CommentID,Post,Author,Date,Content 229,"1.1 Εισαγωγή - Απόφαση Υπουργικού Συμβουλίου για την ετοιμασία Εθνικής Στρατηγικής για τον Αυτισμό και Στρατηγικού Σχεδίου","Παγκύπριος Σύλλογος Εργοθεραπευτών","2024-02-29 22:30:58","ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΠΥΛΩΝΕΣ με τίτλο «Καλές πρακτικές εξωτερικού», όπου γίνεται αναφορά σε διάφορα κράτη, ίσως θα ήταν σημαντικό να προστεθούν οι σύνδεσμοι ή ιστοσελίδες των πηγών που να προβάλλουν τις πρακτικές αυτές." 181,"1.1 Εισαγωγή - Απόφαση Υπουργικού Συμβουλίου για την ετοιμασία Εθνικής Στρατηγικής για τον Αυτισμό και Στρατηγικού Σχεδίου","yioula pitsiali","2024-02-23 17:54:31","1. Η απόφαση για εθνική στρατηγική για τον αυτισμό ξέχωρα από την εθνική στρατηγική για την αναπηρία δεν είναι ορθή πρακτική και στιγματίζει τα άτομα με αυτισμό. 2. Στην εθνική επιτροπή δεν συμμετέχουν τα ίδια τα άτομα με αυτισμό κάτι το οποίο από μόνο του ακυρώνει την όλη Στρατηγική αφού είναι αδιανόητο να αποφασίζουν τρίτοι για μια στρατηγική που τα ίδια τα άτομα με αυτισμό δεν επιλέγουν 3. Στην Εθνική επιτροπή συμμετέχουν σύνολα και οργανώσεις που δεν γνωρίζουν και δεν ακολουθούν το γράμμα και την φιλοσοφία της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες 4. Στην Εθνική Επιτροπή για τον αυτισμό , Έχει αποκλειστεί η οργάνωση 'Αγκαλιά Ελπίδας' που έχει μέλη γονείς παιδιών με αυτισμό , οι οποίοι ζήτησαν με επιστολή να συμμετέχουν και η Υφυπουργός Πρόνοιας τους το αρνήθηκε επικαλούμενη ότι συμμετέχουν οργανώσεις που έχουν ιδρυθεί μόνο για γονείς παιδιών με αυτισμό. 5. Στην Εθνική Επιτροπή για τον αυτισμό συμμετέχουν οργανώσεις και σύνολα που έχουν αντικρουόμενα συμφέροντα αφού παρέχουν και υπηρεσίες που μέσα από την εθνική στρατηγική μπορούν να ευνοηθούν" 217,"1.4 Εισαγωγή - Έννοια Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)","Παγκύπριος Σύλλογος Εργοθεραπευτών","2024-02-29 13:43:23","Εισηγούμαστε το ότι είναι απαραίτητο να αναφερθεί: Στις πηγές πριν από το 2018 χρησιμοποιούνταν διαφορετικές έννοιες σχετικά με την ΔΑΦ. Η τελευταία έκδοση του DSM-5 μπορεί να αναρτηθεί σε παράρτημα, ωστόσο σε αυτόν τον πυλώνα ίσως αξίζει να γίνει αναφορά στις έννοιες στις οποίες έχουν γίνει τροποποιήσεις: 1. Ο όρος «Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές» (ΔΑΔ) αντικαταστάθηκε από τον όρο «Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος» (ΔΑΦ). 2. Οι διαγνωστικές υποκατηγορίες (Αυτισμός, Σύνδρομο Άσπεργκερ και ΔΑΔ - μη άλλως προσδιοριζόμενη) απαλείφθηκαν. 3.Η Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) θεωρείται πλέον ως μία διαγνωστική κατηγορία, με ένα σύνολο συμπτωμάτων. Η σοβαρότητα της εκδήλωσης των συμπτωμάτων χωρίζεται σε τρεις υποκατηγορίες - επίπεδα, όπως ονομάζονται πλέον, οι οποίες καθορίζονται από σχετικούς δείκτες: Επίπεδο 1 – «Ανάγκη υποστήριξης» που προκύπτει από δυσκολίες στην κοινωνικοποίηση και την ευελιξία - προσαρμογή. Επίπεδο 2 – «Ανάγκη ενισχυμένης υποστήριξης» που προκύπτει από αξιοσημείωτες δυσκολίες στην κοινωνικοποίηση και την ευελιξία - προσαρμογή). Επίπεδο 3 – «Ανάγκη ιδιαίτερης ενισχυμένης υποστήριξης» που προκύπτει από σοβαρές δυσκολίες στην κοινωνικοποίηση και την ευελιξία - προσαρμογή.] Επίσης, στην πρόταση για τα συμπτώματα: «Συνεπώς, το κάθε άτομο με αυτισμό βιώνει ένα ξεχωριστό εύρος και διαβάθμιση συμπτωμάτων και προκλήσεων, που κυμαίνονται…» [χρειάζεται να αναφερθούν τα συμπτώματα: υπερευαισθησία και υποευαισθησία σε αισθητηριακά ερεθίσματα. ]" 205,"1.7 Εισαγωγή - Βασικές αρχές","Παγκύπριος Σύλλογος Εργοθεραπευτών","2024-02-28 15:15:30","Να προστεθούν στις αρχές και αξίες τα ακόλουθα: • προσιτή και κατάλληλη εκπαίδευση. • Τα άτομα με αυτισμό (και οι εκπρόσωποι τους) να συμμετέχουν στις αποφάσεις που καθορίζουν το μέλλον τους. • Επαγγελματική δικαιοσύνη ( επαγγελματική εκπαίδευση και κατάλληλη απασχόληση χωρίς διακρίσεις και προκαταλήψεις , να λαμβάνονται υπόψη οι δυνατότητες και το δικαίωμα επιλογής του ατόμου)" 206,"2.1 Πυλώνας: Έρευνα και Γνώση - Υφιστάμενη κατάσταση","Παγκύπριος Σύλλογος Εργοθεραπευτών","2024-02-28 15:20:10","Στην Κύπρο στο παρόν στάδιο δεν υπάρχει ένας μεμονωμένος φορέας ή εξειδικευμένο ερευνητικό κέντρο που να ασχολείται αποκλειστικά με θέματα ΔΑΦ, όμως διενεργείται, έστω και σε μικρή κλίμακα, πρωτογενής έρευνα, από τα δημόσια και ιδιωτικά Πανεπιστήμια (κυρίως το ΤΕΠΑΚ και το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου) μέσω της συμμετοχής τους σε εθνικά ερευνητικά προγράμματα ή σε συνεργασία με πανεπιστήμια του εξωτερικού ή προγράμματα που χρηματοδοτεί η Ευρωπαϊκή Ένωση ή άλλοι διεθνείς οργανισμοί καθώς και μέσω των μεταπτυχιακών εργασιών και διδακτορικών διατριβών των φοιτητών τους. [Κατά τη γνώμη μας, η πρόταση αυτή να απλουστευθεί καθώς είναι πολύ μεγάλη .