CommentID,Post,Author,Date,Content 387,"Ο περί της Δημόσιας Διαβούλευσης Νόμος του 2024","Michaela Markou","2024-06-14 10:23:58","Παρακαλώ όπως δείτε τα σχόλια μας πιο κάτω: 1. Να τεθούν χρονοδιαγράμματα για να απαντούν με αιτιολογημένη απόφαση οι λειτουργοί του καθ’ ύλην αρμόδιου υπουργείου, στα σχόλια που υποβάλλονται επί των νομοσχεδίων από τους εμπλεκόμενους φορείς, σε περίπτωση που αυτά απορριφθούν εν όλο ή εν μέρη.Επίσης κατά τη δημόσια διαβούλευση, όταν καταχωρούνται ηλεκτρονικά ερωτήσεις/σχόλια, να βρεθεί τρόπος αρμόδιοι λειτουγοί να απαντούν και να είναι δημοσιοποιημένες οι απαντήσεις και τα σχόλια/ερωτήσεις για να μην υποβάλλονται και από άλλους πολίτες ή ενδιαφερόμενους. 2. Να δίνεται εναλλακτική επιλογή σε άτομα που δεν χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά μέσα ή με αναπηρία να συμμετέχουν στη δημόσια διαβούλευση με άλλους τρόπους, εκτός απο την ηλεκτρονική συμμετοχή. 3. Να περιληφθεί στο Νόμο ότι και η έκδοση κανονισμών θα υπόκεινται σε διαβούλευση." 379,00-Προοίμιο,"ELENI KARAOLI","2024-06-11 12:01:30","Γενικό Σχόλιο το κείμενο του νόμου είναι βασικό όπως αντιμετώπιση την ανάγκη διεξαγωγής τόσο διαβούλευσης μέσω της χρήσης της τεχνολογίας (πλατφόρμα η-διαβούλευση) όσο όμως και τη διεξαγωγή δημόσιας διαβούλευσης χωρίς τη χρήση τεχνολογίας, με το παραδοσιακό τρόπο, με επιστολές, με ανακοινώσεις στον τύπο και στα ΜΜΕ και με δια ζώσεις, φυσική παρουσία δημόσια διαβούλευση. Υπάρχουν συμπολίτες μας οι οποίοι δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο και ή δεν γνωρίζουν να χρησιμοποιούν ηλεκτρονικούς υπολογιστές. δεν μπορούμε να αφήσουμε κανένα πίσω. αν θέλουμε συμμετοχηκότητα και δημοκρατία και διάλογο τότε πρέπει να βρούμε τους τρόπους να πάμε και σε αυτούς τους συμπολίτες μας. Η Κύπρος δεν είναι μόνο όσοι ζούμε στα μεγάλα αστικά κέντρα. οφείλουμε να πάμε και στην ύπαιθρο." 373,"06. Διεξαγωγή δημόσιας διαβούλευσης","ELENI KARAOLI","2024-06-11 11:23:38","Εισήγηση όπως προστεθεί η φράση ""ή τροποποίηση υφιστάμενων πολιτικών, νέας νομοθεσίας και ή τροποποίηση υφιστάμενης νομοθεσίας"" ως εξής ""Η διεξαγωγή δημόσιας διαβούλευσης απαιτείται κατά την ανάπτυξη και σύνταξη (α) νέων πολιτικών, (β) τροποποίησης υφιστάμενων πολιτικών, (γ) νέας νομοθεσίας, (δ) τροποποίησης υφιστάμενης νομοθεσίας, όπου οι αρμόδιες αρχές θα πρέπει να συγκεντρώσουν τις απόψεις και εισηγήσεις των επηρεαζόμενων μερών και εμπλεκόμενων φορέων, που θα συμβάλουν στη χάραξη της υπό διαβούλευση νέας πολιτικής." 394,"07 - Εξαιρέσεις από τη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης","Ifigenia Katchie","2024-06-16 18:19:38","Εισηγούμαστε όπως αφαιρεθούν οι εξαιρέσεις που σχετίζονται α) με τον ετήσιο προϋπολογισμό και β) τον ποινικό κώδικα . Η προώθηση της ενσωμάτωσης της διάστασης του φύλου στον καταρτισμό του ετήσιου προϋπολογισμού, γνωστό ως ""gender budgeting"", αποτελεί μια από τις σημαντικότερες ενέργειες και κινητοποιήσεις ατόμων και οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών που δραστηριοποιούνται σε θέματα έμφυλης ισότητας τα τελευταία 2 χρόνια. Επομένως, είναι σημαντικό όπως να μήν εξαιρεθεί από