Δεν είναι θεμιτό να εφαρμόζεται στο τέλος υγειονομικής ταφής ετήσια αύξηση επιβολής φορολογίας πέραν του 14% ανά τόνο και να υπάρχει δυνατότητα μέχρι τελικής αύξησης 100% ανά τόνο. Aναφέρει €5 αύξηση ανά έτος, που είναι περίπου 14% του €35." 1196,"06 - Συντελεστής φόρου υγειονομικής ταφής.","Δήμος Λευκωσίας","2025-02-24 14:23:21","Διαφωνούμε με την επιβολή οποιουδήποτε τέλους προτού υλοποιηθούν οι αναγκαίοι σχεδιασμοί σε υποδομές, ώστε να επιτρέπουν στις αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης την αναγκαία εκτροπή και επεξεργασία των διαφόρων αποβλήτων. Η ημερομηνία έναρξης ισχύος των κανονισμών πρέπει να αλλάξει. Εφόσον δεν υπάρχει οποιαδήποτε Κρατική Μονάδα/ υποδομή για παραλαβή/ επεξεργασία/ διαχείριση των αποβλήτων του οργανικού κλάσματος, δεν είναι θεμιτό να μετακυλίζεται το πλήρες κόστος ταφής προς τις ΑΤΑ και κατ’ επέκταση προς τους δημότες χωρίς να υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές και η μόνη επιλογή για τη διαχείριση του οργανικού κλάσματος στην παρούσα φάση αλλά και στο άμεσο μέλλον να είναι ο ιδιωτικός τομέας. Επιπλέον δεν υπάρχει επαρκής ανταγωνισμός στην αγορά για την παραλαβή των οργανικών αποβλήτων και οι ΑΤΑ βρίσκονται αντιμέτωπες με ασύμφορες χρεώσεις λόγω έλλειψης επαρκών εναλλακτικών λύσεων. Θα πρέπει να συμπεριληφθεί υποσημείωση στο άρθρο αυτό ότι, ""...νοείται ότι η εφαρμογή της επιβολής του φόρου υγειονομικής ταφής θα αρχίσει όταν θα υπάρχει διαθέσιμη Κρατική Μονάδα/υποδομή για παραλαβή/ επεξεργασία/ διαχείριση των αποβλήτων του οργανικού κλάσματος""." 1198,"08 - Υποχρέωση καταβολής του τέλους από τον κάτοχο αποβλήτων.","Δήμος Λευκωσίας","2025-02-24 14:24:06","Οι 30 ημέρες που έχουν καθοριστεί για την καταβολή του φόρου να γίνουν 60." 1199,"09 - Υποχρέωση καταβολής του τέλους υγειονομικής ταφής από τον διαχειριστή.","Δήμος Λευκωσίας","2025-02-24 14:24:25","Διαφωνούμε με την καταβολή του φόρου για σκοπούς λειτουργίας του Ενιαίου Φορέα Πρόληψης και Διαχείρισης Αποβλήτων, για το οποίο ήδη τοποθετηθήκαμε αρνητικά. Τα έσοδα του ταμείου θα πρέπει να αξιοποιούνται για επενδύσεις σε εξοπλισμό που θα χειρίζονται οι Αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης." 1200,"10 - Μητρώο Τέλους Υγειονομικής Ταφής.","Δήμος Λευκωσίας","2025-02-24 14:24:47","Να καθοριστούν οι διαδικασίες τήρησης του σχετικού μητρώου." 1201,"11 - Αδικήματα και ποινές.","Δήμος Λευκωσίας","2025-02-24 14:25:06","Το ύψος του προστίμου για τις ΑΤΑ για πράξεις είτε υπαλλήλων είτε υπεργολάβων θεωρείται υπερβολικό. Θα πρέπει οι ΑΤΑ να καθορίσουν πολύ αυστηρές διαδικασίες επίβλεψης/εποπτείας των υπαλλήλων και υπεργολάβων για να αποφεύχθει το πρόστιμο." 1202,"12 - Διοικητικές κυρώσεις.","Δήμος Λευκωσίας","2025-02-24 14:25:22","Στην προτελευταία γραμμή θα πρέπει να προστεθεί το σύμβολο του Ευρώ εντός της παρένθεσης." 1203,"13 - Έναρξη ισχύος.","Δήμος Λευκωσίας","2025-02-24 14:26:16","Η έναρξη ισχύος των Κανονισμών θα πρέπει να γίνει όταν θα δοθούν εναλλακτικές λύσεις για τα οργανικά απόβλητα που να ελαφρύνουν το οικονομικό κόστος για τις ΑΤΑ."