}" 193,"2.1 Πυλώνας: Έρευνα και Γνώση - Υφιστάμενη κατάσταση","Cyprus Physiotherapists","2024-02-28 10:08:08","Παρ 2 (Σημειωτέα είναι η ενεργή συμμετοχή κυπρίων Ακαδημαϊκών/Επαγγελματιών Αποκατάστασης) Να αλλάξει σε Επαγγελματίες Υγείας Παρ 3 (Οι επαγγελματικοί σύνδεσμοι των λογοπαθολόγων, ψυχολόγων, εργοθεραπευτών, σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια, μελετούν και επεξεργάζονται νέα εργαλεία και μεθόδους που εμφανίζονται για την αντιμετώπιση και διαχείριση της ΔΑΦ καθώς και συμμετέχουν στη διαμόρφωσή τους ή/και τη στάθμισή τους στο κυπριακό περιβάλλον.) Πιθανόν να υπάρχουν και άλλοι ερευνητές/επαγγελματίες που να ασχολούνται με το αντικείμενο και να μην είναι γνωστό. Ίσως να χρειάζεται ότι υπάρχει διαθέσιμο να προστεθεί ως παράρτημα για σκοπούς διάχυσης της γνώσης. Παρ 12 (Οι βάσεις δεδομένων των μη κυβερνητικών οργανώσεων για τα μέλη τους με ΔΑΦ) Τα στοιχεία αυτά ίσως να πρέπει να μεταφερθούν σε πιο πάνω όπου γίνεται αναφορά στην ερευνητική δραστηριότητα." 194,"2.2 Πυλώνας: Έρευνα και Γνώση - Αξιολόγηση υφιστάμενης κατάστασης","Cyprus Physiotherapists","2024-02-28 10:09:49","Δυνατά Στοιχεία Καλό θα ήταν να αναφερθεί τι στοιχεία προέκυψαν από αυτές τις έρευνες για ενημέρωση αλλά και για αποφυγή επανάληψης ερευνητικών προγραμμάτων." 209,"2.3 Πυλώνας: Έρευνα και Γνώση - Καλές πρακτικές εξωτερικού","Παγκύπριος Σύλλογος Εργοθεραπευτών","2024-02-28 22:19:08","Καλή πρακτική ενός ερευνητικού κέντρου είναι το KIND Centre for Neurodevelopmental Disorders στο Karolinska Institutet (KIND) στη Σουηδία, το οποίο είναι ένα διεθνώς αναγνωρισμένο κέντρο ικανοτήτων για την έρευνα, την ανάπτυξη και την κατάρτιση στις νευροαναπτυξιακές παθήσεις." 195,"2.4 Πυλώνας: Έρευνα και Γνώση - Στρατηγικοί στόχοι και δείκτες μέτρησης αποτελεσμάτων","Cyprus Physiotherapists","2024-02-28 10:11:58","2.4.6 …σε συνεργασία με τους επαγγελματικούς συλλόγους… 2.4.7 Εκπαιδευτικών εκδηλώσεων και εκδηλώσεων αυτοσυνηγορίας αντί μαθησιακών?" 190,"2.4 Πυλώνας: Έρευνα και Γνώση - Στρατηγικοί στόχοι και δείκτες μέτρησης αποτελεσμάτων",mgkilili,"2024-02-26 22:05:19","2.4.2 Συστηματοποίηση και συγκέντρωση της γνώσης και δημιουργία ενός εθνικού ερευνητικού δικτύου μέσω μιας ηλεκτρονικής εθνικής πλατφόρμας για τον αυτισμό, με χρήση των σύγχρονων τεχνολογιών [διόρθωση στο ""εθνικής""] 2.4.3 Διασταύρωση και συγκέντρωση βάσεων δεδομένων για τα άτομα με ΔΑΦ στην Κύπρο, με ετήσια επικαιροποίηση, τηρουμένων των διατάξεων για την προστασία των προσωπικών δεδομένων (Δείκτες: αριθμός ατόμων με ΔΑΦ σε εθνικά μητρώα) [προσθήκη του ""με ετήσια επικαιροποίηση""]" 196,"2.5 Πυλώνας: Έρευνα και Γνώση - Δράσεις 2024-2028","Cyprus Physiotherapists","2024-02-28 10:13:33","1. Εδώ να προστεθεί όπου είναι δυνατόν να συμμετέχουν τα άτομα με ΔΑΦ και να εκφράζουν προσωπικές απόψεις. 4. Καλό θα ήταν να ετοιμαστεί από τους φορείς μέλη της επιστημονικής επιτροπής υπό την αιγίδα του ΤΚΕΑΑ." 182,"2.5 Πυλώνας: Έρευνα και Γνώση - Δράσεις 2024-2028","Panayiotis Savvides 2024","2024-02-26 12:53:37","1. Οι €15,000 για την δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας δεν είναι αρκετές. Εισήγηση για να ανεβεί στις €30,000. 2. Οι €5,000 κάθε χρόνο για την οργάνωση ενός προγράμματος κατάρτισης επαγγελματιών ή/και ατόμων με ΔΑΦ δεν είναι αρκετές επειδή καλύπτουν πολύ μικρό αριθμό εκπαιδευόμενων. Εισήγηση για αύξηση στις €40,000 για να συμμετέχουν περισσότεροι από ένας φορέας." 197,"2.6 Πυλώνας: Έρευνα και Γνώση - Θέματα που χρήζουν περαιτέρω συζήτησης αφού η υλοποίηση τους συνεπάγεται σημαντικούς οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους","Cyprus Physiotherapists","2024-02-28 10:14:30","Θα είναι τόσα πολλά τα θέματα που θα χρίζουν έρευνας ώστε να δημιουργηθεί ένα εξειδικευμένο κέντρο??? Λόγω πληθυσμού ίσως το εξειδικευμένο ερευνητικό κέντρο να αφορά γενικά την αναπηρία και ένα τμήμα να αφορά αποκλειστικά θέματα ΔΑΦ" 198,"3. Πυλώνας: Εντοπισμός, Διάγνωση και Έγκαιρη Παρέμβαση","Cyprus Physiotherapists","2024-02-28 10:16:08","Για ακόμα μια φορά θεωρούμε ότι η έγκαιρη παρέμβαση όπως ορίζεται διεθνώς αφορά παιδιά ηλικίας 0-3 (IDEA USA, WHO). Για τον λόγο αυτό θεωρούμε απαραίτητο να γίνει ξεχωριστός πυλώνας. Ο εντοπισμός, διάγνωση και άμεση παρέμβαση που άμεση παρέμβαση ορίζεται διαφορετικά διαφορετικά από την έγκαιρη παρέμβαση π.χ η έγκαιρη παρέμβαση δεν έχει νόημα για τους ενήλικες. Για τον λόγο αυτό θεωρούμε ότι οι εξειδικευμένοι με επιπλέον κατάρτιση επαγγελματίες υγείας που ασχολούνται με τα βρέφη υψηλού κινδύνου και την έγκαιρη παρέμβαση είναι σε θέση με κατάλληλα εργαλεία αξιολόγησης (π.