τη δημόσια διαβούλευση, καθώς υπάρχουν πολλά σημεία στα οποία η κοινωνία των πολιτών μπορεί να εισηγηθεί αλλαγές ή/και βελτιώσεις ή/και προσθήκες. Όσον αφορά τον ποινικό κώδικα, υπάρχουν πολλά αδικήματα/κακουργήματα έμφυλης βίας, συμπεριλαμβανομένων και αδικημάτων σεξουαλικής βίας κατά ενηλίκων θυμάτων κυρίως, τα οποία δεν καλύπτονται με ικανοποιητικό τρόπο από τη σχετική νομοσθεσία, ή δεν υπάρχει άλλη νομοθεσία που να τα καλύπτει. Επομένως είναι σημαντικό όπως άτομα και οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών με επιστημονική εξειδίκευση και εμπειρογνωμοσύνη να έχουν την ευκαιρία σε δημόσια διαβούλευση να εισηγηθούν αλλαγές ή/και βελτιώσεις. - Ιφιγένεια Κάτσιη εκ μέρους του Οργανισμού Κοινωνικής Πολιτικής και Δράσης - Social Policy and Action Organization" 374,"07 - Εξαιρέσεις από τη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης","ELENI KARAOLI","2024-06-11 11:27:33","Υπάρχει ουσιαστικό πρόβλημα στις πιο πάνω εξαιρέσεις. Δεν μπορεί να μην τυγχάνει δημόσιας διαβούλευσης ο προϋπολογισμός. Συζητάμε για έμφυτο προυλοπογισμό. πως θα μπορούν οι πολίτες και πολίττισσες και οι ΜΚΟ για θέματα ισότητας να σχολιάσουν? Υπάρχει αναφορά στον ποινικό κώδικα (εδάφιο γ) αλλά πριν κάποια χρόνια έγινε ουσιαστική τροποποίηση αυτού εξαιτίας δημόσιου διαλόγου. Το ίδιο ισχύει για θέματα φόρων κατανάλωσης. οι βασικές αρχές στις οποίες θα στηρίζονται οι αποφάσεις για επιβολή φόρων δέον όπως τίθενται σε δημόσια διαβούλευση." 395,"08 - Στάδια δημόσιας διαβούλευσης","Ifigenia Katchie","2024-06-16 18:51:11","Όσον αφορά τη πρακτική διεξαγωγή της διαβούλευσης, εισηγούμαστε όπως προστεθούν συγκεκριμένες διατάξεις στην νομοθεσία, οι οποίες να υποχρεώνουν τα αρμόδια κρατικά τμήματα διοργάνωσης, να υιοθετούν και να εφαρμόζουν συγκεκριμένες διαδικασίες, μέτρα και εργαλεία που να διευκολύνουν την ενημέρωση και πρόσβαση στο διαδικτυακό/εικονικό ή φυσικό περιβάλλον της διεξαγωγής της διαβούλευσης, ατόμων με αναπηρία, βάσει της Στρατηγικής της ΕΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία 2021-2030 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/?uri=COM:2021:101:FIN#PP4Contents). Συμπεριλαμβανομένης και της παρούσας πλατφόρμας διαβούλευσης. Με αυτό τον τρόπο θα υποστηρίζεται έμπρακτα και ουσιαστικά η ενεργή συμμετοχή ατόμων με αναπηρία στις διαβουλεύσεις." 390,"08 - Στάδια δημόσιας διαβούλευσης","Miranda Chrysostomou","2024-06-14 13:27:16","Είναι σημαντικό η διαβούλευση να ξεκινά από το αρχικό στάδιο κατά το οποίο λαμβάνεται η απόφαση για χάραξη πολιτικής προσέγγισης πριν ακόμη ξεκινήσει η διαμόρφωση της έτσι ώστε να εξετάζονται εναλλακτικές επιλογές ρύθμισης σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς και να επιτυγχάνεται ο επιδιωκόμενος στόχος για όλους. Ίσως το ουσιαστικότερο κομμάτι της διαβούλευσης να αποτελεί τον εντοπισμό και την συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς. Τα πέντε στάδια εντοπισμού των εμπλεκόμενων φορέων παρουσιάζονται πολύ επεξηγηματικά στο παράρτημα 2 όμως δεν αναφέρεται η διαδικασία που θα ακολουθηθεί για την επικοινωνία μαζί τους. Εκτός από την ανάρτηση στην πλατφόρμα θα ήταν καλό να δημιουργηθεί ένα ευρύτερο πλαίσιο δημοσιότητας της δημόσιας διαβούλευσης έτσι ώστε να ενημερωθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς οι οποίοι για τον οποιοδήποτε λόγο δεν προσεγγίστηκαν. Π.