CommentID,Post,Author,Date,Content 934,"ΤΕΛΙΚΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΕΝΟΠΟΙΗΜΕΝΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟY ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΚΛΙΜΑ 2021-2030 (2024)","EVROULLA ALEXANDROU","2024-12-13 14:03:59","ΣΧΟΛΙΑ ΙΔΙΟΚΤΗΤΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΑΗΚ Για την επίτευξη του στόχου Διείσδυσης ΑΠΕ στο Δίκτυο της ΑΗΚ, σύμφωνα με το ΕΣΕΚ 2021-2030 (2024) θα πρέπει να καταστεί εφικτή και αποτελεσματική η Υλοποίηση των Βασικών Έργων Υποδομής που περιλαμβάνονται στο εγκεκριμένο από τη ΡΑΕΚ ΔΠΑΣΜ 2024-2033. Για την ολοκλήρωση των Έργων αυτών, στα χρονικά πλαίσια όπως καθορίζονται στο ΔΠΑΣΜ, θα χρειαστεί να γίνουν και οι πιο κάτω ενέργειες:  Επίσπευση Αδειοδοτήσεων Έργων Ανάπτυξης Συστήματος Μεταφοράς.  Καθορισμός Περιοχών για Ανάπτυξη Υποδομών: Χωροθέτηση περιοχών που είναι κατάλληλες για ανάπτυξη νέων Υποσταθμών και Εναέριων Γραμμών Μεταφοράς, για Σύνδεση των ΑΠΕ και Συστημάτων Αποθήκευσης με Μπαταρίες.  Εγκατάσταση Συστημάτων Αποθήκευσης με Μπαταρίες που να ικανοποιούν την Εγκατεστημένη Ισχύ των ΑΠΕ." 935,"1.1. Συνοπτική παρουσίαση",LE,"2024-12-13 15:53:05","Γενικό σχόλιο Αν και το ΕΣΕΚ περιλαμβάνει αρκετά φιλόδοξα μέτρα θα χρειαστούν πολύ πιο δραστικές αλλαγές για αν επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα το 2050. Για να επιτευχθεί πραγματικά αυτός ο στόχος πέρα από την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών θα πρέπει πρώτα να εξεταστούν οι κύριοι παράγοντες οι οποίοι είναι υπαίτιοι για την κλιματική κατάσταση της χώρας Η κύρια αιτία των κλιματικών προβλημάτων της Κύπρου είναι ο ανεπαρκής πολεοδομικός και χωροταξικός σχεδιασμός ο οποίος δημιουργεί πολλαπλά οικονομικά περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα. Η διασπορά του πληθυσμού και η άναρχη ανάπτυξη είναι η κύρια αιτία της μη ύπαρξης βιώσιμων δημόσιων μεταφορών σε μια χώρα που με βάση τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά τα οποία έχει και το μέγεθος του πληθυσμού δεν θα έρεπε να αντιμετωπίζει αυτά τα πρόβλημα. Οι μεγάλες εκτάσεις των οικιστικών περιοχών και η χαμηλή πυκνότητα πληθυσμού καθιστούν πολύ δαπανηρή την δημιουργία υποδομών αφού με βάση τις ήδη εγκεκριμένες πολεοδομικές ζώνες θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν πολλαπλάσιο πληθυσμό από αυτόν που πραγματικά έχουν. Ως αποτέλεσμα η ποιότητα ζωής είναι υποβαθμισμένη λόγω της κακής αξιοποίησης της γης. Αν και οι κυπριακές πόλεις έχουν μεγάλη έκταση στερούνται μέσων μαζικής μεταφοράς, πάρκων και χώρων πρασίνου, δημόσιων χώρων όπως πλατείες, χώρων αθλητισμού, πεζόδρομων και ποδηλατοδρόμων. Επίσης η εξάρτηση από το ιδιωτικό αυτοκίνητο δημιουργεί προβλήματα κοινωνικού αποκλεισμού σε μεγάλες ομάδες του πληθυσμού και αυξάνει την ενεργειακή φτώχια. Επίσης η ύπαρξη πολλών διάσπαρτων οικισμών έχει αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και καταστρέφει πολύτιμη γεωργική και δασική γη. Κάποιοι τρόποι αλλαγής