χ ASQ) να ανιχνεύσουν αποκλίσεις και να παρέμβουν ώστε να ελαχιστοποιηθούν. Οι πληροφορίες που παρέχονται σε πολλές περιπτώσεις είναι συγκεχυμένες αφού άλλες αφορούν την έγκαιρη παρέμβαση και άλλες την άμεση παρέμβαση. Εισήγηση μας είναι ότι η άμεση παρέμβαση αφορά την έναρξη παροχής υπηρεσιών από τον εντοπισμό ατόμων με ΔΑΦ και ηλικίες άνω των τριών ετών." 191,"3. Πυλώνας: Εντοπισμός, Διάγνωση και Έγκαιρη Παρέμβαση",mgkilili,"2024-02-26 22:20:17","2η παράγραφος, 2η πρόταση: [να φύγει το κόμμα μετά την τελεία] 5η παράγραφος: [απλοποίηση τελευταίας πρότασης ως ακολούθως] ""Σε κάθε περίπτωση, η όποια καθυστέρηση στην παροχή μιας ολοκληρωμένης αξιολόγησης και ολιστικής παρέμβασης βασισμένης στο οικογενειακοκεντρικό προσωπικοκεντρικό μοντέλο με επίκεντρο το ίδιο το άτομο, είναι καίριας σημασίας καθορίζοντας την όποια εξέλιξή του."" 7η παράγραφος: [αλλαγή στα κόμματα για καλύτερη κατανόηση] ""Είναι κοινά αποδεκτό ότι, εφόσον ο αυτισμός αποτελεί φάσμα, ενδέχεται όπως αυτιστικά χαρακτηριστικά ή/και άλλα συμπτώματα γίνουν αντιληπτά κατά το σημείο όπου οι απαιτήσεις του περιβάλλοντος ή/και της ζωής ξεπεράσουν πλέον τις δυνατότητες του ατόμου, με αποτέλεσμα να είναι εμφανής η δυσκολία συμμετοχής ή/και εναρμόνισής του.""" 230,"3.1 Πυλώνας: Εντοπισμός, Διάγνωση και Έγκαιρη Παρέμβαση - Υφιστάμενη κατάσταση","Παγκύπριος Σύλλογος Εργοθεραπευτών","2024-02-29 22:34:47","Στο παρόν στάδιο, πέραν των εξειδικευμένων κέντρων που αναφέρονται πιο πάνω, δεν είναι όλοι οι επαγγελματίες υγείας εκπαιδευμένοι και εξειδικευμένοι σε προγράμματα έγκαιρης παιδικής παρέμβασης με αυτού του είδους εμπλοκής της οικογένειας στην όλη διαδικασία. [Η θέση μας είναι να μην κάνουμε ερμηνείες ή εικασίες για θέματα για τα οποία δεν υπάρχουν δεδομένα]." 199,"3.1 Πυλώνας: Εντοπισμός, Διάγνωση και Έγκαιρη Παρέμβαση - Υφιστάμενη κατάσταση","Cyprus Physiotherapists","2024-02-28 10:45:36","(α) Παρ 1 (Γραμμή 7- παιδίατρο) Πολλές φορές όμως τα παιδιά αυτά εντοπίζονται από τους παιδιάτρους για καθυστέρηση κινητικών οροσήμων στη βρεφική ηλικία και παραπέμπονται για φυσιοθεραπευτική παρέμβαση/συμβουλευτική. (α) Παρ (Η ΔΑΦ εμπίπτει στις νευροαναπτυξιακές διαταραχές) Αφού αφορά νευροαναπτυξιακές διαταραχές όπως ο συντονισμός, η ισορροπία, η δύναμη κτλ εδώ θα θέλαμε να προστεθούν και οι Φ/Θ & οι Ε/Θ (α) Τελευταία Παρ (Οι διαδικασίες που ακολουθούνται σε περίπτωση ανίχνευσης/εντοπισμού παιδιών με ΔΑΦ, διαφέρουν από περίπτωση σε περίπτωση, λόγω των ιδιαίτερων αναγκών κάθε παιδιού.) …λόγω ιδιαίτερων αναγκών αλλά και ηλικίας. Λαμβάνοντας υπόψιν την άμεση παρέμβαση όπως την εισηγούμαστε πιο πάνω αφού δυνατόν να αφορά άτομα μεγαλύτερης ηλικίας. (β) Παρ 4 (σε ηλικία 18-24 μηνών) Το ΥΠΑΝ δεν βλέπει παιδιά πριν την ηλικία των τριών ετών. Παρ 4 (Γραμμή 11) Καλό θα ήταν εδώ να αναφερθεί ότι στα γενικά σχολεία (όχι στα ειδικά) δεν παρέχεται αξιολόγηση από Φ/Θ ή/και Ε/Θ. Παρ 8 Καλό είναι τα εργαλεία να μην αναφέρονται ονομαστικά αλλά να ομαδοποιηθούν βάσει ICF (δ) (i) Παρ 9 (ΓΕΣΥ) Θεραπευτικά αυτή τη στιγμή η συντριπτική πλειοψηφία των ατόμων με ΔΑΦ εξυπηρετούνται σε ιδιωτικά κέντρα εντός ή εκτός ΓΕΣΥ. Έτσι θεωρούμε ότι η σχετική ενημέρωση για παρόχους υπηρεσιών πρέπει να διασφαλίζει την ελεύθερη επιλογή και την προσβασιμότητα των ατόμων και των οικογενειών. (δ) (ii) Τελευταία Παράγραφος Αυτή η παράγραφος είναι μια αυθαίρετη περιγραφή αφού δεν γνωρίζουμε ακριβώς σε ποια κέντρα στον ιδιωτικό τομέα απευθύνονται οι οικογένειες, τι είδους εκπαίδευση έχουν οι επαγγελματίες που βρίσκονται εκεί και αν οι οικογένειες είναι ευχαριστημένοι για τις παρεχόμενες υπηρεσίες???" 192,"3.1 Πυλώνας: Εντοπισμός, Διάγνωση και Έγκαιρη Παρέμβαση - Υφιστάμενη κατάσταση",mgkilili,"2024-02-27 00:03:42","3η παράγραφος: [Όσον αφορά τα πλαίσια του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, να διευκρινιστεί ότι...] Στο ΥΠΑΝ παραπέμπονται για αξιολόγηση (από εκπαιδευτικούς, ειδικούς εκπαιδευτικούς, λογοπαθολόγους, ιατρούς, γονείς, κ.ά.) παιδιά τριών ετών και άνω που ήδη φοιτούν σε σχολεία και παρουσιάζουν χαρακτηριστικά της ΔΑΦ που χρήζουν διερεύνησης, όπως και παιδιά δύο ετών και άνω που έχουν ήδη διαγνωστεί με ΔΑΦ από ειδικούς γιατρούς. ""κ.ά."" [να διορθωθεί σταθερά σε όλο το κείμενο] ""Λογοθεραπευτές"" [να διορθωθεί σταθερά σε ""Λογοπαθολόγους"" σε όλο το κείμενο] β) Διάγνωση [2η παράγραφος] Στο ΥΠΑΝ η υποχρεωτική ηλικία φοίτησης ξεκινά από 4ων ετών και 8 μηνών την 1η Σεπτεμβρίου. Παιδιά ηλικίας 18-24ων μηνών είτε φοιτούν σε βρεφονηπιακούς σταθμούς, ή δεν φοιτούν καθόλου. Συνιστάται όπως η πρόταση ""Συνήθως, η διάγνωση γίνεται νωρίς, σε ηλικία 18-24 μηνών, λόγω εμφανούς ελλείμματος στους τομείς της γλωσσικής, κοινωνικής και γνωστικής λειτουργικότητας, ενώ υπάρχουν και άλλες περιπτώσεις, όπου η διάγνωση καθυστερεί, αφού τα στοιχεία της ΔΑΦ γίνονται εμφανή στην εφηβεία ή ακόμα και στην αρχή της ενήλικης ζωής."" μετακινηθεί πάνω από την πρόταση που ξεκινά με ""Στα πλαίσια του Υπουργείου..."" β) Διάγνωση [3η παράγραφος] Τα στατιστικά σχετικά με τις νέες διαγνώσεις αφορούν την επίπτωση της ΔΑΦ, για την οποία δεν υπάρχουν οργανωμένα στατιστικά στοιχεία. Η επίπτωση, δηλαδή ο ετήσιος αριθμός των νέων διαγνώσεων ΔΑΦ, έχει διαφορετικό υπολογισμό από τον επιπολασμό, που αφορά τον ετήσιο αριθμό όλων των υφιστάμενων περιπτώσεων με διάγνωση ΔΑΦ κάθε χρόνο." 