χ. ανάρτηση σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δελτίο τύπου ή/και ειδοποίηση σε όλους τους χρήστες της πλατφόρμας με email για την δημοσίευση." 388,"08 - Στάδια δημόσιας διαβούλευσης","Michaela Markou","2024-06-14 10:25:24","Στο αρ. 8 (γ) να τονιστεί ότι θα πρέπει να γίνεται σωστή καταγραφή του καταλόγου με ομαδοποίηση των εμπλεκόμενων φορέων, έτσι ώστε να ενημερώνονται όλοι όσοι πρέπει κάθε φορά για διαβούλευση." 375,"08 - Στάδια δημόσιας διαβούλευσης","ELENI KARAOLI","2024-06-11 11:41:12","Συμφωνούμε με τα σχόλια του Γιάννη Λαούπη. Ειδικά για το εδάφιο (γ) υπάρχουν σήμερα στη Δημοκρατία μητρώα στα οποία υπάρχουν τόσο οι μη κυβερνητικοί οργανισμοί (νέα πλατφόρμα του υπουργείου εσωτερικών με τα ονόματα ΟΛΩΝ των Μη κυβερνητικών οργανισμών οι οποίοι είναι γραμμένοι στο Υπουργείο Εσωτερικών) όσο και άλλοι οργανισμοί . Περαιτέρω εισηγούμαστε να δείτε τη διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης του Γραφείου του Επιτρόπου Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων. Ουσιαστική διαβούλευση σημαίνει ότι (α) συζητάς με τους επηρεαζόμενους για την πρόθεση να κάνεις μία πολιτική ή μία νομοθεσία (β) ετοιμάζεται το προσχέδιο πολιτικής ή νομοθεσίας ή τροποποίησης αυτών και τίθεται σε δημόσια διαβούλευση παρέχοντας ικανοποιητικό και αρκετό χρόνο (δ) τα σχόλια, οι παρατηρήσεις ή εισηγήσεις αφού συγκεντρωθούν τυγχάνουν ανάλυσης και σχολιασμού από την αρχή και το κείμενο αυτό με τις παρατηρήσεις και θέσεις της αρχής για το αν δέχεται ή όχι και γιατί δεν δέχεται τις εισηγήσεις και ή πως διαχειρίζεται τις εισηγήσεις δημοσιεύεται για να λάβουν γνώση όλοι όσοι συμμετείχαν στη δημόσια διαβούλευση. ""(α) απόφαση αρμόδιας αρχής για διεξαγωγή δημόσιας διαβούλευσης, μετά από λήψη πολιτικής απόφασης για ανάπτυξη και σύνταξη νέας πολιτικής·"" Ερώτηση Η ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ θα είναι μόνο για τη χάραξη νέας πολιτικής? όχι για νομοθεσίες? κάπου χρειάζεται να γίνει διευκρίνιση ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΕΔΑΦΙΟ ""β) δημοσίευση δημόσιας διαβούλευσης, συνοδευόμενης με όλα τα έγγραφα διαβούλευσης, στην πλατφόρμα για διαβουλεύσεις·"" δεν μπορούμε να αποκλείσουμε από τη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης πολίτες οι οποίοι δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο και ή δεν έχουν γνώσεις ηλεκτρονικού υπολογιστή. ΝΑΙ η χρήση της τεχνολογίας είναι απόλυτα θεμιτή αλλά ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΕΙΝΕΙ ΠΙΣΩ άρα οφείλουμε να βρούμε τους μηχανισμούς εκείνους ώστε ΟΛΟΙ οι πολίτες και ή οι εκπρόσωποι Μη κυβερνητικών Οργανισμών οι οποίοι δυνατό να ενδιαφέρονται να συμμετέχουν σε μία δημόσια διαβούλευση να μπορούν να το κάνουν. ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΑ, δεν νοείται διαβούλευση χωρίς και τη δια ζώσης συζήτηση. αυτό οφείλουμε να είναι η προτεραιότητα. ναι να στέλνουμε τα σχόλια μας διαδικτυακά, σε πλατφόρμα σε ηλεκτρονικό ταχυδρομείο αλλά να υπάρχει και μία ευκαιρία για ένα ουσιαστικό δημόσιο διάλογο." 