CommentID,Post,Author,Date,Content 414,"01 - Εισαγωγή","Trojan Economics","2024-06-28 09:25:50","ΓΕΝΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ Σύστημα μοριοδότησης κριτηρίων προτεραιοποίησης Για να υπάρχει αξιοκρατική διαχείριση των υποθέσεων και των δράσεων της ΕΠΑ, πρέπει να καθιερωθεί ένα αντικειμενικό και διαφανές σύστημα μοριοδότησης των κριτηρίων προτεραιοποίησης. Για τη θέσπιση του εν λόγω συστήματος μπορεί να αντληθεί καθοδήγηση από την απόφαση αριθ. 844/2024 της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού ημερομηνίας 3/4/2024. Χωρίς σύστημα μοριοδότησης είναι σχεδόν αδύνατο να υπάρξει αντικειμενική και διαφανής λήψη απόφασης για προτεραιοποίηση μίας υπόθεσης ή δράσης. Αναφέρεται ενδεικτικά ότι ως έχουν καθοριστεί τα κριτήρια προτεραιότητας χωρίς διαφανή στάθμιση, είναι δυνατόν να προκύψει μία υπόθεση που ικανοποιεί περισσότερα κριτήρια προτεραιοποίησης έναντι μίας άλλης υπόθεσης που ικανοποιεί έναν μόνο κριτήριο προτεραιότητας, το οποίο ωστόσο έχει πολύ μεγαλύτερη βαρύτητα όσον αφορά την ευημερία των καταναλωτών. Επιπλέον, αναφέρεται ενδεικτικά ότι ως έχουν καθοριστεί τα κριτήρια προτεραιότητας χωρίς διαφανή στάθμιση, είναι δυνατόν μία υπόθεση να μην τύχει προτεραιοποίησης λόγω αντικρουόμενων / αντιφατικών κριτηρίων που εφαρμόζονται π.χ. σύνθετη / καινοφανής υπόθεση η οποία ωστόσο απαιτεί σημαντικούς ανθρώπινους πόρους. Ως εκ των πιο πάνω, θεωρούμε την υιοθέτηση και εφαρμογή ενός αντικειμενικού και διαφανούς συστήματος μοριοδότησης βάσει προκαθορισμένων συντελεστών στάθμισης των κριτηρίων προτεραιοποίησης επιτακτική. Ευχέρεια για χρήση ή προσθήκη άλλων κριτηρίων Η ΕΠΑ πρέπει να έχει τη διακριτική ευχέρεια να λάβει υπόψη της και άλλα κριτήρια, όταν αυτό δικαιολογείται από τις ειδικές περιστάσεις μιας υπόθεσης ή δράσης. Ωστόσο, η χρήση αυτής της ευχέρειας δεν πρέπει εφαρμόζεται κατά τρόπο που να υπονομεύει το σύστημα προτεραιοποίησης και την αντικειμενικότητα εφαρμογής του. Ενδεχομένως, πρέπει να περιληφθούν στο τελικό κείμενο και άλλα ενδεικτικά κριτήρια που η ΕΠΑ μπορεί να λάβει υπόψη της, ώστε να διασφαλιστεί η διαφάνεια και η ασφάλεια δικαίου. Σημειώνουμε ότι η παράθεση αυτών των ενδεικτικών κριτηρίων δεν επηρεάζει τη δυνατότητα τροποποίησης της απόφασης της ΕΠΑ, όπως προβλέπεται στο άρθρο 27(3) του Ν. 13(I)/2022. Αναφέρουμε ενδεικτικά το κριτήριο που αφορά στην προτεραιοποίηση υποθέσεων που εμπίπτουν / σχετίζονται με τους στρατηγικούς στόχους της ΕΠΑ που αναφέρονται στο άρθρο 67(2) του Ν. 13(Ι)/2022. Ενημέρωση εμπλεκομένων επιχειρήσεων / φορέων Στο κείμενο της δημόσιας διαβούλευσης δεν αναφέρεται η υποχρέωση ενημέρωσης των εμπλεκομένων επιχειρήσεων / φορέων σχετικά με την κατά προτεραιότητα εξέταση της υπόθεσής τους. Η συμπερίληψη αυτής της υποχρέωσης θα ενισχύσει την ασφάλεια δικαίου, τη νομική βεβαιότητα και την εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων και ευρύτερα των πολιτών στις διαδικασίες που ακολουθεί ή/και εφαρμόζει η ΕΠΑ. Για σκοπούς εφαρμογής της πιο πάνω εισήγησης μας, ενδεχομένως να πρέπει να καθοριστεί ότι σε περιπτώσεις καταγγελιών οι καταγγέλλοντες θα πρέπει να αιτιολογήσουν την προτεραιοποίηση της διερεύνησης της καταγγελίας τους. Αυτό θα επιτρέψει στην ΕΠΑ να συγκεντρώσει πληροφορίες προστιθέμενης αξίας όσον αφορά τη λήψη σχετικής απόφασης αναφορικά με την προτεραιοποίηση. Νοείται ότι η ΕΠΑ θα πρέπει να έχει τη διακριτική ευχέρεια να αποφασίσει την κατά προτεραιότητα διερεύνησης μιας υπόθεσης ακόμη και όταν οι καταγγέλλοντες δεν υποβάλουν σχετικά στοιχεία. Διαχείριση πόρων και κοινοποιήσεις συγκεντρώσεων επιχειρήσεων Για την αποτελεσματικότερη διαχείριση των πόρων της ΕΠΑ, πρέπει να περιοριστεί δραστικά ο αριθμός κοινοποιήσεων συγκεντρώσεων επιχειρήσεων. Τα τελευταία χρόνια υπάρχει αύξηση των κοινοποιήσεων συγκεντρώσεων, που μπορεί να αποδοθεί, μεταξύ άλλων, στην αυξητική μεταβολή του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων λόγω της παγκοσμιοποίησης και της ένταξης της Κύπρου στην ΕΕ. Είναι γεγονός, ωστόσο, ότι οι περισσότερες κοινοποιήσεις συγκεντρώσεων δεν δημιουργούν επηρεαζόμενη αγορά. Ως εκ τούτου, διαφαίνεται ότι σημαντικοί πόροι της ΕΠΑ αξιοποιούνται σε υποθέσεις που δεν έχουν σημαντική επίπτωση στην λειτουργία του ανταγωνισμού και κατ’ επέκταση στην ευημερία των καταναλωτών. Για να περιοριστεί αυτή η μη αποτελεσματική χρήση πόρων σε αυτές τις υποθέσεις και για να αποδεσμευτούν πόροι που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε πιο σοβαρές / σημαντικές υποθέσεις ή δράσεις, προτείνεται: • Η αύξηση των ορίων κύκλου εργασιών για κοινοποίηση συγκεντρώσεων. • Η καθιέρωση διαδικασίας απλοποιημένης κοινοποίησης συγκεντρώσεων, όπως εφαρμόζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και άλλες Αρχές Ανταγωνισμού. • Η καθιέρωση προαιρετικής κοινοποίησης συγκεντρώσεων που δεν δημιουργούν επηρεαζόμενη αγορά. • Η καθιέρωση αυξημένου τέλους κοινοποίησης συγκεντρώσεων που δεν δημιουργούν επηρεαζόμενη αγορά ύψους. • Η διακριτική ευχέρεια εξέτασης περιπτώσεων συγκεντρώσεων επιχειρήσεων μετά από αιτιολογημένη απόφαση, ακόμα και όταν δεν υπάρχει υποχρέωση κοινοποίησης. Αναμενόμενα οφέλη Η εφαρμογή των παραπάνω προτάσεων θα συμβάλει στη σημαντική απελευθέρωση πόρων της ΕΠΑ, που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν πιο αποτελεσματικά σε σύνθετες υποθέσεις ή σε υποθέσεις με μεγαλύτερο αντίκτυπο στην ευημερία των καταναλωτών." 413,"01 - Εισαγωγή","Trojan Economics","2024-06-28 09:24:17","ΣΥΝΟΨΗ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΩΝ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ Αποστολή της ΕΠΑ Η κύρια αποστολή της Επιτροπής Προστασίας του Ανταγωνισμού (ΕΠΑ) είναι η διατήρηση υγιούς και ανόθευτου ανταγωνισμού, με σκοπό τη μεγιστοποίηση της ευημερίας των καταναλωτών. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων που έχουν ανατεθεί στην ΕΠΑ από τον νομοθέτη, κατασταλτικής και προληπτικής φύσεως. Οικονομικό πρόβλημα Η διαχείριση των περιορισμένων πόρων δημιουργεί ένα οικονομικό πρόβλημα σχετικά με την εκπλήρωση της αποστολής της ΕΠΑ. Το πρόβλημα έγκειται στη βέλτιστη κατανομή και χρήση των διαθέσιμων πόρων για την αποτελεσματική εκτέλεση των αρμοδιοτήτων της. Ανάγκη για θέσπιση διαφανών κριτηρίων προτεραιοποίησης Για την αποτελεσματική χρήση των πόρων, η ΕΠΑ πρέπει να καθιερώσει διαφανή και συστηματικά κριτήρια, βάσει των οποίων θα προτεραιοποιεί τις υποθέσεις που εξετάζει ή άλλες δράσεις που αναλαμβάνει στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων της. Οφέλη θέσπισης κριτηρίων Η θέσπιση και η εφαρμογή τέτοιων κριτηρίων συμβαδίζει με τις διεθνείς πρακτικές άλλων Αρχών Ανταγωνισμού και δύναται να: • Βελτιώσει τη διαχείριση των πόρων της ΕΠΑ. • Διασφαλίσει στοχευμένη δράση με προκαθορισμένες προτεραιότητες. • Ενισχύσει τη διαφάνεια στη χρήση των διαθέσιμων πόρων. • Προάγει την εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων αλλά και γενικότερα των πολιτών στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Ιστορικό και νέες προτεραιότητες Προ δεκαετίας, η ΕΠΑ επιχείρησε να καθορίσει κριτήρια προτεραιότητας με την απόφαση “Κριτήρια προτεραιότητας κατά την εξέταση υποθέσεων από την Επιτροπή Προστασίας του Ανταγωνισμού” ημερομηνίας 5/9/2014. Σύγκριση των τότε κριτηρίων με τα νέα, τα οποία βρίσκονται σε δημόσια διαβούλευση, δείχνει ότι η μοναδική ουσιαστική διαφορά είναι η προσθήκη ενός νέου κριτηρίου που αφορά στην προτεραιοποίηση της διερεύνησης υποθέσεων που χαρακτηρίζονται από υψηλή πιθανότητα διαπίστωσης παράβασης. Έλλειψη προηγούμενων αναφορών στην προτεραιοποίηση Δεν υπάρχει καμία αναφορά σε προτεραιοποίηση σε αποφάσεις της ΕΠΑ μετά τις 5/9/2014, δημιουργώντας εύλογες αμφιβολίες σχετικά με την εφαρμογή της απόφασης από τότε μέχρι σήμερα. Η ΕΠΑ, προκειμένου να επιτύχει την αποστολή της με δεδομένους τους περιορισμένους πόρους που έχει στη διάθεση της, πρέπει να υιοθετήσει και να εφαρμόσει διαφανή και συστηματικά κριτήρια προτεραιοποίησης. Η κίνηση να τεθούν όλα τα κριτήρια σε δημόσια διαβούλευση, ακόμα και αν αυτό απαιτεί περισσότερο χρόνο, ενισχύει τη διαφάνεια και τη δημόσια εμπιστοσύνη στη διαδικασία. Δημόσια διαβούλευση Παρά τη δυνατότητα εξοικονόμησης χρόνου με τη δημοσιοποίηση μόνο του νέου κριτηρίου, θεωρούμαι σωστή η απόφαση της νέας σύνθεσης της ΕΠΑ να θέσει όλα τα κριτήρια σε δημόσια διαβούλευση." 