200,"3.2 Πυλώνας: Εντοπισμός, Διάγνωση και Έγκαιρη Παρέμβαση - Αξιολόγηση υφιστάμενης κατάστασης","Cyprus Physiotherapists","2024-02-28 10:55:27","Αδυναμίες Τέταρτη Αδυναμία– Απουσία Κέντρου Αριστείας. Τι σημαίνει και ποια είναι τα κριτήρια??? Όγδοη Αδυναμία-Μη επαρκής αριθμός άλλων επαγγελματιών υγείας στον ΟΚΥΠΥ. Γιατί πρέπει να μας ενδιαφέρει ξεχωριστά ο ΟΚΥΠΥ??? Δέκατη τρίτη Αδυναμία– Μη επαρκείς εκπαιδεύσεις – κατάρτιση προς ειδικούς (επαγγελματίες παρέμβασης και άλλους) από τους επαγγελματικούς τους συνδέσμους σε θέματα και εργαλεία έγκαιρης παρέμβασης στη ΔΑΦ Αυτό πως το ξέρουμε??? Οι πληροφορίες αυτές δεν είναι τεκμηριωμένες και πιθανόν να μην αντικατοπτρίζουν την πραγματική εικόνα. Δέκατη έκτη Αδυναμία– Μη επαρκής εξειδίκευση όλων των ειδικών που παρέχουν υπηρεσίες έγκαιρης παρέμβασης σε παιδιά με ΔΑΦ προσχολικής ή μεγαλύτερης ηλικίας καθώς και σε ενήλικες με ΔΑΦ που έχουν διαγνωστεί πρόσφατα Αυτό πως το ξέρουμε??? Όπως πιο πάνω… Ευκαιρίες Δεύτερη Ευκαιρία– Παραδείγματα άλλων χωρών όπου υπάρχουν πρωτόκολλα, καταγραφή διαγνώσεων ΔΑΦ και δυνατότητα παραπομπής σε ειδικούς ιατρούς από άλλους επαγγελματίες υγείας όπως Ψυχολόγους, Εργοθεραπευτές και Λογοθεραπευτές και όχι μόνο από τους Παιδιάτρους. Εδώ να προστεθούν και οι Φ/Θ" 201,"3.4 Πυλώνας: Εντοπισμός, Διάγνωση και Έγκαιρη Παρέμβαση - Στρατηγικοί στόχοι και δείκτες μέτρησης αποτελεσμάτων","Cyprus Physiotherapists","2024-02-28 10:57:39","Παρ 1 Ο έγκαιρος εντοπισμός θα έπρεπε να αφορά παιδιά υψηλού κινδύνου που τεκμηριώνονται βάσει ερευνών π.χ τα εξαιρετικά πρόωρα νεογνά 3.4.7. Και πάλι αναδεικνύονται συγκεκριμένες υπηρεσίες" 183,"3.5 Πυλώνας: Εντοπισμός, Διάγνωση και Έγκαιρη Παρέμβαση - Δράσεις 2024-2028","Panayiotis Savvides 2024","2024-02-26 13:07:32","1. Για την στήριξη στην Επιστημονική Επιτροπή της Εθνικής Επιτροπής για τον Αυτισμό δεν υπάρχει δαπάνη. Εισήγηση για €60,000 τον χρόνο. 2. Για την εφαρμογή Πληθυσμιακού Ανιχνευτικού Προγράμματος για τη Διάγνωση ΔΑΦ από τους παιδιάτρους δεν υπάρχει δαπάνη. Εισήγηση για €30,000 τον χρόνο. 3. Για την εκπαίδευση Παιδοψυχιάτρων, Παιδονευρολόγων και Παιδίατρων Αναπτυξιολόγων στη χρήση κοινά αποδεκτών εργαλείων και του Πρωτοκόλλου από ΠΙΣ – Αντίστοιχες Ιατρικές Εταιρείες δεν υπάρχει δαπάνη. Εισήγηση για €30,000 τον χρόνο. 4. Για την εκπαίδευση Σχολικών και Κλινικών Ψυχολόγων, Λογοπαθολόγων, Εργοθεραπευτών, Φυσιοθεραπευτών στη χρήση κοινά αποδεκτών εργαλείων/μεθόδων και του Πρωτοκόλλου ΟΚΥπΥ δεν υπάρχει δαπάνη. Εισήγηση για €60,000 τον χρόνο. 5. Για την εγκαθίδρυση συστηματικής εκπαίδευσης/ημερίδων γονέων για το τι είναι ΔΑΦ, ποιες θεραπείες συστήνονται και τι είναι διαθέσιμο στην Κύπρο, τα δικαιώματα και τις παροχές που δικαιούνται δεν υπάρχει δαπάνη. Εισήγηση για €30,000 τον χρόνο." 223,"3.6 Πυλώνας: Εντοπισμός, Διάγνωση και Έγκαιρη Παρέμβαση - Θέματα που χρήζουν περαιτέρω συζήτησης αφού η υλοποίηση τους συνεπάγεται σημαντικούς οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους","Παγκύπριος Σύλλογος Εργοθεραπευτών","2024-02-29 14:29:00","Η παροχή στήριξης/παρέμβασης για γονείς, συγγενών και φροντιστών των παιδιών με ΔΑΦ είναι ζωτικής σημασίας και γι’ αυτό ίσως χρειάζεται να δημιουργηθεί ξεχωριστός πυλώνας για αυτό." 184,"3.6 Πυλώνας: Εντοπισμός, Διάγνωση και Έγκαιρη Παρέμβαση - Θέματα που χρήζουν περαιτέρω συζήτησης αφού η υλοποίηση τους συνεπάγεται σημαντικούς οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους","Panayiotis Savvides 2024","2024-02-26 13:19:48","Παρόλο που μπορεί να γίνεται αναφορά σε άλλο σημείο της στρατηγικής, εντούτοις δεν γίνεται αναφορά σε αυτό την πυλώνα στις θεραπείες που θα πρέπει τα άτομα με ΔΑΦ να έχουν πρόσβαση καθώς και πως αυτές οι θεραπείες θα πρέπει να καλύπτονται από τον ΟΑΥ. Επιπρόσθετα, δεν γίνεται αναφορά στο ποιος πάροχος/επαγγελματίας θα είναι ο επικεφαλής της έγκαιρης παρέμβασης ούτως ώστε κάποιος να έχει την γενική ευθύνη παροχής ενός ολοκληρωμένου πλαισίου θεραπειών και παρεμβάσεων. Τέλος θα πρέπει να γίνεται αναφορά στο ότι η στρατηγική θα πρέπει να λαμβάνει σοβαρά υπόψη ότι υπηρεσίες που παρέχονται από το δημόσιο δύναται να μην μπορούν να υλοποιηθούν εξαιτίας του ωραρίου λειτουργίας καθώς και του αριθμού δημοσίων υπαλλήλων και δεν μπορεί η Καθοδηγητική Επιτροπή υπό την Προεδρία της Υφυπουργού Κοινωνικής Πρόνοιας, στην οποία συμμετέχουν οι Υπουργοί Υγείας, Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, να προκρίνει υλοποίηση από φορέα του δημοσίου που δεν έχει εγκεκριμένα κονδύλια και προσωπικό." 228,"4. Πυλώνας: Φροντίδα Υγείας και Θεραπευτική Παρέμβαση","Παγκύπριος Σύλλογος Εργοθεραπευτών","2024-02-29 21:20:29","Επιπλέον, θεωρούμε χρήσιμο να προστεθεί άλλη μια παράγραφος όσον αφορά τις παρεμβάσεις: [Οι θεραπευτικές παρεμβάσεις για άτομα με ΔΑΦ είναι ποικίλες και σε μεγάλο βαθμό εξαρτώνται από την κλινική εικόνα, τις ικανότητες και τα ελλείμματα του ατόμου. Ειδικότερα, οι θεραπευτικές παρεμβάσεις δεν αποσκοπούν στην πλήρη θεραπεία του ατόμου, καθώς οι διαταραχές του φάσματος του αυτισμού ακολουθούν το άτομο καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του, αλλά οι παρεμβάσεις αυτές αποσκοπούν στον μετριασμό των συμπτωμάτων, στη βελτίωση της λειτουργικότητας και της ποιότητας ζωής του ατόμου (CDCP,2024; Hyman et al., 2020). Συνεπώς, οι θεραπευτικές παρεμβάσεις κατά κανόνα περιλαμβάνουν πολλούς επαγγελματίες και είναι προσαρμοσμένες στο επίπεδο των αναγκών κάθε ατόμου ( CDCP, 2024)]." 