349,"08 - Στάδια δημόσιας διαβούλευσης","Yiannis Laouris","2024-05-22 09:44:03","Προτείνεται μια μικρή αλλαγή στο λεκτικό: Από: ""(γ) εντοπισμός και καταγραφή όλων των εμπλεκόμενων φορέων αναφορικά με την..."" Σε: ""(γ) εντοπισμός και καταγραφή όλων των εμπλεκόμενων φορέων και επηρεαζομένων μερών, παρόλο που η καταγραφή τους είναι πλούσια και ολοκληρωμένη στο Παράρτημα ΙΙ."" Η επόμενες παρατηρήσεις έχουν ιδιαίτερη σημασία: Στο κείμενο αναγράφεται: ""Οι αρμόδιες αρχές θα πρέπει να συγκεντρώσουν τις απόψεις και εισηγήσεις των επηρεαζόμενων μερών και εμπλεκόμενων φορέων, που θα συμβάλουν στη χάραξη της υπό διαβούλευση νέας πολιτικής."" 1. Η χρήση της λέξης ""συγκεντρώσουν"" υπονοεί ότι οι αρμόδιες αρχές ενδιαφέρονται περισσότερο για την καταγραφή παρά για την πραγματική αξιοποίηση των απόψεων στο πλαίσιο της συμμετοχικής δημοκρατίας και της συλλογικής σοφίας. 2. Η διαβούλευση δεν πρέπει να περιορίζεται στο να ακούμε και να λαμβάνουμε υπόψιν, αλλά να είναι ένας διαλογικός διάλογος, όπου τα εμπλεκόμενα μέρη συναποφασίζουν. 3. Απουσιάζει η αναφορά στη μέθοδο με την οποία θα πραγματοποιούνται οι διαβουλεύσεις. Προσωπικά, έχω συμμετάσχει σε (δημοτικές) διαβουλεύσεις που φαινόταν περισσότερο σαν παρωδία παρά σαν ουσιαστική διαδικασία. Οι διαβουλεύσεις συχνά αποτυγχάνουν επειδή είναι σχεδιασμένες να ""φαίνονται"" δημοκρατικές, χωρίς να είναι ουσιαστικές. Οι σύγχρονες συστημικές μεθοδολογίες, όπως ο Δομημένος Δημοκρατικός Διάλογος (ΔΔΔ), προσφέρουν μοντέλα για ουσιαστική συμμετοχή, συναινέσεις και συμφωνημένα σχέδια δράσης, ενισχύοντας τη δημοκρατία μέσω της ενεργού συμμετοχής αντιθετικών απόψεων και συμφερόντων σε διάλογο." 396,"09 - Χρονοδιάγραμμα","Ifigenia Katchie","2024-06-16 18:57:48","Εισήγηση όπως στο σημείο (1) η χρονική διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης διαρκεί τουλάχιστον έξι (6) εβδομάδες αντί (4) εβδομάδες για να δοθεί αρκετός χρόνος για ενημέρωση και υποβολή εισηγήσεων απο άτομα και φορείς. - Ιφιγένεια Κάτσιη εκ μέρους του Οργανισμού Κοινωνικής Πολιτικής και Δράσης - Social Policy and Action Organization" 376,"09 - Χρονοδιάγραμμα","ELENI KARAOLI","2024-06-11 11:51:36","Η ανακοίνωση μπορεί να είναι και στην πλατφόρμα αλλά και στην ιστοσελίδα της αρμόδιας αρχής. Ο χρόνος για να ανταποκριθεί η αρμόδια αρχή σε 2ο στάδιο είναι πολύ μικρός. αν θέλουμε η αρμόδια αρχή να επεξεργαστεί ουσιαστικά τα σχόλια και τις παρατηρήσεις, εισηγήσεις και να ενσωμάτωση αυτά στα υπό διαβούλευση κείμενα και ή να απαντήσει πως θα χρησιμοποιεί και ή αν δέχεται ή όχι τις εισηγήσεις, αυτό απαιτεί χρόνο. Εισήγηση όπως υπάρχει μία γενική αναφορά σε χρονοδιάγραμμα π.