της πιο πάνω κατάστασης είναι - Μείωση οικιστικών ζωνών και αύξηση ύψους κτηρίων ώστε να αυξηθεί η πυκνότητα πληθυσμού και ο διαθέσιμος δημόσιος χώρος. Στόχος πρέπει να είναι η συγκέντρωση του πληθυσμού σε λίγους οικολογικά σχεδιασμένους οικισμούς - Φορολόγηση αχρησιμοποίητου συντελεστή δόμησης - Υποχρεωτική ανάπτυξη οικιστικής γης μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα - Κλιματικός φόρος ανάλογα με τις κλιματικές επιπτώσεις της χρήσης γης - Απαγόρευση δραστηριοτήτων κοντά σε κλιματικά σημαντικές περιοχές όπως τα δάση και προστασία γεωργικής γης - Κατάργηση πολιτικών που ενθαρρύνουν τη διασπορά του πληθυσμού Ακόμα ένας σημαντικός παράγοντας είναι το μέγεθος του πληθυσμού της χώρας. Στον πληθυσμό θα πρέπει να συνυπολογίζονται εκτός από τους ντόπιους, οι αλλοδαποί μόνιμοι κάτοικοι, οι προσωρινοί ξένοι εργαζόμενοι φοιτητές κλπ. και οι τουρίστες. Συνεπώς η κλιματική αλλαγή συνδέεται με τη δημογραφική, τουριστική, οικονομική και μεταναστευτική πολιτική. Θα πρέπει να γίνει μια εις βάθος μελέτη για το αντίκτυπο της κάθε μιας από αυτές της ομάδες στους κλιματικούς στόχους και να χαραχθούν σχετικές πολιτικές με βάση τη φέρουσας ικανότητα της χώρας σε πληθυσμό. Το σημαντικότερο όμως με βάση τα πιο πάνω είναι να προσαρμοστεί το σημερινό μοντέλο οικονομίας στη βιωσιμότητα και να μη στοχεύει μόνο στην αύξηση του ΑΕΠ. Αυτή η αλλαγή προϋποθέτει θυσίες από τους πολίτες και δραστική διαφοροποίηση του μοντέλου ανάπτυξης γι’ αυτό και θα πρέπει να υπάρχει ισχυρή πολιτική βούληση για την εφαρμογή του." 932,"1.1. Συνοπτική παρουσίαση",Paramount_TPS,"2024-12-13 12:50:33","Στην σελίδα 8 του Εθνικού Σχεδίου, στην Παράγραφο 1.1.ii, η οποία αφορά την Στρατηγική σχετικά με τις πέντε διαστάσεις της Ενεργειακής Ένωσης, αναφέρονται τα πιο κάτω:  ""Όσον αφορά την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, αναμένεται ότι εντός της διετίας 2024-2026, θα τεθούν σε λειτουργία βασικά έργα ηλεκτροπαραγωγής, όπως η 6η Μονάδα της ΑΗΚ στον ηλεκτροπαραγωγό σταθμό του Βασιλικού, δυναμικότητας 160MW, αλλά και ο νέος ιδιωτικός ηλεκτροπαραγωγός σταθμός στο Μαρί, συνολικής δυναμικότητας 260MW, τα οποία θα διαθέτουν την ενέργεια που θα παράγουν με βάση τους ισχύοντες Κανόνες Αγοράς Ηλεκτρισμού, συντείνοντας έτσι, σε συνδυασμό με τα έργα ΑΠΕ, στην ανάπτυξη του ανταγωνισμού στον τομέα αυτό."" Η εταιρεία μας έχει ήδη αδειοδοτηθεί πλήρως για την κατασκευή ηλεκτροπαραγωγού σταθμού συνολικής δυναμικότητας 105MW, με την εγκατάσταση 6 Μηχανών Εσωτερικής Καύσης (ΜΕΚ). Το έργο μας βρίσκεται στην περιοχή του Ενεργειακού Κέντρου της περιοχής Βασιλικού, είναι επίσημα ενταγμένο στο Χωροταξικό Σχέδιο ανάπτυξης της περιοχής Βασιλικού (βλέπε κεφάλαιο 6.2.11 του Χωροταξικού Σχεδίου), βρίσκεται εντός της ακτίνας των πέντε (5) χιλιομέτρων ανάπτυξης του εσωτερικού δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου της ΔΕΦΑ/ΕΤΥΦΑ (βλέπε σελίδες 107 και 130 του Εθνικού Σχεδίου) και διαθέτει Άδεια Κατασκευής ΡΑΕΚ, Πολεοδομική και Οικοδομική Άδεια σε ισχύ. Το έργο βάσει του σχεδιασμού μας αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία εντός του 2027. Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω, παρακαλώ όπως συμπεριλάβετε το έργο μας στην παρούσα επικαιροποίηση του Εθνικού Σχεδίου." 929,"2.1. Διάσταση απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές",OrestisKarghotis,"2024-12-12 17:08:14","Θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι οι πολιτικές και τα μέτρα που περιλαμβάνονται στο ΕΣΕΚ θα λαμβάνουν υπόψη και θα διασφαλίζουν την επίτευξη των στόχων της ΕΕ μέχρι το 2040 και το 2050." 924,"2.1. Διάσταση απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές",OrestisKarghotis,"2024-12-12 17:00:07","Θα πρέπει να συμπεριληφθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα όσον αφορά την εκπόνηση μελέτης για τη συμβατότητα των επενδύσεων σε ορυκτά αέρια με τους μακροπρόθεσμους στόχους κλιματικής ουδετερότητας και την εξέταση της στρατηγικής για τη σταδιακή κατάργηση της χρήσης ορυκτού αερίου και των υποδομών του." 916,"2.1. Διάσταση απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές",OrestisKarghotis,"2024-12-12 16:53:52","Ο συνολικός στόχος στο τελικό προσχέδιο φτάνει μόνο το 26% μείωσης εκπομπών αντί για 32% που προβλέπεται από τον κανονισμό ESR. Εισήγηση μας είναι να αυξηθεί ο στόχος στο 32% με την συμπερίληψη επιπλέον μέτρων, κυρίως στο τομέα των μεταφορών και των κτιρίων." 928,"3.1. Διάσταση απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές",OrestisKarghotis,"2024-12-12 17:07:33","Θα πρέπει να διαμορφωθεί και να εφαρμοστεί ένας Εθνικός Κλιματικός Νόμος για να διασφαλιστεί η ολοκληρωμένη, μακροπρόθεσμη και αποτελεσματική εφαρμογή σε εθνικό επίπεδο των εθνικών στόχων, πολιτικών και μέτρων, αλλά και να διασφαλιστούν τα θεμελιώδη (ουσιαστικά και διαδικαστικά) περιβαλλοντικά δικαιώματα του κοινού, όπως η πρόσβαση του κοινού σε πληροφορίες, η συμμετοχή του κοινού στη λήψη αποφάσεων και η πρόσβαση του ενδιαφερόμενου κοινού στη δικαιοσύνη για ενεργειακά και κλιματικά θέματα. Παράλληλα, στον Εθνικό Κλιματικό Νόμο μπορούν να περιληφθούν σχετικές πρόνοιες για εφαρμογή προϋπολογισμών άνθρακα." 927,"3.1. Διάσταση απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές",OrestisKarghotis,"2024-12-12 17:06:58","Θα πρέπει να συσταθεί επιτροπή παρακολούθησης υλοποίησης των πολιτικών και μέτρων, στον οποίο να συμμετέχουν όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, περιλαμβανομένων των οργανώσεων της κοινωνίας πολιτών, για καλύτερη και έγκαιρη εφαρμογή του ΕΣΕΚ." 925,"3.1. Διάσταση απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές",OrestisKarghotis,"2024-12-12 17:05:45","Θα πρέπει να αναπτυχθεί ένας μηχανισμός παρακολούθησης της υλοποίησης πολιτικών και μέτρων με ξεκάθαρους και μετρήσιμους δείκτες." 921,"3.1. Διάσταση απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές",OrestisKarghotis,"2024-12-12 16:58:18","Θα πρέπει να τεθούν συγκεκριμένα, άμεσα και επαρκή μέτρα προώθησης και ενίσχυσης των ενεργειακών κοινοτήτων." 