227,"4. Πυλώνας: Φροντίδα Υγείας και Θεραπευτική Παρέμβαση","Παγκύπριος Σύλλογος Εργοθεραπευτών","2024-02-29 21:13:54","Συμμεριζόμαστε και υποστηρίζουμε τη θέση του Συλλόγου Φυσικοθεραπευτών (όπου αναφέρεται για το ενωρίτερα δυνατό στάδιο στο κείμενο ) να γίνει αναφορά στην έγκαιρη παρέμβαση που αφορά τη βρεφική και παιδική ηλικία, συγκεκριμένα ότι: Τα βρέφη ή τα νήπια που παρουσιάζουν πρώιμες ενδείξεις για ΔΑΦ (red flags) παραπέμπονται άμεσα για θεραπευτική αξιολόγηση και έγκαιρη παρέμβαση (π.χ αναπτυξιακή παρέμβαση από Ε/Θ , ή και Φ/Θ , Λ/Θ ) σε επαγγελματίες υγείας σε κέντρα που βρίσκονται ευρύτερο στο δημόσιο τομέα ή στο ιδιωτικό τομέα εν αναμονή της διαγνωστικής αξιολόγησης." 218,"4. Πυλώνας: Φροντίδα Υγείας και Θεραπευτική Παρέμβαση","Cyprus Physiotherapists","2024-02-29 13:44:35","4. (εκεί που λέει για στο ενωρίτερα δυνατό στάδιο) Στο σημείο αυτό ίσως είναι σωστό να γίνει αναφορά στην έγκαιρη παρέμβαση που αφορά την νηπιακή ηλικία. Τα βρέφη ή τα νήπια που παρουσιάζουν υψηλό δείκτη υποψίας για ΔΑΦ (red flags) παραπέμπονται άμεσα για αξιολόγηση και για πρώιμη και έγκαιρη παρέμβαση (π.χ νευροεξελικτική παρέμβαση από Φ/Θ ή/και Ε/Θ) σε επαγγελματίες υγείας στα κέντρα που βρίσκονται στον ιδιωτικό ή ευρύτερο δημόσιο τομέα." 219,"4.1 Πυλώνας: Φροντίδα Υγείας και Θεραπευτική Παρέμβαση - Υφιστάμενη κατάσταση","Cyprus Physiotherapists","2024-02-29 13:45:26","(ε) (στην τελευταία σελίδα πριν το 4.2) - (εκεί που λέει για ιπποθεραπεία) Η υδροθεραπεία και η ιπποθεραπεία ανήκουν στην κατηγορία των ψυχαγωγικών παρεμβάσεων και ως έτσι πρέπει να ορίζονται. Ως Φυσιοθεραπεία καλό θα ήταν να ορίζεται ως τεκμηριωμένες στρατηγικές κλινικής συλλογιστικής σε σχέση με τις προτιμήσεις του παιδιού και της οικογένειας. - (εκεί που λέει ειδικούς γιατρούς στο τέλος) Όσον αφορά τα εργαλεία, τις προσεγγίσεις και τα πλαίσια αξιολόγησης & παρέμβασης καλό θα ήταν να μην αναφέρονται ονομαστικά αφού είναι πάρα πολλά και εφαρμόζονται αναλόγως της γνώσης των θεραπευτών, της ηλικίας των ατόμων, των χώρων που εφαρμόζονται κτλ." 185,"4.5 Πυλώνας: Φροντίδα Υγείας και Θεραπευτική Παρέμβαση - Δράσεις 2024-2028","Panayiotis Savvides 2024","2024-02-26 13:27:30","Τα χρονοδιαγράμματα είναι πολύ γενναιόδωρα. Όλες οι δράσεις είναι σημαντικές και πρέπει να ολοκληρωθούν μέσα στο 2024. Όλα τα θέματα έχουν συζητηθεί σε έκταση με όλους τους συμμετέχοντες και πρέπει να υπάρχει βούληση από το Υπουργικό Συμβούλιο για υλοποίηση εντός του 2024 και ίσως με τους προϋπολογισμούς του 2025." 216,"5.1 Πυλώνας: Εκπαίδευση - Υφιστάμενη κατάσταση","Cyprus Physiotherapists","2024-02-29 13:43:01","(δ) Σχετικά με τη Φυσιοθεραπεία (η οποία στη Κύπρο παρέχεται μόνο στα Ειδικά Σχολεία), οι σχολικοί φυσιοθεραπευτές είναι εξειδικευμένοι στην κίνηση και έχουν τις δεξιότητες να είναι μέλη της εκπαιδευτικής ομάδας των σχολείων, προάγοντας τη συμμέτοχη των μαθητών στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες, βελτιώνοντας την πρόσβαση στο εκπαιδευτικό περιβάλλον, προλαμβάνοντας τις παραμορφώσεις και προάγοντας την υγεία και ευημερία των μαθητών όπως ορίζεται από την Διεθνή Οργανισμό Παιδιατρικής Φυσιοθεραπείας (IOPTP, 2020). Ο σχολικός φυσιοθεραπευτής θα πρέπει να υπάρχει σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης (προδημοτική, γενική, μέση και τεχνική) για την εξασφάλιση της λειτουργικότητας, αυτονομίας και προσβασιμότητας του κάθε μαθητή ξεχωριστά, στην βοήθεια και διαβούλευση των εκπαιδευτικών και γενικότερα των υπευθύνων των σχολικών μονάδων έτσι ώστε να βρίσκουν τρόπους για την ομαλή προώθησή του εκπαιδευτικού προγράμματος που γίνεται είτε σε εξατομικευμένο είτε σε ομαδικό επίπεδο. Στη παρούσα φάση Ο φυσιοθεραπευτής συμμετέχει μόνο στα ειδικά σχολεία με αποτέλεσμα την μη έγκαιρη αναγνώριση κινητικών δυσκολιών, ειδικά σε παιδιά με μικρού βαθμού δυσκολίες. Επίσης στα πλαίσια της έγκαιρης διάγνωσης και παρέμβασης η συμμετοχή του Φ/Θ και στην νηπιακή ηλικία θεωρείται σημαντική για αναγνώριση λειτουργικών περιορισμών όπως προβλήματα συντονισμού στη μετακίνηση κτλ." 210,"5.1 Πυλώνας: Εκπαίδευση - Υφιστάμενη κατάσταση",PASYGOANA,"2024-02-28 23:03:26","Η υφιστάμενη κατάσταση όπως έχει κατατεθεί εδώ δεν συνάδει με το τι επικρατεί στην πραγματικότητα και προπάντων με το τι έχει αναφερθεί στην συνεδρίαση της Εθνικής Επιτροπής. Εδώ περιγράφεται ουσιαστικά πως θα έπρεπε να ήταν η διαχείριση εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας βάσει της υφιστάμενης νομοθεσίας ""Περί ΕΙδικής Εκπαίδευσης"". Ως μέλος της Εθνικής Επιτροπής Αυτσισμού, κατά την σχετική συνεδρίαση, εντοπίστηκαν και από άλλους συμμετέχοντες αδυναμίες και στρεβλώσεις του συστήματος, οι οποίες είχαν σταλεί και γραπτός για συμπερίληψη στο εδώ κείμενο αλλά δεν εμφανίζονται. ΑΥΤΟ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΑΠΟΡΙΑ ΓΙΑΤΙ ΣΥΝΕΒΗΚΕ. Ότι η κατάσταση στην πραγματικότητα είναι διαφορετική ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΟΣΟ ΟΜΑΛΗ ΣΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΟΠΩΣ ΠΕΙΡΓΡΑΦΕΤΑΙ ΕΔΩ ΣΤΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ, δαφαίνεται με εκθέσεις κατόπιν παραπόνων ή αυταπάγκελτες από την ""Επίτροπο Πρστασίας Δικαιωμάτων του Παιδιού"" σε σχετική ιστοσελίδα της https://www.childcom.org.cy/ccr/ccr.nsf/DMLpapers_cat1a_gr/DMLpapers_cat1a_gr?OpenDocument και επίσης παρόμοιες εκθέσεις που έχουν δημοσιοποιηθεί από την ""Επίτροπο Διοικήσεως"" σε σντίστοιχη δική της ιστοεσλίδα https://www.ombudsman.gov.cy/ombudsman/ombudsman.nsf/index_new/index_new?openform. ¨Ολες καταδεικνείουν ότι η εικόνα που παρουσιάζεται εδώ είναι πολύ διαφορετική και όλα αυτά που αναφέρονται εδώ στην υφιστάμενη κατάσταση ως δεδομένα, αρκετές φορές δίνονται. Κατ' επαλάληψη αναφέρονται ζητήματα και αρνητικές διαπιστώσεις σε θέματα εφαρμογής της νομοθεσίας για τα παιδιά με αυτισμό και όλα τα παιδιά ΑμεΑ, ειδικά στα θέματα: Μη έκδοσης αξιολογιτικών εκθέσεων, μη παροχής εύλογων προσαρμογών,ή και παροχών, για τις ελλειπείς αίθουσες των Ειδικών Μονάδων και σχεδόν για όλες τις πτυχές της νομοθεσίας που θα έπρεπε να τηρούνται και δεν εφαρμόζονται. Ακολουθεί απόσπασμα με παράδειγμα από το κείμενο δικών μας υποδείξεων όπως αυτές στάλθηκαν για περίληψη στα πρακτικά των συνεδριάσεων της επιτροπής για αποκατάσταση του τι λέχθηκε και εντούτοις απουσιάζει ως διαπίστωση της υφιστάμενης κατάστασης: ……………………Στα πρακτικά της συνεδρίασης μας αναφέρεται η εξής παρατήρηση: 6.1.γ / 31  Σύνδεσμος Συγγενών και Φίλων για Άτομα με Αυτισμό «Μαζί» (Σταύρος Βρόντης) και Παγκύπριος Σύλλογος Εγγεγραμμένων Λογοπαθολόγων Κύπρου       Η λέξη «τουλάχιστον» στη δεύτερη γραμμή της δεύτερης υποπαραγράφου αντικαθίσταται με τη φράση «το μέγιστο» Εντούτοις δεν έχει υιοθετηθεί και αντί αυτής έχουν υιοθετηθεί αναφορες όπως "" δινονται περιπου"" ή ""δίνονται"" που αλλάζει εντελώς το νόημα και καταλήγει στην ίδια εσφαλμένη εντύπωση ότι δίνεται η παροχή των δύο ωρών χωρίς να ευσταθεί. Υπενθυμίζεται ότι υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις που δίνεται μόνο μισή περίοδος. Παρακαλούμε όπως διορθωθεί στο κείμενο." 204,"5.1 Πυλώνας: Εκπαίδευση - Υφιστάμενη κατάσταση","Cyprus Physiotherapists","2024-02-28 14:01:35","(β) Γραμμή 5 Σε κάποιες περιπτώσεις δεν δίνονται στοιχεία του ιστορικού του παιδιού λόγω των προσωπικών δεδομένων με αποτέλεσμα να χρειάζεται η επικοινωνία τπυ θεραπευτή με συνδετικούς λειτουργούς ή τους ίδιους τους γονείς." 202,"5.1 Πυλώνας: Εκπαίδευση - Υφιστάμενη κατάσταση","Cyprus Physiotherapists","2024-02-28 11:00:44","(γ) Γραμμή 4 Θα έπρεπε οι υπηρεσίες Φ/Θ & Ε/Θ να συμπεριλαμβάνονται επίσης στο πλαίσιο της γενικής τάξης. (δ) Τελευταία Παράγραφος (ΔΑΦ) Από το σχολικό πλαίσιο απουσιάζει η συμμετοχή των Φ/Θ. παράγραφος απο την Έλενα" 213,"5.2 Πυλώνας: Εκπαίδευση - Αξιολόγηση Υφιστάμενης Κατάστασης",PASYGOANA,"2024-02-29 00:29:50","Σεδόν για όλες τις αναφερόμενες αδυναμίες που αναφέρονται για την εκπαίδευση μπορούν να ξεκινήσουν να καλύπτονται με σχετικές δράσεις άμεσα σε ανάλογο κόστος, χωρίς και πάλι να αναμένεται η εφαρμογή νέας νομοθεσίας. Μερικά παραδείγματα δράσεων που μπορούν να γίνουν άμεσα είναι προς κάλυψη των εξής αδυναμιών που έχουν εντοπιστεί μέσω της στρατηγικής: – Μη επαρκής έγκριση αριθμού συνοδών σε σχέση με τα αιτήματα που υποβάλλονται και τον βαθμό δυσκολίας. -Μη επαρκής αριθμός κατάλληλα καταρτισμένων σχολικών βοηθών/συνοδών και μη συμμετοχή των σχολικών βοηθών/συνοδών στις πολυθεματικές συναντήσεις. – Μη επαρκής υποστήριξη μαθητών σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, ανάλογα με τις ανάγκες τους, από ειδικούς εκπαιδευτικούς και άλλους επαγγελματίες όπως λογοπαθολόγοι, εργοθεραπευτές, φυσιοθεραπευτές και μουσικοθεραπευτές. – Μη θεσμοθετημένη υποστήριξη μαθητών με ΔΑΦ για διασύνδεση τους με την αγορά εργασίας και την εκπαίδευση τους σε δεξιότητες προεπαγγελματικής κατάρτισης για κατάλληλη προετοιμασία. – Μη επαρκής ή θεσμοθετημένη υποστήριξη των μαθητών/ητριών με ΔΑΦ για μετάβασή τους στην ενηλικίωση και σε άλλες δομές διημερεύουσας φροντίδας και απασχόλησης όπως τα Κέντρα Ημέρας – Έλλειψη Αναλυτικών Προγραμμάτων Ειδικής/Ενιαίας Εκπαίδευσης για Παιδιά με ΔΑΦ – Έλλειψη αντικειμενικών και θεσμοθετημένων δεικτών παρακολούθησης της πορείας των μαθητών/ητριών με ΔΑΦ" 211,"5.2 Πυλώνας: Εκπαίδευση - Αξιολόγηση Υφιστάμενης Κατάστασης",PASYGOANA,"2024-02-28 23:57:08","Αδυναμίες: 1)   Η απαγόρευση από το ΥΠΑΝ της γραπτής ενημέρωσης στους γονείς για την σχολική πρόοδο των παιδιών με ΔΑΦ από τους εκπαιδευτές τους, για τους στόχους κάθε σχολικής περιόδου, σε αρκετές περιπτώσεις, δημιουργεί αντίθετες και αντιμέτωπες προσεγγίσεις μεταξύ σχολικών και ιδιωτών εκπαιδευτών/θεραπευτών με αποτέλεσμα να υπάρχουν αρνητικές συνέπειες στην πρόοδο των παιδιών και παρεκκλίσεις στις θεραπείες τους. 2)    Η προσβαση των γονέων στα προσωπικά δεδομένα των παιδιών με ΔΑΦ γίνεται με καθυστέρηση και με φιλτράρισμα αρχείων από το ΥΠΑΝ, κατά παράβαση του Ευρωπαϊκού κανονισμού για τα προσωπικά δεδομένα Ευκαιρίες 1)    Με την εφαρμογή του Ευρωπαϊκού κανονισμού προσωπικών δεδομένων θα υπάρχει απρόσκοπτη ενημέρωση/διαφάνεια καλύτερος συντονισμός εκπαιδευτικών γονέων, και ιδιωτών θεραπευτών. Η γραπτή ενημέρωση από τους εκπαιδευτικούς, για την πρόοδο του παιδιού, όποτε αυτή κριθεί αναγκαία από τον γονιό, διασφαλίζει άμεσα τα δικαιώματα παιδιού και γονιού στην ενημέρωση και προκαλεί καλύτερο συντονισμό στην εκπαίδευση και στις θεραπείες του από ιδιώτες. 