χ από την ημέρα έναρξης του 1ου σταδίου (1ος διάλογος) μέχρι την ολοκλήρωση του εγγράφου και την αποστολή του στη βουλή ή όπου αυτό θα σταλεί να είναι 6 μήνες. το ελάχιστο διάστημα ναι να παραμείνει ως έχει τουλάχιστον 4 εβδομάδας. Επιπρόσθετα, τι γίνεται με τα σχόλια από τη νομική υπηρεσία (ΝΥ)? σε ποιο σημείο θα στέλνεται το κείμενο στη νομική υπηρεσία? πριν τεθεί σε δημόσια διαβούλευση (ΔΔ)? μετά τη δημόσια διαβούλευση? πριν και μετά? αυτό πρέπει να καθοριστεί. αν το κείμενο δεν σταλεί ΠΡΙΝ τη ΔΔ στη ΝΥ, και οι πολίτες εισηγηθούν αλλαγές σε σημείο το οποίο για λόγο δεν μπορεί να ισχύσει? μιλήστε με άλλες υπηρεσίες για το πως το χειρίζονται (Γραφείο Επιτρόπου Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων, ακολουθούν ευρωπαϊκή οδηγία για ΔΔ). ΤΕΛΟΣ, πως θα ενημερώνεται ο πολίτης για το αποτέλεσμα το τελικό κείμενο και που αυτό πηγαίνει? υπουργικό? βουλή? κάπου αλλού? τα άρθρα 6, 8 και 9 να τα δούμε ως ένα και να υπάρχει μία συνέχεια." 392,"10 - Έκδοση Κανονισμών","Miranda Chrysostomou","2024-06-14 13:54:40","Θα ήταν χρήσιμο, αφού στην νομοθεσία δε μας δίνεται η ευκαιρία να έχουμε πρόσβαση στους κανονισμούς, μέρος της διαβούλευσης να ήταν και η έκδοση των κανονισμών. Οι κανονισμοί αποτελούν ένα πολύ σημαντικό μέρος της διαβούλευσης στο οποίο θα μπορούσαμε να συμβάλουμε. Σε σχέση με αυτό, να αναφέρω και τον Οδηγό Διαβούλευσης που εκδόθηκε από την Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης του Υπουργείου Οικονομικών τον Δεκέμβριο του 2023, ο οποίος αναφέρει σε λεπτομέρεια τα κύρια στάδια της διαβούλευσης. Με στόχο την επίτευξη καλύτερων αποτελεσμάτων μέσω των διαβουλεύσεων θα μπορούσαν να ληφθούν υπόψη και οι απόψεις όλων των φορέων σχετικά με τους κανονισμούς." 377,"10 - Έκδοση Κανονισμών","ELENI KARAOLI","2024-06-11 11:52:59","η εμπειρία δείχνει ότι όπου υπάρχει ανάγκη έκδοσης κανονισμών για την εφαρμογή της νομοθεσίας αυτοί είναι καλό να δημιουργούνται παράλληλα. γιατί μετά μπορεί να πάρει χρόνια να γίνουν οι κανονισμοί. επίσης, σε δημόσια διαβούλευση πρέπει να τίθεται και οι εφαρμοστικοί κανονισμοί" 391,"ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι - ΠΡΟΤΥΠΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ","Miranda Chrysostomou","2024-06-14 13:44:26","Η αξιολόγηση θα μπορούσε να αναρτηθεί στην πλατφόρμα για ενημέρωση των εμπλεκόμενων φορέων και γενικότερα όσων έλαβαν μέρος στη διαβούλευση. Θα μπορούσε επίσης μέρος της αξιολόγησης να ήταν και η αιτιολόγηση τυχόν αποκλίσεων που μπορεί να παρατηρηθούν με βάση τους κανονισμούς αλλά και να δίνεται αιτιολόγηση σε κάποια σχόλια των φορέων που έλαβαν μέρος και δεν μπόρεσαν να εφαρμοστούν." 397,"ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙI - ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΝΤΟΠΙΣΜΟΥ ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΩΝ ΦΟΡΕΩΝ","Ifigenia Katchie","2024-06-16 19:05:46","Εισήγηση όπως γίνει αναφορά σε κάποια σημείο της νομοθεσίας, στη στις μεθόδους ή εργαλεία εντοπισμού εμπλεκόμενων φορέων, με τρόπο συμπεριληπτικό και ισότιμο προς όλους, όλες που να χαρακτηρίζεται από διαφάνεια. - Ιφιγένεια Κάτσιη - Εκ μέρους του Οργανισμού Κοινωνικής Πολιτικής και Δράσης - Social Policy and Action Organization" 378,"ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙI - ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΝΤΟΠΙΣΜΟΥ ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΩΝ ΦΟΡΕΩΝ","ELENI KARAOLI","2024-06-11 11:54:34","ως προηγούμενα σχόλια"