920,"3.1. Διάσταση απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές",OrestisKarghotis,"2024-12-12 16:57:56","Μέρος του κρατικού προϋπολογισμού θα πρέπει να διανέμεται, υπό μορφή επιχορηγήσεων, για εγκατάσταση συστημάτων αποθήκευσης (μπαταριών) σε σπίτια." 919,"3.1. Διάσταση απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές",OrestisKarghotis,"2024-12-12 16:57:37","Στον τομέα της αποθήκευσης, θα πρέπει να αυξηθεί ο τελικός στόχος (160MW) για να γίνει δυνατή η μεγαλύτερη διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και πιο άμεση η απεξάρτηση του ενεργειακού ισοζυγίου από τα ορυκτά καύσιμα." 926,"3.2. Διάσταση ενεργειακής απόδοσης",OrestisKarghotis,"2024-12-12 17:06:07","Θα πρέπει να αναπτυχθεί ένας μηχανισμός παρακολούθησης της υλοποίησης πολιτικών και μέτρων με ξεκάθαρους και μετρήσιμους δείκτες." 922,"3.2. Διάσταση ενεργειακής απόδοσης",OrestisKarghotis,"2024-12-12 16:58:54","Θα πρέπει να αυξηθούν οι κρατικές δαπάνες για ανακαινίσεις κτιρίων, σε συνδυασμό με την δημιουργία εκπαιδευτικών προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας / ενεργειακής απόδοσης, με στόχο την αύξηση του σχετικά καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού στον κατασκευαστικό τομέα." 918,"3.2. Διάσταση ενεργειακής απόδοσης",OrestisKarghotis,"2024-12-12 16:55:02","Στόχος του ΕΣΕΚ θα πρέπει να είναι η υλοποίηση των ΣΒΑΚ σε τέτοιο βαθμό που με την ένταξη των μεταφορών στο σύστημα εμπορίας εκπομπών το 2027, οι πολίτες να έχουν την δυνατότητα να χρησιμοποιούν εναλλακτικά μέσα μεταφοράς και να μην επιβαρύνονται με επιπλέον φορολογίες." 917,"3.2. Διάσταση ενεργειακής απόδοσης",OrestisKarghotis,"2024-12-12 16:54:37","θα πρέπει να αυξηθεί ο στόχος στη κατανομή μετακινήσεων των δημόσιων μεταφορών / πεζών / ποδηλασίας πέραν του 25%, όπως ήταν ο στόχος του προηγούμενου ΕΣΕΚ. Καταλυτικό ρόλο πρέπει να παίξουν τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), η υλοποίηση των οποίων θα πρέπει να γίνει υποχρεωτική στα μεγάλα αστικά κέντρα της Κύπρου και βάση αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων που να ελέγχονται κάθε χρόνο." 923,"3.3. Διάσταση ενεργειακής ασφάλειας",OrestisKarghotis,"2024-12-12 16:59:39","Θα πρέπει να συμπεριληφθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα όσον αφορά την εκπόνηση μελέτης για τη συμβατότητα των επενδύσεων σε ορυκτά αέρια με τους μακροπρόθεσμους στόχους κλιματικής ουδετερότητας και την εξέταση της στρατηγικής για τη σταδιακή κατάργηση της χρήσης ορυκτού αερίου και των υποδομών του." 933,"5.1. Επιπτώσεις των προγραμματισμένων πολιτικών και μέτρων",Paramount_TPS,"2024-12-13 12:55:43","Παρακαλούμε όπως στους Πίνακες 5.1 (Παράγραφος 5.1.1.1, σελίδα 142) και 5.11 (Παράγραφος 5.1.2.1, σελίδα 148) προσθέσετε και την δυναμικότητα του έργου μας (105MW) στις Νέες Μηχανές Εσωτερικής Καύσης (ΜΕΚ). Όπως αναφέραμε ήδη, βάσει του σχεδιασμού μας το έργο αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το 2027."