2)  Βάσει του Ευρωπαϊκού κανονισμού προσωπικών δεδομένων, μπορεί να δημιουργηθεί για εφαρμογή του και διευκόλυνση της διαχείρισης των μαθητών, ψηφιακή πλατφόρμα διαδικτυακής ενημέρωσης με απρόσκοπτή προσβαση γονέων, μαθητών, εκπαιδευτικών του παιδιού, σε όλα τα προσωπικά δεδομένα των παιδιών που θα ενισχύσει την διαφάνεια, την άμεση προσβασιμότητα και την καλύτερη διαχείριση τους." 203,"5.2 Πυλώνας: Εκπαίδευση - Καλές πρακτικές εξωτερικού","Cyprus Physiotherapists","2024-02-28 11:02:54","Αδυναμίες Αδυναμία 6 Επίσης όσον αφορά την παροχή τεχνικού και τεχνολογικού εξοπλισμού μετά την παροχή δεν προνοείται σχετική προσαρμογή, εκπαίδευση και επαναξιολόγηση σε τακτικά χρονικά διαστήματα" 212,"5.5 Πυλώνας: Εκπαίδευση - Δράσεις 2024-2028",PASYGOANA,"2024-02-29 00:05:50","Η ίδια η Υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε και εκκίνησε διάλογο με σκοπό την άμεση βελτίωση της Ειδικής Εκπαίδευσης και αναμένονται οι αποφάσεις της. Τα όσα αναφέρονται εδώ ως δράσεις ουδώλως και χρειάζονται νέα νομοθεσία για να εφαρμοστούν εάν και εφόσων αυτή γίνει. Μπορούν να γίνουν ΑΜΕΣΑ με ανάλογο κόστος που μπορεί να υπολογιστεί. Διαφορετικά είναι σαν να προδικάζεται να μην υπάρξουν θετικές εξελίξεις με δράσεις με πρόφαση την αναμονή δημιουργίας νέας νομοθεσίας. Αυτό το εντόπισε και η ίδια η Υπουργός ως ασυμβίβαστο με την εν εξελίξη δράση της." 186,"5.5 Πυλώνας: Εκπαίδευση - Δράσεις 2024-2028","Panayiotis Savvides 2024","2024-02-26 13:37:25","Υπάρχει εξάρτηση στο ΥΠΑΝ σχετικά με το πλαίσιο του διαλόγου για την Ενιαία/Συμπεριληπτική Εκπαίδευση, ο οποίος δεν μπορεί να γίνεται μέχρι το 2028. Εισήγηση στο ότι έχει εξάρτηση από τον διάλογο για την Ενιαία/Συμπεριληπτική Εκπαίδευση να πρέπει να γίνει στο 2024 ή/και να συμπεριλαμβάνεται στους προϋπολογισμούς του 2025." 232,"6.5 Πυλώνας: Κοινωνική Προστασία και Ανεξάρτητη Διαβίωση - Δράσεις 2024-2028","Stavros Vrontis","2024-03-01 00:11:07","Επιπρόσθετα ως δράσεις 2024 2028, εισηγούμαστε να διατυπωθεί θεσμοθετημένη Στήριξη εντός της νομοθεσίας: Με διάφορες διευκολύνσεις, παροχές και εύλογες προσαρμογές, γονέων και οικογενειών ατόμων με ΔΑΦ, για να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις εργασίες τους. (Δείκτες: αριθμός γονέων που μετά την απόκτηση παιδιού με ΔΑΦ ανά κατηγορία χρησιμοποίησε τις παροχές και διευκολύνσεις) 7.6.13 Νομοθέτηση και θεσμοθέτηση στήριξης με διάφορες διευκολύνσεις, παροχές και εύλογες προσαρμογές, γονέων και οικογενειών ατόμων με ΔΑΦ για να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις εργασίες τους και για να βιοπορίζονται γενικότερα." 231,"6.5 Πυλώνας: Κοινωνική Προστασία και Ανεξάρτητη Διαβίωση - Δράσεις 2024-2028","Stavros Vrontis","2024-03-01 00:06:40","Μία από τις κύριες δράσεις που επιβάλλεται να πραγματοποιηθεί εντός της πρώτης περιόδου 2024 -2028, είναι η αύξηση των κονδυλίων σε επίπεδο 100% για υψιστάμενα και νέα προγράμματα που ασχολούνται ή θα ασχοληθούν με άτομα που έχουν ΔΑΦ και που χρειάζονται φροντιστες, κατάλληλες υποδομές και εποπτεία για: Απογευματινή φύλαξη με ή χωρίς απασχόληση, Προσωρινή φιλοξενία, Υποστηριζόμενη διαβίωση με συγκατοίκιση λιγων ατόμων σε ειδικά διαμορφωμένες οικίες, Διαβίωση μαζί με την οικογένεια στο οικογενειακό σπίτι Διαβίωση ως άτομο μόνο του σε σπίτι ή διαμέρισμα εντελώς ανεξάρτητα Οι ίδιες προυποθέσεις ισχύουν και για όσα προγράμματα λειτουργούν για κοινονοικοποίηση και στήριξη στην εργασία. Γενικά οι Σύνδεσμοι, ή οι γονείς που οργανώνουν τέτοια προγράμματα δεν πρέπει να έχουν επιπλέον έγνοια για χρηματοδότηση που τόσο δύσκολα πλέον βρίσκεται." 222,"6.5 Πυλώνας: Κοινωνική Προστασία και Ανεξάρτητη Διαβίωση - Δράσεις 2024-2028","Παγκύπριος Σύλλογος Εργοθεραπευτών","2024-02-29 14:08:18","Κατά την άποψή μας, τα μέτρα για τη στήριξη των ατόμων με ΔΦΑ θα πρέπει να περιλαμβάνουν σημαντικές δράσεις για την ανάπτυξη στεγαστικών πρωτοβουλιών που παρέχουν οικονομικά προσιτές και προσβάσιμες επιλογές στέγασης για άτομα στο φάσμα του αυτισμού, συμπεριλαμβανομένων υποστηριζόμενων κατοικιών, ομαδικών κατοικιών και διαμερισμάτων ανεξάρτητης διαβίωσης με επιτόπιες υπηρεσίες υποστήριξης." 215,"6.5 Πυλώνας: Κοινωνική Προστασία και Ανεξάρτητη Διαβίωση - Δράσεις 2024-2028",PASYGOANA,"2024-02-29 00:52:06","Όσο αφορά τις δράσεις πρέπει να προστεθεί η δράση της κοστολόγησης της φροντίδας ανά κατηγορία φροντιστή και ανά επίπεδο αναγκών φροντίδας του ατόμου με ΔΑΦ και τα ποσά αυτά να περιληφθούν ως επιδόματα στις αποφάσεις επιδότησης της φροντίδας κατόπιν των αξιολογήσεων από το ΤΚΕΑΑ. Το κόστος της δράσης της μελέτης της κοστολόγησης της φροντίδας, περιλαμβάνει μόλις τις εργατοώρες μερικών ωρών κάποιου κρατικού λειτουργού που θα το αναλάβει. Το αντικειμενικό κόστος φροντίδας που βάσει της μελέτης σίγουρα θα προκύψει ότι πρέπει να αυξηθεί. Χρειάζεται σίγουρα μία άμεση αύξηση +25% στον υφιστάμενο προυπολογισμό." 