415,"02 - Κριτήρια Προτεραιότητας","Trojan Economics","2024-06-28 09:27:54","ΕΙΔΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ Α. Δημόσιο συμφέρον Το δημόσιο συμφέρον αποτελεί αόριστη νομική έννοια που πρέπει να συγκεκριμενοποιείται σε κάθε περίπτωση για να αποκαλύπτει τον συλλογισμό του διοικητικού οργάνου που την επικαλείται στην απόφαση της. Το δημόσιο συμφέρον εξετάζεται υπό το πρίσμα των εκτιμώμενων επιπτώσεων από μια παραβίαση του Δικαίου του Ανταγωνισμού, τόσο στον ανταγωνισμό όσο και στην ευημερία των καταναλωτών. Υπάρχει ένας ενδεικτικός κατάλογος περιπτώσεων στις οποίες η ΕΠΑ θα προσδίδει προτεραιότητα βάσει του δημόσιου συμφέροντος. Οι αναφορές αυτές δεν δίδουν ουσιαστικό περιεχόμενο στη γενική έννοια του δημοσίου συμφέροντος, προκαλώντας πιθανώς σύγχυση ή/και νομική αβεβαιότητα. Επιπρόσθετα, ο ενδεικτικός κατάλογος δεν αφορά περιπτώσεις αμιγώς δημοσίου συμφέροντος, αλλά περιπτώσεις που θα μπορούσαν να θεωρηθούν διακριτά κριτήρια προτεραιοποίησης. Προτείνεται να συμπεριληφθεί ένας εξαντλητικός κατάλογος των περιπτώσεων αμιγώς δημοσίου συμφέροντος και να περιληφθούν σε αυτές οι έρευνες σε κλάδους της οικονομίας ή τύπους συμφωνιών, όπως προβλέπεται στο άρθρο 31 του νόμου περί Προστασίας του Ανταγωνισμού του 2022. Σε αυτό τον κατάλογο πρέπει να περιλαμβάνονται υποθέσεις που αφορούν παραβάσεις που σχετίζονται με δημόσιες συμβάσεις (π.χ. νόθευση δημόσιων διαγωνισμών). Σημειώνεται ότι το δημόσιο συμφέρον μπορεί να μην αποτελεί πάντα αντικειμενικό κριτήριο προτεραιοποίησης λόγω της υποκειμενικότητας της εκτίμησης των αντικρουόμενων συμφερόντων. Σοβαροί περιορισμοί του ανταγωνισμού Η εξέταση των σοβαρών περιορισμών του ανταγωνισμού πρέπει να γίνεται χωρίς καθυστέρηση και ορθώς συμπεριλαμβάνεται στις προτεραιότητες. Η περίπτωση αυτή πρέπει να περιληφθεί ως διακριτό κριτήριο προτεραιοποίησης καθότι δεν είναι αμιγώς δημοσίου συμφέροντος. Αναφέρεται ενδεικτικά ότι μια υπόθεση καταγγελίας μπορεί να αφορά σοβαρό περιορισμό του ανταγωνισμού, αλλά να έχει περιορισμένη γεωγραφική έκταση ή να επηρεάζει μικρό αριθμό καταναλωτών. Αγορές προϊόντων ή υπηρεσιών καίριας σημασίας Ενδεχομένως να πρέπει να παρατεθούν παραδείγματα αγορών καίριας σημασίας για περισσότερη σαφήνεια. Πρέπει να διευκρινιστεί η έννοια των προϊόντων / υπηρεσιών «καίριας σημασίας», όπως για παράδειγμα: • βασικά καταναλωτικά προϊόντα / υπηρεσίες • προϊόντα / υπηρεσίες μεγάλης συχνότητας κατανάλωσης • προϊόντα / υπηρεσίας μεγάλης αξίας όσον αφορά τον οικογενειακό προϋπολογισμό (λ.χ. διαρκή καταναλωτικά προϊόντα). Αντιανταγωνιστικές πρακτικές με σωρευτικό αποτέλεσμα Οι υποθέσεις με σωρευτικό αποτέλεσμα πρέπει να προτεραιοποιούνται, καθώς απειλούν τα συμφέροντα των καταναλωτών σε πολλαπλές αγορές. Κατά την εφαρμογή του κριτηρίου, πρέπει να λαμβάνονται υπόψη τα μερίδια αγοράς, ο βαθμός συγκέντρωσης της αγοράς, και οι κάθετες διασυνδέσεις με άλλες αγορές. Αίτηση επιείκειας Προτεραιότητα θα δίνεται σε υποθέσεις συμπράξεων για τις οποίες έχουν υποβληθεί αιτήσεις επιείκειας στην ΕΠΑ. Η περίπτωση αυτή πρέπει να περιληφθεί ως διακριτό κριτήριο προτεραιοποίησης καθότι δεν είναι αμιγώς δημοσίου συμφέροντος. Αναφέρεται ενδεικτικά ότι μια υπόθεση καταγγελίας μπορεί να αφορά σοβαρό περιορισμό του ανταγωνισμού, αλλά να έχει περιορισμένη γεωγραφική έκταση ή να επηρεάζει μικρό αριθμό καταναλωτών. Εισηγούμαστε όπως προτεραιότητα δίδεται μόνο στις αιτήσεις επιείκειας που εγκρίθηκαν από την ΕΠΑ και συνοδεύονται από ισχυρά στοιχεία τεκμηρίωσης. Η προτεραιότητα στις υποθέσεις αυτές ενισχύει τον αποτρεπτικό χαρακτήρα των ποινών. Β. Επιπτώσεις στον ανταγωνισμό Η προτεραιότητα στις υποθέσεις με επιπτώσεις στον ανταγωνισμό ενισχύει την ευημερία των καταναλωτών και την ασφάλεια δικαίου. Σε αυτό το κριτήριο ενδεχομένως να πρέπει να συμπεριληφθεί και η περίπτωση των σοβαρών περιορισμών του ανταγωνισμού η οποία περιλήφθηκα κάτω από το Δημόσιο Συμφέρον. Για σκοπούς ασφάλειας δικαίου πρέπει να καθοριστούν κριτήρια αξιολόγησης της σοβαρότητας των επιπτώσεων στον ανταγωνισμό. Προτείνεται να δοθεί προτεραιότητα και σε υποθέσεις που αφορούν ανταγωνιστικές πρακτικές σε αγορές με σημαντικές διασυνδέσεις με άλλες αγορές ή κλάδους της οικονομίας καθώς και υποθέσεις που καλύπτουν σημαντικό μέρος της γεωγραφικής επικράτειας της Κύπρου ή/και που επεκτείνονται σε άλλα Κράτη Μέλη. Προτείνεται επίσης να δοθεί προτεραιότητα σε υποθέσεις που προκαταρκτικά διαπιστώνεται ότι προκαλούν σημαντικές επιπτώσεις στον ανταγωνισμό και διαφαίνεται ότι δεν δύναται να τύχουν εξαίρεσης ή απαλλαγής. Αυτές είναι οι περιπτώσεις των σοβαρών περιορισμών του ανταγωνισμού (hardcore restrictions). Γ. Επιπτώσεις στους καταναλωτές Η θέσπιση κριτηρίου για την προστασία και ευημερία των καταναλωτών είναι μείζονος σημασίας. Σημειώνεται σχετικά ότι απώτερος σκοπός της αποστολής της ΕΠΑ είναι η μεγιστοποίηση της ευημερίας των καταναλωτών. Υποθέσεις με αρνητικές επιπτώσεις σε μεγάλο αριθμό καταναλωτών πρέπει να προτεραιοποιούνται. Επίσης, πρέπει να προτεραιοποιούνται υποθέσεις με πολύ σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις σε μικρό αριθμό καταναλωτών. Η προτεραιοποίηση πρέπει να γίνεται στη βάση κάποιων επιμέρους κριτηρίων. Πρέπει να εξετάζεται το πραγματικό ή δυνητικό αποτέλεσμα της εξέτασης μιας καταγγελίας σε συνδυασμό με το πεδίο της αγοράς. Η έννοια του καταναλωτή πρέπει να προσδιορίζεται σαφέστερα και να ξεκαθαρίσει εάν σε αυτή την έννοια περιλαμβάνονται και επιχειρήσεις (ενδιάμεσοι αγοραστές). Προτεραιότητα πρέπει να δίνεται σε υποθέσεις που αφορούν προϊόντα πρώτης ανάγκης. Η έννοια των προϊόντων ή υπηρεσιών «ιδιαίτερης σημασίας» πρέπει να προσδιοριστεί σαφέστερα. Η διερεύνηση υποθέσεων με δυνητικό αποτέλεσμα πρέπει να συνοδεύεται από μια διαδικασία εξέτασης των πιθανοτήτων επέλευσης αρνητικών αποτελεσμάτων για τους καταναλωτές. Σε κάθε περίπτωση μεγαλύτερη προτεραιότητα πρέπει να