214,"6.5 Πυλώνας: Κοινωνική Προστασία και Ανεξάρτητη Διαβίωση - Δράσεις 2024-2028",PASYGOANA,"2024-02-29 00:41:44","Συμφωνούμε με το σχόλιο του Παναγιώτη Σαββίδη με πρόσθετο ότι ειδικά οι ξενώνες επιβάλλεται να να επηχορηγούνται στο 100% των δαπανών τους καθότι η διενέργεια εράνων και άλλων δραστηριωτήτων για την λειτουργία τους οδηγεί τελικά στον εξευτελισμό τους και στην αβεβαιώτητα ύπαρξης." 187,"6.5 Πυλώνας: Κοινωνική Προστασία και Ανεξάρτητη Διαβίωση - Δράσεις 2024-2028","Panayiotis Savvides 2024","2024-02-26 13:45:02","Σε ότι αφορά το 2 Λειτουργία νέων Κέντρων Ημέρας και Ξενώνων προσωρινής φιλοξενίας ώστε να υπάρχει σε κάθε Επαρχία πρόσβαση των ενηλίκων με ΔΑΦ, έχω την δυνατή άποψη ότι οι Υπηρεσίες Κοινωνικής Ευημερίας δεν έχουν την στελέχωση και την εμπειρογνωμοσύνη για θέματα ατόμων με αναπηρίες και όλα τα θέματα αναπήρων που χειρίζεται οι ΥΚΕ θα πρέπει να μεταφερθούν στο ΤΚΕΑΑ. Επιπρόσθετα, το Υπουργικό Συμβούλιο θα πρέπει να αποφασίσει αν τα κέντρα ημέρας και ξενώνες θα χορηγούνται στο 100% των δαπανών τους." 207,"7.1 Πυλώνας: Εργασία - Υφιστάμενη κατάσταση","Παγκύπριος Σύλλογος Εργοθεραπευτών","2024-02-28 17:04:03","Με τη συνεργασία μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και του Τμήματος Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Ατόμων με Αναπηρίες, αναπτύχθηκε ένα πλαίσιο ώστε ο μαθητής, είτε φοιτά σε συνηθισμένη τάξη, είτε σε ειδική μονάδα είτε σε ειδικό σχολείο, έγκαιρα πριν τη λήξη της τελευταίας σχολικής χρονιάς να αξιολογείται τόσο από τους εκπαιδευτικούς που τον γνωρίζουν, όσο και από το ΤΚΕΑΑ, ώστε να εντοπίζονται και καταγράφονται οι γνώσεις, ικανότητες, δεξιότητες, προτιμήσεις και ενδιαφέροντα του, να ενημερώνεται για τα διαθέσιμα προγράμματα απασχόλησης με στήριξη που λειτουργούν παγκύπρια και να παραπέμπεται στο κατάλληλο πρόγραμμα για ένταξη του στην ανοικτή αγορά εργασίας. [Η Εμπλοκή Εργοθεραπευτών στην διαδικασία αξιολόγησης και καταγραφής των ικανότητες, δεξιότητες, προτιμήσεων και ενδιαφερόντων κρίνεται απαραίτητη και υπολόιπετε από τις υπηρεσίες που προσφέρονται μέχρι τώρα. Οι εργοθεραπευτές έχουν εξειδίκευση στον τομέα των υπηρεσιών απασχόλησης, καθώς η απασχόληση αποτελεί κεντρικό στοιχείο του πλαισίου αναφοράς της εργοθεραπείας και αυτό περιλαμβάνει την εργασιακή απασχόληση (World Federation of Occupational Therapy, 2012). Ως εκ τούτου, οι εργοθεραπευτές έχουν την τεχνογνωσία να εξετάζουν ολιστικά τη σωματική, συμπεριφορική, γνωστική, κοινωνική και συναισθηματική ικανότητα του ατόμου σε σχέση με την εργασία. Η ανάλυση εργασιών αποτελεί βασική δεξιότητα της εργοθεραπείας και επιτρέπει τον εντοπισμό των εμποδίων και των παραγόντων που ευνοούν την εργασία. (Machingura & Lloyd, 2017)]" 221,"7.3 Πυλώνας: Εργασία - Καλές πρακτικές εξωτερικού","Παγκύπριος Σύλλογος Εργοθεραπευτών","2024-02-29 14:07:00","Εισήγηση όπως συμπεριληφθεί στις καλές πρακτικές : [Στην Αυστραλία το πρόγραμμα Disability Employment Services (DES) διευκολύνει την απασχόληση των ατόμων με αναπηρία - βοηθώντας τους να βρουν, να εξασφαλίσουν και να διατηρήσουν μια θέση εργασίας. Οι φορείς παροχής υπηρεσιών (DES )είναι ένα μείγμα μεγάλων, μεσαίων και μικρών κερδοσκοπικών και μη κερδοσκοπικών οργανισμών με εμπειρία στην υποστήριξη ατόμων με αναπηρία, καθώς και στην παροχή βοήθειας στους εργοδότες για την υποστήριξη των εργαζομένων με αναπηρία στο χώρο εργασίας.]" 220,"7.3 Πυλώνας: Εργασία - Καλές πρακτικές εξωτερικού","Παγκύπριος Σύλλογος Εργοθεραπευτών","2024-02-29 13:50:25","Προτείνουμε να προστεθεί ως καλή πρακτική : [Στο Ηνωμένο Βασίλειο, εργοθεραπευτές εργάζονται σε ένα ειδικό πρόγραμμα, το ""Supported Employment Training Programme"" που προσφέρεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την Υποστηριζόμενη Απασχόληση (EUSE). Το μοντέλο αυτό έχει στον πυρήνα του την ιδέα ότι οποιοσδήποτε μπορεί να απασχοληθεί εάν θέλει να εργαστεί και του παρέχεται επαρκής υποστήριξη. Το μοντέλο είναι μια ευέλικτη και συνεχής διαδικασία, σχεδιασμένη να ανταποκρίνεται στις ατομικές ανάγκες.]" 208,"7.5 Πυλώνας: Εργασία - Δράσεις 2024-2028","Παγκύπριος Σύλλογος Εργοθεραπευτών","2024-02-28 21:10:02","Προτείνουμε να προστεθούν τα ακόλουθα στις δράσεις: [Τροποποίηση του τρόπου αξιολόγησης του ατόμου και του τρόπου ενσωμάτωσής του στην εργασία, με την προσθήκη Εργοθεραπευτών στην ομάδα]." 188,"8.5 Πυλώνας: Συμμετοχή στη Ψυχαγωγία, τον Πολιτισμό, την Κοινωνία - Δράσεις 2024-2028","Panayiotis Savvides 2024","2024-02-26 13:51:10","Η επιχορήγηση των €5,000 για νέα προγράμματα ψυχαγωγίας είναι πολύ χαμηλή και θα καλύψει πολύ λίγα άτομα με ΔΑΦ. Πρέπει να πάει στις €50,000" 189,"9. Επίλογος - Από τη θεωρία στην πράξη","Panayiotis Savvides 2024","2024-02-26 13:55:22","Καμία πολιτική βούληση, και ειδικά αυτή που εκφράζει το Υπουργικό Συμβούλιο, δεν αποτυπώνεται καλύτερα από ένα εύρωστο προϋπολογισμό."