έχουν οι υποθέσεις στις οποίες οι αρνητικές επιπτώσεις στους καταναλωτές είναι πραγματικές. Δ. Υποθέσεις στρατηγικής σημασίας για την ΕΠΑ Το κριτήριο αυτό αφορά την ανάγκη διαμόρφωσης ή εφαρμογής πολιτικής σε θέματα για τα οποία δεν υπάρχει προηγούμενη νομολογία ή όταν υπάρχει προηγούμενη νομολογία η οποία ωστόσο είναι ανεπαρκής. Το κριτήριο δίνει την ευκαιρία στην ΕΠΑ να υιοθετήσει στρατηγική για αποσαφήνιση καινοφανών νομικών ζητημάτων. Αυξάνει την προβλεψιμότητα σε σχέση με το σκεπτικό ανάλυσης της ΕΠΑ. Το κριτήριο πρέπει να εφαρμόζεται με ειδικές προϋποθέσεις για να μην επιδρά αρνητικά στην κατηγοριοποίηση των υποθέσεων. Η προτεραιότητα πρέπει να δίνεται όταν η διαμόρφωση πολιτικής αποτρέπει την επανεμφάνιση ίδιων ή παρόμοιων υποθέσεων. Ε. Πιθανότητα διαπίστωσης παράβασης Η προσθήκη αυτού του κριτηρίου στη διαδικασία αξιολόγησης είναι ορθή. Προτεραιότητα πρέπει να δίνεται σε υποθέσεις με υψηλή πιθανότητα διαπίστωσης παράβασης. Προτείνουμε όπως καταγγελίες με πλήρεις πληροφορίες και σχετική οικονομική ή άλλη σθεναρή τεκμηρίωση πέραν του απαιτούμενου από τον Ν. 13(Ι)/2022 βαθμού / επιπέδου πρέπει να εξετάζονται με προτεραιότητα. Υποθέσεις με αόριστες ή αδιευκρίνιστες πηγές πρέπει να θεωρούνται μη επιτακτικές. Ελλιπείς υποθέσεις απαιτούν περισσότερους πόρους για συλλογή στοιχείων. Το κριτήριο αυτό είναι καίριο για την κατά προτεραιότητα εξέταση υποθέσεων, αλλά ενδεχομένως να μην μπορεί να εφαρμοστεί σε ένα πρώιμο στάδιο λόγω της ανυπαρξίας σε αυτό το στάδιο των στοιχείων που απαιτούνται για την κατάληξη σε προκαταρκτικό ασφαλές συμπέρασμα αναφορικά με την πιθανότητα διαπίστωσης της παράβασης. Σημειώνεται σχετικά ότι εφόσον ληφθεί απόφαση για τη διερεύνηση μιας καταγγελίας ή αυτεπάγγελτης έρευνας δίνονται οδηγίες για τη διερεύνηση πιθανολογούμενων παραβάσεων του Ν. 13(Ι)/2022. Η διαπίστωση έστω και προκαταρκτικά της πιθανότητας διαπίστωσης παράβασης γίνεται σε μεταγενέστερο στάδιο όταν συγκεντρωθούν πρόσθετα στοιχεία από τις εμπλεκόμενες επιχειρήσεις / φορείς. Με άλλα λόγια, δεν είναι σαφές ποιοι επιμέρους παράγοντες θα λαμβάνονται υπόψη για την κατάληξη σε συμπέρασμα όσον αφορά την πιθανότητα διαπίστωσης παράβασης. Η πιο πάνω εισήγηση μας παρέχει ένα αντικειμενικό και εύκολα εφαρμόσιμο παράγοντα για την διαπίστωση της πιθανότητας παράβασης και δύναται να συμβάλει στην υποβολή πιο καλά τεκμηριωμένων καταγγελιών που θα διευκολύνει την ΕΠΑ. ΣΤ. Απαιτήσεις ανθρώπινων πόρων Η προτεραιοποίηση υποθέσεων βάσει των απαιτούμενων ανθρώπινων πόρων είναι σημαντικό κριτήριο. Εντούτοις, σε σύνθετες / καινοφανείς υποθέσεις, το κριτήριο αυτό μπορεί να λειτουργήσει αρνητικά. Το κριτήριο πρέπει να εφαρμόζεται σε συνάρτηση με τις επιδράσεις στον ανταγωνισμό και τα οφέλη προς τους καταναλωτές. Ζ. Χρόνος παραγραφής Συμφωνούμε με την προτεραιοποίηση υποθέσεων βάσει του εναπομείναντος χρόνου παραγραφής. Το κριτήριο αυτό ενισχύει τον αποτρεπτικό χαρακτήρα των ποινών. Εντούτοις, υποθέσεις με μικρό αντίκτυπο στην ευημερία του καταναλωτή δεν πρέπει να προτεραιοποιούνται μόνο λόγω παραγραφής. Αυτό θα μπορούσε να ληφθεί υπόψη κατά την θέσπιση του συστήματος μοριοδότησης, συγκεκριμένα στην επιλογή των συντελεστών στάθμισης των διαφόρων κριτηρίων προτεραιοποίησης. Η αξιοποίηση πόρων για υποθέσεις χωρίς ουσιώδη αντίκτυπο μπορεί να μην εξυπηρετεί την ΕΠΑ. Η εξέταση υποθέσεων για λόγους παραγραφής πρέπει να γίνεται με βάση την αποδεικτικότητα της υπόθεσης. Το κριτήριο αυτό πρέπει να εξετάζεται συνδυαστικά με άλλα κριτήρια, όπως οι ανθρώπινοι πόροι και η αποδεικτικότητα της υπόθεσης." 416,"03 - Διευκρινιστικές Σημειώσεις","Trojan Economics","2024-06-28 09:31:39","ΚΑΤΑΛΗΚΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ Η προτεραιοποίηση των υποθέσεων συμβάλλει ουσιαστικά στην ενίσχυση της διαφάνειας και της αντικειμενικότητας της διαδικασίας που ακολουθεί η Επιτροπή Προστασίας του Ανταγωνισμού (ΕΠΑ) για τη λήψη αποφάσεων. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα σημεία τα οποία χρειάζονται περαιτέρω διασαφήνιση ή/και επεξεργασία για να διασφαλιστεί η ομαλή εφαρμογή των αναφερόμενων κριτηρίων. Τέλος, σημειώνεται ότι, πέραν από τη θέση σε ισχύ των κριτηρίων, είναι ιδιαίτερα σημαντική και η μετέπειτα αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητάς τους. Προτάσεις για βελτίωση και εφαρμογή των κριτηρίων • Διασαφήνιση: Είναι αναγκαίο να υπάρξει περαιτέρω επεξεργασία και διασαφήνιση των κριτηρίων για να αποφευχθούν τυχόν παρερμηνείες και να διασφαλιστεί η ομαλή εφαρμογή τους. Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να θεσπιστεί αντικειμενικό και διαφανές σύστημα μοριοδότησης των κριτηρίων. • Διαφάνεια: Είναι αναγκαίο να υπάρχει διαφάνεια στα κριτήρια προτεραιοποίησης και στην εφαρμογή τους. Πρέπει να ενημερώνονται οι εμπλεκόμενες επιχειρήσεις / φορείς για τις σχετικές αποφάσεις της ΕΠΑ αναφορικά με την προτεραιοποίηση της εξέτασης της υπόθεσης τους. • Πρόσθετα κριτήρια και ταξινόμηση: Είναι αναγκαίο να υπάρξει επαναταξινόμηση ορισμένων κριτηρίων και να προστεθούν ορισμένα νέα κριτήρια. • Δημόσια διαβούλευση και ανατροφοδότηση: Η συνεχής διαβούλευση με τα εμπλεκόμενα μέρη και η λήψη ανατροφοδότησης θα βοηθήσει στην περαιτέρω βελτίωση και προσαρμογή των κριτηρίων. • Αξιολόγηση και αναθεώρηση: Η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας των κριτηρίων πρέπει να γίνεται σε τακτική βάση, και αν χρειάζεται, να γίνονται οι απαραίτητες αναθεωρήσεις για τη βελτιστοποίησή τους. Με τις πιο πάνω προτάσεις, η ΕΠΑ μπορεί να διασφαλίσει την αποτελεσματική χρήση των πόρων της, τη βελτίωση της διαφάνειας και την ενίσχυση της εμπιστοσύνης των επιχειρήσεων και γενικότερα των πολιτών στη διαδικασία λήψης αποφάσεων."